Entertainment alle pijlers

Break free BNN

08-04-2016 15:00 170 berichten
Je gaat op reis, besluit alles achter je te laten en een tijdje uit de sleur van het dagelijkse leven te breken. Maar wat als dat het laatste is wat je ooit zult doen?

In Break Free, een documentaireserie gepresenteerd door Chris Zegers, worden de levens gevierd van jonge mensen die in het buitenland op tragische wijze verongelukt zijn. In vijf afleveringen zie je een indrukwekkend eerbetoon door familie en vrienden in een poging de herinnering levend te houden.

Iemand die de laatste aflevering(en) gekeken heeft? Ik vind het hele mooie documentaires. Jonge mensen, in de bloei van hun leven, die hun droom achterna gaan. En dat vervolgens die droom dan eindigt in een nachtmerrie. Heftig, puur en mooi tegelijk! De documentaires zetten mij aan het nadenken over dromen, reizen, leven en de dood.

Wat vinden jullie van deze afleveringen?
Alle reacties Link kopieren
Heb het gezien. Wat een heftig meisje was Nina, ze komt niet erg gelukkig over. Sneu dat het zo is geëindigd.
Heel heftig idd. Werd er zelf onrustig van.
Ik vraag me af waarom die Canadese vriend van haar niet geïnterviewd is. Hij had toch meer licht kunnen werpen over het waarom ze overstuur weg is gegaan op de motor? En waarom ze ineens naar Nederland wilde?
Precies hoe Nina was! Zó op zoek naar zichzelf, wie ze was, wat haar plekje was op deze wereld.
Ik vond het een prachtige ode aan haar.
Heftig weer, zo erg voor Niki dat ze geen gedag hebben gezegd voor haar vertrek. Wat een akelig ongeluk ook, ook al was ze op de plek waar ze wilde zijn.
Mooie aflevering weer!
Wat ik heel heftig vond aan het verhaal van Nina was dat ze zei dat ze liever niet geadopteerd was. Zo zie je maar weer hoeveel er in een korte tijd kapot kan gaan door slechte hechting. Zelfs als je daarna in een liefdevol gezin wordt opgenomen.
dolfje schreef:
30-03-2018 18:25
Mooie aflevering weer!

Nee vond het de minst indrukwekkend tot nu toe
Ze lijkt idd onveilig gehecht. Terwijl ze toch al heel jong als baby geadopteerd was en volgensmij in een heel liefdevol gezin terecht is gekomen. Waar is het dan mis gegaan? Of was dit gewoon haar temperament? Ik vond haar vooral instabiel overkomen. Maar ze was ook nog zó jong. Zo zonde.
appelientjex schreef:
30-03-2018 19:05
Ze lijkt idd onveilig gehecht. Terwijl ze toch al heel jong als baby geadopteerd was en volgensmij in een heel liefdevol gezin terecht is gekomen. Waar is het dan mis gegaan? Of was dit gewoon haar temperament? Ik vond haar vooral instabiel overkomen. Maar ze was ook nog zó jong. Zo zonde.
Als je een baby weg haald bij zijn vader en moeder gaat er iets heel erg mis met de hechting.
Hoeft volgens mij niet. Als de baby direct wordt geadopteerd hecht de baby zich daaraan.
De eerste maanden zijn heel belangrijk ( hechting loopt tot 5 jaar).
Hoe oud was ze precies bij de adoptie?
Het lijkt me idd heel heftig niet te weten waar je vandaan komt.
Ik vond het wel vreemd dat het verhaal van die Canadese vriend niet in beeld kwam. Zaten wat gaten in het verhaal deze uitzending vond ik. Beetje hak op de tak. Verder gewoon weer een heel heftig verhaal.
Misschien dat de Canadese vriend geen zin had om geinterviewd te worden. Of was hij niet te traceren.
Eens met Hamaika. Heel sympathiek kwam Nina ook niet op mij over.
Instabiel idd. Ook in Azië, niks was goed, alles lelijk en dan in een plek als Hoi An willen blijven.

Veel geadopteerde kinderen hebben dit soort problemen. Je wordt weggehaald van je familie, je cultuur, alles. Niet iedereen kan daar uiteindelijk mee overweg. En het is ook niet niks.

Tragisch verhaal, maar in dit geval dus niet eens zozeer vanwege haar overlijden.
Aurorus schreef:
31-03-2018 19:11
Eens met Hamaika. Heel sympathiek kwam Nina ook niet op mij over.
Durf het bijna niet te zeggen, maar op mij dus ook niet.
Alle afleveringen raakten mij wel, deze dus niet. Heel vreemd, weet niet precies waarom
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ben nog een keer aan het kijken
Heb echt medelijden met haar broer.
Als ze niet geadopteerd was had ze misschien niet zo goed leven gehad.
Ik vind het gek dat ze niet dankbaar is dat ze door die mensen is geadopteerd
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Keuken1987 schreef:
03-04-2018 19:41
Ja, het komt heel ondankbaar over
Keuken1987 schreef:
03-04-2018 19:41

Wat is goed? Straatarm, maar wel bij je familie? Alles voorhanden, maar doodongelukkig want niet bij je familie?

Het is niet voor niets dat het hele beeld van adopteren aan het veranderen is. Relatief veel geadopteerde mensen ontsporen op een gegeven moment. Je afkomst niet kennen is niet niks hoor.
calvijn1 schreef:
31-03-2018 23:08
Durf het bijna niet te zeggen, maar op mij dus ook niet.
Alle afleveringen raakten mij wel, deze dus niet. Heel vreemd, weet niet precies waarom
Ik snap wat je bedoeld. Ik vond haar ook erg moeilijk in de omgang overkomen. Alsof ze borderline trekken had. Ontzettend impulsief, verlatingsangst, heftige stemmingswisselingen, identiteitsproblemen, roekeloos gedrag...
Ik snap zeker dat een adoptie een grote invloed kan hebben, maar denk ook dat ze een moeilijk temperament had. Ze was al als kleine baby geadopteerd, waardoor er voldoende tijd is voor een veilige hechting met de adoptie ouders. De bewuste hechting begint pas rond 6 maanden en loopt nog zeker een aantal jaar door. Dus als er de eerste maanden wat mis is gegaan, dan is er genoeg tijd om dat te corrigeren.
MarindaH schreef:
03-04-2018 21:57
Wat is goed? Straatarm, maar wel bij je familie? Alles voorhanden, maar doodongelukkig want niet bij je familie?

Het is niet voor niets dat het hele beeld van adopteren aan het veranderen is. Relatief veel geadopteerde mensen ontsporen op een gegeven moment. Je afkomst niet kennen is niet niks hoor.
Dat klinkt in mijn ogen toch nog wat te romantisch, staatarm maar wel bij je familie. Natuurlijk zijn die verhalen er, maar er zijn ook mensen die een kind (moeten) laten adopteren omdat ze het echt niet willen, echt niet kunnen betalen of bijvoorbeeld door de familie gedwongen worden, of de moeder overlijdt. Dan zijn er weinig andere opties behalve de jeugd in een weeshuis doorbrengen. Maar ik denk wel dat wat jij noemt een van de redenen is waarom geadopteerde mensen soms ‘ontsporen’; veel tieners botsen op een gegeven moment in hun pubergedrag met hun familie en denken ‘wat als...’. En bij iemand die geadopteerd is, is het een makkelijke stap om te denken dat ze een liefdevoller leven zouden hebben gehad bij hun eigen familie, terwijl dat ook niet altijd het geval was geweest denk ik. Maar het feit niet te weten uit wat voor familie je komt en wat je eventueel mist, lijkt mij inderdaad ook erg moeilijk.
Na de aflevering over het leven en de dood van Lucas Westenberg, die verongelukte tijdens zijn examenvlucht bij de KLM vliegschool in Arizona, blijf ik achter met het nare gevoel dat de examinator een onmogelijke opdracht had bedacht, die drie mensen, waaronder de examinator, fataal is geworden.
http://www.uitzendinggemist.net/aflever ... _Free.html

Ik lees nu op internet dat de Amerikaanse autoriteiten later ongeveer dezelfde conclusie hebben getrokken. Toch is de Nederlandse Veiligheidsraad van mening dat de vluchtroute die de jongen moest nemen, niet gevaarlijk was. Vreemde conclusie, als je een examenkandidaat dwingt op lage hoogte tussen de bergen te vliegen. Door de valwinden kon het vliegtuig niet meer stijgen en vloog te pletter aan het eind van de kloof.
https://www.google.nl/amp/s/www.parool. ... 804574/amp

Meer meningen over dit, of een ander, verhaal uit Break Free?
Man en ik hadden dezelfde mening gisteren. Rare opdracht van die examinator.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven