Werklozen topic!
donderdag 9 februari 2017 om 12:01
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.
Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?
Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?
Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
woensdag 18 april 2018 om 21:46
Ik zou de uitslag van morgen afwachten en als die negatief is deze baan aannemen.
En ondertussen gewoon verder solliciteren. Met die 2 maanden proeftijd snijden ze natuurlijk vooral zichzelf in de vingers: als je iets anders vindt kun je gelijk weg. En anders is 7 maanden toch ook nog wel te overzien? Je hoeft er geen jaren te blijven. Dat heb je vast wel geleerd van die jaren tegen je zin ergens werken: niet meer zo lang ergens blijven hangen als het echt niet bevalt.
En ondertussen gewoon verder solliciteren. Met die 2 maanden proeftijd snijden ze natuurlijk vooral zichzelf in de vingers: als je iets anders vindt kun je gelijk weg. En anders is 7 maanden toch ook nog wel te overzien? Je hoeft er geen jaren te blijven. Dat heb je vast wel geleerd van die jaren tegen je zin ergens werken: niet meer zo lang ergens blijven hangen als het echt niet bevalt.
woensdag 18 april 2018 om 21:49
Heb je gelijk in.ika35 schreef: ↑18-04-2018 21:46Ik zou de uitslag van morgen afwachten en als die negatief is deze baan aannemen.
Ik hoopte alleen heel erg nu iets te vinden waar ik me goed zou voelen.
Ik ben er een beetje klaar mee om telkens ergens in te moeten investeren (nieuwe collega's, systemen en gebruiken leren kennen) en een vast contract krijg ik toch niet.
woensdag 18 april 2018 om 23:10
Ik denk dat hij snel antwoord wil, maar er staan sowieso nog dingen in de mail die ik opgehelderd wil hebben.
Zoals die zondagen (daar hebben we het niet over gehad) en hij biedt 12,50 euro bruto per uur, maar we hebben 2200 euro bruto afgesproken op basis van 40 uur. Volgens mij kom je dan op 12,70 euro bruto per uur uit.
donderdag 19 april 2018 om 04:09
Ik zou de baan niet nemen, als je nu al weet dat je het niks vind. Als je nog in je eerste 6 maanden WW zit is dat ook geen probleem.minnimouse schreef: ↑18-04-2018 21:40Ik ben vandaag aangenomen. Gekozen uit vijf kandidaten en ... ik baal. Niet omdat ik niet wil werken maar eerlijk gezegd lijkt het me niks. Hier was ik ook bang voor; iets aan moeten nemen omdat het moet en ik ben al zoveel jaren ongelukkig geweest in mijn vorige banen. Let op; hiermee wil ik niet zeggen dat ik maar op mijn gemak rond wil kijken. Het salaris is zo’n 500 euro bruto per maand minder en maandag al beginnen. Kreeg net via de mail de voorwaarden. Daar staat ook ineens iets bij over zondagen, terwijl dat in het gesprek niet aan de orde is geweest.
Ook spreekt men over twee maanden proeftijd bij een 7 maanden contract maar dit mag volgens hun cao, heb ik opgezocht.
Ben bang dat er veel van me verwacht wordt en dat ik het niet waar kan maken.
Ik denk ook niet dat ik dit kan weigeren. Hij vond dat ik ook wel erg veel salaris vroeg (gezegd dat 2200 euro bruto mijn minimum is).
Morgen krijg ik als het goed is de uitslag van dat gesprek van gisteren. Dat salaris is ook niet geweldig maar de baan lijkt me wel geweldig, plus er zijn ook doorgroeimogelijkheden.
Morgenochtend heb ik ook nog een ander gesprek.
Wat zouden jullie doen in dit geval?
Neem je ‘m toch, zeker een tegenbod doen qua salaris wat je wilt hebben zonder enige concessies, anders schiet je er echt niks mee op.
donderdag 19 april 2018 om 07:06
Ik ben nu ongeveer 1.5 maand werkloos, dus in de 1e 6 maanden. Ik had een tijd geleden de uitkeringsinstantieessychan schreef: ↑19-04-2018 04:09Ik zou de baan niet nemen, als je nu al weet dat je het niks vind. Als je nog in je eerste 6 maanden WW zit is dat ook geen probleem.
Neem je ‘m toch, zeker een tegenbod doen qua salaris wat je wilt hebben zonder enige concessies, anders schiet je er echt niks mee op.
donderdag 19 april 2018 om 07:39
Minnimouse ik zou ook even goed navragen wat dat voor je uitkering betekend als je een half jaar minder verdient.
Mij is uitgelegd dat na een half jaar je ww rechten vervallen en je ww dus berekend wordt over het laatste half jaar , maar elke adviseur zegt wat anders zou het voor de zekerheid goed uitzoeken .
Mij is uitgelegd dat na een half jaar je ww rechten vervallen en je ww dus berekend wordt over het laatste half jaar , maar elke adviseur zegt wat anders zou het voor de zekerheid goed uitzoeken .
donderdag 19 april 2018 om 08:25
Hoever ik het altijd heb begrepen is dat de eerste 6 maanden je gewoon compleet vrij bent met welke baan je accepteert, en dat daarna de WW elke baan als passend ziet. Ook na die tijd zou je het denk ik nog wel kunnen weigeren. Als je nog maar 1.5 maand in de WW zit, zou ik zeker nog verder kijken naar een baan waar je wel blij van wordt.minnimouse schreef: ↑19-04-2018 07:06Ik ben nu ongeveer 1.5 maand werkloos, dus in de 1e 6 maanden. Ik had een tijd geleden de uitkeringsinstantieal een bericht gestuurd met de vraag wat passend is en wat niet. Kreeg toen als voorbeeld terug dat een directiesecretaresse de 1e 6 maanden geen baan als afdelingssecretaresse hoeft te accepteren omdat salaris en werkzaamheden niet overeenkomen. Ik deed eerst incassowerk en dit is een administratieve baan met de focus op personeelszaken taken. Ik weet dus niet of ik kan weigeren. Verwacht wel sowieso binnen redelijke tijd een andere baan te vinden.
donderdag 19 april 2018 om 14:56
Lastig minni. Ik weet natuurlijk niet hoe oud je bent en je werkervaring maar ik vond 2200 erg weinig.
500 verschil zou ik dan ook teveel verschil vinden, en zeker als je al weet dat deze baan je niet echt gelukkig gaat maken.
Komt je ww dan niet ongeveer op hetzelfde bedrag terecht nu met die 2200? In dat geval zou ik de functie afzeggen.
Ik ben trouwens uitgenodigd voor gesprek volgende week! Bij mijn vorige werkgever, ik weet globaal ook wel wat de functie inhoudt.
Via uzb helaas, maar werk is werk.
Ergens ging ik niet vanuit te worden uitgenodigd, want heb hoog ingezet met salarisindicatie.
Ben benieuwd!
500 verschil zou ik dan ook teveel verschil vinden, en zeker als je al weet dat deze baan je niet echt gelukkig gaat maken.
Komt je ww dan niet ongeveer op hetzelfde bedrag terecht nu met die 2200? In dat geval zou ik de functie afzeggen.
Ik ben trouwens uitgenodigd voor gesprek volgende week! Bij mijn vorige werkgever, ik weet globaal ook wel wat de functie inhoudt.
Ergens ging ik niet vanuit te worden uitgenodigd, want heb hoog ingezet met salarisindicatie.
Ben benieuwd!
donderdag 19 april 2018 om 15:05
Mocht je opnieuw de WW in moeten, de hoogte van de uitkering wordt berekend over je laatste inkomen. Dus als je 500 euro minder gaat verdienen bereken ze het over je nieuwe salaris en daar 70% van... Dus het kost je echt veel geld denk ik. Zou het zeker niet direct accepteren als het je echt niks lijkt en je gaat er financieel nu en in de toekomst flink op achteruit.
donderdag 19 april 2018 om 15:30
https://www.uwv.nl/particulieren/veelge ... w-werkloos
Kan ik mijn oude WW-uitkering terugkrijgen als ik opnieuw werkloos word?
Als u binnen 26 weken opnieuw werkloos wordt, dan is herleving van uw oude uitkering mogelijk. U heeft van ons een brief gekregen toen uw WW-uitkering is stopgezet omdat u weer ging werken. In deze brief staat ook de datum tot wanneer u uw oude uitkering weer kunt terugkrijgen. Is deze datum nog niet voorbij? Dan is herleving mogelijk. Is deze datum voorbij? Dan vraagt u een nieuwe WW-uitkering aan. Wij kijken dan of u een nieuwe WW-uitkering kunt krijgen.
Men wil voorkomen dat er té strategisch wordt gedacht over het accepteren van werk.
Kan ik mijn oude WW-uitkering terugkrijgen als ik opnieuw werkloos word?
Als u binnen 26 weken opnieuw werkloos wordt, dan is herleving van uw oude uitkering mogelijk. U heeft van ons een brief gekregen toen uw WW-uitkering is stopgezet omdat u weer ging werken. In deze brief staat ook de datum tot wanneer u uw oude uitkering weer kunt terugkrijgen. Is deze datum nog niet voorbij? Dan is herleving mogelijk. Is deze datum voorbij? Dan vraagt u een nieuwe WW-uitkering aan. Wij kijken dan of u een nieuwe WW-uitkering kunt krijgen.
Men wil voorkomen dat er té strategisch wordt gedacht over het accepteren van werk.
donderdag 19 april 2018 om 15:35
Klopt Liz, maar als je structureel minder verdient en je wordt na een jaar werkloos dan heb je daar dus niets meer aan 
Ik heb de baan trouwens niet geaccepteerd en contact gehad met de uitkerende instantie.
Morgen trouwens nog een intakegesprek voor een tijdelijke baan en dinsdag nog een sollicitatiegesprek. Het komt wel goed denk ik.
Ik heb de baan trouwens niet geaccepteerd en contact gehad met de uitkerende instantie.
Morgen trouwens nog een intakegesprek voor een tijdelijke baan en dinsdag nog een sollicitatiegesprek. Het komt wel goed denk ik.
donderdag 19 april 2018 om 15:39
Dat is waar, na een jaar heb je daar niets aan. Ik denk ook dat het voor jou te kort is om alles op het spel te zetten.minnimouse schreef: ↑19-04-2018 15:35Klopt Liz, maar als je structureel minder verdient en je wordt na een jaar werkloos dan heb je daar dus niets meer aan
donderdag 19 april 2018 om 15:39
Ik ben 33.Robinson schreef: ↑19-04-2018 14:56Lastig minni. Ik weet natuurlijk niet hoe oud je bent en je werkervaring maar ik vond 2200 erg weinig.
Ben benieuwd!
2200 is minder dan ik voorheen verdiende, maar daar gaat het me nog niet eens zo zeer om. In de bevestiging stonden ineens allemaal dingen die niet besproken waren of anders besproken waren Dat salaris klopte niet met wat er besproken was, ik zou ineens op weekenddagen moeten werken terwijl dit niet besproken is en het voor de functie ook niet relevant is en zo zijn er nog wel meer dingen.
Het algehele gevoel was gewoon niet goed. Hij vond ook dat ik veel salaris vroeg en zat heel lang door te drammen over dat salaris en volgens hem moest ik maar blij zijn want dit was meer dan de WW.
Tja, nu komt het misschien over alsof ik niet wil werken maar dat is absoluut niet zo maar de manier waarop dit ging. Nee, daar gaat niemand gelukkig van worden. Ik heb goede hoop dat er binnenkort iets anders voorbij komt. De gesprekken lopen nu in elk geval. Deze week 4 gesprekken gehad, morgen een intake en dinsdag gesprek nummer 5.
Ook spannend voor jou Robinson. Om wat voor functie gaat het?
donderdag 19 april 2018 om 15:41
Daarom o.a. ook de twijfel en omdat, lees mijn post hier boven maar
Weet je en ik wil best salaris inleveren als ik dan een leuke baan krijg, maar dit was het gewoon niet. Gewoon geen goed gevoel bij.
Mijn WW loopt nu dus 1.5 maand en ik heb goede hoop binnen een paar weken wat te vinden. Ik verwacht niet dat ik een half jaar in de WW zit en zo wel, dan kan ik tegen die tijd alsnog wat anders aannemen.
donderdag 19 april 2018 om 18:01
Minni: Het klinkt nogal onprofessioneel ook vind ik van het bedrijf om opeens met dingen te komen wat niet de afspraak is.Ook dat salaris, klinkt als een bedrijf wat heel erg op de centen is en dan zou ik op andere gebieden ook constant gezeik verwachten op gebied van kosten.
De functie is in supply chain, transport regelen etc.
donderdag 19 april 2018 om 18:24
Dat is niet waar. Ze kijken naar je verleden. Daar heb ik een afspraak over gehad. Zou mooi zijn als je 1 maand ergens werkt en je hele verleden vergeten wordt. Als ik jou was zou ik me in andere dingen verdiepen Lola. Zoek jij nou eerst maar eens een baan.lola712 schreef: ↑19-04-2018 15:05Mocht je opnieuw de WW in moeten, de hoogte van de uitkering wordt berekend over je laatste inkomen. Dus als je 500 euro minder gaat verdienen bereken ze het over je nieuwe salaris en daar 70% van... Dus het kost je echt veel geld denk ik. Zou het zeker niet direct accepteren als het je echt niks lijkt en je gaat er financieel nu en in de toekomst flink op achteruit.
donderdag 19 april 2018 om 18:30
Ik had vandaag een tweede ronde. Ik moest proefwerkzaamheden draaien. Goed voorbereid, mijn stinkende best gedaan, en het ging gewoon prima... maar ik heb het gevoel dat zij dat niet vonden, waren afstandelijk en zouden het nog laten weten. Heel raar. Ik heb op mijn huidige werk hetzelfde gedaan en kreeg complimenten, dus als mijn best niet goed genoeg is geeft dat echt een knauw.
Ik heb 15 brieven verstuurd, 2 afwijzingen, 2 lopende gesprekken, rest niks. Ben zo moe. Ik schrijf elke dag een brief en werk er ook nog eens naast.
Hoe gaan jullie hiermee om? Die onzekerheid en het gevoel niet goed genoeg te zijn.
Ik heb 15 brieven verstuurd, 2 afwijzingen, 2 lopende gesprekken, rest niks. Ben zo moe. Ik schrijf elke dag een brief en werk er ook nog eens naast.
Hoe gaan jullie hiermee om? Die onzekerheid en het gevoel niet goed genoeg te zijn.
donderdag 19 april 2018 om 18:35
Spannend, ik wens je alvast succes!Robinson schreef: ↑19-04-2018 18:01Minni: Het klinkt nogal onprofessioneel ook vind ik van het bedrijf om opeens met dingen te komen wat niet de afspraak is.Ook dat salaris, klinkt als een bedrijf wat heel erg op de centen is en dan zou ik op andere gebieden ook constant gezeik verwachten op gebied van kosten.
donderdag 19 april 2018 om 18:35
Wat vervelend dat ze afstandelijk deden, Mermaid.MermaidPusheen schreef: ↑19-04-2018 18:30Ik had vandaag een tweede ronde. Ik moest proefwerkzaamheden draaien. Goed voorbereid, mijn stinkende best gedaan, en het ging gewoon prima... maar ik heb het gevoel dat zij dat niet vonden, waren afstandelijk en zouden het nog laten weten. Heel raar. Ik heb op mijn huidige werk hetzelfde gedaan en kreeg complimenten, dus als mijn best niet goed genoeg is geeft dat echt een knauw.
Hoe was jouw verder gevoel erbij?
donderdag 19 april 2018 om 18:37
Ik zou lekker afbellen. Het is duidelijk dat je gewoon weer aan het werk wilt, maar deze vent probeert jou een loer te draaien. Dus echt van je af zetten en op zoek naar wat anders. Ik las dat er al genoeg in je agenda staat. Sommige werkgevers denken alles te kunnen maken, belachelijk. En van die weekenden werken zonder dat je dat van te voren weet is ook kansloos. Next en niet meer over nadenken.minnimouse schreef: ↑18-04-2018 21:40Ik ben vandaag aangenomen. Gekozen uit vijf kandidaten en ... ik baal. Niet omdat ik niet wil werken maar eerlijk gezegd lijkt het me niks. Hier was ik ook bang voor; iets aan moeten nemen omdat het moet en ik ben al zoveel jaren ongelukkig geweest in mijn vorige banen. Let op; hiermee wil ik niet zeggen dat ik maar op mijn gemak rond wil kijken. Het salaris is zo’n 500 euro bruto per maand minder en maandag al beginnen. Kreeg net via de mail de voorwaarden. Daar staat ook ineens iets bij over zondagen, terwijl dat in het gesprek niet aan de orde is geweest.
Ook spreekt men over twee maanden proeftijd bij een 7 maanden contract maar dit mag volgens hun cao, heb ik opgezocht.
Ben bang dat er veel van me verwacht wordt en dat ik het niet waar kan maken.
Ik denk ook niet dat ik dit kan weigeren. Hij vond dat ik ook wel erg veel salaris vroeg (gezegd dat 2200 euro bruto mijn minimum is).
Morgen krijg ik als het goed is de uitslag van dat gesprek van gisteren. Dat salaris is ook niet geweldig maar de baan lijkt me wel geweldig, plus er zijn ook doorgroeimogelijkheden.
Morgenochtend heb ik ook nog een ander gesprek.
Wat zouden jullie doen in dit geval?
donderdag 19 april 2018 om 18:38
Oh sorry als ik dingen door elkaar haal. Ik las iets over andere gesprekken, maar was bij iemand anders. Echt afbellen hoor.prinsesmaxima schreef: ↑19-04-2018 18:37Ik zou lekker afbellen. Het is duidelijk dat je gewoon weer aan het werk wilt, maar deze vent probeert jou een loer te draaien. Dus echt van je af zetten en op zoek naar wat anders. Ik las dat er al genoeg in je agenda staat. Sommige werkgevers denken alles te kunnen maken, belachelijk. En van die weekenden werken zonder dat je dat van te voren weet is ook kansloos. Next en niet meer over nadenken.
donderdag 19 april 2018 om 18:40
Nou, de klas deed goed mee (docentenbaan), alles volgens het boekje, leerlingen waren enthousiast en zochten contact en had ook gesprekken met ze.
Ik vond het goed gaan eigenlijk. Heb alles wat ik op de opleiding heb geleerd ook toegepast.
Daarom snap ik dat afstandelijke niet. Heb echt hele slechte lessen gezien in mijn tijd als docent. Dit ging goed.
Ik vond het goed gaan eigenlijk. Heb alles wat ik op de opleiding heb geleerd ook toegepast.
Daarom snap ik dat afstandelijke niet. Heb echt hele slechte lessen gezien in mijn tijd als docent. Dit ging goed.
donderdag 19 april 2018 om 18:41
Ik heb het al afgewezen.prinsesmaxima schreef: ↑19-04-2018 18:37Ik zou lekker afbellen. Het is duidelijk dat je gewoon weer aan het werk wilt, maar deze vent probeert jou een loer te draaien. Dus echt van je af zetten en op zoek naar wat anders. Ik las dat er al genoeg in je agenda staat. Sommige werkgevers denken alles te kunnen maken, belachelijk. En van die weekenden werken zonder dat je dat van te voren weet is ook kansloos. Next en niet meer over nadenken.
Volgens mij is het ook niet passend zoals ik lees op de site van de uitkeringsinstantie. Echter kun je die verhalen op meerdere manieren lezen en ze blijven er zelf een beetje vaag over, dus ik ben gewoon wat gestrest en hoop dat ik er geen problemen mee krijg dat ik dit afgewezen heb.
Ik heb overigens nog niet doorgegeven dat ik dat gesprek gehad heb (via de werkmap).
donderdag 19 april 2018 om 18:42
Misschien was het een soort strategie van ze? Geen idee hoor.MermaidPusheen schreef: ↑19-04-2018 18:40Nou, de klas deed goed mee (docentenbaan), alles volgens het boekje, leerlingen waren enthousiast en zochten contact en had ook gesprekken met ze.
Heb je niet gevraagd wat hun indruk was?