Oplossing buurkat uit tuin houden
maandag 19 maart 2018 om 03:52
Wij hebben altijd erg van onze tuin genoten: veel groen, grasveld met leuk vijvertje met vissen, kikkertjes en salamanders, etc.
Totdat we vorig jaar nieuwe buren kregen met twee Noorse boskatten...
En een daarvan is een echte terror. Hij is de eerste weken al thuisgekomen met een eend, diverse vogeltjes en kikkers, vertelde de buurvrouw. Het is nou eenmaal een jager, vertelde ze doodleuk.
En een uitstekende klimmer, ik heb hem zelfs in vliegende vaart recht tegen de zijmuur van onze garage het garagedak op zien klimmen/springen...
De buren hebben zelf hun tuin helemaal bestraat en onze tuin is zijn territorium en kattenbak geworden. Op blote voeten door het gras lopen is er niet meer bij: Er ligt zeer regelmatig Kattenpoep.
Onze vijver is al een paar keer helemaal leeggeroofd tot mijn verdriet. Ik durf hem nu niet meer te vullen met nieuwe vissen...
De lichtgrijze tuinkussens van onze nieuwe Tuinset hebben we al diverse keren moeten reinigen omdat er allemaal modderige kattenpootjes op stonden.
Ons vogelhuisje met vogelvoederplaats is niet meer ‘bewoond’ geweest sinds de kat er is.
Kortom: onze tuin is niet meer van ons, maar van de kat van de buren...
We hadden voor de vijver al een oplossing: een speciale sproeier die aanspringt als hij beweging detecteert. Maar die slaat ook aan als er vogels willen badderen in de vijver. Verjaagt dus echt alles en het grasveld eromheen is continu zeiknat.
We hebben een heel klein hondje, maar die is banger van de kat dan omgekeerd...
We hebben van die plastic punten (speciaal om katten uit de tuin te houden, kostte nog een aardige duit ook) op onze schutting gemonteerd, maar de kat loopt er gewoon overheen...
Ik heb niets tegen katten, heb zelf vroeger ook katten gehad, maar die bleven in de tuin. En ik snap dan ook echt niet dat mensen hun beestjes zo’n overlast bij anderen laten bezorgen. Ik ruim zelf altijd de poep van mijn hondje op, vind het gewoon smerig dat buurkinderen hier dan in zouden kunnen trappen en ik ben zelf van mening dat niemand last van mijn huisdier zou moeten hebben.
Ben uiteraard al met de buurvrouw meerdere keren wezen praten, maar die zegt alleen maar dat het nou eenmaal een buitenkat is en een jager. En dat ze hem moeilijk binnen kan houden, want dan sloopt hij het huis.
En ik weet het niet meer!
Mijn tuinplezier is echt weg: zelfs nu in de winterkou zit dat beest elke dag in mijn tuin. Hoe krijg ik hem eruit??
Het kan toch niet zo zijn dat ik dit gewoon maar moet accepteren?
Ben echt ten einde raad...
Iemand de gouden tip?
Totdat we vorig jaar nieuwe buren kregen met twee Noorse boskatten...
En een daarvan is een echte terror. Hij is de eerste weken al thuisgekomen met een eend, diverse vogeltjes en kikkers, vertelde de buurvrouw. Het is nou eenmaal een jager, vertelde ze doodleuk.
En een uitstekende klimmer, ik heb hem zelfs in vliegende vaart recht tegen de zijmuur van onze garage het garagedak op zien klimmen/springen...
De buren hebben zelf hun tuin helemaal bestraat en onze tuin is zijn territorium en kattenbak geworden. Op blote voeten door het gras lopen is er niet meer bij: Er ligt zeer regelmatig Kattenpoep.
Onze vijver is al een paar keer helemaal leeggeroofd tot mijn verdriet. Ik durf hem nu niet meer te vullen met nieuwe vissen...
De lichtgrijze tuinkussens van onze nieuwe Tuinset hebben we al diverse keren moeten reinigen omdat er allemaal modderige kattenpootjes op stonden.
Ons vogelhuisje met vogelvoederplaats is niet meer ‘bewoond’ geweest sinds de kat er is.
Kortom: onze tuin is niet meer van ons, maar van de kat van de buren...
We hadden voor de vijver al een oplossing: een speciale sproeier die aanspringt als hij beweging detecteert. Maar die slaat ook aan als er vogels willen badderen in de vijver. Verjaagt dus echt alles en het grasveld eromheen is continu zeiknat.
We hebben een heel klein hondje, maar die is banger van de kat dan omgekeerd...
We hebben van die plastic punten (speciaal om katten uit de tuin te houden, kostte nog een aardige duit ook) op onze schutting gemonteerd, maar de kat loopt er gewoon overheen...
Ik heb niets tegen katten, heb zelf vroeger ook katten gehad, maar die bleven in de tuin. En ik snap dan ook echt niet dat mensen hun beestjes zo’n overlast bij anderen laten bezorgen. Ik ruim zelf altijd de poep van mijn hondje op, vind het gewoon smerig dat buurkinderen hier dan in zouden kunnen trappen en ik ben zelf van mening dat niemand last van mijn huisdier zou moeten hebben.
Ben uiteraard al met de buurvrouw meerdere keren wezen praten, maar die zegt alleen maar dat het nou eenmaal een buitenkat is en een jager. En dat ze hem moeilijk binnen kan houden, want dan sloopt hij het huis.
En ik weet het niet meer!
Mijn tuinplezier is echt weg: zelfs nu in de winterkou zit dat beest elke dag in mijn tuin. Hoe krijg ik hem eruit??
Het kan toch niet zo zijn dat ik dit gewoon maar moet accepteren?
Ben echt ten einde raad...
Iemand de gouden tip?
hova wijzigde dit bericht op 19-03-2018 03:58
3.71% gewijzigd

maandag 19 maart 2018 om 10:06
Zeker, helemaal mee eens... maar als de buurvrouw van TO dat niet gaat doen dan zal TO het toch echt zelf op moeten lossen...ElizabethThatcher schreef: ↑19-03-2018 10:00Dan moet je ze dus binnenhouden vind ik. Je gaat niet een ander opzadelen met ellende omdat jij zo nodig een kat wilt.
maandag 19 maart 2018 om 10:10
Ik zie zulke lange reacties dat ik geen idee heb of het al geadviseerd is. Je kunt bovenop je schutting of eigenlijk zouden je buren dat moeten doen een systeem van draaibalken moeten maken. Daar valt voor de kat geen grip op te krijgen omdat de balk steeds draait, google dr maar is op vind je voorbeelden.

maandag 19 maart 2018 om 10:14
Ik had niet alleen last van katten, maar ook konijnen. Zo'n apparaat is heel effectief en als je deze goed neerzet geeft het niet veel overlast. Het geluid is heel irritant, zeker.

maandag 19 maart 2018 om 10:24
Ik zou toch not amused zijn als mijn achterbuurvrouw zo'n pieper in de tuin zet en ik er de hele nacht naar moet liggen luisteren. Ik hoor ze ook namelijk.
maandag 19 maart 2018 om 10:26
Die gekleurde bril sloeg op het feit dat jij wel heel erg spreekt vanuit een kattenliefhebster, naar mijn mening. In jouw post leg je het probleem neer bij TO. TO had gewoon rekening moeten houden met het feit dat in een nieuwbouwwijk katten zijn. Wat een flauwekul! Een kat is prima binnen te houden, maar goed dat is de al oude discussie die hier al hele vele malen gevoerd is. Dus daar ga ik niet weer over beginnen. Maar het is een feit: TO heeft last van de kat van de buurvrouw, en er is maar een die dat op moet lossen en dat is de buurvrouw... En dan kun je wel met suggesties komen hoe TO het ook op kan lossen, maar dat is volgens mij niet de juiste manier. Die buurvrouw is gewoon asociaal bezig. En egoïstisch ook. Door te zeggen dat haar kat niet binnen kan blijven omdat hij dan de hele boel afbreekt, maar wel de tuin van de buurvrouw mag afbreken, dat is dan weer “de natuur”. De wereld op zijn kop.phoebe24 schreef: ↑19-03-2018 09:38Dat zeg ik toch echt niet, dat dat MOET.
Echter het voordeel van eigen maatregelen nemen is dat je zeker weet dat die vijver niet leeggevist wordt.
Ik ben het met je eens hoor, maar in hoeverre beïnvloed je de buurvrouw van TO dat ze exact doet wat TO wil?
(Namelijk die kat binnenhouden. Dat zou voor TO de beste oplossing zijn, maar ik weet toch niet of die buurvrouw daartoe bereid is. Zeker als ze al niet bedacht had, of er schijt aan heeft dat anderen wel eens last kunnen hebben van die kat. Daarom geef ik dus een tip om zover mogelijk hand in eigen boezem te steken, snappie? Ik snap overigens totaal niet wat dat te maken heeft met een gekleurde bril ophebben, maar goed)
maandag 19 maart 2018 om 10:32
Dat heb ik ook wel eens gezien. Pvc-buizen die om een stukje bezemsteel draaien over de hele lengte van de schutting. En buuf kan niet klagen dat dat lelijk is, want ze heeft een tegeltuin.Redcurls schreef: ↑19-03-2018 10:10Ik zie zulke lange reacties dat ik geen idee heb of het al geadviseerd is. Je kunt bovenop je schutting of eigenlijk zouden je buren dat moeten doen een systeem van draaibalken moeten maken. Daar valt voor de kat geen grip op te krijgen omdat de balk steeds draait, google dr maar is op vind je voorbeelden.
Verder bestaat er ook een schrikdraadsysteem waarbij de draad rondom de tuin waar de kat woont wordt ingegraven en de kat een speciaal halsbandje krijgt. Telkens als de kat bij de omheining komt krijgt hij een schokje (net als statische elektriciteit) en al snel zal de kat uit zichzelf bij de erfgrens wegblijven. Uiteraard zijn de kosten voor de buuf.
Ik vind hier dingen van.

maandag 19 maart 2018 om 15:30
Niet zo'n hele nette manier, althans niet naar je buurvrouw toe maar gezien het feit dat zij lak heeft aan jouw spullen zou ik zeggen oog om oog........en de kat zal er weinig last van hebben, die wordt wel weer schoon:
Koop zo'n soaker en gooi daar flink wat hertshoornolie of een of andere stinkende visolie in met water en zorg dat je hem raakt met dat spul, kost je even tijd maar als hij eenmaal binnen is geweest bij je buurvrouw houdt ze hem wel binnen haar erf. Zorg dat ze het niet meekrijgt, kan iedereen uit de buurt gedaan hebben, toch?
Koop zo'n soaker en gooi daar flink wat hertshoornolie of een of andere stinkende visolie in met water en zorg dat je hem raakt met dat spul, kost je even tijd maar als hij eenmaal binnen is geweest bij je buurvrouw houdt ze hem wel binnen haar erf. Zorg dat ze het niet meekrijgt, kan iedereen uit de buurt gedaan hebben, toch?
maandag 19 maart 2018 om 15:48
Ik heb ze gezien. Ik heb nu 2m hoog hekwerk en geen klimmers maar mochten ze toch gaan klimmen gaan idd die draaidingen er op. Echt een geniale vindingRedcurls schreef: ↑19-03-2018 10:10Ik zie zulke lange reacties dat ik geen idee heb of het al geadviseerd is. Je kunt bovenop je schutting of eigenlijk zouden je buren dat moeten doen een systeem van draaibalken moeten maken. Daar valt voor de kat geen grip op te krijgen omdat de balk steeds draait, google dr maar is op vind je voorbeelden.

maandag 19 maart 2018 om 16:53
Hetgeen wat ik gezien heb zijn gewone draaiende houten balken, zien dr nog prima uit , het lijkt mij een goeie en vriendelijke oplossing.Sabeltandcavia schreef: ↑19-03-2018 10:32Dat heb ik ook wel eens gezien. Pvc-buizen die om een stukje bezemsteel draaien over de hele lengte van de schutting. En buuf kan niet klagen dat dat lelijk is, want ze heeft een tegeltuin.
Verder bestaat er ook een schrikdraadsysteem waarbij de draad rondom de tuin waar de kat woont wordt ingegraven en de kat een speciaal halsbandje krijgt. Telkens als de kat bij de omheining komt krijgt hij een schokje (net als statische elektriciteit) en al snel zal de kat uit zichzelf bij de erfgrens wegblijven. Uiteraard zijn de kosten voor de buuf.

maandag 19 maart 2018 om 17:33
Goede tip voor tophoebe24 schreef: ↑19-03-2018 07:51Ik snap echt de ergenissen, en die kat is jouw verantwoordelijkheid niet TO, maar je kunt weten dat dit kan gebeuren in een woonwijk, daar wonen mensen die katten hebben. En dan kun je wel gillen dat zij verantwoordelijk zijn en dat katten moordenaars zijn, maar daarmee krijg je geen garantie dat iedereen in jouw buurt zich daar aan houdt. Dus waarom zet je je vijver niet af met, hoe heet dat, van dat zachte (of harder desnoods) gaas of iets in die richting?
Ik snap dat jij daar dan weer moeite voor moet doen en dat het misschien niet zo mooi is, maar het heeft meer zin dan ruzie maken en hopen dat de buurt zich aan jou aanpast..
En ik wil het toch even voor mijn lievelingsdieren opnemen... is gewoon hun instinct hoor... om ze dan moordenaars en terrors te noemen...
En zeggen 'stoute kat, niet meer doen', gaat hem ook niet worden.
(Al snap ik eigenlijk niet goed waarom die vrouw een raskat gewoon naar buiten doet... wij hebben vroeger een raskat gehad die gejat is. Levert namelijk aardig wat op...)

maandag 19 maart 2018 om 17:46

maandag 19 maart 2018 om 17:49
maar bewijs maar eens dat deze kat het gedaan heeft en niet die van 3 huizen verder.ElizabethThatcher schreef: ↑19-03-2018 10:11Je kunt volgens mij je buurvrouw aansprakelijk stellen voor de schade. Dit wordt ook vaak weer gedekt door de aansprakelijkheidsverzekering.
Zou dus maar een brief gaan opstellen met een overzicht van alle kosten (vissen, stomerij etc.).
maandag 19 maart 2018 om 17:56
Hoe heb je dit dan gedaan? Op een schutting draadje gespannen?LaFleurNoire schreef: ↑19-03-2018 07:49Wij hebben onze tuin rondom afgezet met schrikdraad om onze katten in de tuin te houden. Werkt prima, geen kat er uit en ook geen vreemde kat er in.
Kost je nog eenmalig wat, maar dan ben je wel van het probleem af.
Hoewel ik vind dat de buuv zich er wel erg, erg makkelijk van af maakt en zelf maar moet zorgen dat de kat de tuin niet uit kan, heb jij er dan in ieder geval geen last meer van.
Die apparaatjes met hele hoge tonen zijn voor veel mensen alsnog een hel, want een hoop mensen, en niet alleen jonge mensen, horen dat afgrijselijke gepiep ook.
Dit zou misschien nog wel een oplossing kunnen zijn (alhoewel niet zo mooi misschien).
maandag 19 maart 2018 om 18:10
Oh bewijzen heb ik zat, heb ondertussen al zoveel foto’s van die kat, zittend op de rand van mijn vijver, liggend op mijn tuinkussens etc. Andere katten heb ik ook eigenlijk helemaal niet in mijn tuin.gizzmo-returns schreef: ↑19-03-2018 17:49maar bewijs maar eens dat deze kat het gedaan heeft en niet die van 3 huizen verder.
Maar de buurvrouw ontkent ook niet dat het haar kat is hoor, ze bevestigt dat hij heel brutaal is en een hele goeie jager en niet gauw bang. Alleen zegt ze dat ze ook niet weet wat ze eraan moet doen, omdat binnenhouden of binnen haar terrein houden niet kan volgens haar...
hova wijzigde dit bericht op 19-03-2018 18:16
15.98% gewijzigd
maandag 19 maart 2018 om 18:13
Super bedankt voor alle reacties en het meedenken. Ik ga zeker nog een keer met buurvrouw praten en vragen of ze er toch over na wil denken de kat op de eoa manier in haar tuin te houden.
En zo niet, dan ga ik eens even kijken of de rolbalken of de stroomdraadjes op de schutting bij ons kunnen (we hebben niet helemaal rondom schutting).
Ik maak liever nog wat kosten en dat het dan opgelost is en ik weer van mijn tuin kan genieten.
(En ik weet niet meer wie het noemde, maar ik ga ook eens naar die ‘vogelpaal’ kijken in het tuincentrum. )
En zo niet, dan ga ik eens even kijken of de rolbalken of de stroomdraadjes op de schutting bij ons kunnen (we hebben niet helemaal rondom schutting).
Ik maak liever nog wat kosten en dat het dan opgelost is en ik weer van mijn tuin kan genieten.
(En ik weet niet meer wie het noemde, maar ik ga ook eens naar die ‘vogelpaal’ kijken in het tuincentrum. )

maandag 19 maart 2018 om 18:35
Het is wel makkelijk gezegd, dat de buurvrouw het op moet lossen. Natuurlijk moet ze dat, maar ze doet het niet. Je kunt haar helaas ook niet zo makkelijk dwingen en je wilt de relatie natuurlijk toch ook een beetje leefbaar houden.
Kat naar het asiel brengen werkt ook niet denk ik, als je daar voor de zoveelste keer komt, weten ze inmiddels wel dat de kat gewoon in die buurt 'hoort'. Vangen kan overigens wel, met een speciale vangkooi.
Waterspuiter heb je al, maar inderdaad, bij elke beweging springen die dingen aan; ik heb er zelf sinds kort een, omdat een kater van onze buren elke nacht/vroege ochtend onze schuifpui komt onder pissen (die vindt ook dat onze tuin van hem is, hij is een pestkop, mijn eigen katten zijn bang van hem, bijkomend voordeel is dat die zonder mij de tuin nauwelijks meer uit gaan sinds we die buren hebben). Noorse boskatten staan bovendien bekend om hun voorliefde voor water, volgens mij...
Het enige dat je denk ik kunt doen is inderdaad nog eens heel serieus aankaarten dat je echt veel last van de kat hebt en dringend verzoekt iets te bedenken waardoor de kat in de eigen tuin blijft. De hier genoemde tips aandragen en een paar keer aangeven dat je niet zomaar komt klagen, dat je dat niet bepaald voor je lol doet.
Als de buurvrouw aan de natuur van haar kat tegemoet wil komen, kan ze hem mee uit wandelen nemen. De meeste katten vinden dat erg leuk, al weet bijna niemand dat. Ze kan hem zelfs meenemen naar een rustige plek in bos of veld, waar hij al dan niet aan een lijn kan rondscharrelen en wat jagen. Dat gaat vaak heel goed, het enige probleem is dan weer loslopende honden...
Kat naar het asiel brengen werkt ook niet denk ik, als je daar voor de zoveelste keer komt, weten ze inmiddels wel dat de kat gewoon in die buurt 'hoort'. Vangen kan overigens wel, met een speciale vangkooi.
Waterspuiter heb je al, maar inderdaad, bij elke beweging springen die dingen aan; ik heb er zelf sinds kort een, omdat een kater van onze buren elke nacht/vroege ochtend onze schuifpui komt onder pissen (die vindt ook dat onze tuin van hem is, hij is een pestkop, mijn eigen katten zijn bang van hem, bijkomend voordeel is dat die zonder mij de tuin nauwelijks meer uit gaan sinds we die buren hebben). Noorse boskatten staan bovendien bekend om hun voorliefde voor water, volgens mij...
Het enige dat je denk ik kunt doen is inderdaad nog eens heel serieus aankaarten dat je echt veel last van de kat hebt en dringend verzoekt iets te bedenken waardoor de kat in de eigen tuin blijft. De hier genoemde tips aandragen en een paar keer aangeven dat je niet zomaar komt klagen, dat je dat niet bepaald voor je lol doet.
Als de buurvrouw aan de natuur van haar kat tegemoet wil komen, kan ze hem mee uit wandelen nemen. De meeste katten vinden dat erg leuk, al weet bijna niemand dat. Ze kan hem zelfs meenemen naar een rustige plek in bos of veld, waar hij al dan niet aan een lijn kan rondscharrelen en wat jagen. Dat gaat vaak heel goed, het enige probleem is dan weer loslopende honden...
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 19 maart 2018 om 19:27
Ik zocht, tevergeefs, het balkensysteem waar Redcurls het over had maar dit systeem werkt hetzelfde
http://catproofgardens.eu/nl/
Heel prijzig maar dat moet je buurvrouw dan maar betalen met haar kat die zogenaamd niet binnen te houden is. Wat asociaal zeg om haar kat bij jou de boel te laten terroriseren.
Heel prijzig maar dat moet je buurvrouw dan maar betalen met haar kat die zogenaamd niet binnen te houden is. Wat asociaal zeg om haar kat bij jou de boel te laten terroriseren.
calamitycat wijzigde dit bericht op 19-03-2018 21:30
0.31% gewijzigd
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
maandag 19 maart 2018 om 19:46
Dit is een draadloos systeem. Te koop bij Bol.com
https://www.bol.com/nl/p/petsafe-catfen ... roductPage
Ik vind hier dingen van.
maandag 19 maart 2018 om 21:21
Oh, dit ziet er goed uit. En niet eens lelijk op de schutting. Ik ga eens even naar de prijzen kijken, dankjewel voor de tip!Calamitycat schreef: ↑19-03-2018 19:27Ik zocht, tevergeefs, het balkensysteem waar Redcurls het over had maar dit systeem werkt hetzelfde
Heel prijzig maar dat moet je buurvrouw dan maar betalen met haar kat die zogenaamd niet binnen te houden is. Wat asociaal zeg om haar kat bij jou te boel te laten terroriseren.
hova wijzigde dit bericht op 19-03-2018 21:23
0.19% gewijzigd
maandag 19 maart 2018 om 21:23
Ziet er goed uit, maar dat moet de buurvrouw dan wel willen... en dat betwijfel ikSabeltandcavia schreef: ↑19-03-2018 19:46Dit is een draadloos systeem. Te koop bij Bol.com