Eert uw vader en uw moeder, het 6e gebod.

05-06-2008 13:41 3326 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat een moeilijk onderwerp vind ik dit.

Een ander topic hier heeft me al eerder deze week aan het denken gezet. Vanochtend zag ik een tweede verschijnen waarin ouders voorkomen. Een verbitterde vader, een jaloerse moeder.

Ik herken mijzelf in verschillende gevoelens die hier op de relatiepijler besproken worden, af en toe wordt ik moe van mezelf: ja hoor, ik heb dat óók weer, kan bijna overal wel een duit in het zakje doen.

Op dit moment zit ik in een periode van mijn leven dat ik over heel veel dingen nadenk. Dingen die gebeurd zijn, 5 jaar terug, 10 jaar terug, maar ook die van veel eerder, uit mijn kindertijd, vanaf een jaar of 6,7 zelfs.

Ik heb zelfs een herrinnering van toen ik baby was, die bij navraag ook bleek te kloppen.

Als kind groei je bij je ouders op, neem je alles wat er gebeurt aan voor gewoon, en dat dat bij iedereen wel zo zal zijn.

Ik was supergehecht aan mijn ouders, ik had de liefste ouders, de beste moeder, was altijd heel gelukkig met ze.

Nu ik ouder ben en een stuk meer weet, zie ik dingen die niet klopten in mijn jeugd, mijn opvoeding. Aan mijn ouders dus.

Dingen die je als ouder gewoon niet doet, maar ook als mens in je dagelijkse doen en laten niet.

Wat dat betreft voel ik me verraden door mijn ouders; hoe kun je zo met een argeloos kind omgaan. Hoe kun je als volwassene zo in het leven staan?

Waren kinderen in die tijd een vanzelfsprekend iets in een huwelijk, groot werden ze vanzelf wel?

Ook nu, ten opzichte van mijn kinderen die af en toe met hun ogen rollen wanneer mijn ouders weer eens iets doen zoals ze doen. Ik leg ze dan uit, vergoeilijkend, laat oop en oom nou maar, ze zijn oud, zien het niet zoals wij, bladibla...

maar even later denk ik, nee Pereltje, bescherm ze maar nu, maar vroeger toen ze jong en flexibel hadden moeten zijn, en niet zo star en eigengereid, waren ze dat óók niet.

En dan komt het: ik weet weer hoe dit was, hoe dat gegaan is, én dat er nou niemand is geweest die het zag!

Al opgroeiende en kennis makende met andere mensen, andere gezinnen, zag ik in ieder geval dat het anders was, had ontzag voor hoe het er aan toe ging, maar voelde me er mijlenver van verwijderd. In die tijd droomde ik ook regelmatig dat ik geboren was in het gezin van een oom van mij, waar het altijd gezellig was. Ik droomde altijd dat ik dan met mijn tante aan de afwas stond en dat we allerlei dingen bespraken. Of dat ik door straten liep en de huizen inkeek bij welk gezin ik me prettig zou voelen.

Dit klinkt trouwens wel een stuk meer dan het voor mij op dat moment was hoor, 't was meer gewoon, eigenlijk.

Maar: als ik nu zelfs het miniemste idee zou hebben dat een van mijn kinderen deze gevoelens had, zou dat me zó veel pijn doen, terwijl mijn ouders niet eens wisten wat er in me omging.

Ik moedig mijn kinderen af en toe tot over hun vervelingsgrens aan te zeggen wat ze vinden, vooral ermee naar buiten te komen als er iets ze niet bevalt. Ik zeg er dan wel gelijk bij dat dat niet betekent dat ik dingen zeker ga terugdraaien, ze kunnen wel een uitgebreide uiteenzetting krijgen van het WAAROM, maar ik ben wel de baas. Ben ik gevoelig voor hun argumenten, geef ik natuurlijk wel toe...

Soms vraag ik me af of mijn ouders wel 100% goed bij hun hoofd waren/zijn. Dit is geen grapje, ik kan daar echt wel serieus over nadenken.

Is het domheid, naïviteit?

Hoe komt het dat ik gekomen ben waar ik ben? < nu voel ik me weer arrogant.

Dat ik me die dingen afvraag bezorgt me dan wel een schuldgevoel, stop het weer gauw weg.

Dit was een enorme aanloop naar de vraag die ik eigenlijk wil stellen: hadden jullie een ander beeld bij je kindertijd/ouders dan dat het in werkelijkheid achteraf blijkt te zijn?
Ik kwam even langs om een berichtje achter te laten voor al die lieve vrouwen hier maar eigenlijk heeft zusje al precies geschreven wat ik wilde zeggen. (Wat was je weer vroeg vandaag zusje )

Ik laat het dus maar gewoon bij een dikke voor iedereen hier.
Hey dames,

Wat fijn om af en toe nog een berichtje hier te lezen. Voor iedereen een dikke

Enkele weken geleden heb ik mijn vader gebeld. Tot nu toe niets terug gehoord. Ik weet nu niet of ik blij moet zijn dat ze het contact aan mij laten, of verdrietig dat ze niets van zich laten horen. Moeilijk, moeilijk...
up

Voor iedereen hier een
MissMara, ik las ergens anders dat je vorige week bevallen bent. Gefeliciteerd met de nieuwe spruit!!
If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
Hey, Miss Mara, gefeliciteerd!
Miss Mara, gefeliciteerd joh!
Miss Mara, gefeliciteerd!
MM van harte met jullie kindje,
.............
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Dan bij deze een dikke virtuele pakkerd EV .

Hier gaat alles goed, druk op werk en in vrije tijd, met leuke dingen. Zijn gangetje dus (ik heb altijd zo'n hekel aan dat woord, maar het dekt de lading ).
Klinkt goed Zusje. Zijn de voorbereidingen voor de trouwerij van die lieve niet-familie (maar toch wél in je hart) al in gang?

Bij mij begint het te borrelen wat werk/studie betreft. Nu ik gewend begin te raken aan 'werk' merk ik dat ik toe ben aan een uitdaging, wat intellectuele verdieping en uitzicht op betaald werk.

Aan mijn ouders denk ik de laatste tijd weinig, af en toe mis ik mijn pa. Soms vraag ik me af of ik eens een keer mijn moeder moet/wil bellen, maar ik denk dat dat geen fijn gesprek zou worden. We hebben niks meer gemeen en er zijn -ook door mij- pijnlijke dingen gezegd. Ik wil me niet verontschuldigen naar haar toe voor wie en hoe ik ben.

Van de week vroeg ik me nog af of ik het horen zou, mocht zij komen te overlijden. Wat het me zou doen, hoe lullig het eigenlijk is dat de dingen zo gelopen zijn.

Artemis, jammer dat je niks gehoord hebt van je vader. Had je het verwacht?

Feliciaatje, hoe is het met jou? Liefs en een dikke knuf!
even een knuf voor iedereen waarbij dit thema nog speelt,

zelf merk ik dat kleine dingen veel kunnen triggeren, en dat ik dan meteen weer helemaal van slag ben...

maar goed, probeer mild te zijn naar mezelf, ik hoef het nog niet allemaal te kunnen, ik mag verdrietig, verward, boos zijn, etc.
Ik heb een tijd niet gepost hier. Ik had een naar gevoel na mijn vorige post waarin ik flink uithaalde naar mijn moeder. Ook voelde ik mij een indringer in het topic tussen mensen die elkaar zo goed kennen op dit forum.

Met mij gaat het verder goed. Ik ben uit de ziektewet en aan het solliciteren naar een andere baan. Ik krijg steeds meer energie. Ik voel mij goed.

Mijn moeder zie ik nog niet. Ik wel op termijn weer contact met haar opnemen. Ik heb heel sterk het gevoel dat er nog iets tussen mijn moeder en mij aan de hand is of dat er iets is gebeurt in het verleden. Maar wat dat dan is?

Face, ik hoop dat alles goed met je gaat. Ik had veel aan je commentaar in december.
Pimpelmees,

je bent écht geen indringer,voel je vrij hier!

Fijn dat je omhoog a/h klimmen bent en je energieker voelt.

Lukt het wat met vinden van ander werk?

Mbt. je relatie met je moeder ik zou eerst even goed voor jezelf zorgen je beter in je vel voelen vooral ander werk en je daarin verdiepen en als dat eenmaal lekker loopt je energie besteden aan het conract oppakken vwb. je moeder.

Maar goed dat weet jijzelf het beste denk ik hoe en wanneer.Mss. nu je energie hebt is het de tijd daarvoor wel nu.Kan ook..

.

Tinydancer herkenbaar,kleine dingen die je in no time uit je doen halen.

Kost tijd,wat de verwerking ook is.
Fijn dat het borrelt hanke, lijkt me een lekker gevoel.

En ja, de voorbereidingen zijn in gang, ik ben zelfs al geslaagd voor een jurk voor die dag, ben er helemaal blij mee!

Verder succes met het zoeken naar alle nieuwe banen hier, ik weet zeker dat er voor jullie iets moois wacht, je moet het alleen nog even vinden.
Fijn dat dit topic weer een beetje tot leven komt, om weer even te kunnen lezen hoe het met jullie gaat.

Een dikke knuf voor iedereen hier
Dank je face.

Met solliciteren gaat het goed. Ik heb volgende week een aantal gesprekken. Ik heb ook zin om ergens anders opnieuw te beginnen. Nu alleen nog zorgen dat ik mijzelf niet te bescheiden opstel.

Dat met mijn moeder kan ik ook beter even in de wacht zetten, maar af en toe komt het nog opzetten.

Het is voor jou ook zoeken naar nieuw werk, las ik. Heb je daar de energie voor?

Ik a nu naar bed. Weltrusten allemaal!
Hoe is het met jou Em?
Pimpelmees je vraag heb ik te benatwoorden helaas met nee.

Ik ben volledig op in mijn alles.

Ik heb het tijd te geven.

Zit nu in de ww en zit te denken de zw in ye gaan de eerstk. mnd.

Ik heb zo enorm op te laden,alles komt in 1x op me af nu en ik ben moe moe van alles wat niet goed gaat.Het overschaduwd hetgene wat wel okee loopt waardoor ik niet kan overzien wat wel positief is.

Letterlijk alles loopt niet okee.

Het kan niet op hier.

Heb een afspraak te maken met de h.a. ook want dit is niet goed, zo moe ik ben,alsmaar hoofdpijn mss. heb ik bloedarmoede iod.

Eens grondig na laten kijken maar eens.

Onderschat geloof ik hetgeen ik scheel,wat dat is weet dus ik niet.

Burnout mbt. lijf/geesten leden?Gewoon helemaal opgebrand van afgelopen jaar.

Téveel in 1x alles, ik kan veel incasseren maar dit is téveel.

Ik heb op te laden maar weet niet waar voor het moment.

Hopelijk voor jou komt er iets moois uit vwb. ander werk.
Hey Hanke, lief dat je 't vraagt.

Binnenkort weer 's samen wat afspreken? Mijn hond ziet een boswandeling wel zitten..

Het gaat goed met mij. Het gebeurt me nog regelmatig dat ik 's ochtends wakker word en zo ontzettend blij ben met hoe mijn leven er nu uitziet. Het gevoel van vrijheid, dat voelt nog steeds als een cadeautje.

Verbeterpunten zijn er zeker wel hoor; 't is niet zo dat ik nu opeens het volledige vertrouwen in mezelf heb teruggevonden of zo en met grenzen stellen heb ik nog steeds moeite. Maar toch, ik doe het wel, die grenzen stellen bedoel ik dan. Ik probeer mezelf te leren eerst te kijken naar wat ik zelf wil en bewuste keuzes te maken. Vind het alleen nog zoo moeilijk om nee tegen iemand te moeten zeggen. Tja, oefening baart kunst he?

Face, voor jou even een
Hallo Face,

Dat klinkt niet goed. Je hebt echt hard rust en ontspanning nodig. Volgens mij heb je veel te verteren. Ben je wel uitgerouwd om je vader? GM? Heb je nog wel dingen in je leven waar je warm voor loopt?

Ga wel regelmatig een stukje wandelen om te zorgen dat je niet richting een depressie afzakt. Je bent heel sterk en je kan het aan. Alleen sterke mensen hebben ook rust nodig.

Ben je al bij de huisarts geweest?

Ik wens je veel rust en relaxedheid toe.

P.S. Ik heb waarschijnlijk een andere baan. Het is nog niet helemaal rond. Het is wel precies wat ik zoek dus als het doorgaat zou dat geweldig zijn.
...............
Hai PM en Elmer ook.

En alle anderen.

Vanmiddag afspraak h.a.

Ik ben op,gewoon op.

Ik doe de dingen wel gewoon maar steeds weer erachteraan waarvoor eigenlijk?

Het gata wle ietsje heel ietsje beter dan vorige keer.

Ik heb gesprek gehad met coach CWI en dara heb ik ana gegeven dat er zoveel op me af is gekomen ne ik veel kan incasseren maar dit is teveel van het goede.

Opladen waar dan?Waarvan ook een punt.

Er even vantussen zit er niet in.

Ik geniet van het schamele ana zon en wete de goede richting gana we weer op.lente/zomer.

Maar ik weet van mijzelf dat kan me vaak ook niet boeien meer afgelopen jaren.

Nav. gesprek komt het nu aan op nu of nooit.

Hgstwrsch. ga ik een ople. volgen zorg niv.2/3 m.b.v. uitkering en zo kan instromen komende 3jr.

Ipv. die stomme sch.maak wta me niets opleverd.

Met een papiertje in de zak zit je toch gauw een schaal of wat hoger en dara ga ik me oprichten nu.

Heb om vrijstelling van solliciteren gevraagt nu voor de komende mnd. totaan eventueel sept. het begin van de opl.

Om op te laden, ik kan geen gehijg in mijn nek er bij hebben, raak meteen in de stress en foute boel meteen.

Ik heb te verwerken en nog eens te verwerken en dat kost ongelooflijk veel tijd.

En die wil ik en die neem ik.

Heb mezelf jaren voorbij gelopen en daar betaal ik nu voor.

Dat heb ik nu in orde hebben te maken.

Werkcoach was het hiermee eens en adviseerde me de ZW in te gaan.En zo weer opladen om in alle rust de opl. in te gaan.
PM fijn te lezen van je eventueel nieuwe baan.

Niet is fijner dan werk waarin je je goed voelt.

Elmer,tijd....
................

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven