Oplossing buurkat uit tuin houden
maandag 19 maart 2018 om 03:52
Wij hebben altijd erg van onze tuin genoten: veel groen, grasveld met leuk vijvertje met vissen, kikkertjes en salamanders, etc.
Totdat we vorig jaar nieuwe buren kregen met twee Noorse boskatten...
En een daarvan is een echte terror. Hij is de eerste weken al thuisgekomen met een eend, diverse vogeltjes en kikkers, vertelde de buurvrouw. Het is nou eenmaal een jager, vertelde ze doodleuk.
En een uitstekende klimmer, ik heb hem zelfs in vliegende vaart recht tegen de zijmuur van onze garage het garagedak op zien klimmen/springen...
De buren hebben zelf hun tuin helemaal bestraat en onze tuin is zijn territorium en kattenbak geworden. Op blote voeten door het gras lopen is er niet meer bij: Er ligt zeer regelmatig Kattenpoep.
Onze vijver is al een paar keer helemaal leeggeroofd tot mijn verdriet. Ik durf hem nu niet meer te vullen met nieuwe vissen...
De lichtgrijze tuinkussens van onze nieuwe Tuinset hebben we al diverse keren moeten reinigen omdat er allemaal modderige kattenpootjes op stonden.
Ons vogelhuisje met vogelvoederplaats is niet meer ‘bewoond’ geweest sinds de kat er is.
Kortom: onze tuin is niet meer van ons, maar van de kat van de buren...
We hadden voor de vijver al een oplossing: een speciale sproeier die aanspringt als hij beweging detecteert. Maar die slaat ook aan als er vogels willen badderen in de vijver. Verjaagt dus echt alles en het grasveld eromheen is continu zeiknat.
We hebben een heel klein hondje, maar die is banger van de kat dan omgekeerd...
We hebben van die plastic punten (speciaal om katten uit de tuin te houden, kostte nog een aardige duit ook) op onze schutting gemonteerd, maar de kat loopt er gewoon overheen...
Ik heb niets tegen katten, heb zelf vroeger ook katten gehad, maar die bleven in de tuin. En ik snap dan ook echt niet dat mensen hun beestjes zo’n overlast bij anderen laten bezorgen. Ik ruim zelf altijd de poep van mijn hondje op, vind het gewoon smerig dat buurkinderen hier dan in zouden kunnen trappen en ik ben zelf van mening dat niemand last van mijn huisdier zou moeten hebben.
Ben uiteraard al met de buurvrouw meerdere keren wezen praten, maar die zegt alleen maar dat het nou eenmaal een buitenkat is en een jager. En dat ze hem moeilijk binnen kan houden, want dan sloopt hij het huis.
En ik weet het niet meer!
Mijn tuinplezier is echt weg: zelfs nu in de winterkou zit dat beest elke dag in mijn tuin. Hoe krijg ik hem eruit??
Het kan toch niet zo zijn dat ik dit gewoon maar moet accepteren?
Ben echt ten einde raad...
Iemand de gouden tip?
Totdat we vorig jaar nieuwe buren kregen met twee Noorse boskatten...
En een daarvan is een echte terror. Hij is de eerste weken al thuisgekomen met een eend, diverse vogeltjes en kikkers, vertelde de buurvrouw. Het is nou eenmaal een jager, vertelde ze doodleuk.
En een uitstekende klimmer, ik heb hem zelfs in vliegende vaart recht tegen de zijmuur van onze garage het garagedak op zien klimmen/springen...
De buren hebben zelf hun tuin helemaal bestraat en onze tuin is zijn territorium en kattenbak geworden. Op blote voeten door het gras lopen is er niet meer bij: Er ligt zeer regelmatig Kattenpoep.
Onze vijver is al een paar keer helemaal leeggeroofd tot mijn verdriet. Ik durf hem nu niet meer te vullen met nieuwe vissen...
De lichtgrijze tuinkussens van onze nieuwe Tuinset hebben we al diverse keren moeten reinigen omdat er allemaal modderige kattenpootjes op stonden.
Ons vogelhuisje met vogelvoederplaats is niet meer ‘bewoond’ geweest sinds de kat er is.
Kortom: onze tuin is niet meer van ons, maar van de kat van de buren...
We hadden voor de vijver al een oplossing: een speciale sproeier die aanspringt als hij beweging detecteert. Maar die slaat ook aan als er vogels willen badderen in de vijver. Verjaagt dus echt alles en het grasveld eromheen is continu zeiknat.
We hebben een heel klein hondje, maar die is banger van de kat dan omgekeerd...
We hebben van die plastic punten (speciaal om katten uit de tuin te houden, kostte nog een aardige duit ook) op onze schutting gemonteerd, maar de kat loopt er gewoon overheen...
Ik heb niets tegen katten, heb zelf vroeger ook katten gehad, maar die bleven in de tuin. En ik snap dan ook echt niet dat mensen hun beestjes zo’n overlast bij anderen laten bezorgen. Ik ruim zelf altijd de poep van mijn hondje op, vind het gewoon smerig dat buurkinderen hier dan in zouden kunnen trappen en ik ben zelf van mening dat niemand last van mijn huisdier zou moeten hebben.
Ben uiteraard al met de buurvrouw meerdere keren wezen praten, maar die zegt alleen maar dat het nou eenmaal een buitenkat is en een jager. En dat ze hem moeilijk binnen kan houden, want dan sloopt hij het huis.
En ik weet het niet meer!
Mijn tuinplezier is echt weg: zelfs nu in de winterkou zit dat beest elke dag in mijn tuin. Hoe krijg ik hem eruit??
Het kan toch niet zo zijn dat ik dit gewoon maar moet accepteren?
Ben echt ten einde raad...
Iemand de gouden tip?
hova wijzigde dit bericht op 19-03-2018 03:58
3.71% gewijzigd
woensdag 21 maart 2018 om 09:07
woensdag 21 maart 2018 om 09:12
Binnen haar terrein wel, afschermen. Dat haar spullen er aan gaan? Eh ja vast wel. Ik ken wat van die katten en die zijn echt geen tamme huispoesjes. Domesticatie is daar nog niet zo doorgeslagen zeg maar. Maar ook in belang van het dier zou ze dan een andere plek voor hem moeten zoeken eentje waarbij hij het bos of de weilanden in kan.hova schreef: ↑19-03-2018 18:10Oh bewijzen heb ik zat, heb ondertussen al zoveel foto’s van die kat, zittend op de rand van mijn vijver, liggend op mijn tuinkussens etc. Andere katten heb ik ook eigenlijk helemaal niet in mijn tuin.
Maar de buurvrouw ontkent ook niet dat het haar kat is hoor, ze bevestigt dat hij heel brutaal is en een hele goeie jager en niet gauw bang. Alleen zegt ze dat ze ook niet weet wat ze eraan moet doen, omdat binnenhouden of binnen haar terrein houden niet kan volgens haar...
woensdag 21 maart 2018 om 10:13
Mijn vriendin had een kat die altijd in 1 bepaalde tuin poepte. De mensen van de tuin werden er gek van en melden het dan bij de vriendin. Die moest vervolgens met een emmertje en schepje de drollen opruimen. Je voelt je dan zo lullig met je schepje in andermans tuin.
Na een tijdje werkt deze methode zeer effectief, geloof mij! Dan wordt het opeens niet meer jouw probleem maar ook die van jouw buurvrouw.
Na een tijdje werkt deze methode zeer effectief, geloof mij! Dan wordt het opeens niet meer jouw probleem maar ook die van jouw buurvrouw.
woensdag 21 maart 2018 om 11:30
Ik zou zeggen tegen de buurvrouw, "jij kan jou kat niet bij je houden want dan breekt hij bij jou de kiet af. Nu breekt hij bij míj de kiet af. Hij steelt mijn vissen en poept in mijn tuin. Is dat minder erg dan wanneer hij dat bij jou doet? Het is toch jóuw keuze om een kat te nemen, waarom moet IK dan voor de gevolgen opdraaien en niet jijzelf?

woensdag 21 maart 2018 om 11:43
Een hond erop af sturen vind ik een brute tip. Mijn vorige hond heeft een keer een kat te pakken gehad en die heeft het niet overleefd. Dat wil je echt niet iemand aandoen (en de kat) wat de situatie ook is, het kan maar zo misgaan. Maar ik vind ook dat je buurvrouw zich wat egoïstisch opstelt. Hoe groot is haar tuin? Ik heb in het verleden de helft van de tuin omgebouwd tot katten ren. Met allerlei plankjes en grote takken zodat hij overal goed kon lopen en via een kattenluikje naar binnen en buiten kon. Dat was wel prijzig, maar goed, katten hebben veel behoefte aan die vrijheid. Naar buiten gaan was geen optie voor mij nadat mijn kat 2 weken vermist was. Katten gedragen zich buiten ook primitiever natuurlijk, het is vast geen terror kat. Zal toch nog even goed in gesprek gaan met de buurvrouw over de hoeveelheid last die je ervaart en dat je een oplossing wil.

woensdag 21 maart 2018 om 11:50
woensdag 21 maart 2018 om 11:55
Wellicht omdat heel veel mensen dat door merg en been gaande piepgeluid wel horen? Heb je misschien geen kat meer in je tuin maar wel weer andere overlast.swifty schreef: ↑21-03-2018 11:50Een geluidsensor tegen katten is al geopperd maar ik las niet je reactie hierover, waarom zou je dit niet eerst proberen? Hoef je niet waterpistool te gebruiken, en kan je gewoon weg, de sensor doet zijn werk wel. Erg makkelijk te installeren en minder werk dan omheining.
woensdag 21 maart 2018 om 12:18
Niet Hova maar haar buurvrouw zou maatregelen moeten treffen om de katten in haar eigen tuin te houden. Ze kan blijkbaar twee Noorse boskatten betalen, dan kan ze vast ook wat geld investeren om te zorgen dat de katten geen overlast veroorzaken.
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het Oscillot systeem niet belachelijk duur is en er vast zelf iets te verzinnen is om de katten in haar eigen tuin te houden. Genoeg veel goedkopere voorbeelden te vinden op internet.
Maar dit is dan wel aan de buurvrouw en niet aan Hova. Hopelijk kan ze de buurvrouw hiervan overtuigen en haar laten inzien dat zij degene is die maatregelen moet treffen en hoeft Hova niet zelf voor de kosten op te draaien van wat voor systeem dan ook.
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het Oscillot systeem niet belachelijk duur is en er vast zelf iets te verzinnen is om de katten in haar eigen tuin te houden. Genoeg veel goedkopere voorbeelden te vinden op internet.
Maar dit is dan wel aan de buurvrouw en niet aan Hova. Hopelijk kan ze de buurvrouw hiervan overtuigen en haar laten inzien dat zij degene is die maatregelen moet treffen en hoeft Hova niet zelf voor de kosten op te draaien van wat voor systeem dan ook.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.

woensdag 21 maart 2018 om 12:32
Sereia schreef: ↑21-03-2018 11:43Een hond erop af sturen vind ik een brute tip. Mijn vorige hond heeft een keer een kat te pakken gehad en die heeft het niet overleefd. Dat wil je echt niet iemand aandoen (en de kat) wat de situatie ook is, het kan maar zo misgaan. Maar ik vind ook dat je buurvrouw zich wat egoïstisch opstelt. Hoe groot is haar tuin? Ik heb in het verleden de helft van de tuin omgebouwd tot katten ren. Met allerlei plankjes en grote takken zodat hij overal goed kon lopen en via een kattenluikje naar binnen en buiten kon. Dat was wel prijzig, maar goed, katten hebben veel behoefte aan die vrijheid. Naar buiten gaan was geen optie voor mij nadat mijn kat 2 weken vermist was. Katten gedragen zich buiten ook primitiever natuurlijk, het is vast geen terror kat. Zal toch nog even goed in gesprek gaan met de buurvrouw over de hoeveelheid last die je ervaart en dat je een oplossing wil.
Tja instinct hè... ies natoer..
De vissen van to hebben het helaas ook niet overleefd, en dat in haar eigen tuin.
woensdag 21 maart 2018 om 13:29
Ook hier maatregelen genomen tegen de buurkatten, De borders in de voortuin vol met grof grind tegen de katten. Vorige huis was erger, buren hadden ook tegels in de tuin en drie katten waarbij het luik nog niet niet in onze tuin uitkwam maar scheelde niet veel. Constant poepende katten in de tuin. Heel vaak netjes overlegd maar geen actie bij de buren, gaf als tip mee spuit ze maar nat. Tijdje gedaan, ze konden niet heel snel de tuin uit dus was vaak wel raak maar hielp niet. Toen het water aangevuld met wat druppels ecoline, soms blauw, soms roze. Na twee weken was het over, druipende katten die afgeven was de buurvrouw niet van gediend in haar spierwitte interieur. Opeens kon het kattenluik wel aan de andere kant van het huis gemaakt worden waar ze als eerste het gemeente plantsoen tegenkwamen. Natuurlijk was ze boos maar dat durfde ze niet tegen ons te uiten. We hebben nagenoeg geen overlast meer gehad.

woensdag 21 maart 2018 om 13:40

woensdag 21 maart 2018 om 13:56
Ja ik vind dat ook heel erg hoor, daarom zeg ik ook dat ik vind dat de buurvrouw echt iets moet ondernemen.
Maar met gelijke munt terug betalen vind ik ook niet zo netjes. En een beetje aso.
Dan doe je precies hetzelfde. En juist dan kan de oorlog losbreken.
En een halfdode bloederige kat in je tuin, daar voel je je dan echt wel rot over.
woensdag 21 maart 2018 om 14:14
Een beetje stoere kat trekt zich hier echt niets van aan.
Buurvrouw erbij halen om de kattenstront op te rapen vind ik wel een goed idee.
En sowieso meer haar probleem maken!
Ehh 5 pagina's later...
woensdag 21 maart 2018 om 14:37
Hier een soortgelijk probleem. Alleen zie ik hier wel 10 verschillende katten rondlopen, van allemaal verschillende eigenaren. Dus uitzoeken van wie welke kat is is helaas geen doen.
Ik plant dus nooit meer iets nieuws, want het wordt uitgegraven. Met warm weer in de tuin zitten; eerst stront ruimen, want de lucht is niet te haren. Piep ding hoor ik zelf helaas. Citroenmelisse cacaodoppen koffieprut en sate prikkers helpt niks.
Ik moet mijn deuren echt dichthouden, want sommige lopen doodleuk naar binnen, en ik heb parkieten dus dat is echt link. Maar omdat die vaak los zijn is de deur tegenwoordig toch wel altijd dicht. Dat scheelt.
Ik heb een keer een buurvrouw er op aan gesproken, maar die beweerde dat haar kat niet in andere tuinen komt. Een nadere buurvrouw vond het zielig om haar kat binnen te houden en ik moest niet zo zeuren. Gooi er maar een emmer water over...
Mijn directe buurvrouw (zonder kat) heeft er ook last van. Die klaagt nog wel eens regelmatig bij een eigenaar, maar het helpt niks.
En tot overmaat van ramp schijten er ook twee honden regelmatig onder mijn heg, die buurman heb ik een keer op heterdaad betrapt, maar ja hij blijft het doen (of er is nog zo'n aso...)
Een paar jaar gelden was iemand uit de buurt het zo zat dat hij met een luchtbuks op meerdere katten heeft geschoten (een dode kat en meerdere gewonden) en toen was iedereen ineens pro kat.
Ik keur af wat die man toen heeft gedaan, maar ik snap het heel erg goed. Onze buurt heeft echt een groot kattenprobleem.
En overigens ook een hondenprobleem. Er is een park hier in de buurt, bedoeld om in te sporten (er staan doelen er is een fietsparkours en een veldloop parkours), maar voor dat doel vrijwel onbruikbaar vanwege de honden.
Sinds er een officieel uitrenveld is is de overlast alleen nog maar verergerd.
Ik plant dus nooit meer iets nieuws, want het wordt uitgegraven. Met warm weer in de tuin zitten; eerst stront ruimen, want de lucht is niet te haren. Piep ding hoor ik zelf helaas. Citroenmelisse cacaodoppen koffieprut en sate prikkers helpt niks.
Ik moet mijn deuren echt dichthouden, want sommige lopen doodleuk naar binnen, en ik heb parkieten dus dat is echt link. Maar omdat die vaak los zijn is de deur tegenwoordig toch wel altijd dicht. Dat scheelt.
Ik heb een keer een buurvrouw er op aan gesproken, maar die beweerde dat haar kat niet in andere tuinen komt. Een nadere buurvrouw vond het zielig om haar kat binnen te houden en ik moest niet zo zeuren. Gooi er maar een emmer water over...
Mijn directe buurvrouw (zonder kat) heeft er ook last van. Die klaagt nog wel eens regelmatig bij een eigenaar, maar het helpt niks.
En tot overmaat van ramp schijten er ook twee honden regelmatig onder mijn heg, die buurman heb ik een keer op heterdaad betrapt, maar ja hij blijft het doen (of er is nog zo'n aso...)
Een paar jaar gelden was iemand uit de buurt het zo zat dat hij met een luchtbuks op meerdere katten heeft geschoten (een dode kat en meerdere gewonden) en toen was iedereen ineens pro kat.
Ik keur af wat die man toen heeft gedaan, maar ik snap het heel erg goed. Onze buurt heeft echt een groot kattenprobleem.
En overigens ook een hondenprobleem. Er is een park hier in de buurt, bedoeld om in te sporten (er staan doelen er is een fietsparkours en een veldloop parkours), maar voor dat doel vrijwel onbruikbaar vanwege de honden.
Sinds er een officieel uitrenveld is is de overlast alleen nog maar verergerd.
woensdag 21 maart 2018 om 18:43
Precies. Die buurvrouw heeft geen benul waar ze over oordeelt. Als ze die stront zelf moet opruimen, raakt ze zelf geconfronteerd met de overlast die je door haar hebt.
weet je, als je je relatie goed wilt houden met je buurvrouw door haar over je heen te laten lopen, dan ben je toch niet goed bezig.

woensdag 21 maart 2018 om 19:11
Gelukkig zijn er ook betere systemen met frequentie boven menselijk bereik , bijvoorbeeld 24 KHz , vervelend voor katten maar voor ons niet te horen. Het is een goedkopere oplossing dan dure rolsystemen, en zeker de moeite waard om uit te proberen en wellicht 1000 euro uitsparen voor hekwerk rolsysteem.LaFleurNoire schreef: ↑21-03-2018 11:55Wellicht omdat heel veel mensen dat door merg en been gaande piepgeluid wel horen? Heb je misschien geen kat meer in je tuin maar wel weer andere overlast.

woensdag 21 maart 2018 om 19:54

woensdag 21 maart 2018 om 20:34
Waarom denken mensen op dit forum vaak dat de woningbouw wel als buurtbemiddeling optreedt? Je huurt een woning, verder niks hoor. Ze doen net zo veel als de bank waar je je hypotheek hebt zou doen.Izzy_ schreef: ↑19-03-2018 06:50Ik ben een groot kattenliefhebber (met binnenkatten) maar hier zou ik niet tegen kunnen. Haar kat, haar probleem. Is het toevallig een huurhuis zodat je bij de woningbouw je beklag kunt doen? Verder inderdaad de kosten van het reinigen en de nieuwe vissen verhalen, de poep verzamelen en over de schutting gooien etc. Je pikt teveel.
woensdag 21 maart 2018 om 20:35
Misschien wel. Maar ik heb wel een hondje, ik denk dat zij ook last krijgt van die hoge frequentie geluiden... dus wellicht ook geen handige oplossing.swifty schreef: ↑21-03-2018 19:11Gelukkig zijn er ook betere systemen met frequentie boven menselijk bereik , bijvoorbeeld 24 KHz , vervelend voor katten maar voor ons niet te horen. Het is een goedkopere oplossing dan dure rolsystemen, en zeker de moeite waard om uit te proberen en wellicht 1000 euro uitsparen voor hekwerk rolsysteem.

woensdag 21 maart 2018 om 20:38
Creatieve oplossingKabritu schreef: ↑21-03-2018 13:29Ook hier maatregelen genomen tegen de buurkatten, De borders in de voortuin vol met grof grind tegen de katten. Vorige huis was erger, buren hadden ook tegels in de tuin en drie katten waarbij het luik nog niet niet in onze tuin uitkwam maar scheelde niet veel. Constant poepende katten in de tuin. Heel vaak netjes overlegd maar geen actie bij de buren, gaf als tip mee spuit ze maar nat. Tijdje gedaan, ze konden niet heel snel de tuin uit dus was vaak wel raak maar hielp niet. Toen het water aangevuld met wat druppels ecoline, soms blauw, soms roze. Na twee weken was het over, druipende katten die afgeven was de buurvrouw niet van gediend in haar spierwitte interieur. Opeens kon het kattenluik wel aan de andere kant van het huis gemaakt worden waar ze als eerste het gemeente plantsoen tegenkwamen. Natuurlijk was ze boos maar dat durfde ze niet tegen ons te uiten. We hebben nagenoeg geen overlast meer gehad.![]()