Afwijkend dieet kind zonder allergie/overgevoeligheid
vrijdag 6 april 2018 om 10:07
Hoi forumleden,
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt

maandag 9 april 2018 om 14:10
Maar bevat wel koolhydraten en daar ging het om in haar reactie, ze reageerde op iemand die zei dat haar kind ook koolhydraten nodig had en toen zei ze dat ze zoete aardappel gaf.
Ik vind zulke reacties erg flauw en getuigen van negativiteit die onnodig is, vandaar dat ik het ook even voor haar opneem.
Ik zie dit zelfs als een vorm van treiteren.
maandag 9 april 2018 om 14:10
Omdat het afwijkend is wordt er zo gereageerd. Van een gezonde kip, biologisch-dynamisch, is de kans op salmonella al veel kleiner. En mensen weten blijkbaar echt niet wat voor bron vna voedingsstoffen zo een dooier is.shisha schreef: ↑09-04-2018 13:46Klopt.
Ik heb ook een periode rauwe eidooiers gegeten in een smoothie, meestal 1 of 2 per dag.
Ik ben persoonlijk niet bang voor rauw ei of rauwe melk die is geproduceerd met veel zorg in een klein bedrijfje.
Ik zou het niet eten als het van een enorm bedrijf afkomstig was.
Zelf vind ik rauw ei niet zo lekker.
Ik ben inmiddels een soort van middenweg gaan bewandelen en geloof ook niet dat alles wat zogenaamd natuurlijk is beter is.
Ik denk dat wij als mensen juist zo ver gekomen zijn door onze voeding te bewerken door te koken, karnen, fermenteren, gisten, rijzen destilleren, roken, stomen, bakken en braden.
En ik denk ook dat het soms goed is om dingen rauw te eten voor de enzymen en nog een paar andere stoffen.
Maar mocht je dat niet durven dan heb je ook voordeel van gefermenteerde producten zoals yoghurt en zuurkool.
Het is bij rauw altijd belangrijk dat het product zorgvuldig wordt klaargemaakt.
Geldt trouwens ook voor groenten, een tijd geleden was er iets mis met komkommers en sla is ook al weleens besmet geweest met een bacterie.
Ik vind het een beetje overdreven hoe hier gereageerd wordt op rauw ei, terwijl overal de sushibars met de rauwe vis als paddestoelen uit de grond rijzen.
Dat mag dan weer wel blijkbaar.
maandag 9 april 2018 om 14:13
Nee het is een groente, maar als je je feiten op orde hebt, weet je dat het qua vitaminen/mineralen een gelijkwaardig alternatief is. Net zoals er vroeger in Europa pastinaak ipv aardappel werd gegeven, ook toen konden de mensen zonder aardappel leven. Dus waarom is mijn dieet per se fout omdat er geen aardappel in voorkomt? Denk je dat ze overal ter wereld aardappel eten?

maandag 9 april 2018 om 14:14
Om aan te geven dat rijst niet zo geweldig is.
En zodoende hebben volken in het verleden die ziekte opgelopen als gevolg van het eten van veel rijst met te weinig kennis van wat zij aten.
Weet wat u eet.
Ik dr k inderdaad niet dat mensen snel een vitaminegebrek oplopen ten gevolge van een eenzijdig dieet met veel rijst...maar je weet het maar nooit, het kán wel als je niet weet wat er nu wel of niet in rijst zit.
Dat zal je met 4 eieren per dag gelukkig niet gebeuren.
maandag 9 april 2018 om 14:14
Ja kan jij geen kipiaans spreken? Serieus?
maandag 9 april 2018 om 14:15
Je plaat blijft hangen.Driewieler01 schreef: ↑09-04-2018 14:10Omdat het afwijkend is wordt er zo gereageerd. Van een gezonde kip, biologisch-dynamisch, is de kans op salmonella al veel kleiner. En mensen weten blijkbaar echt niet wat voor bron vna voedingsstoffen zo een dooier is.
Voedingsstoffen in eidooier, prima.
Maar met mate en niet rauw.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
maandag 9 april 2018 om 14:18
maandag 9 april 2018 om 14:19
nee, die mensen eten granen (/rijst), zo aten we in Europa voor de aardappel vooral brood en papDriewieler01 schreef: ↑09-04-2018 14:13Nee het is een groente, maar als je je feiten op orde hebt, weet je dat het qua vitaminen/mineralen een gelijkwaardig alternatief is. Net zoals er vroeger in Europa pastinaak ipv aardappel werd gegeven, ook toen konden de mensen zonder aardappel leven. Dus waarom is mijn dieet per se fout omdat er geen aardappel in voorkomt? Denk je dat ze overal ter wereld aardappel eten?

maandag 9 april 2018 om 14:20
Je hebt er anders een behoorlijke klap van de molen aan overgehouden.Driewieler01 schreef: ↑09-04-2018 14:18Risico is echt overschat, ik eet al jaren de dooier rauw, nooit wat gehad.
En waarom met mate, kan je me vertellen waar kind dan te veel van krijgt?
maandag 9 april 2018 om 14:20
maandag 9 april 2018 om 14:21
overleg dat eens met je kinderartsDriewieler01 schreef: ↑09-04-2018 14:18Risico is echt overschat, ik eet al jaren de dooier rauw, nooit wat gehad.
maandag 9 april 2018 om 14:22
Waar kind te veel van krijgt is je al verteld, maar is volgens jou achterhaald.Driewieler01 schreef: ↑09-04-2018 14:18Risico is echt overschat, ik eet al jaren de dooier rauw, nooit wat gehad.
Klaar toch?
Alleen als je blijft beweren dat 'wij' het niet begrijpen kom ik even in verweer, maar ik ga verder niet meer uitleggen wat in dit topic al 100x is uitgelegd.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
maandag 9 april 2018 om 14:23
dat ben je vergeten in je lijstje te zettenDriewieler01 schreef: ↑09-04-2018 14:20Nou rijst eten wij ook, snap het punt niet. Voldoende koolhydraten hiero.
Ben je meer vergeten?

maandag 9 april 2018 om 14:36
Maar het gaat niet alleen om vitaminen en mineralen, een kind heeft meer dan dat nodig om te groeien. Nu maakt dit ook qua calorieën en koolhydraten niet zo veel verschil, maar goed. Blij te lezen dat je kind ook rijst krijgt in elk geval.Driewieler01 schreef: ↑09-04-2018 14:13Nee het is een groente, maar als je je feiten op orde hebt, weet je dat het qua vitaminen/mineralen een gelijkwaardig alternatief is. Net zoals er vroeger in Europa pastinaak ipv aardappel werd gegeven, ook toen konden de mensen zonder aardappel leven. Dus waarom is mijn dieet per se fout omdat er geen aardappel in voorkomt? Denk je dat ze overal ter wereld aardappel eten?
Over die vier rauwe eidooiers hoef ik waarschijnlijk niet meer te zeggen dat ik niet snap hoe je erop komt om dat aan je kind te geven hè? En ik neem aan dat jij (en misschien je partner?) diezelfde hoeveelheid wegwerken. Gooi je dan serieus >50 eiwitten per week weg? Wat ontzettend zonde!

maandag 9 april 2018 om 14:42
Even los van die rauwe eierdooiers die ik zelf nooit aan zo'n jong kind zou geven.Driewieler01 schreef: ↑06-04-2018 10:07Hoi forumleden,
Wij eten bewust en een beetje afwijkend, heel wat minder extreem dan jullie.

Mbt dagjes weg: houd je niet te strak aan hoe je het thuis zou doen, niet te doen en maakt je dagje weg niet leuker. Neem een banaan mee, kijk of je in dit geval eens kan leven met toch een (glutenvrij) broodje, rijstewafel, bak of maak zelf iets (bananencake met havermout, geen idee of dat in jullie dieet past).
Mbt school. Er zijn scholen die heel strikt voorschrijven wat je wel en niet als lunch en tussendoortje mee mag geven. Misschien handig om dit mee te nemen als jullie een school zoeken. Verplicht brood tussen de middag is niet handig als je tegen granen bent. Ga in dat geval ook op zoek naar lunches die je veilig mee kan nemen en wel makkelijk zelf op kan eten op school. Vaak hebben ze niet veel tijd voor dat eten en een juf zal ze hier niet bij helpen.
En, je kindje is nu nog maar 20 maanden. Schoolgaande kinderen verbruiken heel veel energie, houd er dan ook rekening mee dat je de koolhydraten op mag voeren. Kinderen in de groei hebben hier heel veel van nodig..
maandag 9 april 2018 om 14:44

maandag 9 april 2018 om 14:45
Eerlijk gezegd vind ik elke dag 4 eidooiers ook veel.Driewieler01 schreef: ↑09-04-2018 08:39Ik geef de yoghurt inderdaad ook van rauwmelkse afkomst.
Vind jij 4 eidooiers per dag ook veel?
Kan vis uit blik ook?
Waarom niet wat rustiger aan met elke dag 1 of twee eitjes?
En dan voor de afwisseling ook wat vis en wat vlees en wat kaas en wat yoghurt en af en toe havermoutpap en zuurdesembrood.
En ondanks dat ik niet denk dat het gevaar voor salmonella besmetting groot is zie ik de meerwaarde van het rauw eten niet zo goed.
In tiramisu zit ook rauw ei, dus mensen eten het af en toe en dat je dat af en toe doet omdat je kind het lekkerder vindt, oké, maar 4 rauwe eidooiers per dag vind ik wel erg veel ja.
Wist je dat de eiwitten minder goed worden opgenomen als het ei rauw is en ook biotine wordt minder goed opgenomen.
Ei is zeer voedzaam en de voedingstoffen zitten vooral in de dooier, maar structureel er zo veel van eten is naar mijn mening niet nodig.
Zelf eet ik af en toe tonijn uit blik en daar maak ik dan een salade van met avocado en mayonaise. Ik koop dan de iets duurdere tonijn met gecertificeerde vangst.

maandag 9 april 2018 om 14:50
Ik herhaal het nog maar evenDriewieler01 schreef: ↑09-04-2018 14:10Omdat het afwijkend is wordt er zo gereageerd. Van een gezonde kip, biologisch-dynamisch, is de kans op salmonella al veel kleiner. En mensen weten blijkbaar echt niet wat voor bron vna voedingsstoffen zo een dooier is.
Er komen juist meer voedselinfecties door producten van kleine producenten omdat de kwaliteitscontrole in grote bedrijven veel beter is.

maandag 9 april 2018 om 14:50
Hiero?Driewieler01 schreef: ↑09-04-2018 14:20Nou rijst eten wij ook, snap het punt niet. Voldoende koolhydraten hiero.
Gaat het lekker met rellen?
maandag 9 april 2018 om 14:59
Lijkt me toch best lastig als je eens serieus wilt forummen. Geen mens neemt je na zo'n topic meer serieus, die rauwe eidooiers blijven je tot in de lengte der dagen achtervolgen. En de rest ook uiteraard.
Of je moet een forumcarriere als rellerT ambiëren, kan ook.