Mijn bomma heeft altijd wel wat.

07-03-2018 16:10 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen, ik zit met een vraag.

Ik ga iedere twee weken naar mijn bomma, ze kan heel schattig doen en ik heb haar echt graag. Maar er is wel een klein probleem. Telkens of toch bijna altijd heeft zij wel íets. Is het geen griep of verkoudheid dan is het haar rug en als haar bloeddruk te hoog is, zegt zij heel dramatisch dat ze dood gaat. De hele dag zit ze te zuchten, te blazen, te puffen en te hijgen. Als je dan vraagt om te helpen, zegt ze nee, maar kijkt ze ons wel aan met een blik van: 'Kijk eens hoe zielig ik ben. Waarom helpt niemand mij?' Ooit is ze eens door de mand gevallen. Mijn bompa had in de keuken broodjes gebakken maar die waren mislukt en de keuken hing vol rook. Mijn bompa zegt tegen ons dat we de keuken niet binnen mogen en doet de deur dicht. Mijn bomma gaat daarop mídden in de rook staan en komt daarna binnen hyperventileren. Toen is mijn moeder uitgevlogen tegen mijn bomma. Laatst belde mijn bomma om te zeggen dat mijn grootvader naar het ziekenhuis moest en dat zij ook niet goed was en gehyperventileerd had in het ziekenhuis. Ik wist al op voorhand dat zij dat ging zeggen en het is nu misschien heel gemeen om zo te denken, maar ik kon even alleen maar denken: 'Leuk, mijn grootvader is ziek, maar nóg slaag jij er in om álle aandacht naar u te trekken.' Met haar leeftijd heeft het echter niets te maken, want vroeger als mijn grootvader ziek was of iets aan zijn hart had, had zíj ook wel wat. Eerst had ik nog medelijden met haar, maar als je elke keer als je daar komt moet horen van: 'Pfft het gaat niet, Pfft ik voel me echt niet goed, ik moet echt gaan liggen want het gaat niet, zucht blaas pfft' dan wordt je het wel beu op den duur. Ik zie mijn grootmoeder graag, maar niet als zij zich zo aanstelt en ja ik vind het aanstellen. Er zijn mensen die écht ziek zijn en die nog niet half zo veel klagen als zij. Ik zou graag weten hoe ik hier mee om moet gaan, want ik ben bang dat ik achtereen mijn mond niet meer ga kunnen houden en dingen tegen haar ga zeggen waar ik spijt van krijg. Het laatste wat ik natuurlijk wil is haar kwetsen, want ze is ook wel heel lief.
Dan ga je niet.
Star² schreef:
07-03-2018 16:11
Dan ga je niet.
Dat kan ik dan weer niet. Heb ze te graag
Toen mijn “bomma” raar ging doen (steeds vragen wanneer ik nou eens aan kinderen ga beginnen, wanneer ik nou eens koffie “lust”, wanneer ik nou eens mijn rijbewijs ga halen), ging ik niet meer. Manipulerend gedrag is niet lief, ook niet van een “bomma”. Zo simpel kan het zijn.
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Zoals jij haar ziet, zal ooit iemand naar jou kijken.
Het is blijkbaar de aard van het beestje. Daar verander je echt niets meer aan. Je kan niet meer dan haar aanhoren, bevestigen dat het wel erg voor haar is en haar daarna af proberen te leiden met 'leuke verhalen'.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Joepie28 schreef:
07-03-2018 16:14
Zou je graag Vlaams zijn?
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
Joepie28 schreef:

En haar mee naar buiten nemen iets leuk doen als je erheen gaat?
inkepinkje schreef:
07-03-2018 16:16
Zou je graag Vlaams zijn?
Ben van Aantwaarpe 😁
aangeleerd gedrag
Zij krijgt op deze manier aandacht
Ik herken mijn moeder in jouw bomma.
Ik heb geleerd om haar te laten klagen, daarna begin ik gewoon over iets anders.
Wegblijven zou ik nooit doen trouwens, vooral omdat je zelf zegt dat bomma een lieve dame is.
Mijn moeder is 78j, ik weet niet hoe oud jouw bomma is?
Joepie28 schreef:
07-03-2018 16:17
Ben van Aantwaarpe 😁
:thumbsup:
In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn. B. Russell
Ana_Isabel2 schreef:
Zoals jij haar ziet, zal ooit iemand naar jou kijken.
Want? TO wordt ook een oude zeur?
Mijn bomma is er bijna tachtig. Ik probeer haar wel af te leiden, maar dikwijls komt het onderwerp toch weer over haar ziek zijn.
Is het zo moeilijk om een beetje begrip voor die ouwe op te brengen? Kun je haar lijden niet verzachten met kussens en lekkernijen?
Joepie28 schreef:
07-03-2018 16:30
Mijn bomma is er bijna tachtig. Ik probeer haar wel af te leiden, maar dikwijls komt het onderwerp toch weer over haar ziek zijn.
tja, wat in 80 jaar is aangeleerd, krijg je niet meer weg hoor.
Leg je er maar bij neer, en geniet van haar eigenaardigheden.
Jij denkt dat je je oma nog op moet voeden ? Ze zal haar redenen hebben, voor dat gedrag.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wat is een bomma?
Hoe oud is bomma? Leeftijd waarop ze wat zeurderig en zeikerig is? Ik bedoel.....leeftijdgebonden kwaaltje?
Lucylucille schreef:
07-03-2018 16:27
Want? TO wordt ook een oude zeur?
Dat weet ik niet, maar over bejaarden valt altijd wat te klagen.
Ana_Isabel2 schreef:
07-03-2018 17:35
Dat weet ik niet, maar over bejaarden valt altijd wat te klagen.
Ik hoor TO over haar opa niet klagen anders.
Het is toch ook bloedirritant als iemand het alleen maar over dood en verderf moet hebben?
Scratte schreef:
07-03-2018 17:02
Wat is een bomma?
Kom nou Sinds raymond van het groenewoud weet toch iedereen wat een bomma is :D "bij bomma op de zolder" :D
Ach, mijn opa is negentig en ik kan me echt verschrikkelijk ergeren aan zijn ellenlange verhalen over buren en verre nichten en neven die ik helemaal niet ken en wanneer ik hem bel hang ik vaak na een uur (!) pas op en heb ik zelf net drie woorden kunnen zeggen maar joh.. Het is mijn opa en die gaat écht niet meer veranderen. :biggrin: Ik ben al lang blij dat hij er nog is in betrekkelijk goede gezondheid en ik neem zijn verhalen maar voor lief. Straks zijn ze er niet meer, TO.
Herinner mij ook een meisje dat bij mij in therapie zat, wij zaten er vijf weken. En élke groepsessie zat zij te huilen. 'Ik voel mij echt niet goed, boehoe! Had er eerst medelijden mee, maar na twee weken had ik iets van: 'Seg, dramaqueen.'😐. Vooral omdat er nóg mensen waren met problemen, maar zíj kreeg altijd aandacht. Ze was ook wel heel mooi, zal er ook wel mee te maken hebben (vraagt zich stilletjes af wat er zou gebeuren als het een onaantrekkelijke persoon zou zijn geweest). Viel trouwens ook op dat ze altijd vrolijk was, maar van de moment dat de groepsessie begon, zij onmiddellijk weer begon te huilen. Ze trouwens ook niet vies van mensen pesten, dus nadien had ik er zeker geen medelijden meer mee.
Zucht van opluchting omdat ik het allemaal eens heb kunnen vertellen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven