Werk & Studie alle pijlers

minimale werktijd?

25-03-2018 22:27 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een half jaar heb ik een nieuwe manager. Hij laat ons steeds voor een uurtje vergaderen komen. Verplicht komen en vaak ook op je vrije dag. Reistijd is voor sommige collega's langer dan de werktijd.
Navraag bij p&o gedaan maar wist het ook niet goed. De werktijdenregeling staat het niet in vermeld. Iemand enig idee of dit mag?
be free
Eens per maand of per zes weken, en dan afwisselend op maandag/dinsdag/etc zou het te accepteren zijn. Maar vrijwel iedere week vind ik absurd. Hoe zit het met die uren dan, kan iedereen die ervoor moet komen later die week weer ergens een uur eerder weg of zo? Of moet je al die uren opschrijven en aan het einde van het jaar maar hopen dat je ze eens kunt opnemen?

Ik zou er gezamenlijk iets aan doen. Dit gaat niet alleen jou aan.
Elke week is echt te gek. Ik heb in een half jaar twee keer een vergadering die eventueel op een vrije dag kan vallen en mijn afsprakengesprek, voortgangsgesprek en beoordelingsgesprek in een jaar zou op een vrije dag kunnen vallen. Tot nu toe zijn ze meestal ingepland als ik toch al op het werk ben, maar zou het ook niet erg vinden als ik voor die paar dagen alleen daarvoor naar het werk zou moeten. Elke week zou ik echt niet accepteren. Dan kun je dus alsnog een dagje naar werk ondanks dat je vrij bent, omdat ze je bij een vergadering verwachten? Ik zou eens inventariseren wat de rest van het team hiervan vindt en met zijn allen naar je nieuwe manager stappen dat hij iets anders moet gaan verzinnen hiervoor.
Is er een CAO van toepassing? Dan zou je die er nog op kunnen naslaan.

Een rondje Google attendeerde me op de arbeidstijdenwet, daarin staan wettelijke bepalingen over arbeidsduur, reistijden etc.
Je werkt niet voor niets 4 dagen. De vijfde dag heb je elders verplichtingen; mantelzorgen, kinderen verzorgen, enz. Incidenteel kan je weleens op je vrije dag terugkomen, maar elke week?
ik geef mn bek ook maar een douw
En als je het in de rondvraag aankaart? Dan kan iedereen er op inspringen. Vergaderrrooster voorstellen en agenda. Proactief veranderen.

En gewoon aangeven dat je bewust gekozen hebt voor parttime ivm andere activiteiten en dat je daarmee geschoven hebt, maar dat kan niet iedere week .
Onder welke cao werk je? Wat staat daar in over verplichte overleggen?
leef, geniet en eet!
Tornacense schreef:
25-03-2018 22:50
Maar als het écht elke week is en er zelden iets besloten wordt, is er dus weinig dat je mist als je er niet bent.

Ik wil best een keer een werkdag omwisselen.
En zelfs desnoods elke maand.
Geen enkel probleem.

Maar systematisch elke week én élke week voor onzin-toestanden zou mij toch echt te ver gaan.
Dit,

Hier soms hetzelfde, een vergadering waarbij je echt aanwezig moet zijn anders mis je belangrijke dingen... Nou als ik niet was geweest had ik niks gemist, want alles wat werd verteld had ik al eens gehoord

Ik ga nu niet meer naar vergaderingen die op mijn vrije dag vallen, belangrijk of niet. Ook al zeggen ze dat het verplicht is, om gedoe te voorkomen zeg ik dat ik al afspraken heb, terwijl ik gewoon lekker thuis ben

( ik werk wel bijna fulltime, en onregelmatig, dus heb ik net in een weekend gewerkt en maandag een vergadering hebben ze pech. De wereld draait echt wel door zonder mij)
Elke week vergaderen is ook van de gekke. Hier 1x in de 6 weken, je gaat niet voor elk wissewasje bij elkaar zitten, maar de punten voor de vergadering spaar je op.

Tenzij het bedrijf op klappen staat kan alles wel een aantal weken wachten
PollyMolly schreef:
25-03-2018 22:27
Sinds een half jaar heb ik een nieuwe manager. Hij laat ons steeds voor een uurtje vergaderen komen. Verplicht komen en vaak ook op je vrije dag. Reistijd is voor sommige collega's langer dan de werktijd.
Navraag bij p&o gedaan maar wist het ook niet goed. De werktijdenregeling staat het niet in vermeld. Iemand enig idee of dit mag?
P&O weet het niet?
Als het goed is, moet P&O het weten, en staat P&O aan de kant van de werkgever.
Maar misschien zijn het eerlijke schatten, en weten ze het echt niet.

Natúúrlijk staat in de werktijdenregeling niet "uw nieuwe manager mag van deze regeling afwijken als hij niet efficiënt vergaderingen agenderen kan".

Maar het uitgangspunt moet zijn: als afgesproken is dat u een vrije dag heeft, dan heeft u een vrije dag.
Ongetwijfeld zal een uitzondering gemaakt worden voor Zéer Belangrijke Zaken, maar dat kan niet elke week zijn.

Wat staat in uw arbeidscontract?
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
OJa,

het is wel handig om dit te bespreken met collega's, en dan collectief te besluiten niet meer op vrije dagen naar vergaderingen te komen.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Ik zei het eerder al maar dit is echt iets voor de OR.
Hoeft TO niet als enige het bij de manager aan te kaarten.
Vrije tijd is geen werktijd.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vivavo97 schreef:
26-03-2018 08:09
Onder welke cao werk je? Wat staat daar in over verplichte overleggen?
Helaas staat er in de cao niets over ook niet in de arbeidstijdenregeling. Vandaag nog maar een mailtje gedaan naar de OR.
maximale werktijden staan wel vast maar minimaal niet.
be free
@polly je reageert niet op de opmerkingen om dit samen met collega's op te pakken. Durf je dat niet?
Marloes85 schreef:
26-03-2018 20:20
@polly je reageert niet op de opmerkingen om dit samen met collega's op te pakken. Durf je dat niet?
Sorry overheen gelezen. Veel collega's durven het niet aan te kaarten en blijven maar een beetje mopperen. Dat irriteert me misschien nog wel het meeste. Heb 2 collega's die er ook iets aan willen doen.
be free

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven