Werk & Studie alle pijlers

Werklozen topic!

09-02-2017 12:01 2034 berichten
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.

Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?

Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
Update stopzetten ww uitkering uwv , was inderdaad een fout .
Had wel de zenuwen want werkmap was al leeg getrokken en vakantiegeld gestort .
Wordt nu rechtgezet als het goed is , bevestiging per mail gevraagd dus ik wacht even af.
Normaal is het als je twee maanden boven 87,50% van je laatstverdiende loon zit dit was 1 maand .
Alle reacties Link kopieren
Simitçi schreef:
17-04-2018 08:57
Mijn laatste gesprek was ook met 3 man en daar ben ik aangenomen ;) gaf juist een hele fijne dynamiek aan het gesprek .
Viel mij echt 100% mee !
Ik heb juist een heel slechte ervaring met 3 man, denk dat dat in mijn achterhoofd meespeelt.
Maar goed, niet elk gesprek is hetzelfde ;-)

Fijn dat het opgelost is met je uitkering!
Gelukkig! Maar je werkmap leeggetrokken? Bij mij staan daar nog berichten in uit het stenen tijdperk en bij jou is alles weg?

Succes iedereen met de gesprekken! Minimouse, jij hebt het er maar druk mee, vrijdag nog een gesprek versieren en je hebt iedere dag iets te doen... :-)
Irma3110 schreef:
17-04-2018 09:32
Gelukkig! Maar je werkmap leeggetrokken? Bij mij staan daar nog berichten in uit het stenen tijdperk en bij jou is alles weg?

Succes iedereen met de gesprekken! Minimouse, jij hebt het er maar druk mee, vrijdag nog een gesprek versieren en je hebt iedere dag iets te doen... :-)
Ja helemaal leeg alle berichten weg gelukkig had ik gisteren nog screenshots gemaakt van berichten over mijn nieuwe baan .
... Ik heb berichten uit 2011! In de map 'verwijderd', maar verder dan dat kan ik ze niet weggooien en UWV doet dat ook niet. Ik kwam bij deze werkloosheid in een goedgevulde werkmap terecht.
Ik heb ook alle berichten nog uit 2013! Ik hield wel een eigen kopie van al mijn activiteiten en berichten bij in Excel, voor je weet maar nooit.
Ik heb ook een excel met mijn sollicitatieactiviteiten en aan het eind van de 4 weken zoek ik er daar 4 uit om door te geven. Berichten zou ik kwijt zijn, is misschien wel een idee om daar ook een eigen dossiertje van bij te gaan houden...
Gesprek gehad. Was een leuk gesprek en ik kreeg van allebei het compliment dat ze het een fijn gesprek vonden en mij een ‘prettig mens’ vonden.
Eind van de week hoor ik wat.

Enige jammere is het salaris; zo’n 400 euro bruto minder dan wat ik had, plus de functie is 32 uur en voorheen werkte ik 40 uur.
Zal in totaal dus zo’n 500/600 euro minder zijn per maand.
Plus er is geen CAO, dus volgens mij geen pensioenopbouw. Reiskosten weet ik niet, vergeten te vragen.
Pensioen hoort ook bij je secundaire voorwaarden hoor, daar is best over te praten in je arbeidsvoorwaardengesprek. Maar jij hebt natuurlijk de luxe positie dat je nog wat kansen hebt deze week...
Irma3110 schreef:
17-04-2018 11:58
Ik heb ook een excel met mijn sollicitatieactiviteiten en aan het eind van de 4 weken zoek ik er daar 4 uit om door te geven. Berichten zou ik kwijt zijn, is misschien wel een idee om daar ook een eigen dossiertje van bij te gaan houden...
Ja, al mijn berichten zou ik misschien ook niet meer hebben. En ik maakte veel gebruik van de berichtenmap, want als iemand mij iets aan de telefoon of in gesprek beloofde, dan zette ik dat altijd ter bevestiging in een bericht, zo van, "wij bespraken dit en dat en u adviseerde mij zo en zo. Graag ontvang ik bevestiging dat ik het bovenstaande goed heb begrepen". Kreeg ik altijd netjes antwoord op.

In het geval van Simitçi over dat gedoe met die uren en het stopzetten van de uitkering enzo, zou ik dat ook in een berichtje gestuurd hebben. Maar als dan die inbox leeg zou zijn, zou ik ook wel een probleem hebben gehad... Wat een schrik!
LizBakker schreef:
17-04-2018 15:36
Ja, al mijn berichten zou ik misschien ook niet meer hebben. En ik maakte veel gebruik van de berichtenmap, want als iemand mij iets aan de telefoon of in gesprek beloofde, dan zette ik dat altijd ter bevestiging in een bericht, zo van, "wij bespraken dit en dat en u adviseerde mij zo en zo. Graag ontvang ik bevestiging dat ik het bovenstaande goed heb begrepen". Kreeg ik altijd netjes antwoord op.

In het geval van Simitçi over dat gedoe met die uren en het stopzetten van de uitkering enzo, zou ik dat ook in een berichtje gestuurd hebben. Maar als dan die inbox leeg zou zijn, zou ik ook wel een probleem hebben gehad... Wat een schrik!
Als alles terug gedraaid is ga ik dat ook zeker doen Liz baalde nu al dat ik zijn naam niet gevraagd heb. Voortaan het zekere voor het onzekere .
Hebben jullie tips voor mij? Ik begin met echt flink beroerd te voelen door alle afwijzingen. Ze zeggen dat de economie aantrekt, maar ik merk er zo weinig van. Ik heb nog voor een paar weken een baan, maar zou het liefste onder de dekens kruipen. Ik wil me zo graag een paar dagen ziek melden, maar dat doe ik eigenlijk nooit. Daarbij ben ik niet echt ziek en voel ik me al schuldig als ik eraan denk. Maar ben wel flink emotioneel en kan me niet echt concentreren of motiveren. Hebben jullie dat ook weleens? En hoe ga je daar mee om?
Simitçi schreef:
17-04-2018 16:31
Als alles terug gedraaid is ga ik dat ook zeker doen Liz baalde nu al dat ik zijn naam niet gevraagd heb. Voortaan het zekere voor het onzekere .
Nou inderdaad! Dat zal je maar gebeuren zeg. Gelukkig goed gekomen.
Banaaninmijnoor schreef:
17-04-2018 16:33
Hebben jullie tips voor mij? Ik begin met echt flink beroerd te voelen door alle afwijzingen. Ze zeggen dat de economie aantrekt, maar ik merk er zo weinig van. Ik heb nog voor een paar weken een baan, maar zou het liefste onder de dekens kruipen. Ik wil me zo graag een paar dagen ziek melden, maar dat doe ik eigenlijk nooit. Daarbij ben ik niet echt ziek en voel ik me al schuldig als ik eraan denk. Maar ben wel flink emotioneel en kan me niet echt concentreren of motiveren. Hebben jullie dat ook weleens? En hoe ga je daar mee om?
Ik heb ook ooit nog twee maanden moeten werken bij een aflopende baan. Ik hield me er maar vast dat die laatste indruk is wat mensen van je onthouden en niet zo zeer wat je daarvoor allemaal hebt gedaan. Dus ik dacht, mocht ik nog eens referenten nodig hebben, dan is deze fase cruciaal.

Uiteindelijk gaat de tijd toch ook best snel en zijn die maanden zo om. Ook wat betreft kantoor (werk)perikelen kun je veel langs je heen laten gaan en dat scheelt ook een boel.

Hou vol!
Irma3110 schreef:
17-04-2018 12:51
Pensioen hoort ook bij je secundaire voorwaarden hoor, daar is best over te praten in je arbeidsvoorwaardengesprek. Maar jij hebt natuurlijk de luxe positie dat je nog wat kansen hebt deze week...
Klopt, al is het niet gezegd dat dat iets wordt ;-)
Maar ik wacht idd sowieso de gesprekken af.
Reiskosten heb ik nu wel antwoord op; tot max. 50km per dag.
Ik moet nog een paar weken maar ben echt totaal niet gemotiveerd meer. Ik ben trouwens wel uitgenodigd op gesprek ergens. Ik heb gevraagd of evt 1 juli beginnen een optie is, dan kan ik een maand reizen nog. Anders wordt het pas juni snelste. Voor andere vacature is mijn CV nu opgestuurd, is bij vorige werkgever. Helaas gaan beiden eerst via uitzendbureau, maar is niet anders. Denk dat ik wel goede kans maak bij vooral optie 2.
Ook nog sollicitatie gestuurd naar ander bedrijf waar ik nog op reactie wacht. Taken stonden er heel moeilijk omschreven terwijl het helemaal niet zo super ingewikkelde functie is. Ben benieuwd.
LizBakker schreef:
17-04-2018 15:36

Ik zou in mijn werkmap geen zinnig antwoord krijgen hierop. 'Dat is een vraag voor de afdeling WW, niet voor ons!' Er is hier een heel duidelijk onderscheid tussen vragen over recht, hoogte en betaling van de WW aan de ene kant en de begeleiding in mijn zoektocht anderzijds. Die begeleiding klinkt wel heel netjes, maar stelt bijzonder weinig voor. ik had een plan met een zelf betaalde opleiding en zelf gevonden stage. ik wilde alleen toestemming om tijd te besteden aan mijn stage, terwijl ik gewoon door zou solliciteren. 'Goed plan, en wat bent u gemotiveerd! Maar daar gaan we niet aan mee werken!' Via een klacht en een door het UWV betaalde extra opleiding toch deze kans mogen pakken.
Irma3110 schreef:
17-04-2018 20:49
Ik zou in mijn werkmap geen zinnig antwoord krijgen hierop. 'Dat is een vraag voor de afdeling WW, niet voor ons!' Er is hier een heel duidelijk onderscheid tussen vragen over recht, hoogte en betaling van de WW aan de ene kant en de begeleiding in mijn zoektocht anderzijds. Die begeleiding klinkt wel heel netjes, maar stelt bijzonder weinig voor. ik had een plan met een zelf betaalde opleiding en zelf gevonden stage. ik wilde alleen toestemming om tijd te besteden aan mijn stage, terwijl ik gewoon door zou solliciteren. 'Goed plan, en wat bent u gemotiveerd! Maar daar gaan we niet aan mee werken!' Via een klacht en een door het UWV betaalde extra opleiding toch deze kans mogen pakken.
Oh, ik weet niet zo goed meer in welke berichtenbox dat was, maar inderdaad je had er twee. Maar in de UWV-inbox bedoel ik dan. Het principe is hetzelfde.
Robinson schreef:
17-04-2018 17:54
Ik moet nog een paar weken maar ben echt totaal niet gemotiveerd meer. Ik ben trouwens wel uitgenodigd op gesprek ergens. Ik heb gevraagd of evt 1 juli beginnen een optie is, dan kan ik een maand reizen nog. Anders wordt het pas juni snelste. Voor andere vacature is mijn CV nu opgestuurd, is bij vorige werkgever. Helaas gaan beiden eerst via uitzendbureau, maar is niet anders. Denk dat ik wel goede kans maak bij vooral optie 2.
Ook nog sollicitatie gestuurd naar ander bedrijf waar ik nog op reactie wacht. Taken stonden er heel moeilijk omschreven terwijl het helemaal niet zo super ingewikkelde functie is. Ben benieuwd.
Ik moet nu dus ook nog een paar weken. En dus ook weer blijven solliciteren. Bij. Eigen wordt ik inmiddels misselijk al ik aan het idee denk. Daarover geen tips dus. Ik hoop dat je aangenomen wordt met een maandje vakantie ertussen. Dat lijkt me heerlijk!
En dat functies anders blijken te zijn dan omschreven, dat gebeurt regelmatig volgens mij. Lijkt het extra interessant ofzo.
Ik heb net een gesprek gehad en was de enige kandidaat. Doodeng, want als ze nee zeggen vonden ze me echt niks. Maar als ze ja zeggen... het is maar tot 1 augustus dus effectief schiet ik er weinig mee op. Maar ja, werk is werk. Maar: heb ik er zin in om een organisatie te leren kennen en dan tegelijkertijd ook bijna meteen weg te moeten. Lastig.
Jeetje, de keus uit 1... Het lijkt me dat de meeste werkgevers dan toch wat minder kritisch worden bij het lezen van motivatie/CV, maar deze niet. Dat biedt perspectief! Lastig wel, nog niet gewend aan de organisatie als je alweer afscheid moet nemen. Zit het er ook niet in dat je toch kan blijven? Als het een flink bedrijf is, is de kans dat er binnenkort weer een vacature ontstaat natuurlijk groot en dan heb jij het voordeel dat je al bekend bent. Of het kan natuurlijk een leuke aanvulling zijn op je CV, als het precies in de richting is die jij wilt. Ik heb een paar keer op een heel kort project gewerkt, vragen van gebruikers beantwoorden over een nieuw ingevoerd computersysteem. Op mijn CV leg ik dat uit als bewijs dat ik makkelijk met nieuwe programma's overweg kan en dat ik makkelijk kan schakelen naar het niveau van mijn gesprekspartner. Zo heb ik toch voordeel van deze heel korte projecten (minder dan een maand), Ik heb het zelf ook leuk gevonden trouwens.
lilguinea schreef:
18-04-2018 10:24
Ik heb net een gesprek gehad en was de enige kandidaat. Doodeng, want als ze nee zeggen vonden ze me echt niks. Maar als ze ja zeggen... het is maar tot 1 augustus dus effectief schiet ik er weinig mee op. Maar ja, werk is werk. Maar: heb ik er zin in om een organisatie te leren kennen en dan tegelijkertijd ook bijna meteen weg te moeten. Lastig.
Lastig. Ik snap vooral die investering wel. Je investeert weer (collega’s leren kennen, werkprocessen leren kennen enz) en over drie maanden ben je weer weg. Ik ben dat ook zat. Maar ja, soms is het niet anders.
In elk geval veel succes!
lilguinea schreef:
18-04-2018 10:24
Wanneer krijg je d uitslag. Als de voorwaarden een beetje ok zijn zou ik het zeker doen. Geven ze je ook de ruimte om verder te solliciteren? Qua verlof of niet te moeilijk met vrije dagen. Dat zou ik zelf wel fijn vinden.
En als ze nee zeggen, dan is de keuze snel gemaakt. Daarbij moet je er niet bang voor zijn, wat ze van je vinden, makkelijk gezegd dan gedaan ik weet het, maar je weet echt nooit waar ze daadwerkelijk op selecteren en waarom ze wat beslissen.
Dank allemaal! Het is een parttime functie (voor mij wel even goed omdat ik vanuit de ziektewet in de ww ben gekomen), dus heb nog vrije dagen over om door te solliciteren. Het team waar ik in terecht kom is 15 man sterk, allemaal vrouwen, dus je weet nooit of er snel iemand zwanger raakt ofzo, dat biedt in elk geval perspectief. Ik heb volgende week woensdag nog een ander gesprek, dat wil ik sowieso proberen af te wachten als ze me hier aannemen. Morgen hoor ik meer, dus duimen draaien maar weer!
Ik ben vandaag aangenomen. Gekozen uit vijf kandidaten en ... ik baal. Niet omdat ik niet wil werken maar eerlijk gezegd lijkt het me niks. Hier was ik ook bang voor; iets aan moeten nemen omdat het moet en ik ben al zoveel jaren ongelukkig geweest in mijn vorige banen. Let op; hiermee wil ik niet zeggen dat ik maar op mijn gemak rond wil kijken. Het salaris is zo’n 500 euro bruto per maand minder en maandag al beginnen. Kreeg net via de mail de voorwaarden. Daar staat ook ineens iets bij over zondagen, terwijl dat in het gesprek niet aan de orde is geweest.
Ook spreekt men over twee maanden proeftijd bij een 7 maanden contract maar dit mag volgens hun cao, heb ik opgezocht.
Ben bang dat er veel van me verwacht wordt en dat ik het niet waar kan maken.
Ik denk ook niet dat ik dit kan weigeren. Hij vond dat ik ook wel erg veel salaris vroeg (gezegd dat 2200 euro bruto mijn minimum is).
Morgen krijg ik als het goed is de uitslag van dat gesprek van gisteren. Dat salaris is ook niet geweldig maar de baan lijkt me wel geweldig, plus er zijn ook doorgroeimogelijkheden.
Morgenochtend heb ik ook nog een ander gesprek.

Wat zouden jullie doen in dit geval?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven