Werk & Studie alle pijlers

Literatuuronderzoek scriptie

10-04-2018 11:34 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ga beginnen met mijn scriptie (jippie).

Nu is het eerste wat ik moet doen: literatuur onderzoek en het schrijven van een theoretisch kader. Daarin beschrijf je dus eigenlijk wat er al voor onderzoek gedaan is, zodat je hier zelf verder op kan borduren. Ieder jaar komen er 1000en nieuwe artikelen bij over mijn onderwerp (er is veel discussie en onduidelijkheid over). Hoe weet ik nu of ik alle relevante onderzoeken heb gebruikt en alles heb beschreven wat er al gedaan is aan onderzoek?! Ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Welke studie doe je?

Wat ik heb gedaan voor mijn scriptie (ik ben nu bezig met mijn theoretisch kader) is gekeken of er een overzichtsstudie was. En/of een heel up to date boek (uit 2017 of zo) waarin de ontwikkelingen van jaar X tot toen werden besproken. Ik heb dat boek als uitgangspunt genomen.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
violetskies schreef:
10-04-2018 11:38
Welke studie doe je?

Wat ik heb gedaan voor mijn scriptie (ik ben nu bezig met mijn theoretisch kader) is gekeken of er een overzichtsstudie was. En/of een heel up to date boek (uit 2017 of zo) waarin de ontwikkelingen van jaar X tot toen werden besproken. Ik heb dat boek als uitgangspunt genomen.
Ah dat is wel een goede tip! Ik studeer artificial intelligence, dus de onderzoeken en ontwikkelingen zijn niet bij te houden..
Alle reacties Link kopieren
Door alle literatuur die er al bestaat te (her)kaderen. Dus ergens moet je een grens trekken. Bijvoorbeeld: Ik wil alleen onderzoeken van de afgelopen 10 jaar' of 5 jaar'.
Ik wil alleen RCT"s. ' Etc. En echt je onderzoeksvraag goed te stellen zodat je precies datgene krijgt wat aansluit op je vraag. En niet een beetje :-)
May the force be ever in your favor, Mr. Potter - Gandalf (The Chronicles of Narnia)
Alle reacties Link kopieren
Poelewoeps schreef:
10-04-2018 11:41
Ah dat is wel een goede tip! Ik studeer artificial intelligence, dus de onderzoeken en ontwikkelingen zijn niet bij te houden..
Dan kan ik je verder niet helpen. (Ik heb soms voor mijzelf wel een tijdlijn gemaakt en dan in 1 zin even kort de belangrijkste ontwikkelingen beschreven (WIE + WELKE ONTWIKKELING+INVLOED).

(Mijn studierichting daar gaan de ontwikkelingen niet zo snel, wat soms ook een voordeel kan zijn. )
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips!! Ik heb ook naar andere scripties gekeken, en zag dat sommige mensen geen theoretisch kader hebben. Is een theoretisch kader iets wat je in je scriptie moet gebruiken, of is het meer voor jezelf zodat je deze bronnen kan gebruiken bij het schrijven van je scriptie?
Alle reacties Link kopieren
Poelewoeps schreef:
10-04-2018 11:47
Bedankt voor de tips!! Ik heb ook naar andere scripties gekeken, en zag dat sommige mensen geen theoretisch kader hebben. Is een theoretisch kader iets wat je in je scriptie moet gebruiken, of is het meer voor jezelf zodat je deze bronnen kan gebruiken bij het schrijven van je scriptie?
Ik neem aan dat ze binnen jouw opleiding ook een document hebben waarin staat waaraan je scriptie straks moet voldoen (beoordelingsformulieren inclusief informatie over de structuur etc). Ik zou die is gaan op zoeken als ik jou was.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Poelewoeps schreef:
10-04-2018 11:47
Bedankt voor de tips!! Ik heb ook naar andere scripties gekeken, en zag dat sommige mensen geen theoretisch kader hebben. Is een theoretisch kader iets wat je in je scriptie moet gebruiken, of is het meer voor jezelf zodat je deze bronnen kan gebruiken bij het schrijven van je scriptie?
Ik zou zeggen: allebei. Het kader schetst wat er al is en waarbinnen jij je onderzoek uitvoert. Welke aannames je overneemt of juist wil gaan ontkrachten.
Alle reacties Link kopieren
http://www.uwindsor.ca/graduate/1046/format
Leuk format, kun je misschien iets mee. Mogelijk ook veel andere te vinden. Beetje googlen, bijv op PHD student paper dissertation of andere Engelstalige combinaties, specifieker voor jouw vakgebied.
Dan heb je in ieder geval al een ontwerp wat je verder kunt gaan "invullen"; niet alles hoeft zelfbedacht te worden natuurlijk.

Ik zou daarna gewoon heel goed gaan kijken naar je stage-ervaringen en de dingen die je daaruit zijn opgevallen en vandaaruit verder borduren naar een mooie wat algemenere thesis, die je dan ook goed kunt verdedigen vanuit je ervaring, onderbouwd met literatuuronderzoek en statistiek.
Alle reacties Link kopieren
http://practicumav.nl/onderzoeken/cyclus.html
Alle reacties Link kopieren
Tip: Verdiep je eerst goed in wat in jouw onderzoeksgebied de meest toonaangevende tijdschriften zijn. Dat is heel belangrijk, want er bestaat ook heel veel slecht onderzoek in papers van mindere kwaliteit.

Weet je dit niet goed, dan zou ik dit eigenlijk bij je begeleider vragen (maakt denk ook wel goede indruk), en anders geeft Google Scholar een indicatie bij hoe vaak het artikel 'gecite' is (onder artikel staat aantal citations).

Zoek in de goede tijdschriften een literatuuroverzicht dichtbij jouw topic en kijk goed in de references (want als het een goede paper is, gebruikt het ook alleen goede peer reviewed papers). Dan heb je vaak de meest belangrijke én betrouwbare te pakken.

Successss!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven