Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!

Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache

Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5

Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Wij hebben een goedkoop weekend.... Man is ziek en ik ben zelf hartstikke moe, dus we blijven grotendeels binnen. :roll:

Gelukkig waren de boodschappen op vrijdag al binnen, dat scheelt weer. Dus we hoeven opzich ook niet naar buiten. Gewoon ff een pyjama-weekendje :lol:

Hoeist bij jullie?
Alle reacties Link kopieren
Bumba1985 schreef:
04-03-2018 10:20
Wij hebben een goedkoop weekend.... Man is ziek en ik ben zelf hartstikke moe, dus we blijven grotendeels binnen. :roll:

Gelukkig waren de boodschappen op vrijdag al binnen, dat scheelt weer. Dus we hoeven opzich ook niet naar buiten. Gewoon ff een pyjama-weekendje :lol:

Hoeist bij jullie?
Ik heb het hele weekend niks gedaan. Afgelopen week zijn andere mensen behoorlijk over mijn grenzen gegaan en daarvan ben ik dus het hele weekend van slag geweest. Best jammer, maar uiteindelijk dus het hele weekend thuis geweest.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Bumba1985 schreef:
04-03-2018 10:20

Hoeist bij jullie?
Ik werk standaard op zaterdagochtend, vanaf volgende week ook zondagochtend weer. Dat zou eigenlijk deze week al zijn dus onverwacht een ochtendje extra vrij. Even lekker uit geslapen, met de hond gewandelt (was heerlijk weer voor een wandeling) en vanmiddag achterstallige administratie gedaan. Ook weinig bruisend dus. :facepalm: Morgen ben ik ook nog een dagje vrij, vanaf volgende week weer topdrukte dus nog even lekker rustig aan.
Ik heb ook wel eens gehad dat ik iets dat vooringevuld was wilde wijzigen en niet lukte (ging over woning). Kreeg toen het advies om de woning helemaal te verwijderen en daarna weer op te voeren. Toen werkte het wel.
In dat jaar zijn wel verhuisd en veranderde de oude woning in een andere status, maar die vragen kwamen niet naar voren.
Wij gaan dit jaar samen belastingaangifte doen. Nu zal het wel vrij weinig uitmaken omdat wij vrij eenvoudig zijn wat dat betreft (geen koophuis/kinderen/part-time), maar wilde het toch even doen. Je weet maar nooit.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Belastingaangifte weg hier.... heb nu ontdekt dat je de vooringevulde bedragen alleen aan kan passen op moment dat je over je belastingvrije gedeelte zit dus voor nu maar zo gelaten want daar zit ik niet overheen. Krijgen in elk geval een leuk bedrag om de spaarrekening bij te vullen....
Ik heb het net ook gedaan. Ik had het vanderweek al een beetje ingevuld en toen moesten we bijna 300 euro terugbetalen. Alleen ik had nog niet de gegevens van mijn man, hij had namelijk wat roamler inkomsten. Dus die heb ik ook ingevuld, + zijn abonnementskosten als aftrek hiervan, want voor die inkomsten heeft ie een abo nodig. En nu moeten we opeens nog maar 150 euro terugbetalen. Nou, mij hoor je niet klagen :biggrin:

Wel grappig, want als ik direct die inkomsten erbij had gezet had ik meer gebaald van die 150 euro dan nu, omdat ik nu het gevoel heb dat we 'winst hebben gemaakt' ofzo :roll: Moet gelijk aan psychologeld denken :roll:
Mijn aangifte is ook al gedaan.
Ik krijg een berg geld terug :bonk: , door aanschaf woning vorige jaar, het is natuurlijk nooit 100% wat je terug krijgt, maar toch voelt het als een kadootje van onze blauwe vrienden.
Wat wel een echt kadootje is, is de iack, deze krijg ik jaarlijks terug en het is een aardig bedrag boven de tweeduizend euro. Ik vind de iack een vreemde regeling, je krijgt extra geld, gewoon omdat je elke dag je bed uitkomt om te gaan werken, en hoe meer je verdient, hoe meer je terug krijgt.

Alle centen gaan naar de spaarpot voor de aflossingen van de hypotheek.
Vorige jaar kreeg ik al in mei mijn geld terug, dit jaar hoop ik dat ook.
WIJ zijn gisteren ook aan de slag gegaan. De aankoop van een woning plus de iack leveren een mooi bedrag op. Dat wordt nog flink gedempt doordat ik 800 euro bij moest betalen aan belasting. Twee banen en een flinke transitievergoeding was blijkbaar vragen om moeilijkheden.

Die transitievergoeding leek bruto heel wat maar na de ingehouden belasting, de lagere kot en de naheffing inkomstenbelasting houd ik daarvan maar 37% in mijn hand over.......

Wij moeten nu gaan bedenken wat we met ons geld gaan doen. Opties:
- spullen kopen voor in huis
- aflossen op de hypotheek
- sparen voor afkopen erfpacht aan het einde van dit jaar
- aflossen studieschuld
- gewoon maar laten staan op de spaarrekening

We hebben onze minimale buffer vastgesteld en daar zit en we heel ruim boven. We willen nog wel behoorlijk wat spullen voor in huis maar we zijn niet zo snel met keuzes maken en dingen aanschaffen en ondertussen sparen we ook gewoon door. Studieschuld lijkt financieel onhandig. Dus aflossen of gebruiken voor de erfpacht later dit jaar. We zijn er vanuit gegaan dat we we daarvoor een tweede hypotheek zouden afsluiten en onze adviseur zou ons gratis adviseren, maar ik zit nu te denken of we niet beter anders kunnen financieren. De hypotheekrente is alweer aan het stijgen en we hebben 5% van onze woningwaarde gelijk afgelost dus misschien is het wel handiger om daar nog wat uit op te nemen.....
Wij hebben in ieder geval alles wat nodig was weer doorgestuurd.

En we zijn in de tuin bezig geweest. Man heeft de oude schutting (die lag er nog steeds :facepalm: ) kleiner gezaagd, over twee weken gaan we die wegbrengen. Daar gelijk een karretje en broertje met auto voor geregeld. En ik heb viooltjes in de voortuin gezet. We moeten nog steeds definitief bedenken wat we met de tuin willen, maar dit scheelt in ieder geval weer dat ik niet tegen een 'leeg gat' aankijk en veel te grote plannen maak.
Kaaaaaaaatje schreef:
06-03-2018 10:22
WIJ zijn gisteren ook aan de slag gegaan. De aankoop van een woning plus de iack leveren een mooi bedrag op. Dat wordt nog flink gedempt doordat ik 800 euro bij moest betalen aan belasting. Twee banen en een flinke transitievergoeding was blijkbaar vragen om moeilijkheden.

Die transitievergoeding leek bruto heel wat maar na de ingehouden belasting, de lagere kot en de naheffing inkomstenbelasting houd ik daarvan maar 37% in mijn hand over.......

Wij moeten nu gaan bedenken wat we met ons geld gaan doen. Opties:
- spullen kopen voor in huis
- aflossen op de hypotheek
- sparen voor afkopen erfpacht aan het einde van dit jaar
- aflossen studieschuld
- gewoon maar laten staan op de spaarrekening

We hebben onze minimale buffer vastgesteld en daar zit en we heel ruim boven. We willen nog wel behoorlijk wat spullen voor in huis maar we zijn niet zo snel met keuzes maken en dingen aanschaffen en ondertussen sparen we ook gewoon door. Studieschuld lijkt financieel onhandig. Dus aflossen of gebruiken voor de erfpacht later dit jaar. We zijn er vanuit gegaan dat we we daarvoor een tweede hypotheek zouden afsluiten en onze adviseur zou ons gratis adviseren, maar ik zit nu te denken of we niet beter anders kunnen financieren. De hypotheekrente is alweer aan het stijgen en we hebben 5% van onze woningwaarde gelijk afgelost dus misschien is het wel handiger om daar nog wat uit op te nemen.....
is gebruiken voor die erfpacht dan niet het handigst? lijkt me een beetje omslachtig om eerst de hypotheek af te lossen en daarna een nieuwe hypotheek te nemen om de erfpacht te betalen... studieschuld sowieso niet doen lijkt me. Spullen voor in huis kun je ook geleidelijk aanschaffen steeds als je weer iets gespaard hebt? tenminste, zo zou ik dat doen

hier ook belastingaangifte gedaan dit weekend. Moet een beetje bijbetalen, maar was wel verwacht.
Ik ga morgen naar het UWV, krijg begeleiding in het vinden van een passende baan. Omdat ik niet goed tegen stress kan vallen heel veel banen daardoor al af. Ben benieuwd of ze me hier echt mee kunnen helpen.

Gister heb ik ook te horen gekregen dat mijn therapie over 2 weken gaat starten, dus dat is ook al erg spannend. Schijnt nogal intensief te zijn. Dus ben benieuwd hoe het allemaal zal gaan lopen de komende tijd.

Qua financieel even een tegenvaller: een kras op onze lease-auto, moesten we €250 eigen risico voor aftikken. Echt balen, zeker aangezien het is gebeurt terwijl onze auto gewoon geparkeerd stond, dus niet eens onze fout of van een huurder...
@Gemberpannekoek. Klinkt inderdaad het logischt om het gewoon apart te zetten en te kijken of we de erfpacht in één keer kunnen afbetalen. Maar dat zal er nog even aanliggen hoeveel bijkomende kosten er zijn (notaris en dergelijke) en hoeveel geld we in de tussentijd uitgeven aan de aanopen voor het huis of we daadwerkelijk het hele bedrag beschikbaar hebben.
Hier 1700 euro terugbetalen, omdat jongste zoon nu 13 is... Slik. Inkomensafhankelijke combinatiekorting vervalt en dus moet ik de helft van mijn tweede baan nu weer terugstorten....
Oeps gianna, dat is best wel een fors bedrag!
gianna schreef:
07-03-2018 22:44
Hier 1700 euro terugbetalen, omdat jongste zoon nu 13 is... Slik. Inkomensafhankelijke combinatiekorting vervalt en dus moet ik de helft van mijn tweede baan nu weer terugstorten....

Oh bah, dat is wel heel veel geld zeg! Ik heb een kind van 11, ik moet dus ook goed in de gaten gaan houden hoe dat loopt. Jij kreeg je inkomensafh. combinatiekorting per maand uitgekeerd in je voorlopige teruggave neem ik aan?

Ik wil sowieso eens kijken of ik die voorlopige teruggave per maand, kan aanpassen naar per jaar. Maar ik heb iedere keer een beetje ruzie met die website van de belastingdienst. Kan je die voorlopige teruggave zelf ook iets lager zetten? Ipv bv €200 per maand naar €100 per maand? Ik vind alleen maar dat je kan kiezen per jaar of per maand. Het bedrag aanpassen zie ik niet.
@Bubblegum, volgens mij kun je het bedrag alleen aanpassen door de posten aan te passen. In dit geval dus door net te doen alsof je geen iack wilt ontvangen.
Overigens bedacht ik me door die transitievergoeding ineens dat ik misschien mijn inkomen wel moet middelen. Dat heb ik even nagerekend en als ik dit jaar geen salaris verhoging krijg dan kan ik volgend jaar na mijn aangifte gewoon nog weer 1000 euro terug krijgen door mijn inkomen te middelen.

Toch mooi meegenomen.
Bubblegum1 schreef:
08-03-2018 09:23
Ik wil sowieso eens kijken of ik die voorlopige teruggave per maand, kan aanpassen naar per jaar. Maar ik heb iedere keer een beetje ruzie met die website van de belastingdienst. Kan je die voorlopige teruggave zelf ook iets lager zetten? Ipv bv €200 per maand naar €100 per maand? Ik vind alleen maar dat je kan kiezen per jaar of per maand. Het bedrag aanpassen zie ik niet.
Ik vind het heel sullig van de belastingdienst dat je dus niet met 1 knop,of formulier dat om kunt zetten in van maand naar jaar of maandelijks alleen een gedeelte ervan. De enige manier is door je gegevens foutief in te vullen, zodat het maandelijkse bedrag op 0 ( of een ander bedrag naar keuze) uitkomt. Ik heb volgens mij vorig jaar maar ingevuld dat ik geen kinderen en geen koophuis had. En dan moet je aan het eind verklaren dat je het naar waarheid ingevuld hebt... :facepalm:
Ik heb geen voorlopige teruggaaf. Alleen heb ik een tweede baan, waarmee ik bruto verdien. Omdat zoon in 2017 dertien geworden is, vervalt de inkomensafhankelijke combinatiekorting en moet ik dus over dat bruto bedrag de helft aan belasting betalen.
gianna wijzigde dit bericht op 08-03-2018 10:59
4.70% gewijzigd
Voorlopige teruggaaf kun je gewoon aanpassen ergens toch?
Kaaaaaaaatje schreef:
08-03-2018 10:09
Overigens bedacht ik me door die transitievergoeding ineens dat ik misschien mijn inkomen wel moet middelen. Dat heb ik even nagerekend en als ik dit jaar geen salaris verhoging krijg dan kan ik volgend jaar na mijn aangifte gewoon nog weer 1000 euro terug krijgen door mijn inkomen te middelen.

Toch mooi meegenomen.
Slim! Gelukkig dat er zo dan toch wat minder weglekt van het bedrag.
Je zou de voorlopige teruggave ook op een spaatrrekening kunnen laten storten. Dan heb je het wel, maar geef je het niet uit. En als dan aan het eind van het jaar blijkt dat het niet klopt kun je het makkelijk terugbetalen.
Bumba1985 schreef:
08-03-2018 12:14
Je zou de voorlopige teruggave ook op een spaatrrekening kunnen laten storten. Dan heb je het wel, maar geef je het niet uit. En als dan aan het eind van het jaar blijkt dat het niet klopt kun je het makkelijk terugbetalen.
Dat is een goed idee, maar als je boven de grens van de vermogensbelasting uitkomt (wat ik vermoed bij Bubblegum) dan is dat weer niet zo handig.
nicole123 schreef:
08-03-2018 12:22
Dat is een goed idee, maar als je boven de grens van de vermogensbelasting uitkomt (wat ik vermoed bij Bubblegum) dan is dat weer niet zo handig.

Nee, dat zat ik net ook te bedenken...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven