Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Lovely_Meghan schreef:
27-03-2018 11:21
Even een vraagje aan de dames met groene vingers. Mijn tuin gaat in mei opgeknapt worden. Hierdoor moet helaas een hortensia weg. Deze wil ik heel graag stekken, zodat ik deze terug kan plaatsen in de voortuin. Echter vraag ik me af of ik dit nu al kan doen of dat dit pas echt in de zomer kan.
Waarom stekken? Is hij veel te groot voor je voortuin of stek je hem vanwege een bijzondere kleur?

In het laatste geval, de grondsoort is voor een deel verantwoordelijk voor de kleurschakering. Dikke kans dat de kleur (als het om blauw gaat) niet exact terugkomt. Ze verkopen blauwsel in het tuincentrum (klinkt als een broodje aap, maar dat zijn een soort mineralen die de blauwverkleuring veroorzaken, geen verf :proud:).

Als het om de grootte te doen is, dan de plant door midden scheuren, de helft in je voortuin planten. Dat kan nu al. De andere helft kan je prima binnen stekken. Is vrij simpel bij hortensia, heb wel eens gehoord dat je zelfs kan stekken met een doormidden geknipt blad. Zelf nooit geprobeerd.

Is het de hoogte, dan snoei je hem nu helemaal terug naar de grond en zet je hem in een pot. Dit jaar heb je dan geen bloemen, volgend jaar wel. Ik snoei daarom per jaar de helft van de takken terug, het jaar erop de andere helft.

Is het geen van bovenstaande, dan lekker zo laten en nu vast naar je voortuin verplanten of in een pot zetten.
Voor de tuin met veel schaduw
Afbeelding
Phloxx schreef:
27-03-2018 14:04
Je kan er heel veel naast plaatsen. Maar wat voor sfeer wil je creeren?
Er kan bijv siergras naast, of grind, of een bloemenborder. Het is me niet zo duidelijk waar je precies naar op zoek bent.
Misschien wat sfeerplaatjes posten?
Denk aan een natuurlijke tuin sfeer.
Het is alleen een bostuin met nogal wat schaduw.

Naast het gras of wat er nu van over is, is aarde en er staan groene planten.
Weet niet hoe ze heten maar vooral die met 2 kleurig groen blad..

Vind blauw, paarse tinten mooi maar ook wilde bloemen bv.

Et staan ook wat van die buxus boompjes, de vorige bewoner hield ze rond.
Nu zijn ze uit de kluiten gewassen dus zal eens kijken of ik er iets van kan maken.
De aldi heeft vanaf vandaag planten en bomen voor goedkoop! Van blauwe regen tot brugmansia, appel en kersenboom en groenteplanten! Ze kwamen net met de kar aanlopen toen ik er was :proud:
Het was vandaag weer fijn tuinweer. Ik heb een vogelding volgepropt met kattenhaar, mijn eigen haar en endjes van een dik zacht touw. 2 uur later zat er al een kauwtje aan te pulken :flirting:
104 bloeiende planten voor in de schaduw
https://www.homestratosphere.com/garden ... als/shade/
Felix_Urbexicus schreef:
29-03-2018 19:12
Het was vandaag weer fijn tuinweer. Ik heb een vogelding volgepropt met kattenhaar, mijn eigen haar en endjes van een dik zacht touw. 2 uur later zat er al een kauwtje aan te pulken :flirting:
Aaah, wat schattig! :heart:
Dierproeven.
Heel schattig Felix! Ga ik hier ook proberen!

Vandaag was het ein-de-lijk droog.. Dus als een gek de schutting geschuurd en geverfd. Kreeg er nog een zonnetje bij ook!
Ik ben niet helemaal tevreden, het was verdomd lastig om tussen de bomen door te verven. Morgen maar eens even kijken hoe t geworden is, t was al flink schemerig toen ik klaar was. Morgen wil ik ook de bandjes gaan plaatsen en dus de tegels terug gaan plaatsen. Die modderhoop mag van mij wel weg nu haha.
Afbeelding
-
Oh dat is echt superleuk geworden phloxx! Mooie kleur verf, dat gaat leuk combineren met de groene blaadjes en witte bloemetjes
Dat ziet er echt heel gaaf uit Phloxx, vanaf hier ziet het er ook prima geverfd uit ;)
Er laden vandaag of geen foto's bij mij, of jullie hebben ze al weggehaald. :biggrin:

Ik heb gisteren de halve dag mijn nieuwe schuur in elkaar gezet, en ik ben nu aan het puzzelen en nadenken hoe ik hem in de tuin wil hebben. Eigenlijk wil ik tegen de achterkant aan een haardhout opslag bouwen. Of naja, volgende maand kopen.

Gisteren zijn ook de laatste bups met plantjes voor in de schaduw tuin binnengekomen, die ga ik er zo inzetten na de lunch pauze. Helaas heeft er al een kat van de buren over mijn nieuw geplante viooltjes zitten schijten. :furious:
Grr, zie nu pas het bericht dat de aldi leuke dingen had. Waarom komt dit niet in mn ongelezen wat stom! Net even aan de opruim geweest in de tuin en een nieuwe poging tot pioenroos. Hopelijk gaat deze het wel doen.
Dankjewel allemaal! Ik denk idd dat het een mooi contrast oplevert met bloesem en blaadjes. Het ziet er gelukkig in daglicht goed uit!

Heerlijke dag vandaag! Lekker gewandeld met vriend en de honden. Erna aan de tuin begonnen.
Vriendlief heeft de tegels teruggeplaatst rondom de nieuwe perenbomen, heb daar wat mee geholpen. En ik heb hortensia's verpot naar de grond.
Verder al het gaas verwijderd (was toen onze pup nog tussen de schutting door kon kruipen en erna tegen het graven) en ik heb scherpe stenen tussen de planten gezet in de hoop dat het de honden tegenhoudt te graven... We zullen zien of het werkt.
Ik ontdekte vandaag trouwens een prachtige nieuwe bloem: Penstemon Heterophyllus 'Blue Springs'. Wil ik!

Ennn ik zag net een bord: 5 april Plantendag bij Lidl. Weet nog niet wat het inhoudt maar ik zal er zijn haha.

Frambozen: ik ben benieuwd naar je nieuwe planten! Heb je al fotos?
-
http://www.bastin.nl

Wat hebben ze leuke planten zeg! Best een aantal dingen die ik nog niet eerder zag.
Afbeelding

Ben weer lekker potten aan het husselen.
Wat is het mooi geworden, Phloxx!

Vandaag gewerkt, nu t/m woensdag vrij. Wilde eindelijk weer eens een flinke slag maken in de tuin, ook kijken/opmeten hoeveel hout ik nodig heb voor de herbouw van de pergola en de berg takken uit de zitkuil halen etc. heb ik een gescheurde meniscus. Godsgruwelijk veel pijn en kan amper lopen. En dat na al weken uit de running te zijn geweest door zware griep en een longontsteking. Ik wil de tuin in!!!! :thunder:

Voel me een beetje zo
Afbeelding
:'(
Dierproeven.
Wat ontzettend rot CC! Bah. Echt naar. Heel veel beterschap gewenst.
Felix, wat een mooie potten. Waar die komt die grote groene in het midden vandaan?

Update over de border: pup durft nog niet te graven, maar heeft besloten dat de net gesnoeide stengels van de hortensia heel leuk zijn om aan te trekken. Gevolg: halve hortensia uit de grond. Zucht.
phloxx wijzigde dit bericht op 03-04-2018 14:17
1.42% gewijzigd
-
Dat ziet er gezellig uit Felix. Die gekleurde bollen maak je zelf, toch? Hoe doe je dat ook al weer?

Wat een pech Calamity! Sterkte!

Phlox, de Lidl planten zijn zo te zien allemaal eenjarigen die nog niet naar buiten mogen.
Ik vind hier dingen van.
Bij ranzijn of intratuin volgens mij, ik gok ranzijn eigenlijk.

Hè CC, balen zeg! Daar ben je dan mooi klaar mee :hug:
Cavia, deze heb ik niet geverfd zoals die groteren die in een ander stuk tuin staan.
Dat grotere donkerblauwe ding is een soort lamp geweest en die kleinere zijn van die glazen watergeefdingen op een stokje.
Zoooo ik ben ook uit de tuinwinterslaap! Heb hier eerder meegeschreven en zag het topic voorbijkomen. Maandag had ik ineens zin om de tuin in te gaan, dus de boel een beetje netjes gemaakt in eerste instantie.
Gisteren en vandaag naar een tuincentrum in de buurt gegaan en wat plantjes gehaald. Een paar voor in potten, die zijn goed vanuit mijn woonkamer te zien dus leuk voor de familie die zondag komt paasbrunchen. En vandaag voor de zoveelste keer wat planten gekocht voor de voortuin. Daar slaat het allemaal maar moeizaam aan, dus ik heb geprobeerd wat stevige planten te zoeken. En een Chinese roos, benieuwd wat die kale takken gaan worden! Heb zin in het voorjaar!
Tjezus, wat vals
Nu ik hier toch ben: ik merkte deze week dat mijn feijoa helemaal kaal wordt, lijkt wel herfst. Dat hoort-ie toch niet te doen? Hij staat er al een jaar of vijf en deed het echt prima tot nu toe.
Tjezus, wat vals
Misschien is de kou je feijoa teveel geworden met die lage gevoelstemperatuur van laatst?

Wat een leuke pup Phloxx :flirting:
Dierproeven.
@phloxx, wat een schatje, daar kun je toch niet boos op worden?

Onze hond mag vanaf het voorjaar alleen aan "de kabelbaan" door de tuin. We hebben een hele lange draad gespannen van voor naar achter en daar zit hij aan een tuigje aan. Hij kan dus de hele tuin door en een paar meter naar links en rechts, maar net niet in de borders. Zodra in het najaar de planten gaan afsterven, mag hij wel echt los en dan rent hij echt overal doorheen, maar dat maakt dan niet meer zoveel uit.
Ergens vind ik het wel zielig dat hij nu buiten steeds aan de lijn moet, maar mijn tuin is toch echt MIJN tuin en daar moet hij respect voor hebben, soort van..... ;)
Ik kan het even niet laten......wat een treurnis op funda. Niet dat ik zoek ben naar een ander huis, maar gewoon uit nieuwsgierigheid wat er hier in de stad te koop is en dan zie je zoiets:
Afbeelding

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven