Afwijkend dieet kind zonder allergie/overgevoeligheid
vrijdag 6 april 2018 om 10:07
Hoi forumleden,
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt
Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?
TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt
maandag 16 april 2018 om 11:23
.Driewieler01 schreef: ↑16-04-2018 11:06Orthorexia? Omdat ik afwijk van wat normaal eten is in Nederland? Wie zegt dat ik obsessief bezig ben met gezondheid? Dit is gewoon ons voedingspatroon, zie het als dat ik volkomen Chinees zou eten. Ben niet de hele dag bezig met afwegen, berekenen en shit.
Nee, want er zijn genoeg culturen in Nederland, die anders eten. Maar omdat je nogal een beperkt voedingspatroon lijkt aan te bieden en dat verdedigt door sites, die gewoon niet wetenschappelijk zijn. En dat allemaal omdat het zo 'gezond' zou zijn.
Later is nu
maandag 16 april 2018 om 11:58
Nou, Driewieler, ik ben wel blij dat je weer reageert, en dat het allemaal toch wat minder extreem is dan het leek.
Toch ga ik nog steeds aandringen om een professional mee te laten kijken wanneer de voeding van je kind zo afwijkt (want ook elke dag twee gebakken eieren is heel veel, voor een volwassene, laat staan voor een peuter).
Omdat het woord 'ketodieet' viel, en een verwijzing naar een epilepsieforum, ben ik eens gaan googelen. Wanneer kinderen vanwege epilepsie op dit dieet gezet worden worden ze nauwkeurig gemonitord door arts en diëtist, ook vanwege de invloed van ketose op de hersenen en de nieren : http://www.kinderneurologie.eu/ziektebe ... togeen.php
Waarom je deze keuzes maakt weten wij natuurlijk niet. Als je dat doet omdat je dat ergens gehoord of gelezen hebt, en alternatieve voedingssystemen boeiend vindt, pas alsjeblieft op met je kind. Echt, ga niet zelf dokteren of diëtist spelen !
Toch ga ik nog steeds aandringen om een professional mee te laten kijken wanneer de voeding van je kind zo afwijkt (want ook elke dag twee gebakken eieren is heel veel, voor een volwassene, laat staan voor een peuter).
Omdat het woord 'ketodieet' viel, en een verwijzing naar een epilepsieforum, ben ik eens gaan googelen. Wanneer kinderen vanwege epilepsie op dit dieet gezet worden worden ze nauwkeurig gemonitord door arts en diëtist, ook vanwege de invloed van ketose op de hersenen en de nieren : http://www.kinderneurologie.eu/ziektebe ... togeen.php
Waarom je deze keuzes maakt weten wij natuurlijk niet. Als je dat doet omdat je dat ergens gehoord of gelezen hebt, en alternatieve voedingssystemen boeiend vindt, pas alsjeblieft op met je kind. Echt, ga niet zelf dokteren of diëtist spelen !
nounou
maandag 16 april 2018 om 12:05
Het grappige is dat ik nauwelijks (misschien geen?) sites heb gebruikt om mijn voedingspatroon te verdedigen, je haalt mensen door elkaar. En nee het is niet eenzijdig, boterhammen zijn eenzijdig.
maandag 16 april 2018 om 12:06
Volgens mij heb ik al 100x gezegd dat het een voorbeelddagmenu is, waarbij sommige dingen wel vast elke dag voorkwamen maar anderen varieerden. Net zoals boterhammen elke dag terugkomen, maar het beleg kan variëren.
maandag 16 april 2018 om 12:09
.Driewieler01 schreef: ↑16-04-2018 12:05Het grappige is dat ik nauwelijks (misschien geen?) sites heb gebruikt om mijn voedingspatroon te verdedigen, je haalt mensen door elkaar. En nee het is niet eenzijdig, boterhammen zijn eenzijdig.
Weinig mensen eten alleen boterhammen. Dat is bullshit. Dat maak JIJ er dan weer van.
Ik weet dan niet waar je je ideeën vandaan hebt, aangezien het vrij extreem beschreven was, denken veel mensen gelijk aan websites. Waar haal je het anders vandaan tegenwoordig he.
Later is nu
maandag 16 april 2018 om 12:43
Mijn blijdschap kent geen grenzen.MwTheelepel schreef: ↑16-04-2018 11:07Het is toch fijn he als de wereld gewoon klopt. Gelukkig zorgt TO goed voor ons en is ze weer terug.
![]()
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
maandag 16 april 2018 om 12:46
Als je een hele voedingsgroep afwijst (granen in jouw geval) is het extreem en eenzijdig.Driewieler01 schreef: ↑16-04-2018 12:05Het grappige is dat ik nauwelijks (misschien geen?) sites heb gebruikt om mijn voedingspatroon te verdedigen, je haalt mensen door elkaar. En nee het is niet eenzijdig, boterhammen zijn eenzijdig.
Mensen die alleen boterhammen eten eten ook eenzijdig.
Maar ik ken niemand die dat doet.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

maandag 16 april 2018 om 16:10
Je bent obsessief bezig omdat je je kind gevaarlijke producten voert, eenzijdig voert hele voedingsgroepen uitsluit en een idiote gedachtengang hebt over kankerpreventie en voeding. De vergelijking met Chinese eten raakt kant noch wal. chinees eten in Nederland is veilig, bevat geen rauwe producten en is veelzijdig met een goede balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten. De hoofdmoot ligt bij koolhydraten.Driewieler01 schreef: ↑16-04-2018 11:06Orthorexia? Omdat ik afwijk van wat normaal eten is in Nederland? Wie zegt dat ik obsessief bezig ben met gezondheid? Dit is gewoon ons voedingspatroon, zie het als dat ik volkomen Chinees zou eten. Ben niet de hele dag bezig met afwegen, berekenen en shit.
dinsdag 17 april 2018 om 08:33
Het beperkte is dat ze geen brood koekjes zoetigheid eet.
dinsdag 17 april 2018 om 08:33
Maar het is helemaal geen ketodieet, ze eet fruit en koolhydraten bij het warm eten.zazamaenade schreef: ↑16-04-2018 11:58Nou, Driewieler, ik ben wel blij dat je weer reageert, en dat het allemaal toch wat minder extreem is dan het leek.
dinsdag 17 april 2018 om 08:34
behalve taart op feestjes en koekjes bij de oppas
dus net zoveel taart&koekjes als andere kinderen
dinsdag 17 april 2018 om 08:34
Helemaal geen bullshit, ga nu niet liegen. Is het standaard op kdv niet brood-fruit-brood-koekje. Een overdaad een koolhydraten.Dreamer schreef: ↑16-04-2018 12:09.
Weinig mensen eten alleen boterhammen. Dat is bullshit. Dat maak JIJ er dan weer van.
Ik weet dan niet waar je je ideeën vandaan hebt, aangezien het vrij extreem beschreven was, denken veel mensen gelijk aan websites. Waar haal je het anders vandaan tegenwoordig he.
dinsdag 17 april 2018 om 08:35
Die opmerking over kanker was omdat iemand van JULLIE erover begon, ik was niet degene die kanker erbij haalde.S-Meds schreef: ↑16-04-2018 16:10Je bent obsessief bezig omdat je je kind gevaarlijke producten voert, eenzijdig voert hele voedingsgroepen uitsluit en een idiote gedachtengang hebt over kankerpreventie en voeding. De vergelijking met Chinese eten raakt kant noch wal. chinees eten in Nederland is veilig, bevat geen rauwe producten en is veelzijdig met een goede balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten. De hoofdmoot ligt bij koolhydraten.
dinsdag 17 april 2018 om 08:39
Heh getsie, koooolhydraten.....Driewieler01 schreef: ↑17-04-2018 08:34Helemaal geen bullshit, ga nu niet liegen. Is het standaard op kdv niet brood-fruit-brood-koekje. Een overdaad een koolhydraten.

dinsdag 17 april 2018 om 08:42
je weet dat je te loepen bent?
lees maar even terug wat je zelf zegt over koekjes en taart
op 9 april, 10 april en gisteren nog
Jouw kind eet ook gewoon koekjes en taart
Je hebt een spannend verhaal bedacht, wat nergens blijkt te kloppen
Leuk man
Doorspekt met onzin mbt leverworst, cholesterol etc
het is gelukkig je eigen kind waar je mee klooit, niet het mijne
dinsdag 17 april 2018 om 08:48
Ik zeg dat als we in zo een situatie zijn, ze het mag pakken, ik pak het niet af, maar het blifjt bij 1 stuk, maar vaak wil ze het niet eens en vooral taart niet.lilalinda schreef: ↑17-04-2018 08:42je weet dat je te loepen bent?
lees maar even terug wat je zelf zegt over koekjes en taart
op 9 april, 10 april en gisteren nog
Jouw kind eet ook gewoon koekjes en taart
Je hebt een spannend verhaal bedacht, wat nergens blijkt te kloppen
Leuk man
Doorspekt met onzin mbt leverworst, cholesterol etc
het is gelukkig je eigen kind waar je mee klooit, niet het mijne

dinsdag 17 april 2018 om 08:52
Je vindt het nog steeds normaal?

dinsdag 17 april 2018 om 08:56
Driewieler01 schreef: ↑17-04-2018 08:48Ik zeg dat als we in zo een situatie zijn, ze het mag pakken, ik pak het niet af, maar het blifjt bij 1 stuk, maar vaak wil ze het niet eens en vooral taart niet.
Hoeveel taart denk je dat kinderen krijgen? Die krijgen ook alleen taart bij gelegenheden. Ook die krijgen maar één stuk en hoeven niet altijd.

dinsdag 17 april 2018 om 09:00
Toen mijn kinderen 1 waren aten ze volgens mij nooit taart. Een ook nauwelijks koekjes.nerdopviva schreef: ↑17-04-2018 08:56Hoeveel taart denk je dat kinderen krijgen? Die krijgen ook alleen taart bij gelegenheden. Ook die krijgen maar één stuk en hoeven niet altijd.
Met 20 maanden gingen ze 2 dagen per week naar het kdv en daar werd fruit - brood - 'snack' gegeten op die leeftijd. 'Snack' was daar rijstewafel, crackertje, soepstengel, bakje yoghurt oid. Koekjes heb ik op kdv nog nooit gezien.
dinsdag 17 april 2018 om 09:03
Driewieler01 schreef: ↑17-04-2018 08:48Ik zeg dat als we in zo een situatie zijn, ze het mag pakken, ik pak het niet af, maar het blifjt bij 1 stuk, maar vaak wil ze het niet eens en vooral taart niet.
mijn kinderen (pubers) eten ook geen taart. Ik ook niet. Niet uit principe, maar omdat we niet lekker vinden.
jij hebt in je omgeving mensen die meerdere stukken taart verorberen op een feestje??
dinsdag 17 april 2018 om 09:27
Ik zie een soepstengel en crackertje ook als een koekje, totaal niet voedzaam.Branca schreef: ↑17-04-2018 09:00Toen mijn kinderen 1 waren aten ze volgens mij nooit taart. Een ook nauwelijks koekjes.
Met 20 maanden gingen ze 2 dagen per week naar het kdv en daar werd fruit - brood - 'snack' gegeten op die leeftijd. 'Snack' was daar rijstewafel, crackertje, soepstengel, bakje yoghurt oid. Koekjes heb ik op kdv nog nooit gezien.