Afwijkend dieet kind zonder allergie/overgevoeligheid
vrijdag 6 april 2018 om 10:07
Hoi forumleden,
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt
maandag 9 april 2018 om 15:03
Je laat de keuze van een school toch niet van de lunchregels afhangen?Branca schreef: ↑09-04-2018 14:42Even los van die rauwe eierdooiers die ik zelf nooit aan zo'n jong kind zou geven.
Wij eten bewust en een beetje afwijkend, heel wat minder extreem dan jullie.Ik heb lang niet zo veel verstand van voeding als een aantal hier, maar eet zelf liever zo min mogelijk bewerkt eten, veel vezels, weinig suiker en zout en vlees met mate. Wel heb ik met kinderen die inmiddels al jaren op school zitten ervaring met hoe omgaan bij dagjes weg en op school.
Mbt dagjes weg: houd je niet te strak aan hoe je het thuis zou doen, niet te doen en maakt je dagje weg niet leuker. Neem een banaan mee, kijk of je in dit geval eens kan leven met toch een (glutenvrij) broodje, rijstewafel, bak of maak zelf iets (bananencake met havermout, geen idee of dat in jullie dieet past).
Mbt school. Er zijn scholen die heel strikt voorschrijven wat je wel en niet als lunch en tussendoortje mee mag geven. Misschien handig om dit mee te nemen als jullie een school zoeken. Verplicht brood tussen de middag is niet handig als je tegen granen bent. Ga in dat geval ook op zoek naar lunches die je veilig mee kan nemen en wel makkelijk zelf op kan eten op school. Vaak hebben ze niet veel tijd voor dat eten en een juf zal ze hier niet bij helpen.
En, je kindje is nu nog maar 20 maanden. Schoolgaande kinderen verbruiken heel veel energie, houd er dan ook rekening mee dat je de koolhydraten op mag voeren. Kinderen in de groei hebben hier heel veel van nodig..
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

maandag 9 april 2018 om 15:08

maandag 9 april 2018 om 15:13
Dat denk ik ook, wil haar dat maar vast ter overweging geven...
Op de scholen van mijn kinderen zit bij de lunch echt ieder kind op bammetjes te kauwen.
Zoonlief vindt 't al best apart dat 1 jongetje dagelijks een gekookt ei bij zich heeft.
Een koelkast waar ieder z'n rauwe eierdooiersmoothie in mag bewaren is er bij mijn weten niet...
maandag 9 april 2018 om 15:19
maandag 9 april 2018 om 15:29
Dan is het toch juist geen mishandeling, maar een preventief kankerdieet. Dan is juist andersom mishandeling!
maandag 9 april 2018 om 15:31
Nee zelf eet ik 2 rauwe dooiers per dag. MAn om de dag een dooier.sjoko schreef: ↑09-04-2018 14:36Maar het gaat niet alleen om vitaminen en mineralen, een kind heeft meer dan dat nodig om te groeien. Nu maakt dit ook qua calorieën en koolhydraten niet zo veel verschil, maar goed. Blij te lezen dat je kind ook rijst krijgt in elk geval.
Over die vier rauwe eidooiers hoef ik waarschijnlijk niet meer te zeggen dat ik niet snap hoe je erop komt om dat aan je kind te geven hè? En ik neem aan dat jij (en misschien je partner?) diezelfde hoeveelheid wegwerken. Gooi je dan serieus >50 eiwitten per week weg? Wat ontzettend zonde!
maandag 9 april 2018 om 15:33
Branca schreef: ↑09-04-2018 14:42Even los van die rauwe eierdooiers die ik zelf nooit aan zo'n jong kind zou geven.
Wij eten bewust en een beetje afwijkend, heel wat minder extreem dan jullie.Ik heb lang niet zo veel verstand van voeding als een aantal hier, maar eet zelf liever zo min mogelijk bewerkt eten, veel vezels, weinig suiker en zout en vlees met mate. Wel heb ik met kinderen die inmiddels al jaren op school zitten ervaring met hoe omgaan bij dagjes weg en op school.
Mbt dagjes weg: houd je niet te strak aan hoe je het thuis zou doen, niet te doen en maakt je dagje weg niet leuker. Neem een banaan mee, kijk of je in dit geval eens kan leven met toch een (glutenvrij) broodje, rijstewafel, bak of maak zelf iets (bananencake met havermout, geen idee of dat in jullie dieet past).
Mbt school. Er zijn scholen die heel strikt voorschrijven wat je wel en niet als lunch en tussendoortje mee mag geven. Misschien handig om dit mee te nemen als jullie een school zoeken. Verplicht brood tussen de middag is niet handig als je tegen granen bent. Ga in dat geval ook op zoek naar lunches die je veilig mee kan nemen en wel makkelijk zelf op kan eten op school. Vaak hebben ze niet veel tijd voor dat eten en een juf zal ze hier niet bij helpen.
En, je kindje is nu nog maar 20 maanden. Schoolgaande kinderen verbruiken heel veel energie, houd er dan ook rekening mee dat je de koolhydraten op mag voeren. Kinderen in de groei hebben hier heel veel van nodig..
Ja op visite enz ga ik er wat minder streng mee om, dan mag ze wel een koekje ofzo, maar dan probeer ik nog het minst slechte koekje te kiezen, maar als kind zelf al wat heeft gepakt, pak ik het niet af. Mara dan blijft het wel bij dat ene koekje.
Voor school dacht ik aan zelfgebakken brood oid met beleg dat in ons straatje past.
maandag 9 april 2018 om 15:35
Vis zou kunnen maar vind ik lastig om elke dag aan te bieden, zou ik elke keer vers moeten halen? Een tijdje gaf ik uit blik wilde rode zalm enzo maar weet niet of dat verantwoord is? En welke vis uit blik is wel oke bijv?shisha schreef: ↑09-04-2018 14:45Eerlijk gezegd vind ik elke dag 4 eidooiers ook veel.
Waarom niet wat rustiger aan met elke dag 1 of twee eitjes?
En dan voor de afwisseling ook wat vis en wat vlees en wat kaas en wat yoghurt en af en toe havermoutpap en zuurdesembrood.
En ondanks dat ik niet denk dat het gevaar voor salmonella besmetting groot is zie ik de meerwaarde van het rauw eten niet zo goed.
In tiramisu zit ook rauw ei, dus mensen eten het af en toe en dat je dat af en toe doet omdat je kind het lekkerder vindt, oké, maar 4 rauwe eidooiers per dag vind ik wel erg veel ja.
Wist je dat de eiwitten minder goed worden opgenomen als het ei rauw is en ook biotine wordt minder goed opgenomen.
Ei is zeer voedzaam en de voedingstoffen zitten vooral in de dooier, maar structureel er zo veel van eten is naar mijn mening niet nodig.
Zelf eet ik af en toe tonijn uit blik en daar maak ik dan een salade van met avocado en mayonaise. Ik koop dan de iets duurdere tonijn met gecertificeerde vangst.
Vlees lust ze nite meer zo, behalve gehakt, zou dat nog kunnen aanbieden als wrap met groente ofzo.
Nee ik doe inderdaad daarom geen rauwe eiwit, alleen dooier, als ik bak doe ik wel het hele ei.
maandag 9 april 2018 om 15:36
hiero?
maandag 9 april 2018 om 15:36
wat jij aanbiedt is geen 'preventief kankerdieet'.Driewieler01 schreef: ↑09-04-2018 15:29Dan is het toch juist geen mishandeling, maar een preventief kankerdieet. Dan is juist andersom mishandeling!
de wetenschap weet maar heel weinig zeker mbt voeding en kanker. Het enige wat we weten is:
- dat Groenten en fruit (door vitaminen en mineralen) de kans op kanker verkleinen;
- en Rood vlees en bewerkt vlees vergroten het risico op kanker. (gaat puur over risico op)
er bestaat geen preventief kankerdieet. (lees ook dit artikel eens: http://www.mkatan.nl/bnr-radiocolumns/3 ... -je-kanker)
maandag 9 april 2018 om 15:38
Dan maak ik zelf wel brood mte verantwoord belegBranca schreef: ↑09-04-2018 15:13Dat denk ik ook, wil haar dat maar vast ter overweging geven...
Op de scholen van mijn kinderen zit bij de lunch echt ieder kind op bammetjes te kauwen.
Zoonlief vindt 't al best apart dat 1 jongetje dagelijks een gekookt ei bij zich heeft.
Een koelkast waar ieder z'n rauwe eierdooiersmoothie in mag bewaren is er bij mijn weten niet...
maandag 9 april 2018 om 15:40
Veel mensen zijn bang dat ze met hun eten kankerverwekkende stoffen binnenkrijgen, en als de deskundigen zeggen dat dat wel meevalt helpt dat niet. Ze willen iets doen. Wat ze niet weten is dat je al heel veel andere dingen kan doen om je kans op kanker te verkleinen.lilalinda schreef: ↑09-04-2018 15:36wat jij aanbiedt is geen 'preventief kankerdieet'.
de wetenschap weet maar heel weinig zeker mbt voeding en kanker. Het enige wat we weten is:
- dat Groenten en fruit (door vitaminen en mineralen) de kans op kanker verkleinen;
- en Rood vlees en bewerkt vlees vergroten het risico op kanker. (gaat puur over risico op)
er bestaat geen preventief kankerdieet. (lees ook dit artikel eens: http://www.mkatan.nl/bnr-radiocolumns/3 ... -je-kanker)
Kanker komt door drie dingen. Kankerverwekkende stoffen, kankerverwekkende virussen, en röntgenstraling. DE bron van kankerverwekkende stoffen is tabak. Dagelijks een pakje sigaretten maakt op den duur het DNA in je longen stuk. Bij vrouwen heeft daardoor de sterfte aan longkanker een paar jaar geleden de sterfte aan borstkanker ingehaald.[1] Als je roken combineert met alcohol veroorzaakt het kanker van mond en keel. Daarmee hebben we meteen kankerverwekkende stof nummer twee te pakken, want alcohol is ook een oorzaak van borstkanker. Weinig drinken en niet roken maakt dus een enorm verschil.
Virussen veroorzaken niet veel kanker, maar je hebt het wel zelf in de hand of je die krijgt. Laat je dochter inenten tegen het HPV virus, en gebruik bij het vrijen een condoom zodat je het HIV-virus en het hepatitisvirus buitenhoudt want die veroorzaken allebei ook kanker.
Dan nummer drie, de straling. Dat gaat niet over zendmasten, die straling is veel te zwak, maar röntgenstraling wel. Een gewone röntgenfoto is niet erg, maar een CT scan van je buik geeft evenveel straling als 100 röntgenfoto’s[2]. Vraag dus zo nodig aan je dokter wat voor soort scan hij je wil geven, en of die scan echt nodig is.
En dan zonlicht, dat is ook straling. Heerlijk om op een terrasje te kunnen zitten, maar als het weer zomer is smeer je dan eerst in met factor 20 voor je gaat liggen bakken.
Als je dit allemaal doet hoef je je over eten en kanker niet meer druk te maken.
Dit kan ik toch nite serieus nemen
maandag 9 april 2018 om 15:40
doe je kind een (gezonde) lol en bak nu vast brood
maandag 9 april 2018 om 15:42
Driewieler, ik neem aan dat je deze levenswijze gekozen hebt, voor de gezondheid van jullie gezin. Hoe denk je erover dat zoveel mensen dan toch vinden dat je heel ongezond bezig bent met/voor je kind? Schrik je daar niet van?
Ik zou je eerlijk gezegd willen vragen eens met een dietiste te praten. Niet om je over te halen granen te gaan eten, maar om ten eerste te leren waarom je bepaalde producten nodig hebt en daarnaast objectief te horen hoe je deze producten zo gezond mogelijk op een gevarieerde manier kunt vervangen.
Er staat mij iets van bij, bijvoorbeeld, dat mensen die streng koolhydraatarm eten een grotere kans hebben op nierklachten. Dat gaat dan om volwassenen, uitgegroeid en zo'n 70 kg zeg maar. Ben je niet bang dat je je kind, dat in de groei is, blijvende schade zult aandoen met wat jij gezond acht?
Bij een goede dietist zul je én objectieve voorlichting krijgen én gezonde alternatieven, mocht je bij jouw overtuiging blijven dat granen slecht zijn. En mogelijk zijn er dan ook nog tips voor op school en onderweg.
Verder zegt het mij niet zoveel dat er dieren zijn, die (over)leven op alleen maar rauwe eieren. Koeien eten bijvoorbeeld alleen maar gras en walvissen krill, maar wanneer je iemand tegen zou komen die haar kind alleen maar sla of garnalen zou geven, zou je ook even achter je oren krabben, of niet?
Daarnaast zijn er apen, die leven van alleen fruit. Er zijn ook apen, die doodgaan van een stukje fruit.
Ik zou je eerlijk gezegd willen vragen eens met een dietiste te praten. Niet om je over te halen granen te gaan eten, maar om ten eerste te leren waarom je bepaalde producten nodig hebt en daarnaast objectief te horen hoe je deze producten zo gezond mogelijk op een gevarieerde manier kunt vervangen.
Er staat mij iets van bij, bijvoorbeeld, dat mensen die streng koolhydraatarm eten een grotere kans hebben op nierklachten. Dat gaat dan om volwassenen, uitgegroeid en zo'n 70 kg zeg maar. Ben je niet bang dat je je kind, dat in de groei is, blijvende schade zult aandoen met wat jij gezond acht?
Bij een goede dietist zul je én objectieve voorlichting krijgen én gezonde alternatieven, mocht je bij jouw overtuiging blijven dat granen slecht zijn. En mogelijk zijn er dan ook nog tips voor op school en onderweg.
Verder zegt het mij niet zoveel dat er dieren zijn, die (over)leven op alleen maar rauwe eieren. Koeien eten bijvoorbeeld alleen maar gras en walvissen krill, maar wanneer je iemand tegen zou komen die haar kind alleen maar sla of garnalen zou geven, zou je ook even achter je oren krabben, of niet?
Daarnaast zijn er apen, die leven van alleen fruit. Er zijn ook apen, die doodgaan van een stukje fruit.
dreamer wijzigde dit bericht op 09-04-2018 15:53
3.74% gewijzigd
Later is nu
maandag 9 april 2018 om 15:50
dochter is 4,5 en al sinds geboorte geen vlees of melk ( veel schadelijker dan een boterham in mijn optiek). Veel tofu, seitan, tempeh, +/- 1 keer in de week vis ( zalm of wit vis) veel groente en fruit, noten, zaden, soja melk, amandelmelk, rijstmelk. Af en toe biologische yoghurt of een gekookt eitje. Ik woon in een land waar ik de meeste dingen vers zelf moet maken, dus sausjes uit een pakje of potjes heeft ze nooit gehad. Ze heeft een grote fles water. Soms verse vruchtensap maar absoluut geen pakjes drinken.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik een thuisblijf moeder ben, en dus ook de tijd heb om dingen klaar te maken. Met een fulltime baan kan ik mij heel goed voorstellen dat pakjes drinken etc een hele fijne oplossing bieden.
Ik vind dat voor 20 maanden heel weinig, en ook niet gevarieerd.
Wat mijn dochter zo'n beetje wegwerkt op een dag:
Ontbijt smoothie :bevroren Bosbessen, havermout, amandelboter, dadels, snufje kaneel, theelepel vanille extract, amandelmelk.
tussendoor: bord met mini wortels, selderij, cherry tomaatjes, druiven, bramen ,stukjes kaas.
Lunch: Zelfgebakken donkerbruin meegranen brood met een quinoa/champignon/linzen burger met een lekker sausje, plakje avocado etc.
Tussendoor: Yoghurt
Avondeten: flink stuk Lasagna met veel groente, saus, verse pesto, ricotta van chashewnoten & zalm. Salade met fetakaas.
Toetje: Watermeloen
Soms voor het slapen gaan nog trek. Bordje havermout, of een stuk ontbijt muffin.
In het weekend mag ze gewoon chips. koekjes, snoepjes. We hebben een grote pot waar ze zelf uit mag kiezen. Maar door de weeks gewoon gezond.
Rauwe eieren daar zou ik zelf niet eens aan beginnen. De kans op salmonella wil je toch niet op je geweten hebben. Het is geen ekster die je voert.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik een thuisblijf moeder ben, en dus ook de tijd heb om dingen klaar te maken. Met een fulltime baan kan ik mij heel goed voorstellen dat pakjes drinken etc een hele fijne oplossing bieden.
Ik vind dat voor 20 maanden heel weinig, en ook niet gevarieerd.
Wat mijn dochter zo'n beetje wegwerkt op een dag:
Ontbijt smoothie :bevroren Bosbessen, havermout, amandelboter, dadels, snufje kaneel, theelepel vanille extract, amandelmelk.
tussendoor: bord met mini wortels, selderij, cherry tomaatjes, druiven, bramen ,stukjes kaas.
Lunch: Zelfgebakken donkerbruin meegranen brood met een quinoa/champignon/linzen burger met een lekker sausje, plakje avocado etc.
Tussendoor: Yoghurt
Avondeten: flink stuk Lasagna met veel groente, saus, verse pesto, ricotta van chashewnoten & zalm. Salade met fetakaas.
Toetje: Watermeloen
Soms voor het slapen gaan nog trek. Bordje havermout, of een stuk ontbijt muffin.
In het weekend mag ze gewoon chips. koekjes, snoepjes. We hebben een grote pot waar ze zelf uit mag kiezen. Maar door de weeks gewoon gezond.
Rauwe eieren daar zou ik zelf niet eens aan beginnen. De kans op salmonella wil je toch niet op je geweten hebben. Het is geen ekster die je voert.
maandag 9 april 2018 om 15:54
LaFleurNoire schreef: ↑09-04-2018 15:39En waar bak je dat brood dan van? Aangezien granen je darmen om zeep schijnen te helpen en wij net van Sisha hebben geleerd dat je van rijst beriberi krijgt.

zuurdesembrood

maandag 9 april 2018 om 15:57
JammieDriewieler01 schreef: ↑09-04-2018 15:31Nee zelf eet ik 2 rauwe dooiers per dag. MAn om de dag een dooier.
maandag 9 april 2018 om 15:57
Tsja. Ik geloof dat je er nogal lol in hebt jezelf onsterfelijk belachelijk te maken. Waar je maar zin in hebt.
maandag 9 april 2018 om 15:58
zuurdesembrood, zit gewoon bloem of meel in hoor
in veel bananebroden ook
en let wel op, dat als een lunch te veel op 'cake' of anders lekker gaat lijken (kan bij banenbrood zo zijn) een school het af kan keuren