Afwijkend dieet kind zonder allergie/overgevoeligheid

06-04-2018 10:07 1412 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi forumleden,

Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?

TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt
Ik snap alleen nog niet helemaal waarom je alleen de eierdooier zou mogen eten? Zo heeft de natuur (en de kip) het toch niet bedoeld?
lilalinda schreef:
09-04-2018 12:40
(passen jullie op, beetje rot als je een ban krijgt wegens trol-hunten, dat is het niet waard hoor)
Trolhunten? Ik hunt niks.
Ik ga hooguit een beetje offtopic.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik hoop nog steeds dat dit een grap is. Zo niet, zoek geestelijke hulp.
Alternatief, prima - zulke mensen ken ik meer. Maar dit klinkt extreem en ongezond en mogelijk schadelijk voor het kind.
Waarom eten mensen überhaupt nog eieren? Weten jullie dan niet dat dat de menstruatie van een kip is?!
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
MwTheelepel schreef:
09-04-2018 12:49
Waarom eten mensen überhaupt nog eieren? Weten jullie dan niet dat dat de menstruatie van een kip is?!
Achterhaald.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Driewieler01 schreef:
09-04-2018 12:03
Was een grap, omdat mensen mijn voeding te weinig vonden.
Mijne overigens met 20 maanden 86 cm en 13 kg
een Smiley was geen overbodige luxe geweest.
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 20:30
0.00% gewijzigd
Solomio schreef:
09-04-2018 12:06
Dit is een 'argumentatie' in het rijtje van: 'mijn opa rookte en werd 95, dus het zal wel meevallen met de risico's van roken'.
Klopt.

Ik heb ook een periode rauwe eidooiers gegeten in een smoothie, meestal 1 of 2 per dag.

Ik ben persoonlijk niet bang voor rauw ei of rauwe melk die is geproduceerd met veel zorg in een klein bedrijfje.
Ik zou het niet eten als het van een enorm bedrijf afkomstig was.

Zelf vind ik rauw ei niet zo lekker.

Ik ben inmiddels een soort van middenweg gaan bewandelen en geloof ook niet dat alles wat zogenaamd natuurlijk is beter is.

Ik denk dat wij als mensen juist zo ver gekomen zijn door onze voeding te bewerken door te koken, karnen, fermenteren, gisten, rijzen destilleren, roken, stomen, bakken en braden.
En ik denk ook dat het soms goed is om dingen rauw te eten voor de enzymen en nog een paar andere stoffen.
Maar mocht je dat niet durven dan heb je ook voordeel van gefermenteerde producten zoals yoghurt en zuurkool.

Het is bij rauw altijd belangrijk dat het product zorgvuldig wordt klaargemaakt.

Geldt trouwens ook voor groenten, een tijd geleden was er iets mis met komkommers en sla is ook al weleens besmet geweest met een bacterie.

Ik vind het een beetje overdreven hoe hier gereageerd wordt op rauw ei, terwijl overal de sushibars met de rauwe vis als paddestoelen uit de grond rijzen.
Dat mag dan weer wel blijkbaar.
shisha schreef:
09-04-2018 13:46

Ik vind het een beetje overdreven hoe hier gereageerd wordt op rauw ei, terwijl overal de sushibars met de rauwe vis als paddestoelen uit de grond rijzen.
het gaat vooral om rauwe ei (sushi zou zelfde reactie opleveren) bij een kind van 1,5 jaar
We hebben het over een kind van 20 maanden dat 4 rauwe eieren per dag krijgt. Dat is niet hetzelfde als zo nu en dan een klodder mayo waar wat rauw ei doorheen zit. En in sushibars zie je ook niet dagelijks dezelfde peuters een flink portie rauwe vis eten.
MwTheelepel schreef:
09-04-2018 12:49
https://rinekedijkinga.nl/veelgestelde-vragen/ei.html
Ik zou mijn kind van 1,5 ook niet iedere dag vier rolletjes rauwe vis geven hoor.
shisha schreef:

Dus jij geeft jouw kind rustig sushi?
Het is al verschillende malen uitgelegd, maar jij en Driewieler lijken niet te begrijpen dat alhoewel er met een aantal voedingsmiddelen niets mis is, dat voedingsmiddel niet geschikt hoeft te zijn voor bepaalde leeftijdscategorieën. En dan heb je ook nog het kleine dingetje dat "met mate" heet. Vier rauwe eidooiers is wellicht niet erg schadelijk voor een volwassene, voor een peuter is het niet gezond.
Eloise_Xennakiss schreef:
09-04-2018 11:40
Er zijn ook kinderen die patat met smaak opeten, maakt het nog niet gezond.

En het gaat er niet om of het net zo goed vult als een boterham maar of je kind wel voldoende voedingsstoffen en op een veilige manier eten binnen krijgt.
Rauw ei is dat niet! Net alsdat je geen bevroren of beschimmeld eten eet.

Echt hoor, je hebt meerdere steekjes los en hebt geen idee wat je je kind aan doet. Prima als je geen brood wil geven maar vervang het dan voor iets fatsoenlijks. Bv rijst.

Mijn kind krijgt overigens gewoon water te drinken, heel soms diksap maar dat is echt zelden. Op brood producten van de kleine keuken (dat is zonder suiker) of gepureerd fruit.
Savonds eet ze met ons mee.
Rijst is nauwelijks voedzaam, het is voornamelijk een vulmiddel.
Als je rijst eet, kies dan tenminste voor de rijst waar de kiem nog in zit, want als je alleen geslepen rijst eet dan kan door thiamine gebrek de ziekte beriberi ontstaan.

Ik verbaas me in dit topic hoe weinig de meeste mensen weten van voeding.

In eigeel zitten veel meer essentiële voedingsstoffen.
anoniem_197806 wijzigde dit bericht op 09-04-2018 14:02
0.35% gewijzigd

Ja maar de dieet guru's van the green happiness zeggen het! Je weet wel die blogmutsen die het woord goeroe in hun eigen taal niet kunnen schrijven..
shisha schreef:
09-04-2018 14:01
Als je rijst eet, kies dan tenminste voor de rijst waar de kiem nog in zit, want als je alleen geslepen rijst eet dan kan door thiamine gebrek de ziekte beriberi ontstaan.

Rijst is een graan en bevat vooral koolhydraten. Verder bevat rijst eiwitten, B-vitamines en mineralen, zoals fosfor en kalium. Zilvervliesrijst ook nog vezels.

Juist balans in je voeding is belangrijk. Niet alleen rijst eten, en niet alleen ei-dooiers
shisha schreef:
Als je rijst eet, kies dan tenminste voor de rijst waar de kiem nog in zit, want als je alleen geskeown rijst eet dan kan door tjiamine gebrek de ziekte beriberi ontstaan.

Die verbazing is dan wederzijds. Ik zie jou en Driewieler nu ook bepaald niet ernstig doorwrochte kennis tentoonspreiden. Integendeel.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 09-04-2018 14:05
0.61% gewijzigd
MwTheelepel schreef:
Ja maar de dieet guru's van the green happiness zeggen het! Je weet wel die blogmutsen die het woord goeroe in hun eigen taal niet kunnen schrijven..
Nee, de meta analyses zeggen het ook.
Dat ei slecht zou zijn is echt al lang achterhaald, maar blijft nog best hardnekkig hangen
shisha schreef:

ik kan je de boeken/artikelen/site van Martijn Katan aanraden
een Voedingswetenschapper die zeer leesbaar schrijft
Driewieler01 schreef:
09-04-2018 12:25
Ze krijgt best wat aardappel hoor, een halve zoete aardappel, denk rond de 100 gram, dagelijks of rijst of iets dergelijks.
Je weet neem ik aan dat zoete aardappel géén aardappel is?
shisha schreef:
Ik ben persoonlijk niet bang voor rauw ei of rauwe melk die is geproduceerd met veel zorg in een klein bedrijfje.
Ik zou het niet eten als het van een enorm bedrijf afkomstig was.
Helaas, die vlieger gaat niet op. Er komen juist meer voedselinfecties door producten van kleine producenten omdat de kwaliteitscontrole in grote bedrijven veel beter is.
shisha schreef:
09-04-2018 14:04
Dat ei slecht zou zijn is echt al lang achterhaald, maar blijft nog best hardnekkig hangen
Vooral als je hardnekkig niet wilt lezen is dat best lastig, dat klopt.
shisha schreef:
09-04-2018 14:04

Toch vind ik rauwe menstruatie's opslobberen echt te ver gaan.
Anoniem123456123456 schreef:
09-04-2018 13:23
De kip heeft ook niet bedoeld dat zijn ei afgepakt wordt en wordt opgegeten door de mens, maar dat is een andere discussie.
Heb je het de kip gevraagd?
shisha schreef:

Beetje overdreven. Hoe groot is de kans dat iemand hier in Nederland beriberi oploopt? Vitamine B1 zit ook in vlees, melkproducten en de meeste groenten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven