Vader mag vriend niet meer na etentje
woensdag 4 april 2018 om 22:28
Hoi Dames
Ik zit ergens mee en misschien kunnen jullie mij hiermee helpen of advies geven
Gisteren hadden ik en mijn nieuwe vriend een etentje bij mijn ouders om elkaar te leren kennen.
Mijn vriend is van Duitse afkomst. Toen het onderwerp na familiegeschiedenis ging. Vertelde mijn vader dat zijn vader (mijn opa) in een concentratie kamp in duitsland heeft gezeten omdat hij in het verzet zat.
Daarop vertelde mijn vriend met schaamte dat zijn opa bij de ss zat.
Gisteravond na het etentje kreeg ik dus een appje van mijn vader, dat hij liever niet heeft dat ik mijn vriend voorlopig meeneem naar hun toe. Mijn moeder vind het overdreven en ik vind dat ook. Ik snap best dat het gevoelig ligt, maar daar kan mijn vriend toch niks aan doen. Ik heb hem dit ook nog niet verteld
Wat kan ik hier aan doen. Want ik wil dat mijn vriend zich welkom voelt bij mijn familie.
Iemand enig idee wat ik kan doen?
Ik zit ergens mee en misschien kunnen jullie mij hiermee helpen of advies geven

Gisteren hadden ik en mijn nieuwe vriend een etentje bij mijn ouders om elkaar te leren kennen.
Mijn vriend is van Duitse afkomst. Toen het onderwerp na familiegeschiedenis ging. Vertelde mijn vader dat zijn vader (mijn opa) in een concentratie kamp in duitsland heeft gezeten omdat hij in het verzet zat.
Daarop vertelde mijn vriend met schaamte dat zijn opa bij de ss zat.
Gisteravond na het etentje kreeg ik dus een appje van mijn vader, dat hij liever niet heeft dat ik mijn vriend voorlopig meeneem naar hun toe. Mijn moeder vind het overdreven en ik vind dat ook. Ik snap best dat het gevoelig ligt, maar daar kan mijn vriend toch niks aan doen. Ik heb hem dit ook nog niet verteld
Wat kan ik hier aan doen. Want ik wil dat mijn vriend zich welkom voelt bij mijn familie.
Iemand enig idee wat ik kan doen?

woensdag 4 april 2018 om 22:32
Volgende keer dit gespreksonderwerp op grotere familie-feesten mijden?
En als je vader echt niet wil ... een tijdje alleen met je moeder én vriend afspreken.
Hij gaat maar wandelen als jullie naar hen gaan of zij komt maar alleen.
Na een tijd beseft ie hopelijk hoe idioot hij bezig is.
En als je vader echt niet wil ... een tijdje alleen met je moeder én vriend afspreken.
Hij gaat maar wandelen als jullie naar hen gaan of zij komt maar alleen.
Na een tijd beseft ie hopelijk hoe idioot hij bezig is.
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 04-04-2018 22:33
29.02% gewijzigd

woensdag 4 april 2018 om 22:33
woensdag 4 april 2018 om 22:35
Lucifermiauww schreef: ↑04-04-2018 22:33Ik zou dit niet aan vriend vertellen inderdaad en met pa gaan praten zonder hem. En zeggen dat hij normaal moet doen en geen mensen op dingen moet aftrekeningen waar ze niks aan kunnen doen.
Anders kom je gewoon niet meer.
ja zoiets.

woensdag 4 april 2018 om 22:35
Natuurlijk stom van je vader om zo’n onderwerp aan te snijden als dat zo gevoelig ligt bij hem.. Ik zou morgen m’n vader even bellen of hij wel helemaal snapt wat hij aan het doen is en of hij dan nu weer even normaal kan gaan doen. Maar ik weet niet hoe de verstandhouding tussen jou en je vader is.
Sowieso niet tegen vriend vertellen even..
Sowieso niet tegen vriend vertellen even..
woensdag 4 april 2018 om 22:36
Jij kan wel willen dat je vriend zich welkom voelt bij je familie maar dat gaat dus niet.
Je vriend is niet welkom. Je vader wil hem niet zien.
Jouw vader is kinderachtig bezig door jouw vriend iets te verwijten wat zijn opa heeft gedaan. Jouw vriend kan daar helemaal niets aan doen.
Als jouw vriend nou zou verkondigen dat zijn opa zo goed bezig is geweest dan zou ik je vader snappen.
Aan jou dus de keus wie is belangrijker in je leven. Je vader of je vriend.
Je vriend is niet welkom. Je vader wil hem niet zien.
Jouw vader is kinderachtig bezig door jouw vriend iets te verwijten wat zijn opa heeft gedaan. Jouw vriend kan daar helemaal niets aan doen.
Als jouw vriend nou zou verkondigen dat zijn opa zo goed bezig is geweest dan zou ik je vader snappen.
Aan jou dus de keus wie is belangrijker in je leven. Je vader of je vriend.

woensdag 4 april 2018 om 22:46
Nou, ik vind sommige reacties wel erg kort door de bocht. Vader zit ws ook in een loyaliteitsconflict, tussen zijn vader en jou/vriend. Zo'n verleden is niet alleen een 'feitje', maar iets wat waarschijnlijk zijn hele jeugd heeft bepaald.
Ik zou eerst met je vader praten en vragen waarom hij jouw vriend niet wil zien. Misschien roept het teveel oud zeer op, en/of moet hij nog aan het idee wennen. Geef hem in elk geval even te tijd om met dit nieuws om te gaan.
Ik zou eerst met je vader praten en vragen waarom hij jouw vriend niet wil zien. Misschien roept het teveel oud zeer op, en/of moet hij nog aan het idee wennen. Geef hem in elk geval even te tijd om met dit nieuws om te gaan.
woensdag 4 april 2018 om 22:46
woensdag 4 april 2018 om 22:48
Daar ging het eerst ook over totdat mijn vader begon over zijn vaderTornacense schreef: ↑04-04-2018 22:45Het is inderdaad weer eens wat anders dan de traditionele vragen "wat doet je vader", "wat studeer je / waar werk je" en "hoeveel broers en zussen heb je?".

woensdag 4 april 2018 om 22:50
Misschien omdat het inmiddels 70 jaar geleden is en we onderhand toch wel mogen verwachten dat we eroverheen zijn? De meesten die de oorlog hebben meegemaakt leven niet meer.
Mijn overgrootoma was een NSB-er. Is 2x overgelopen naar de Duitsers.
woensdag 4 april 2018 om 22:51
woensdag 4 april 2018 om 22:52