Werk & Studie alle pijlers

Uitgesloten van eindexamen?!

10-04-2018 22:24 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Er is een probleem tussen de middelbare school waar ik in mei examen op doe en de vervolgopleidingen waar ik auditie voor doe.
De datums van de twee theaterscholen waar ik me voor het ingeschreven staan al maanden vast.
Nu blijkt dat op de data van die audities ik het handvaardigheid examen Kunstvakken heb.
Ik heb verlof aangevraagd, en aangeboden of ik op een ander moment iets in elkaar mocht knutselen, of een vervangende opdracht mocht maken maar ik kreeg het antwoord ‘bij afwezigheid geen deel te mogen nemen aan het centraal examen’
Hier schrok ik erg van, omdat Kunstvakken een bijvak is (ik heb 7 vakken) waar ik ruim voldoende voor sta.
Ook kan de auditie absoluut niet op een ander tijdstip antwoorden de vervolgsopleidingen, want bij afwezigheid ben ik definitief afgewezen.
Dit betekent erg veel voor me en ik weet niet wat ik moet doen.
Ik kan namelijk niet begrijpen hoe school zo mijn toekomst belemmert, want als ik dan mijn diploma heb, heb ik geen vervolgopleiding.
Maar als ik toch naar de auditie ga dan zal ik het centraal examen niet mogen maken.
Mijn vraag was: mag dit? Of kunnen ze me niet een 1 geven bij absentie?
Ik hoop dat jullie misschien antwoord weten?

Groetjes Joy
Probeer het LAKS eens. Die zijn goed in dit soort vraagstukken.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Ik ben ooit ziek geworden tijdens mijn examen en mocht toen het examen in de tweede ronde doen. Maar doe eens gek en vraag het eens aan jouw mentor. Is het niet zo dat je je diploma haalt omdat het in feite een extra vak is?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Wat doen ze bij leerlingen die 1 of 2 dagen ziek zijn?
je moet hiervoor het examenreglement van je school bekijken. Dit klinkt alsof het idd niet kan. Je kan niet zomaar wegblijven bij het CE. Wel zou je kunnen bespreken of je je examen kan doen in de herkaningsperiode (dus na de uitslag van 1e periode) , dat kan in bijzondere gevallen vaak wel, maar of een auditie als dusdanig beschouwd wordt ?? Ik zou het iig navragen
Tornacense schreef:
10-04-2018 22:26
Wat doen ze bij leerlingen die 1 of 2 dagen ziek zijn?
dat is een geldige redenen en mag je in 2e tijdvak examen doen en valt de herkansing daarvan n 3d tijdvak
Ik vind het trouwens erg vreemd dat die andere school bij het plannen van de auditie's geen rekening houdt met het CE. Ook die data staan allang vantevoren vast en ik neem aan dat jij niet de enige bent met dit probleem.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
overigens staan de data van de examens al heel lang vast dus had je ook al eerder kunnen weten dat op die auditie data je een examen had van school .
Als dit overigens hét centraal examen is ...

Wat doen andere studenten die die dag examen én toelatingsproef hebben?

Misschien es via de hogeschool contact proberen op te nemen met hen?

(Net bij een theaterschool zie ik het wel gebeuren dat er nog anderen het vak Handvaardigheid ook hebben.)
Ik zou graag nog even willen benadrukken dat dit examen geen centraal examen is maar een knutselwerkje waardoor ik geen vervolgopleiding zou kunnen volgen. Een vriendin van me die geen kunstvakken gekozen heeft en Wiskunde volgt mag wel verlof voor een intake/auditie.
Ligt het dan aan mij of is dit onterecht?
Bij wie heb je dit examenverlof aangevraagd? De examencommissie of bij de docent?
Ik zou Laks benaderen of een andere organisatie die je belangen kan behartigen.
Ik had zelf jaren geleden een probleem met school en zodra ik een organisatie ingeschakeld had kon er ineens wel van alles geregeld worden. In mijn geval was ik niet de enige met het probleem maar wel de enige die actie ondernam waar de anderen ook weer mee geholpen waren.

Ging in mijn geval niet om het verplaatsen van een examen maar dat school geen diploma wilde geven maar certificaten omdat volgens school een examen niet door kon gaan wegens ontbreken van docent.
joygirl schreef:
10-04-2018 22:31
Ik zou graag nog even willen benadrukken dat dit examen geen centraal examen is maar een knutselwerkje waardoor ik geen vervolgopleiding zou kunnen volgen. Een vriendin van me die geen kunstvakken gekozen heeft en Wiskunde volgt mag wel verlof voor een intake/auditie.
Ligt het dan aan mij of is dit onterecht?
Je geeft zelf aan dat het om een eindexamenopdracht gaat. De regels voor schoolexamens zijn erg streng en worden van tevoren vastgelegd in het PTA en doorgaans zijn alle leerlingen verplicht om een SE-toets op hetzelfde moment te maken (met een uitzondering voor ziekte). Als scholen daarvan afwijken kunnen zij - en daarmee ook jij - bij de inspectie in de problemen komen. Vandaar dat ze jouw verzoek afwijzen. Dat je vriendin met wiskunde wel verlof krijgt heeft waarschijnlijk te maken met dat zij op die dag geen SE heeft. Dus nee, het is niet onterecht. Wel is het onhandig van je school om het SE tegelijk te plannen met de audities (maar met hoeveel factoren kun je rekening houden?). Je beste kans is dan ook om te vragen of het hele SE verzet kan worden maar of dat je op korte termijn gaat lukken.

Kaart het aan bij je mentor, zou ik zeggen, en omschrijf de examenopdracht vooral niet als 'een knutselwerkje' want dan kom je over alsof je het niet serieus neemt.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
viva-life22 schreef:
10-04-2018 22:40
Bij wie heb je dit examenverlof aangevraagd? De examencommissie of bij de docent?
Bij de examencommissie
closednote schreef:
10-04-2018 22:41
Ik zou Laks benaderen of een andere organisatie die je belangen kan behartigen.
Ik had zelf jaren geleden een probleem met school en zodra ik een organisatie ingeschakeld had kon er ineens wel van alles geregeld worden. In mijn geval was ik niet de enige met het probleem maar wel de enige die actie ondernam waar de anderen ook weer mee geholpen waren.

Ging in mijn geval niet om het verplaatsen van een examen maar dat school geen diploma wilde geven maar certificaten omdat volgens school een examen niet door kon gaan wegens ontbreken van docent.
Ja ik heb ze gemailt en ga ze morgen bellen, bedankt!
Het is dus geen CE, maar een SE? Dan lijkt het op pesten door de school. Heel erg flauw dit.
Hebben je ouders een rechtsbijstandsverzekering? Dan zou ik (of je ouders dus) die even benaderen. Een optie zou zijn om via een kort geding je zin te krijgen. Is misschien niet de meeste sympathieke manier om de school af te sluiten, maar het gaat wel om je toekomst. En zij kiezen ervoor het hard te spelen. Vermoedelijk is een brief van een advocaat dan al afdoende en komt het niet tot een kort geding.
joygirl schreef:
10-04-2018 22:24
Hallo,

Er is een probleem tussen de middelbare school waar ik in mei examen op doe en de vervolgopleidingen waar ik auditie voor doe.
De datums van de twee theaterscholen waar ik me voor het ingeschreven staan al maanden vast.
Nu blijkt dat op de data van die audities ik het handvaardigheid examen Kunstvakken heb.
Ik heb verlof aangevraagd, en aangeboden of ik op een ander moment iets in elkaar mocht knutselen, of een vervangende opdracht mocht maken maar ik kreeg het antwoord ‘bij afwezigheid geen deel te mogen nemen aan het centraal examen’
Hier schrok ik erg van, omdat Kunstvakken een bijvak is (ik heb 7 vakken) waar ik ruim voldoende voor sta.
Ook kan de auditie absoluut niet op een ander tijdstip antwoorden de vervolgsopleidingen, want bij afwezigheid ben ik definitief afgewezen.
Dit betekent erg veel voor me en ik weet niet wat ik moet doen.
Ik kan namelijk niet begrijpen hoe school zo mijn toekomst belemmert, want als ik dan mijn diploma heb, heb ik geen vervolgopleiding.
Maar als ik toch naar de auditie ga dan zal ik het centraal examen niet mogen maken.

Groetjes Joy
Enige wat je kan doen is je auditie verplaatsen naar een andere tijd / data. CE is zo dat als je het niet maakt zonder een geldige reden je vak niet meegenomen kan worden op je diploma. Want je CE telt eigenlijk als "toegangspoort" tot het diploma.
joygirl schreef:
10-04-2018 22:24
Hallo,

Groetjes Joy
Als je tegen de docent BVG op mijn school zou zeggen dat je dan wel wat " in elkaar mocht knutselen" en het een bijvak noemen, dan zou hij ook niet echt bereid zijn coulant zijn. Kunst is een examenvak en net zo serieus te nemen als elk ander vak. En ja, daar heb je een verplichting voor om een se te maken. En dat valt op een bepaalde datum. Se' s mag je niet missen, er mag geen 1 worden neergezet.
Dus auditie verzetten of alleen met de andere auditie meedoen die je wel kunt volgen.
Is kunst onderdeel van je vakkenpakket of is het echt extra? Want in dat laatste geval kun je het altijd nog laten vallen.
Bedoel je dat je dan helemaal geen examen mag doen, of alleen voor dat vak niet?

Is het een officiële uitspraak van de examencommissie? Kun je daartegen bezwaar maken? Kan je mentor of decaan hierin bemiddelen?

LAKS bijschakelen als dat niet lukt vind ik een goede tip.

En als je bij ziekte wel een herkansing mag doen, dan zou ik overwegen me ziek te melden die dag zodat je voor de her op kan (als laatste redmiddel, want in vind dat school hier wel wat flexibeler in mag zijn).
juf_deetje schreef:
11-04-2018 11:38
Als je tegen de docent BVG op mijn school zou zeggen dat je dan wel wat " in elkaar mocht knutselen" en het een bijvak noemen, dan zou hij ook niet echt bereid zijn coulant zijn. Kunst is een examenvak en net zo serieus te nemen als elk ander vak.
+1

Misschien kun je een gesprek met de directeur aanvragen, waarin je uitlegd waarom het belangrijk is, om op die dag afwezig te zijn.

Als de school nog niet toegeeft, zou je contact op kunnen nemen, met het Laks.
Ik heb ooit vrij gekregen voor SE Frans omdat ik een auditie had. Ik zou idd het LAKS inschakelen, die dealen hier wel vaker mee. Volgens mij moet je gewoon vrij kunnen krijgen, of op z’n minst de mogelijkheid hebben het tijdens de herkansingen te doen.
^ SE is soepeler dan CE.
Heb je je ouders al contact op laten nemen met school? Bij mij op school zijn ze altijd heel gevoelig voor ouders. En als het goed is lun je inderdaad in het ergste geval je extra vak laten vallen en alsnog slagen, maar dan heb je alles voor niks gedaan. Het lijkt mij inderdaad niet dat een school dit zomaar kan doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven