Eert uw vader en uw moeder, het 6e gebod.

05-06-2008 13:41 3326 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat een moeilijk onderwerp vind ik dit.

Een ander topic hier heeft me al eerder deze week aan het denken gezet. Vanochtend zag ik een tweede verschijnen waarin ouders voorkomen. Een verbitterde vader, een jaloerse moeder.

Ik herken mijzelf in verschillende gevoelens die hier op de relatiepijler besproken worden, af en toe wordt ik moe van mezelf: ja hoor, ik heb dat óók weer, kan bijna overal wel een duit in het zakje doen.

Op dit moment zit ik in een periode van mijn leven dat ik over heel veel dingen nadenk. Dingen die gebeurd zijn, 5 jaar terug, 10 jaar terug, maar ook die van veel eerder, uit mijn kindertijd, vanaf een jaar of 6,7 zelfs.

Ik heb zelfs een herrinnering van toen ik baby was, die bij navraag ook bleek te kloppen.

Als kind groei je bij je ouders op, neem je alles wat er gebeurt aan voor gewoon, en dat dat bij iedereen wel zo zal zijn.

Ik was supergehecht aan mijn ouders, ik had de liefste ouders, de beste moeder, was altijd heel gelukkig met ze.

Nu ik ouder ben en een stuk meer weet, zie ik dingen die niet klopten in mijn jeugd, mijn opvoeding. Aan mijn ouders dus.

Dingen die je als ouder gewoon niet doet, maar ook als mens in je dagelijkse doen en laten niet.

Wat dat betreft voel ik me verraden door mijn ouders; hoe kun je zo met een argeloos kind omgaan. Hoe kun je als volwassene zo in het leven staan?

Waren kinderen in die tijd een vanzelfsprekend iets in een huwelijk, groot werden ze vanzelf wel?

Ook nu, ten opzichte van mijn kinderen die af en toe met hun ogen rollen wanneer mijn ouders weer eens iets doen zoals ze doen. Ik leg ze dan uit, vergoeilijkend, laat oop en oom nou maar, ze zijn oud, zien het niet zoals wij, bladibla...

maar even later denk ik, nee Pereltje, bescherm ze maar nu, maar vroeger toen ze jong en flexibel hadden moeten zijn, en niet zo star en eigengereid, waren ze dat óók niet.

En dan komt het: ik weet weer hoe dit was, hoe dat gegaan is, én dat er nou niemand is geweest die het zag!

Al opgroeiende en kennis makende met andere mensen, andere gezinnen, zag ik in ieder geval dat het anders was, had ontzag voor hoe het er aan toe ging, maar voelde me er mijlenver van verwijderd. In die tijd droomde ik ook regelmatig dat ik geboren was in het gezin van een oom van mij, waar het altijd gezellig was. Ik droomde altijd dat ik dan met mijn tante aan de afwas stond en dat we allerlei dingen bespraken. Of dat ik door straten liep en de huizen inkeek bij welk gezin ik me prettig zou voelen.

Dit klinkt trouwens wel een stuk meer dan het voor mij op dat moment was hoor, 't was meer gewoon, eigenlijk.

Maar: als ik nu zelfs het miniemste idee zou hebben dat een van mijn kinderen deze gevoelens had, zou dat me zó veel pijn doen, terwijl mijn ouders niet eens wisten wat er in me omging.

Ik moedig mijn kinderen af en toe tot over hun vervelingsgrens aan te zeggen wat ze vinden, vooral ermee naar buiten te komen als er iets ze niet bevalt. Ik zeg er dan wel gelijk bij dat dat niet betekent dat ik dingen zeker ga terugdraaien, ze kunnen wel een uitgebreide uiteenzetting krijgen van het WAAROM, maar ik ben wel de baas. Ben ik gevoelig voor hun argumenten, geef ik natuurlijk wel toe...

Soms vraag ik me af of mijn ouders wel 100% goed bij hun hoofd waren/zijn. Dit is geen grapje, ik kan daar echt wel serieus over nadenken.

Is het domheid, naïviteit?

Hoe komt het dat ik gekomen ben waar ik ben? < nu voel ik me weer arrogant.

Dat ik me die dingen afvraag bezorgt me dan wel een schuldgevoel, stop het weer gauw weg.

Dit was een enorme aanloop naar de vraag die ik eigenlijk wil stellen: hadden jullie een ander beeld bij je kindertijd/ouders dan dat het in werkelijkheid achteraf blijkt te zijn?
Dank je Elmervrouw, morgen hoor ik waarschijnlijk meer over de baan.

Face, ik vind het heel erg goed van je dat je zegt dat je die tijd voor jezelf wilt en neemt!
Ja PM ik neem en wil die tijd en pak die nu ook.

Nog flinke weg te gaan vwb. verwerken van alles.

Maar het voelt okee nu ik mezelf dit heb gezegt en voorgenomen er aan te werken voor MIJzelf.

Ik realiseer me dat ik mezelf staande hield met komop je kan het, maar dat houdt een keer op.

Gezien mijn lftd. zeker,wil ik nog wat zijn/worden.

Elmer er is een flinke burnout geconstateerd wat tijd nodig heeft te herstellen.

Ik pak die tijd(ongeacht de consequenties mss.).

Ik heb gezegt als ik nu die tijd niet pak kan ik het schudden en dat pakken ze me niet af nu,niemand.

Opdat ik weer opgeladen ben en opnieuw kan beginnen aan vervulling/onthulling van mijn zijn.Ontplooien in wat ik wil en goed voor mij is.
..................
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Hi EV,jij zit idd. in datzelfde schuitje die tijd heet.

Dat is ook de enige remedie geloof ik willen we het redden.

Tijd om alles te plaatsen/te accepteren/te herstelllen van al de nare ervaringen, waar we tegen kunnen blijven vechten maar je leven bestata uit meer dan verdriet.

Verdriet hebben we te leren te plaatsen/te accepteren ook en dan kunnen we pas verder.

Of opnieuw beginnen,we hebben nog een flinke tijd toch?

Het mag meegedragen maar tijd heeft ons te helen en we hebben die tijd zelf te pakken dat doet niemand anders voor ons.

Jij kopop hé.

PM al iets vernomen vwb. baan?
.................
Dames een dikke .

Ik kan me het ongeduld heel goed voorstellen, maar jullie zijn echt op de goede weg, jullie komen er wel. Ik heb echt respect voor jullie.
If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
EV dat ongeduldige is mij ook niet vreemd hoor.

Ik heb ook genoeg dgn. ertussen van>Gee wanneer nou eens.......gewoon onverhoeds gaan,onbezorgd,dingen die vlekkeloos gaan,idd. een baan voor heel lange tijd met plezier.

Tijdtijdtijd...

Dankje zusje.
Ik heb de baan!!!!!!!!!!!!!!!!! Ik ben heel erg blij maar kan het pas echt geloven als ik er echt begonnen ben.

Ja zon burn-out is niet niets. Je kunt eigenlijk niets anders dan het ondergaan, het accepteren en je erbij neerleggen. Dit is makkelijker geschreven dan gedaan. Ik snap dat je ongeduldig bent Elmervrouw, maar daar is het simpelweg nu de tijd niet voor. Verwen jezelf, al is het met kleine dingen zoals een warme douche, een kopje thee of een wandelingetje in het zonnetje.

Face, ik vind dat je het heel goed verwoord, zo is het precies.

Voor mij was de burn out periode een tijd waarin ik opnieuw leerde voelen. Wat wil ik eigenlijk? Pas als je dat weet kun je weer terug de wereld in.

Ik wens jullie veel sterkte toe en voooral veel rust!
Ik heb nog een boekentip. Het boek heeft mij erg geholpen om het burn-out zijn en de bijbehorende passiviteit de accepteren.

Van burn-out....naar heelheid geschreven door KM Hamaker-zondag.

Ze beschrijft het burn-outproces aan de hand van het sprookje van het meisje zonder handen. Dit sprookje staat ook in het boek de ontembare vrouw.
Hey PM super,van harte joh.

Kan je snel beginnen?

Ik ben bij CWI geweest en zij adviseerde me de ZW in te gaan vanaf nu en zodoende opladen om straks gemotiveerd en hersteld en wel opnieuw te beginnen.

Die tijd moet ik en ze stond er volledig achter.

Nu is het alleen wel jammer,de opl. die vergoed word

(project/re integratie weer aan het werk mbv. opl.) het UWV daar niet in meewerkt.

Ik heb recht op 2jr. ww en dat zou een belemmering zijn.Werkcoach zou alles in het werk stellen me toch dat traject in te krijgen.

Er was nog een client die zat met hetzelfde.

Dus afwachten.

Ik moest me geen zorgen maken iig. ik heb genoeg aan mezelf en het mag niet zo zijn dat dat me in de weg gaat staan in mijn herstel.

Éerst maar eens flink er aan toe geven hoofd leeg te houden.

So far so good.

Merk dat ik al wel heel veel rust in me heb gevonden(acceptatie van de dingen) ben niet zo druk meer in alles het mega chaotische neemt af,ondanks chaotisch erg passief de laatste weken.Word je ook naar van.Brrr.

Slaap alleen nog niet okee,vaak wakker dus niet uitgerust opstaan.

Ik ga eens kijken naar dat boek.
Hey PM, gefeliciteerd met je baan! Wat fijn voor je, heel veel werk-plezier!

Face, neem zeker de tijd om goed uit te rusten. Ook al kan je 's nachts niet slapen, neem ook overdag lekker je rust. Doe dingen waar jij van ontspant.

Sluit me aan bij Zusje: respect voor jullie allemaal.
Heb even het boek bekeken en korte s.v. is meer gerelateerd . mbt. werk.

Burnout kan je ook hebben vwb. relatie/leven.

Dit zei de h.arts. me vorge week.

Een burnout te pakken dat heeft niet altijd betrekking op werksituatie .

Dankje Art,hoe is het met jou?
Hier alles oké Face, lief dat je het vraagt.

Nog steeds niets gehoord nav mijn telefoontje richting 'ouders', maar ik maak me er maar niet druk om. Ik heb mijn best gedaan.
Moeilijk maar er zit vrees ik niets anders op dan ook meer.

Idd. jij hebt een poging gewaagd/je best gedaan.

Kan me voorstellen hoe dat voelt overigens.Heb dat met 2 broers van me.Voelt eerst wrang maar het houdt een keer op anders gata het ten koste van jezelf dan hé.

Nu denk ik jammer jullie willen kennelijk niet anders.Prima.

Hopelijk lukt jou dat ook om het op die manier te accepteren maar dan.
Tja, ik heb het idee dat ze mijn telefoontje als een soort van schuldbekentenis hebben gezien - zo van: zie je nou wel, zij belt ons, dus ze moet zich wel schuldig voelen - in plaats van wat het echt was: menselijke interesse.
Ja dat is nóg lulliger.

Bedenk dat het meer over hun zegt hé!

Nu valt mijn vergelijking niet op de plaats hier,ik vind contact onderhouden gewoon erg fijn als je broer/zus bent zonder enige ruzie/vete oid.
Het is hoe ik denk dat ze erin zitten, zo kwam het in ieder geval over tijdens het telefoongesprek. Misschien schat ik de situatie helemaal verkeerd in (maar dat is me bij hun nog nooit overkomen).

Maar ik heb ook een heel lieve broer, met wie ik heel graag contact heb hoor!

Hoe is jouw verstandhouding nu met je broers/zussen? Ik weet nog dat het een tijdje geleden wat precair was.
Met 2 zussen is het goed wel,de oudste zus niet veel contact.Die is meer van de standaard met verj.dgn. of speciale gelegenheden.

Die heeft zich vanaf haar 20ste gedistancieert ahw.

Dat is nu al zo.n 40jr. zo.

Vooral niet moeilijk doen en vaak het principe wanneer gata het nou wel eens goed met je Face. Beetje wrang zoiets,maar dat is zij gewoon.

Broers minimaal contact ook.

Heb ze voor het laatst gesproken met begrafenis vader/week daarna nog verjaardag moeder.

Ja wta zal ik zeggen ze hebben iets van gebeurd en we gaan gewoon weer verder.

Ben wel erg gekwetst door ze,tis net of ze vervreemd zijn van me dat is rare gewaarwording.

1 zus waar ik wekelijks contact mee heb is identiek aan mij en die zit nu pas in de fase van accepteren verdriet ervan enzo.

Wist sporen(kinder foto's) uit verleden met oudste zus dat soort dingen.

Tsja moeilijk wij 2 zijn echt van nou bel eens en verdiep eens wat meer in wat ons bezighoudt.

Daar geven ze weinig gehoor aan.Zus is daar wat meer in bezig door zelf te contacten maar merkt nu meer en meer dat het van 1 kant komt.

Ja dat stuk heb ik wel achter me nu.

Kostte veel energie.

Oudste broer woont alleen en die is eigenlijk meer als ons 2.

Niet veel contact maar dat wil hij zelf maar als we bellen dan is het gewoon goed.

Geen afstand te bemerken zeg maar.

Onderling is de situatie minder met andere zus,oudste en broer boven me hebben een flinke vete met hara en zus en ik zien haar daaronder lijden.

Jammer is dat.

.
Hoe jij het ziet vwb. je ouders jij kent ze en zegt ook al wel het zou een wonder zijn als ze ineens anders zouden overkomen.

Heb je nog wel behoefte om ze dat eens voor te leggen dat wat jij denkt nu?

Fijn dat je contact met broer goed is.
..............
En zo doe je dat EV.

Goed dat jijzelf er ook aan toegeeft,dat is al een stuk(je) bevrijding op zich.

Dat merkte ik ook en gaanderweg accepteer ik deze Face die gewoon op is en weer heeft op te laden om...vul maar in.Iig. niet de Face meer die uiteindelijk instort.

Daar heb ik niets aan,,dara heeft niemand iets aan uiteindelijk.

Gewoon de tijd nemen die je gegeven word EV en vandaaruit rustig aan weer wat opbouwen aan al wat goed is voor jou en jezelf op de 1rste plaats zetten.

Grenzen stellen en mss. ook wel verleggen?

Als het maar ten goede is voor jou!
.............
EV...
Ik weet ook niet veel te zeggen, ik sluit me aan bij Artemis .

Wat moeilijk om te merken EV. Maar wat goed dat je er doorheen gaat nu, want hoewel je het nog niet hebt afgesloten, ben je nu wel op het goede pad om daar te komen. Sterkte lieverd.
If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
Ik had dit topic nog niet gezien maar vandaag wel een poging ondernomen om mijn gevoelens met betrekking tot mijn moeder op een rij te zetten en wat wijsheid te vinden ergens...

Ga zo dit topic lezen en meeschrijven als jullie dat ok vinden...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven