Gokverslaafde man

11-04-2018 15:42 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij ben ik eens eerder een topic begonnen over de gokverslaving van mijn man. We zijn inmiddels 11 jaar getrouwd en hebben drie kinderen. We hebben een jaar geleden onze eerste koopwoning gekocht.

Mijn man heeft in de 11 jaren meerdere malen enorme bedragen vergokt. De afgelopen 3 a 4 jaar heeft hij dit, naar zijn zeggen dan, nooit gedaan. Het ging financieel ook uitstekend en dat bevestigde voor mij dat hij echt was gestopt. De afgelopen weken gaat het niet zo lekker met onze relatie en dat was voor hem vorige week een aanleiding al de kinderbijslag te vergokken. Rekenend op het bedrag van de bijslag, had ik allerlei bestellingen voor de kinderen, zoals nieuwe schoenen en kleding. Deze bedragen en veel rekeningen kan ik nu niet op tijd betalen.

Hoe ik erachter ben gekomen was vreselijk. Hij was mijn pinpas, die hij mee had voor boodschappen, ergens verloren, maar ik had deze echt nodig. Ik ben toen maar naar de bank gegaan met mijn legitimatie om daar aan de balie het geld maar op te nemen. Die mevrouw zei 'hoeveel wil je opnemen want er staat maar € 5 euro op je rekening'. Ik trok helemaal wit, want de kinderbijslag was nog maar net binnen en met drie kinderen is dat toch een enorm bedrag wat niet zo maar kan verdwijnen. Ik keek even mee en ik zag op twee avonden binnen een uur of twee tientallen bedragen van mijn rekening afgeschreven. Ik wist gelijk wat er aan de hand was. Die vrouw vroeg waarom al die bedragen zo binnen zo een korte tijd. Ik huilend aan de balie vertelt dat mijn man een gokverslaving heeft en dat hij dit waarschijnlijk heeft geflikt. Met lege handen terug naar huis, ging ik helemaal door lint. Hoe kan je me dit toch voor de zoveelste keer flikken. Hoe kut of rot je je ook voelt, dit kan je ons niet meer aan doen.

Dit is gisteren gebeurt en sinds gisteren voel ik me een grote wrak. Ik heb niet geslapen, ik krijg niets binnen. Wat moet ik nu toch met hem. Hij is een hele lieve partner en een geweldige vader. Hij houdt heel veel van zijn gezin. Hij gokt niet dagelijks, echt alleen om de zoveel jaar. Er zijn immers ook gokverslaafden die het hardnekkig dagelijks moeten doen. Dit zijn allemaal factoren, waardoor mijn gevoel zegt 'geef om nog een kans'. Mijn verstand zegt echter dat het nu echt klaar moet zijn. Het staat nu vast, hoe dan ook, hij komt er toch nooit van af. Ik heb geen zin om weer streng over de pinpassen en rekeningen te bewaken, zijn ieder gedraging te controleren, hem 's avonds binnen te houden, elke dag te checken of er niets vreemds aan de hand is met de rekeningen. Ik heb hier geen zin meer in. Eens moet het toch over zijn? Het is zo moeilijk om deze keuze te maken, want een alleenstaande moeder zijn van drie kinderen is ook zwaar en we hebben nu de koopwoning. Nu moet ik een woonruimte zoeken, er gaan zoveel dingen veranderen.

Sorry voor dit chaotisch verhaal, maar het is echt een weerspiegeling van mijn hoofd. Ik weet het niet meer. Ik ben zo op......
anoniem_110106 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 15:44
3.20% gewijzigd
en wat zei hij, toen je hem confronteerde?
:hug:
sterkte... het is dit of dan maar geen leuke nieuwe kinderkleding meer
Lorem Ipsum
lilalinda schreef:
11-04-2018 15:44
en wat zei hij, toen je hem confronteerde?
Hij deed er luchtig over, maar dat ligt meer aan het feit dat hij t lastig vindt zijn emoties te uiten. Ik weet dat hij er zelf ook onder lijdt. Het enige wat hij zei is dat het echt maar eenmalig was na zo een lange tijd en puur omdat hij zich zo rot voelde de afgelopen tijd. Hij heeft vorige week twee avonden gegokt, zag ik bij de bank, terwijl hij beweerde dat het eenmalig was. Dus nog steeds liegen. Toen ik zei, ja maar ik zag twee avonden, gaf hij dat pas toe.
anoniem_110106 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 15:51
4.78% gewijzigd
Tja, het is niet de eerste keer. Hij doet dat dus al vanaf het begin. Wel 3 kinderen mee gemaakt en een huis gekocht.

Echt heel vervelend voor je kinderen. dat is het enige wat ik erbij voel. Jammer dat vader verslaafd is aan gokken en mama geen ruggegraat heeft.
Ik had ook een man die zelfs alles op maakte en we zwaar in de schulden zaten met 3 kinderen.
Geen idee wat hij met dat geld deed had er totaal geen zicht op.
En ik maar werken.

Ik ben gescheiden en beheer zelf mijn geld!

Wat een kuststreek te jatten van geld voor kinderen.

Ik zou ermee stoppen echt, dit wordt altijd afgrond werk.

:hug:
  • leen hem nooit meer jouw pin-pas uit
    (ik neem aan dat jij een eigen rekening hebt, waar hij niet aan kan komen)
  • laat zijn salaris, de kinderbijslag enz. op jouw rekening storten.
    (Jouw salaris ook natuurlijk)
  • Jouw man opent een eigen rekening, en jij maakt daarop maandelijks een bedrag over voor zijn eigen uitgaven.
Je hoeft dan alleen te controleren dat het salaris e.d. maandelijks binnenkomen,
en wat hij uitgeeft is zijn zaak.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Ik zou ook uitzoeken/vragen of hij geen leningen heeft lopen.

Op het internet kan je echt makkelijk geld lenen.
Naar de verslavingszorg ermee natuurlijk.
Wat Frizz zegt!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Pinarcik schreef:
11-04-2018 15:49
Hij deed er luchtig over, maar dat ligt meer aan het feit dat hij t lastig vindt zijn emoties te uiten. Ik weet dat hij er zelf ook onder lijdt. Het enige wat hij zei is dat het echt maar eenmalig was na zo een lange tijd en puur omdat hij zich zo rot voelde de afgelopen tijd. Hij heeft vorige week twee avonden gegokt, zag ik bij de bank, terwijl hij beweerde dat het eenmalig was. Dus nog steeds liegen. Toen ik zei, ja maar ik zag twee avonden, gaf hij dat pas toe.
ai
een liegende man
met gokverslaving
en problemen met zijn emoties

Lijkt me vrij moeilijk om nog van een 'relatie' te kunnen spreken, hij moet aan zichzelf werken, voor hij weer deel uitmaakt van jullie gezin
Als jij geen paal&perk stelt, houdt jij hem de hand boven het hoofd
Pinarcik schreef:
11-04-2018 15:49
Hij liegt, bagatelliseert het en jij hebt medelijden.
Echt maar eenmalig... ja natuurlijk.
Gokverslaving is vreselijk, je ziet en ruikt het niet ook dus wie zegt dat hij niet veel vaker gokt dan jij denkt..

Ik zou hem vragen voorlopig te vertrekken, laten zien dat je dit niet meer accepteert. Dan neem ik aan dat je dit niet meer accepteert..
Heeft hij ook helemaal geen spijt dat hij zijn kinderen tekort doet? Heeft hij niet gezegd: ik neem desnoods een krantenwijk om dat geld terug te halen?
Dan denkt hij ws gewoon: mooi, ze zit als een rat in de val met dat koophuis, die gaat nergens heen en ik kan gewoon doorgaan.
Ze vind me zielig... prima!

Weet je wat ik zielig vind? Een moeder die aan de balie staat want 'pasje kwijt, zo vervelend hoe kan dat nou..' en dan in tranen uitbarst omdat ze erachter komt dat het weer eens zover is.
Laat hem maar eens inzien dat hij een heel ernstig probleem heeft, een verslaving en dat hij daar hulp voor moet zoeken.
Je onderschat het probleem denk ik, of je wilt het liever niet zien wat ik heel goed begrijp.
Heel veel sterkte maar dit gaat niet zomaar over helaas...
haarklover schreef:
11-04-2018 15:55
  • Jouw man opent een eigen rekening, en jij maakt daarop maandelijks een bedrag over voor zijn eigen uitgaven.
Je hoeft dan alleen te controleren dat het salaris e.d. maandelijks binnenkomen,
Meen je dit?

Ze is zijn vrouw en de moeder van hun 3 kinderen, niet zijn moeder of bewindvoerder..
Dit is wel te overkomen. Bestellingen kun je terug sturen of alleen het hoog nodige houden. Kinderkleding heeft altijd wel ergens iemand over.

Je man in de avond binnen houden zou ik niet doen. Het is geen kat en hij zal zelf verantwoordelijkheid moeten dragen. Bespreek het en vraag hem wat hij gaat doet: gaat hij hulp zoeken? Hij dient verantwoordelijkheid te nemen.

Hij heeft een fout gemaakt aan de andere kant het is ook jaren goed gegaan. Ik zeg niet dat je het moet negeren . Het komt echter in het topic over alsof je het allemaal niet meer helder ziet en je hem het liefste aan wilt lijnen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Lenn12345 schreef:
11-04-2018 16:09
Meen je dit?

Ze is zijn vrouw en de moeder van hun 3 kinderen, niet zijn moeder of bewindvoerder..
Nou ja als ze per se bij hem wil blijven lijkt me dit het minste. Maar het is ook helemaal niet echt nuttig/waterdicht.. . Er kan zo makkelijk overal geleend worden en dat gaat een verslaafde ook doen.

Dus eerst naar de verslavingszorg en hem bij alle financieen weghouden als ze per se bij hem wil blijven.

Ik was allang klaar geweest.
En asap scheiding van tafel en bed aangevraagd, dit om financieel verder in te dekken alvast. Is op zeer kort termijn te regelen en daarna de normale scheiding. Of niet als TO dat niet nog niet wil.

Maar dan heb je wel alvast verdere financiele schade voorkomen.
Lucifermiauww schreef:
11-04-2018 16:14
Nou ja als ze per se bij hem wil blijven lijkt me dit het minste. Maar het is ook helemaal niet echt nuttig/waterdicht.. . Er kan zo makkelijk overal geleend worden en dat gaat een verslaafde ook doen.

Dus eerst naar de verslavingszorg en hem bij alle financieen weghouden als ze per se bij hem wil blijven.

Ik was allang klaar geweest.
En asap scheiding van tafel en bed aangevraagd, dit om financieel verder in te dekken alvast. Is op zeer kort termijn te regelen en daarna de normale scheiding. Of niet als TO dat niet nog niet wil.

Maar dan heb je wel alvast verdere financiele schade voorkomen.
Precies, dat dacht ik ook. Naar de verslavingszorg en voor nu als de sodemieter een scheiding aanvragen en daarin de peildatum laten vastleggen -je hoeft geen haast achter die scheiding te zetten maar die peildatum is wel heel fijn mocht hij geld gaan lenen- omdat To dan niet langer verantwoordelijk is voor de schulden die hij na de peildatum maakt.

Dit ziet er zo slecht uit... gaan bakkeleien of het nou éénmalig was en dan blijken het toch 2 avonden te zijn geweest.
Excuus: ja maar ik voelde me zo rot. Geen greintje sympathie voor het feit dat To zich minstens even rot voelt nu althans, daar lees ik niks over.
Puur verslaafdengedrag.

To, als je er nu weer over begint gaat hij dan met je in gesprek of is het wat hem betreft uitgesproken, hij zal het niet meer doen en moet je niet zo blijven zeuren over die ene, nou ja 2 misstappen van hem? Zo praten gokkers over het algemeen, paar traantjes, ik voelde me zo rot en nou ophouden. Nooit zullen ze beginnen over hoe het weer recht te breien met dat vergokte geld, extra werken bv. Dan heb je spijt, anders niet.

Pas op, met dat koophuis ook: wie weet waar hij geld vandaan harkt om te gokken. Het is een hele ernstige verslaving en bedenk: het lichaam stelt geen beperkingen aan je goklust. Een alcoholist dondert op een gegeven moment om of valt in slaap of moet ik zeggen een coma.
Een gokker kan in een uurtje zijn vakantiegeld, de kinderbijslag én zijn salaris voor die maand vergokken.

Die verloren bankpas, wanneer was hij die verloren? Heeft hij hem ook laten blokkeren zoals iedereen zou doen als je je pas kwijt bent of was hij opvallend luchtig over de pas die kwijt was, een normaal mens schrikt daarvan, gaat als een gek zoeken; heeft hij niet aan jou gevraagd of je hem echt niet ergens had? Hij wist denk ik donders goed waar en wanneer die pas was 'verloren'.
Je moet echt in actie komen voor je straks je kinderen 'nee' moet verkopen als ze nieuwe schoenen nodig hebben en de kringloopwinkel niks in hun maat heeft.

Heel veel sterkte, het is een rotverslaving en echt, mensen stoppen niet 'zomaar' met gokken en vergokken ook niet zomaar omdat ze een pestbui hebben de kinderbijslag en wie weet wat nog meer.. wat hier al staat: je kan zó makkelijk geld lenen op het www.
Wil je niet bang maken maar wel waarschuwen, ik ben bang dat dit het topje van de ijsberg is :(
Wat ongelooflijk k... deze situatie.

Je onderschat de problemen wel denk ik TO. Je zegt: hij doet het maar af en toe. Wil je afwachten tot het moment komt dat jullie in de schuldsanering terecht komen?

Gokverslaving is sterker dan liefde en verantwoordelijkheidsgevoel.

Neem dit probleem heel serieus en maak werk van die scheiding, echt...

sterkte...
haarklover schreef:
11-04-2018 15:55
Zelfs dan nog zijn er manieren om behoorlijk in de problemen te geraken als gokverslaafde...
Het is het probleem van je man. Hij moet hier verantwoordelijkheid voor nemen en bedenken hoe hij kan voorkomen dat het ooit nog gebeurt. Dat doet hij niet. Hij doet luchtig.

Jij kunt er niet voor zorgen dat hij niet meer gokt. Dat is niet jouw verantwoordelijkheid.

Praten, praten, praten.
En ja, verslavingszorg.
Wat eten we vanavond?
To, merk je niet dat jij in je verhaal ook iedere keer wel een excuus hebt voor zijn slechte gedrag?

*Hij is een geweldige vader - maar hij heeft wel de kinderbijslag er doorheen gejaagd

*Hoe reageerde je man toen je hem confronteerde? - Hij deed er luchtig over, maar dat ligt meer aan het feit dat hij t lastig vindt zijn emoties te uiten.

Ja, hij jaagt er bedragen doorheen - maar niet meer zoveel als eerst....

Stop ermee om je hand boven zijn hoofd te houden, hij ontwricht met zijn gedrag jullie gezinsleven.

Ik denk dat je hem eerder een ultimatum kan stellen , zoiets als ; je hebt een (half) jaar de tijd om dit probleem op te lossen en anders zoek je het maar uit met al die ongein....
Is het nog een optie om de bankrekeningen allemaal op alleen jouw naam te zetten? En jij daarmee ook als enige eigenaar van de bijbehorende pinpassen. Dan kan hij niet bij het geld en geef je hem geld voor zijn lunchbroodje of biertje na het werk. En ja, daarmee behandel je hem inderdaad als basisschoolkind. Maar de verantwoordelijkheid van een puber kan hij blijkbaar al niet (altijd) aan, laat staan van een volwassene.
spieker27 schreef:
11-04-2018 16:55
To, merk je niet dat jij in je verhaal ook iedere keer wel een excuus hebt voor zijn slechte gedrag?

*Hij is een geweldige vader - maar hij heeft wel de kinderbijslag er doorheen gejaagd

*Hoe reageerde je man toen je hem confronteerde? - Hij deed er luchtig over, maar dat ligt meer aan het feit dat hij t lastig vindt zijn emoties te uiten.

Ja, hij jaagt er bedragen doorheen - maar niet meer zoveel als eerst....

Stop ermee om je hand boven zijn hoofd te houden, hij ontwricht met zijn gedrag jullie gezinsleven.

Ik denk dat je hem eerder een ultimatum kan stellen , zoiets als ; je hebt een (half) jaar de tijd om dit probleem op te lossen en anders zoek je het maar uit met al die ongein....
Het hoort wel een beetje bij een relatie met een verslaafde.
Je maakt zijn verslaving op een bepaalde manier mogelijk door dit gedrag. Onvermijdelijk hoor, want als je van iemand houdt, wil je het natuurlijk graag goed hebben samen, maar om van die verslaving af te komen, werkt het natuurlijk niet.
Wat eten we vanavond?
Je zult deze les in je schoot geworpen krijgen totdat je bereid bent hem te leren; hij houdt hier niet mee op. Dus of je accepteert het en gaat door, of je gaat weg. Mocht er nog geen professionele hulp zijn geprobeerd is dat eventueel de enige middenweg.

Ik vind het wel bizar om te lezen dat hij er zo luchtig overdeed. En dan vervolgens nóg gekker om te lezen dat jij zegt; Oh hij zit er wel mee maar uit dat moeilijk.. Haal je hand boven zijn hoofd weg TO!

Hij heeft het geld van de kinderen(!) opgegokt omdat het tussen jullie niet zo lekker loopt!
Ook ik zie duidelijk hoe jij zijn gedrag goedpraat, om jouw keuze om bij hem te blijven goed te praten.

Jij hebt een verantwoordelijkheid naar jezelf en naar jullie kinderen om financiële ellende te voorkomen. Je kunt wel geen zin hebben om hem te controleren, maar als jij bij hem wil blijven, dan heb je geen keus.

Waarom had je überhaupt gedacht dat het een goed idee was om de financiën te delen met een gokverslaafde? Hij is verslaafd, ziek, en kan dus altijd een terugval krijgen. Ik vind het ontzettend onverantwoordelijk van jou dat jij jezelf en de kinderen daar niet financieel voor hebt afgeschermd.

Wat je met de relatie doet is aan jou, maar het lijkt mij dat je in elk geval zsm moet regelen dat jullie financiën gescheiden worden (en dus eventueel ook jullie zelf in de vorm van een echtscheiding, als je door het huwelijk financiële risico’s loopt, en dat is bijna altijd het geval).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven