Mijn zolder

12-03-2018 22:04 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon met mijn twee kinderen (6 en 8) in een leuke tussenwoning met een grote zolder. Met die zolder zijn meerdere dingen aan de hand:
- hij staat vol met spullen van mijn ex (kleding, boeken, lego), hij haalt het maar mondjesmaat op (als ik een doos beneden neerzet, heb je kans dat hij die na de vierde keer eens meeneemt, meestal zit zijn auto te vol of doen zijn armen zeer. Ik wil al die spullen niet). De spullen zitten inmiddels allemaal in dozen en staan redelijk uit de weg.
- Ik wil de zolder omtoveren tot chill-plek voor mijn kinderen. Eerst om te knutselen (er blijft namelijk niks van mijn salontafel over nu, met twee knutselende kinderen) en om de racebaan neer te kunnen leggen zonder steeds op te ruimen en lego uit te kunnen stallen en zo.
- Mijn nichtje ligt al een jaar of twee in de clinch met haar moeder, is ernstig aan het puperen en sinds drie maanden wonen ze een eind buiten ons dorp en bij haar vriendinnen vandaan.

Vragen:
bij streepje 1: hoe krijg ik mijn ex op een vriendelijke manier zover dat binnen afzienbare tijd al die dozen verdwenen zijn (hij kan eventueel e.e.a. stallen bij zijn ouders), met weggooien ga je zo'n herrie maken, dat hoeft van mij niet zo.
bij streepje 2: vanaf welke leeftijd kun je kinderen op zolder laten spelen zonder al teveel toezicht (lees: ik wil ook weleens beneden koken / schoonmaken / ramen wassen terwijl zij boven spelen)
bij streepje 3: is het een verstandig idee om mijn nichtje uit te nodigen op die zolder te gaan wonen (er staat al een goed bed en ik koop er sowieso nog eentje bij voor 'when ever logee's)? Ze zit in de tweede van het voortgezet onderwijs. Haar moeder zou er niet op tegen zijn. Het zou hun ruzies voor een groot gedeelte oplossen (afstand scheppen) maar wat haal ik dan over mezelf heen?

Vooral streepje 3 houdt me bezig, wat kan ik aanbieden? Wie help ik daarmee? Nichtje staat er misschien voor open (heb het er niet met haar over gehad, ze heeft weleens op mijn kinderen gepast), mijn zus staat er voor open, mijn kinderen zouden het (denk ik) wel leuk vinden, mij lijkt het erg druk met een puber die waarschijnlijk niet ineens mee gaat helpen in het huishouden maar mijn huishouden wel drukker maakt.
Je kunt met je nichtje een periode van zeg tot eind schooljaar afspreken en dan verder kijken.
Verder zou ik die spullen met wat mensen bij ex langsbrengen.
Ik vind je kinderen niet te jong om alleen boven te spelen. Mijn kleuter speelt al graag alleen op de kamer.
Gewoon duidelijk aangeven dat zijn spulen per dan en dan weg moeten zijn. Omdat het anders naar de gemeente werf of kringloop gaat.
Dat kan prima met een glimlach gebracht worden. :-D

Vanaf een jaar of 4 spelen ze hier alleen wel eens helemaal boven. Daarvoor nog weinig. Met 6 en 8 kan dat toch prima.

En nee ik zou geen mensen/familie met zulk gedoe en gedrag in huis halen, zeker niet als er nog kinderen van jezelf zijn.
Zou geen kind van 'n ander in huis halen. Een puber blijft 'n puber dus als ze thuis al regelmatig mot heeft gaat ze dat bij jullie thuis ook krijgen en dan zadel je niet alleen jezelf, maar ook je eigen kinderen daarmee op. Bovendien kan het een ruzie tussen jou en de ouders van het kind veroorzaken.

Wat je zolder betreft zou ik tegen je ex zeggen dat hij de spullen voor 31 maart moet komen ophalen omdat je ze anders op 1 april (geen grap!) zelf met 'n aanhanger naar de milieustraat afvoert.
Optie A:
Komende zondag samen met je broer de aanhanger inladen
en de spullen van je ex naar huis van ex brengen.

Optie B:
Aan je ex appen dat hij zijn dozen komende vrijdag komt ophalen.
Alles wat er vervolgens nog op zolder staat, gaat op zaterdag naar de kringloop. (En dus echt doen hè? Dat wegbrengen naar de kringloop.)

Optie B heb ik een keer gedaan met de spullen van een vriend. Spullen stonden al twee jaar bij mij. Vriend had geen haast. Smoesjes, smoesjes. Wachten. Beloftes.
En reken maar dat hij zijn spullen is komen ophalen, nadat hij op zaterdagochtend om 8:00 paniekerig had gebeld: "Ik kom mijn spullen echt vóór tienen ophalen."
anoniem_366005 wijzigde dit bericht op 12-03-2018 22:17
9.20% gewijzigd
Je nichtje kan beter investeren in nieuwe vriendschappen waar ze nu woont.
En je gaat je eigen kinderen hun nieuwe speelzolder toch niet ontnemen door er iemand te laten wonen?
Spullen inderdaad bij ex afleveren.

Je kinderen kunnen prima alleen boven spelen. Spelen ze nu nooit op hun kamer?

Volgens mij ben je nog niet zo lang gescheiden. Ik vraag me af hoe een ernstig puberend kind in huis voor je kinderen zal zijn. Ik kan me nl voorstellen dat zij (en jij zelf ook) blij bent dat er eindelijk rust is. Kan ze niet gewoon af en toe een nachtje komen logeren?
Overigens hebben jouw kinderen ook niks meer aan een chill-zolder als er een nichtje woont. Want ik kan me indenken dat zij niet zit te wachten op haar kleine neefjes/nichtjes als zij bezoek heeft bv.
Misschien kun je je nichtje de mogelijkheid bieden weekenden (of andere tijdsblokken) te blijven slapen. Even weg bij haar moeder zodat ze even kan opladen en moeder ook.
-Katjies- schreef:
12-03-2018 22:16
Misschien kun je je nichtje de mogelijkheid bieden weekenden (of andere tijdsblokken) te blijven slapen. Even weg bij haar moeder zodat ze even kan opladen en moeder ook.
Maar dan kunnen haar eigen kinderen in het weekend niet op zolder spelen.
Hm, een parttime oplossing is voor nichtje en ons wellicht beter in te passen ja, thanks, daar had ik dus nog niet aan gedacht.
redbulletje schreef:
12-03-2018 22:19
Maar dan kunnen haar eigen kinderen in het weekend niet op zolder spelen.
In zoverre, van vrijdagochtend (school) tot zaterdagavond zijn de kinderen bij hun vader.
Aan de andere kant moet ik dan waarschijnlijk wel extra opletten dat nichtje van 'weekendverlof' geen misbruik gaat maken door dan extra te gaan feesten / laat thuis komen oid
femke09 schreef:
12-03-2018 22:20
Hm, een parttime oplossing is voor nichtje en ons wellicht beter in te passen ja, thanks, daar had ik dus nog niet aan gedacht.
Bijvoorbeeld in de maand april mag ze van zondag op maandag bij jullie slapen.

Niet gelijk voor 'onbepaalde tijd' aanbieden.

En op zondagavond zal ze toch wel tijdig thuis zijn? Op maandagochtend gaat ze weer naar school toe.
anoniem_366005 wijzigde dit bericht op 12-03-2018 22:23
13.49% gewijzigd
Als ik me goed herinner, kom je zelf uit een nare scheiding. Het lijkt mij dan niet zo'n goed idee om een nichtje in huis te halen dat zelf wellicht niet zo stabiel is.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ex is een heel ander probleem, ik durf tegen iedereen te zeggen waar het op staat, maar voor hem blijf ik bang op een of andere manier. Ik ben al blij dat de spullen stukje bij beetje weggaan, maar de as van zijn opa (gruwel, we hebben zo'n sieraad van ex zijn moeder gekregen) wil hij niet hebben én niet teruggeven aan zijn moeder. Dat moet ik dan maar doen...
femke09 schreef:
12-03-2018 22:22
In zoverre, van vrijdagochtend (school) tot zaterdagavond zijn de kinderen bij hun vader.
Aan de andere kant moet ik dan waarschijnlijk wel extra opletten dat nichtje van 'weekendverlof' geen misbruik gaat maken door dan extra te gaan feesten / laat thuis komen oid
Dat soort dingen kan ze toch vanuit haar ouderlijk huis? Waarom zou jij je die verantwoording op de hals halen? Kan alleen maar gedonder van komen met jouw eigen familie als haar iets gebeurt. Laat haar eigen ouders 's nachts maar wakker liggen als ze gaat stappen.
Als ze jouw huis alleen als overnachtingsplek ziet, kan ze net zo goed bij haar vriendinnen gaan logeren.
Snap jouw drang niet dat nichtje in jouw huis te willen halen en het leven van jou en je eigen kinderen nog verder overhoop te gooien.
Belle73 schreef:
12-03-2018 22:23
Als ik me goed herinner, kom je zelf uit een nare scheiding. Het lijkt mij dan niet zo'n goed idee om een nichtje in huis te halen dat zelf wellicht niet zo stabiel is.
Dat is op zich waar, alleen voor het welzijn van nichtje is haar huidige situatie ook niet top.

Ik weet niet of ik er iets aan kan doen, mijn jongere zusje heeft als tante bijvoorbeeld een betere band met haar dan ik.
redbulletje schreef:
12-03-2018 22:25
Dat soort dingen kan ze toch vanuit haar ouderlijk huis? Waarom zou jij je die verantwoording op de hals halen? Kan alleen maar gedonder van komen met jouw eigen familie als haar iets gebeurt. Laat haar eigen ouders 's nachts maar wakker liggen als ze gaat stappen.
Als ze jouw huis alleen als overnachtingsplek ziet, kan ze net zo goed bij haar vriendinnen gaan logeren.
Snap jouw drang niet dat nichtje in jouw huis te willen halen en het leven van jou en je eigen kinderen nog verder overhoop te gooien.
Mensen helpen... huidige situatie van nichtje is ook verre van optimaal, maar wellicht is het niet aan mij om daar echt iets aan te (kunnen) doen.

Los van wonen / logeren, luisterend oor kan altijd, dat moet ik haar sowieso aanbieden.
Mogelijkheden genoeg. Als eerste zorgen dat de spullen van je ex weg zijn...als het kan is de ideale optie aangeven dat je ze komt dumpen voor z'n huis, is ie daar niet blij mee, schijt aan hebben. Heb je die mogelijkheid niet, aangeven dat die spullen klaarstaan en anders weg zijn....
Dan komt het leuke deel.....een zolder voor je kinderen, natuurlijk kunnen ze daar, zonder al te veel toezicht hun ding doen, hoe is de relatie met hun nichtje, wat willen zij? Ik vind het mooi van je dat je haar er, eventueel, in wil betrekken......
Ik zou wel oppassen met dat nichtje in huis halen. Straks heb jij dezelfde vreselijke problemen met haar.

Af en toe logeren kan natuurlijk wel.

En zet die troep van je ex gewoon voor zijn deur.
paarsebloem wijzigde dit bericht op 12-03-2018 22:30
14.96% gewijzigd
femke09 schreef:
12-03-2018 22:27
Mensen helpen... huidige situatie van nichtje is ook verre van optimaal, maar wellicht is het niet aan mij om daar echt iets aan te (kunnen) doen.

Los van wonen / logeren, luisterend oor kan altijd, dat moet ik haar sowieso aanbieden.
Pubers zijn toch vaak dwars tegen hun ouders? Lijkt me sterk dat ze bij jou opeens de perfecte huisgenote zal worden. Nu word je als tante nog geidealiseerd maar zodra er ook bij jou huisregels gelden zal dat vast anders worden. En wat voor voorbeeld gaat dat nichtje voor je kinderen zijn?
Je zou het nog een keer met je nichtje en haar moeder kunnen bespreken (wat zijn de verwachtingen van alle partijen bijvoorbeeld, wat de afspraken, wil nichtje dit überhaupt wel, enz) en dan een keer uitproberen.
Korte periodes zoals een weekend bedoel ik he.
Dat meisje is pas 13 of 14, hoezo flink feesten en veel te laat thuiskomen? Ik zou haar niet in huis nemen, daar krijg je dezelfde problemen mee als haar moeder. Mijn dochter is ook van die leeftijd en al haar vriendinnen zitten op vrijdag- en zaterdagavond gewoon bij hun familie hoor, hooguit gaan ze een keer logeren of hebben ze een feestje bij een van hen thuis tot 23:00 uur en dan wordt iedereen door hun ouders opgehaald. Wat jij beschrijft vind ik voor oudere pubers.
redbulletje schreef:
12-03-2018 22:30
Pubers zijn toch vaak dwars tegen hun ouders? Lijkt me sterk dat ze bij jou opeens de perfecte huisgenote zal worden. Nu word je als tante nog geidealiseerd maar zodra er ook bij jou huisregels gelden zal dat vast anders worden. En wat voor voorbeeld gaat dat nichtje voor je kinderen zijn?
Dat dacht ik dus ook al. En ik help graag anderen (dit topic kwam ook voort uit een spontane opmerking van mij tegen mijn vader 'dan komt ze maar hier wonen' die daar serieus op insprong), maar ik heb mijn les wel geleerd in jezelf voorbij lopen. Bovendien, scheiden omdat het beter is voor je kinderen en dan dit eroverheen gooien... ik heb mijn aanbod net direct aangepast in een logeerpartijtje, zo af en toe. Moeders zit vol voorbehoud, nichtje heb ik hier niet over gesproken (die is op dit moment met heel andere dingen bezig, via school en haar vader bedenken hoe en waar ze wil gaan wonen etc.)
Mijn vader zit er over in dat mijn zus en nichtje zo'n mot hebben met elkaar, en dan wil ik vader/zus/nichtje gaan helpen. Leuk bedacht, maar dat moet ik niet willen... Ik leef soms echt met een bord voor m'n kop, mensen helpen, want je kan iemand toch niet zomaar laten aanmodderen? Maar ik moet denk duidelijker kijken naar wat er nodig is voor mijn kinderen, die hebben daar minstens zoveel recht op, en meer. Dáár moet ik voor zorgen.

Bedankt voor jullie reflectie, precies waarom ik dit topic aanmaakte, kijken welke kanten er nog meer aan deze medaille zitten en er wat nuchterder over nadenken in plaats van meteen de reddende engel uit te hangen.
pamelacourson schreef:
12-03-2018 22:34
Dat meisje is pas 13 of 14, hoezo flink feesten en veel te laat thuiskomen? Ik zou haar niet in huis nemen, daar krijg je dezelfde problemen mee als haar moeder. Mijn dochter is ook van die leeftijd en al haar vriendinnen zitten op vrijdag- en zaterdagavond gewoon bij hun familie hoor, hooguit gaan ze een keer logeren of hebben ze een feestje bij een van hen thuis tot 23:00 uur en dan wordt iedereen door hun ouders opgehaald. Wat jij beschrijft vind ik voor oudere pubers.
Ik weet eerlijk gezegd ook niet precies wat er speelt, ik vind haar gedrag wel meevallen, voor zover ik haar mee maak (en wat ik dan van mijn zus zie / hoor, dan snap ik mijn nichtje in combinatie met pubergevoelens wel), maar de verhalen die ik meekrijg (slechte invloed van die en die, brutaal e.d.) en de overtuiging van mijn vader (haar opa) dat ze uit die situatie moet... (vroeger vonden we, mijn zusje en ik, haar ook al 'zielig', omdat ze thuis best veel moest doen, als oudste van zes kinderen, dus nam mijn zusje haar weleens mee uit winkelen of logeerde ze daar)
femke09 wijzigde dit bericht op 12-03-2018 22:43
0.04% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven