Voortuin advies gevraagd!
zondag 8 april 2018 om 12:00
Indelen vind ik ook lasti, mijn grootste border is 6x8. Ik heb in het midden een paadje laten leggen uitkomend op een wat groter stenen oppervlak. De border wordt omheind door een taxushaag van ongeveer 90 cm hoog. De beplanting heb ik gemaakt vanuit het huis. Dus oplopend naar de haag.
Maar ik blijf veranderen, gewoon omdat het kan.
Maar ik blijf veranderen, gewoon omdat het kan.
anoniem_67ae39df89b68 wijzigde dit bericht op 08-04-2018 12:02
7.87% gewijzigd
zondag 8 april 2018 om 12:05
Ik woon dichtbij een heel leuk tuincentrum, waar ik goed advies heb gekregen voor de basis van de border. Dat is een tuincentrum gerund door hobbyisten en dat merk je. Erg leuk. Inmiddels is echter eea weer verander oa doordat niet alles goed groeide en konijnen ook graag planten lusten. De basis is daardoor ook veranderd.
zondag 8 april 2018 om 12:13
Ik ga dan met zo'n plaatje naar een tuincentrum en vraag een medewerker de juiste beplanting erbij te zoeken (wel aangeven dat je een tuin op het zuiden hebt en wat voor grond, dat is erg belangrijk namelijk willen de planten het ook echt goed gaan doen) en dan ga je gewoon lekker aan de slag
Een dag niemand afgezeken is een dag niet geleefd.
zondag 8 april 2018 om 12:17
Wat voor heg heb je en hoe loopt je paadje? Een paadje of staptegels is ook handig onder je raam om je raam te kunnen lappen.
En op welke grondsoort zit je? Het maakt nogal verschil of je op klei, veen, zand of bosgrond zit. Als je de grondsoort weet, kun je planten zoeken die het daar goed op doen in de volle zon. Planten die het naar hun zin hebben heb je haast geen omkijken naar.
Als je alleen lage planten neemt zie je je tuin niet als je naar buiten kijkt, dus iets met hoogte zou ik wel doen. Wat vind je van een sierappel? Bloeit prachtig in het voorjaar en het blad houdt in de zomer de warmte tegen. In het najaar krijgt hij kleine, vuurrode appeltjes die de hele winter blijven zitten want vogels eten die niet graag. Je zou er in de winter nog pindaslingers in kunnen hangen.
En op welke grondsoort zit je? Het maakt nogal verschil of je op klei, veen, zand of bosgrond zit. Als je de grondsoort weet, kun je planten zoeken die het daar goed op doen in de volle zon. Planten die het naar hun zin hebben heb je haast geen omkijken naar.
Als je alleen lage planten neemt zie je je tuin niet als je naar buiten kijkt, dus iets met hoogte zou ik wel doen. Wat vind je van een sierappel? Bloeit prachtig in het voorjaar en het blad houdt in de zomer de warmte tegen. In het najaar krijgt hij kleine, vuurrode appeltjes die de hele winter blijven zitten want vogels eten die niet graag. Je zou er in de winter nog pindaslingers in kunnen hangen.
Ik vind hier dingen van.
zondag 8 april 2018 om 12:22
zondag 8 april 2018 om 12:24
Ik vind persoonlijk van wel ja. Op het kaartje wat bij een plant zit zie je precies hoeveel planten je per m2 nodig hebt. Meestal plant ik er dan gewoon nog wat meerfashionvictim schreef: ↑08-04-2018 12:18Oh, haha, dat is wat ik tot nu toe inderdaad steeds doe, ik vraag alles gewoon in het tuincentrum, echt de domste vragen af en toe maar ja, anders leer ik het nooit.
Wat ik tot nu toe volgens mij heb opgestoken van plaatjes kijken en tuinmetamorfoses kijken en vervolgens irl in de tuinen in de buurt gluren: kan het zijn dat de meeste mensen te weinig plantjes van dezelfde soort planten? Het valt me zo op dat op plaatjes alles altijd mooi dichtgegroeid en vol is terwijl ik irl in de tuinen meer een soort "plant in een pot" idee zie, met heel erg veel ruimte tussen planten en heel veel lege stukken grond, ook in al volwassen tuinen.
zondag 8 april 2018 om 12:29
In deze tijd van het jaar komen de vaste planten net uit de grond en dan is het nog wat kalig inderdaad. De planten dijen nog wat uit en daar moeten ze natuurlijk wel de ruimte voor krijgen. Wat ik zelf altijd zo suf vind is als mensen de kaartjes aan de plant laten hangen en alle touwtjes en elastiekjes eromheen laten zitten.
Ik vind hier dingen van.
zondag 8 april 2018 om 12:37
zondag 8 april 2018 om 12:41
FV, wat ik me nog bedacht. Je hoeft natuurlijk niet van hoog naar laag te werken als je dat lastig vindt (want dat is het ook best wel).
Hier een voorbeeld van een vierkante border in mijn tuin waarbij alle beplanting ongeveer dezelfde hoogte heeft. Misstaat niet hoor (al zeg ik het zelf
) De lelijke kleur borderranden zijn inmiddels blauw
Hier een voorbeeld van een vierkante border in mijn tuin waarbij alle beplanting ongeveer dezelfde hoogte heeft. Misstaat niet hoor (al zeg ik het zelf
zondag 8 april 2018 om 12:43
let er ook op wanneer de planten bloeien. Je hebt vroegbloeiende rozen en laatbloeiende. Combineer dat en je hebt veel langer rozen. En vaak zijn ze gekweekt op kleur, maar is de geur verdwenen, let daar ook op als je geurende rozen wil.
Rozen combineren mooi met lavendel, maar mij is in een tuincursus verteld dat ze eigenlijk allebei verschillende grond willen.
Rozen combineren mooi met lavendel, maar mij is in een tuincursus verteld dat ze eigenlijk allebei verschillende grond willen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
zondag 8 april 2018 om 13:47
Bijna 40 meter lang en ongeveer 5-6 meter breed. Tuinieren is mijn grote passie maar nu ik wat ouder begin te worden, met helaas ook wat lichamelijke ongemakken, kies ik meer en meer voor redelijk onderhoudsvrij. Ik werk ook gewoon en de tuin moet geen verplichting worden in mijn spaarzame vrije tijd.
Ik doe dan ook weinig meer met eenjarige bloeiers in potten (want erg bewerkelijk) en bloembollen doe ik ook niet meer aan.
Dus veel vaste langbloeiende planten, een grote viburnum tinus (die staat achter de border op de foto), een sering, hortensia's, varens, vlinderstruiken en bamboe. Daar heb ik niet heel veel werk aan, de vaste planten gaan hun gang wel, soms iets weghalen als ze elkaar overwoekeren, hortensia's in het voorjaar even de oude bloemen eruit knippen en de bamboe snoei ik af en toe wat bij.
Oh, en het gras maaien natuurlijk maar dat vind ik een leuke klus.
Verder is het dan voornamelijk genieten van alles wat groeit, bloeit, zoemt en fladdert
Ik doe dan ook weinig meer met eenjarige bloeiers in potten (want erg bewerkelijk) en bloembollen doe ik ook niet meer aan.
Dus veel vaste langbloeiende planten, een grote viburnum tinus (die staat achter de border op de foto), een sering, hortensia's, varens, vlinderstruiken en bamboe. Daar heb ik niet heel veel werk aan, de vaste planten gaan hun gang wel, soms iets weghalen als ze elkaar overwoekeren, hortensia's in het voorjaar even de oude bloemen eruit knippen en de bamboe snoei ik af en toe wat bij.
Oh, en het gras maaien natuurlijk maar dat vind ik een leuke klus.
Verder is het dan voornamelijk genieten van alles wat groeit, bloeit, zoemt en fladdert
zondag 8 april 2018 om 13:58
Sommige wel zoals de Lavatera x clementii CHAMALLOW 'Innovera'.
Maar dat komt vaker voor. De ene kruising van een bepaalde plant is wel wintergroen/bladhoudend terwijl een andere kruising dat niet is.
“Don’t look back – you’re not going that way.”