Wolven in Nederland, welkom of niet?

16-04-2018 22:57 441 berichten
Ik woon in het grensgebied met Duitsland en regelmatig zwerven er tegenwoordig wolven door dit gebied. Ik ben bijna dagelijks in het bos te vinden met mijn hond. Ik merk dat ik door de toenemende berichtgeving wat ongerust wordt. Bijna dagelijks zijn er berichten over aangevallen schapen en gesignaleerde wolven.

Wolven worden geacht schuw te zijn, maar lopen in een filmpje midden door het verkeer in een of ander Veluws dorp. Hoezo schuw, denk ik dan. Op de site van Wolven in Nederland (pro-wolf) staat dat hardlopers het meeste risico lopen, naast mensen met honden. Laat ik nu net graag hardlopen in het bos, met mijn hond :(

In Duitsland (paar km hier vandaan), gaan mensen 's avonds al niet meer naar hun paarden of schapen uit angst voor aanvallen van wolven. In Frankrijk is er laatst een jongetje met zijn hond aangevallen door een wolf. Volwassen joegen de wolf weg. Hier spelen ook veel kinderen in en rond de bossen. Het is eigenlijk zo'n beetje onze achtertuin.

Wat vinden jullie, zijn wolven welkom in Nederland?

Is de wolf welkom in Nederland?

Totaal aantal stemmen: 197

Ja (70%)
Nee (17%)
Alleen in afgesloten natuurgebieden (13%)
JollyRider schreef:
16-04-2018 23:24
Nijlpaarden, die zijn pas eng
:HA:
Lenn12345 schreef:
16-04-2018 23:29
Precies, inburgeringscursusje volgen, geslaagd?
Dan mogen ze op zoek naar Roodkapje. Prima!

Geitjes zijn er meer dan genoeg, ooit ben ik door zo'n beest omvergebokt als kleuter, gat in mijn knie waar ik nog steeds een litteken van heb :(
De petitie om geiten te verbieden op kinderboederijen bood geen soelaas.

Moeder natuur is wreed, mijn moeder ook met haar 'ken beuren Lenn, dat deed die geit niet expres'.
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Zijdus schreef:
16-04-2018 23:23
Is het gek als ik het idee heb dat dit een Viva-loktopic is? Dat onze reacties straks in een artikel opduiken?

Ach, 't zal wel niet.
Ik zie topics wel eens opduiken in de Linda. Viva lees ik niet, staan daar dezelfde artikelen in?
Ben wel benieuwd: wie van de ja-stemmers woont in de grensprovincies? Een paar jaar geleden vond ik die enkele wolf ook best wel interessant. Als ik in de kustprovincies woonde zou ik ook voor zijn. Maar het komt nu wel erg dichtbij. In mijn achtertuin...
Misschien kunnen ze er een paar uitzetten rond de Oostvaardersplassen. Dat lijkt me gewoon grappig.
Alle reacties Link kopieren
Pipo8888 schreef:
16-04-2018 23:33
Ben wel benieuwd: wie van de ja-stemmers woont in de grensprovincies? Een paar jaar geleden vond ik die enkele wolf ook best wel interessant. Als ik in de kustprovincies woonde zou ik ook voor zijn. Maar het komt nu wel erg dichtbij. In mijn achtertuin...
Ofwel: je poll mag alleen met “nee” worden beantwoord, of je neemt het niet serieus :rofl:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Wilde dieren passen niet bij de tamme mens.
We should have each other with cream.
@Pipo, een wolf is geen dier om bang voor te zijn, simpelweg omdat je ze hoogstwaarschijnlijk niet eens gaat tegenkomen. Daarnaast is de wolf juist goed voor de Nederlandse natuur en precies om die reden zijn mensen, en ook kleine kinderen, gewoon veilig.
Er is hier immers genoeg voedsel voor de wolf.

Het meest waarschijnlijke is dat de wolf zich eerst op de Veluwe gaat vestigen en, na kans gezien te hebben de randmeren over te steken, ook de Oostvaardersplassen een bezoekje brengt. Vervolgens verder trekt richting kuststreek met o.a. de Amsterdamse Waterleidingduinen. En vergeet ook de Biesbosch niet.
Lopervanhiernaardaar schreef:
16-04-2018 23:08
vroeger waren ze bang voor mensen omdat ze bejaagd werden, nu lijken ze tammer te worden met alle risico's van dien

Pas als ze veulens, honden en kinderen gaan pakken zal de massa wakker worden.

Dat mensen vroeger bang waren voor wolven was niet zomaar............
Dit dus. Ik zie ook steeds meer berichten dat ze tammer worden. Uit dat filmpje blijkt dat ze mensen beslist niet mijden.
Alle reacties Link kopieren
Pipo8888 schreef:
16-04-2018 23:35
Dit dus. Ik zie ook steeds meer berichten dat ze tammer worden. Uit dat filmpje blijkt dat ze mensen beslist niet mijden.
Tammer of hongeriger?
We should have each other with cream.
JollyRider schreef:
16-04-2018 23:34
Ofwel: je poll mag alleen met “nee” worden beantwoord, of je neemt het niet serieus :rofl:
Nee hoor, ik denk alleen dat het mijn mening sterk kleurt omdat het hier dichtbij gebeurt. Dus waarom zou dat bij anderen niet zo zijn?
Alle reacties Link kopieren
https://www.ad.nl/binnenland/nederlands ... ~a53f2a98/

Gezellig dat die schattige dieren de mens opzoeken.
We should have each other with cream.
Alle reacties Link kopieren
Lenn12345 schreef:
16-04-2018 23:29
Precies, inburgeringscursusje volgen, geslaagd?
Dan mogen ze op zoek naar Roodkapje.
Rood KAPJE o_o

zelfs bij de wolven heeft de PVV aanhang ;)
anoniem_367547 wijzigde dit bericht op 16-04-2018 23:40
1.54% gewijzigd
Pipo8888 schreef:
16-04-2018 23:33
Ben wel benieuwd: wie van de ja-stemmers woont in de grensprovincies? Een paar jaar geleden vond ik die enkele wolf ook best wel interessant. Als ik in de kustprovincies woonde zou ik ook voor zijn. Maar het komt nu wel erg dichtbij. In mijn achtertuin...
Ik heb “ja” gestemd en ik woon op 8 km van de Duitse grens.
Een van de wolven is vlak in de buurt geweest en ik vind het geweldig.
catskin schreef:
16-04-2018 23:39
https://www.ad.nl/binnenland/nederlands ... ~a53f2a98/

Gezellig dat die schattige dieren de mens opzoeken.
Jouw post slaat kant noch wal.
cesium24 schreef:
16-04-2018 23:39
Ik heb “ja” gestemd en ik woon op 8 km van de Duitse grens.
Een van de wolven is vlak in de buurt geweest en ik vind het geweldig.
Met je camera in de aanslag erop uit dus :-D
catskin schreef:
16-04-2018 23:39
https://www.ad.nl/binnenland/nederlands ... ~a53f2a98/

Gezellig dat die schattige dieren de mens opzoeken.
Yep, dit bedoel ik.
Alle reacties Link kopieren
Pipo8888 schreef:
16-04-2018 23:37
Nee hoor, ik denk alleen dat het mijn mening sterk kleurt omdat het hier dichtbij gebeurt. Dus waarom zou dat bij anderen niet zo zijn?
Nou, stuur je wolf maar langs. Het enige dat je hier over de grens krijgt zijn Belgen. Ook leuk, maar toch anders.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Pipo8888 schreef:
16-04-2018 23:41
Yep, dit bedoel ik.
De andere reacties ook gelezen of laat je je nu moedwillig nog banger maken?
JollyRider schreef:
16-04-2018 23:41
Nou, stuur je wolf maar langs. Het enige dat je hier over de grens krijgt zijn Belgen. Ook leuk, maar toch anders.
Als ze een lekker biertje meebrengen... ;-)
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
16-04-2018 23:40
Jouw post slaat kant noch wal.
Jouw post getuigt van een gebrek aan gezonde humor.
We should have each other with cream.
cesium24 schreef:
16-04-2018 23:39
Ik heb “ja” gestemd en ik woon op 8 km van de Duitse grens.
Een van de wolven is vlak in de buurt geweest en ik vind het geweldig.
Durf je nog alleen het bos in? Ik was nooit bang, maar voel me nu soms toch wat unheimisch op stille dagen.
Alle reacties Link kopieren
Zou wel verstandig zijn als de overheid opgegeten schapen royaal en snel zou vergoeden (dus boven de marktwaarde)

Zo niet dan krijg je snel problematische toestanden met plezierjagers en stropers / vergiftigd aas neerleggen, klemmen etc etc

Er is in het buitengebied helaas vrijwel geen politie. die zijn allemaal wegbezuinigd of lopen rond in een achterlijk buitenland
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
16-04-2018 23:42
Als ze een lekker biertje meebrengen... ;-)
Wolfbrau?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Pipo8888 schreef:
16-04-2018 23:33
Ben wel benieuwd: wie van de ja-stemmers woont in de grensprovincies? Een paar jaar geleden vond ik die enkele wolf ook best wel interessant. Als ik in de kustprovincies woonde zou ik ook voor zijn. Maar het komt nu wel erg dichtbij. In mijn achtertuin...
Ik heb niet gestemd..
Kustbewoners lopen weer het risico tijdens een strandwandeling geplet te worden door een verdwaalde bultrugvinvis of een ander verdwaald groot zeebeest.
En ga nou niet zeggen dat dat nooit gebeurd; is zelfs een keer een stille tocht voor zo'n beest gehouden. (hij overleefde het uitstapje niet)
Maar dat was een blauwe vinvis geloof ik. Johanna die later een mannetje bleek te zijn.

Kortom: aan de kust heb je behalve kwallen een diversiteit aan Enge Dieren die hier niet thuishoren maar wel aan land komen. Toevallig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven