Afwijkend dieet kind zonder allergie/overgevoeligheid

06-04-2018 10:07 1412 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi forumleden,

Ik was vandaag aan het nadenken over kinderen en eten, zo uiteenlopend per gezin denk ik.
Zijn er onder jullie die afwijken van het standaard brood-fruit-koek-brood-avondprak en hoe gaan jullie daar mee om bij dagjes weg of bijvoorbeeld op school?

TO trapt af met kind van 20 maanden dagmenu, soms wat meer soms wat minder
4 rauwe eidooiers
1 banaan
1 avocado
1/3 tot 1/2 zoete aardappel
3 eetlepels groente
20 gram roomboter
100-200 gram volle yoghurt
lilalinda schreef:
17-04-2018 09:03
mijn kinderen (pubers) eten ook geen taart. Ik ook niet. Niet uit principe, maar omdat we niet lekker vinden.
jij hebt in je omgeving mensen die meerdere stukken taart verorberen op een feestje??
Ja stuk of 5
Ik word balorig van dit topic.

Eet niemand meer ooit iets zomaar omdat het lekker is? Zonder er over na te denken of het wel verantwoord is?
Driewieler01 schreef:
17-04-2018 09:27
Ik zie een soepstengel en crackertje ook als een koekje, totaal niet voedzaam.
Jawel, krijg je gewoon energie van.
anoniem_287941 wijzigde dit bericht op 17-04-2018 09:54
2.31% gewijzigd
amarna schreef:
17-04-2018 09:39

Eet niemand meer ooit iets zomaar omdat het lekker is? Zonder er over na te denken of het wel verantwoord is?
Wel hoor, zit nu achter een stuk appeltaart.
Hmm.. we zouden natuurlijk kunnen voorspellen dat het kindje van TO in de puberteit los gaat op stiekem eten.. zakken chips, snoep, koek. Alles wat niet mag en slecht is wordt dan dagelijks naar binnen gegooid met een slok enerydrank er achter aan.
Driewieler01 schreef:
een (volkoren) cracker is wel voedzaam levert koolhydraten en vezels. Vitamine uit het B complex. en het is weer eens wat anders dan een avocado. Afwisseling maakt een voedingspatroon gezond.
Driewieler01 schreef:
Koolhydraten zijn hartstikke voedzaam.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
amarna schreef:

Ach natuurlijk wel, dat is ook een verantwoordelijkheid voor ouders, je kind leren dat iets lekkers helemaal niet slecht is.
amarna schreef:

Lekker is achterhaald. :lol:

David Dunning
Ik heb helemaal geen mensen in mijn omgeving zo krampachtig met voedsel omgaan. Niet voor henzelf en niet voor hun kinderen.
Laatst kwam een collega van echtgenoot op visite met 2 kleine kinderen (3 en 1,5) Die lustten graag appelsap en een lange vinger (of 2)
Volgens de laatste berichten leven ze nog :bye:
amarna schreef:
17-04-2018 10:06
Ik heb helemaal geen mensen in mijn omgeving zo krampachtig met voedsel omgaan. Niet voor henzelf en niet voor hun kinderen.
Laatst kwam een collega van echtgenoot op visite met 2 kleine kinderen (3 en 1,5) Die lustten graag appelsap en een lange vinger (of 2)
Volgens de laatste berichten leven ze nog :bye:
Ik heb helaas heel veel mensen die zo met eten omgaan in mijn omgeving.
Geen suiker, geen gluten, geen vlees, weinig koolhydraten...................
Vermoeiend.

David Dunning
Driewieler01 schreef:
17-04-2018 08:34
Helemaal geen bullshit, ga nu niet liegen. Is het standaard op kdv niet brood-fruit-brood-koekje. Een overdaad een koolhydraten.
.
Nee. Ja, wel brood, klopt, maar dat is nog lang niet eenzijdig. Op het kdv krijgen ze 1 maaltijd, de lunch. Daarnaast krijgen ze fruit 's morgens én 's middags en ja.. een cracker. 's Avonds eten de kinderen thuis en daar zullen ze ook geen brood meer eten. Dus .. vrijwel niemand eet 'alleen brood'. En als ze brood eten, is het beleg vaak gevarieerd.

Dus ja.. dat mensen alleen brood eten en dat dat hartstikke eenzijdig is, is bullshit ja.
Later is nu
Nogmaals: kinderen (vooral onder de 4) hebben koolhydraten keihard nodig voor glucose. Hun hersenen groeien van glucose, niet van eiwitten en vetten.
nerdopviva schreef:
17-04-2018 08:56
Hoeveel taart denk je dat kinderen krijgen? Die krijgen ook alleen taart bij gelegenheden. Ook die krijgen maar één stuk en hoeven niet altijd.
.
Kinderen van 20 maanden krijgen vaak een paar hapjes of een heel klein stukje. Zeker geen heel stuk. Oudere kinderen krijgen vaak wel een eigen stuk, maar in mijn ervaring blijft er altijd veel van over.
Later is nu
lilalinda schreef:
17-04-2018 09:03
mijn kinderen (pubers) eten ook geen taart. Ik ook niet. Niet uit principe, maar omdat we niet lekker vinden.
jij hebt in je omgeving mensen die meerdere stukken taart verorberen op een feestje??
.
Ohja.. nou.. dat zou ik dus wel kunnen doen en mijn puber (de überslanke) zeker.
Later is nu
Driewieler01 schreef:
.
Want een feestje bestaat bekend om het voedzame aanbod.
Vaak ligt er toch ook kaas en worst en komkommer.
Later is nu
Krulliebollie73 schreef:
17-04-2018 09:42
Hmm.. we zouden natuurlijk kunnen voorspellen dat het kindje van TO in de puberteit los gaat op stiekem eten.. zakken chips, snoep, koek. Alles wat niet mag en slecht is wordt dan dagelijks naar binnen gegooid met een slok enerydrank er achter aan.
.
Helaas doet mijn zoon dat dus ook. Dat is gewoon een vreetbak. Mager, ook nog eens.
Hij kreeg als kind dus wel brood, mocht ook koekjes en dergelijke, maar dat zorgt er niet voor dat hij dat nu links laat liggen.
Later is nu
Ik ben eigenlijk heel erg bang dat het kind van TO een eetprobleem ontwikkelt, omdat de ouders ook maar wat doen, dat gezond lijkt

(en ga niet zeggen dat dat niet zo is, want het leek je wel gezond, 4 eierdooiers per dag)
Later is nu
Tiana_76 schreef:
17-04-2018 10:30
Nogmaals: kinderen (vooral onder de 4) hebben koolhydraten keihard nodig voor glucose. Hun hersenen groeien van glucose, niet van eiwitten en vetten.
Precies. En brood wordt bij ons kdv alleen ‘s middags gegeten. Overigens heeft dit kdv ook de optie voor een warme lunch, dus kind hoeft geen brood te eten als je dat niet zou willen.
En inderdaad, als tussendoortje fruit, cracker, snoepstengel, naar ook olijven, kaas, worst, gedroogd fruit, tomaatjes, komkommer etc.
Beter dan rauw ei, als je het mij vraagt.
Het zal wel aan mij liggen maar ik ken echt niemand die alleen maar brood eet en ik ken ook niemand die vijf stukken taart op een verjaardag eet. Wat heb jij dan voor rare mensen in je omgeving TO?
Mijn kinderen eten hoogstens 2 boterhammen per dag en niet eens iedere dag. Ik doe niet moeilijk over een koekje of een snoepje, maar ze eten voor de rest gevarieerd en gezond. (wel aardappelen en cherrytomaatjes trouwens. :P )
Solomio schreef:
17-04-2018 10:08
Ik heb helaas heel veel mensen die zo met eten omgaan in mijn omgeving.
Geen suiker, geen gluten, geen vlees, weinig koolhydraten...................
Vermoeiend.
Een goede vriend van mij met autisme is van zijn regelmatig terugkerende buikkrampen af sinds hij glutenvrij eet.
Hij is ook minder mager en heeft meer kleur op zijn wangen.

Hij is wel blij met de tip; probeer eens glutenvrij, want het heeft zijn levenskwaliteit enorm verhoogd.
amarna schreef:

ik! de hele dag door zelfs.
Krulliebollie73 schreef:
17-04-2018 09:42
ik vroeger, en ook mijn pubers zijn best van het snaaien
Maar tja, die lui fietsen kilometers per dag en jongste is nog in de groei

Ben je in de groei, al heen&weer naar school gefietst. Dan Naar training (fietsen: half uur heen, half uur terug, 1,5 uur trainen)...
daar zit dus geen spek aan
shisha schreef:
17-04-2018 11:03
Een goede vriend van mij met autisme is van zijn regelmatig terugkerende buikkrampen af sinds hij glutenvrij eet.

Hij is wel blij met de tip; probeer eens glutenvrij, want het heeft zijn levenskwaliteit enorm verhoogd.
En het kind van TO had ook dergelijke klachten?
shisha schreef:
17-04-2018 11:03

Heeft hij coeliakie?
Zo niet, dan zijn er geen aanwijzingen dat gluten ook maar in de verste verte tot problemen leiden.
Maar, zoals wij zeggen: placebo-effect is ook een effect.

David Dunning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven