'' Jij mag ook wel eens in de zon''.
vrijdag 20 april 2018 om 14:40
Ik ben wit. Niet spierwit, maar ook niet bruin. Niet eens getint of een kleurtje. Ik zit niet graag in de zon en ik heb er ook niet de hele dag tijd voor.
En elk jaar, zijn er weer mensen die zeiken dat ik niet bruin ben en trots laten zien hoe bruin ze zelf wel niet zijn.
Ehm, ik werk gewoon, heb een druk leven, ik heb geen tijd om de hele dag in de zon te liggen.
Zo vermoeiend. Nou weet ik het wel!
Herkenbaar? En vanwaar die obsessie om bruin te worden?
En elk jaar, zijn er weer mensen die zeiken dat ik niet bruin ben en trots laten zien hoe bruin ze zelf wel niet zijn.
Ehm, ik werk gewoon, heb een druk leven, ik heb geen tijd om de hele dag in de zon te liggen.
Zo vermoeiend. Nou weet ik het wel!
Herkenbaar? En vanwaar die obsessie om bruin te worden?
vrijdag 20 april 2018 om 15:21
Heel herkenbaar! Ik ben vampierwit van mezelf. Alleen mijn gezicht en armen kleuren tegenwoordig een heel klein beetje bij richting off-white. Vroeger vond ik het echt vervelend dat er zo geoordeeld werd, nu lach ik erom en probeer een gevat antwoord terug te geven (dat ik ik het donker makkelijker de weg terug vind omdat mijn benen licht geven of zo). Komt nog bij dat mijn man een tintje heeft, en als wij in de zomer naast elkaar lopen zijn we het liedje Ebony and Ivory...

Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor

vrijdag 20 april 2018 om 15:45
Mensen vinden maar wat. Hier een blond/rossig met bijpassend huidtype. Ik mag niet onder de zonnebank, bijvoorbeeld. Een beetje zon levert al een echt sproetenhoofd op. Ik vind het mooi, ik heb me er nooit voor geschaamd. Mijn man en kinderen hebben een mediterraan huidtype. Zij zijn ook mooi.
Maak je niet druk om dat gezeur. In de zon liggen of bruin zijn is geen hoger doel, langdurige blootstelling aan felle zon is ongezond, gevaarlijk en je huid wordt er veel sneller oud van.
Maak je niet druk om dat gezeur. In de zon liggen of bruin zijn is geen hoger doel, langdurige blootstelling aan felle zon is ongezond, gevaarlijk en je huid wordt er veel sneller oud van.

vrijdag 20 april 2018 om 16:01
Madeliefjees schreef: ↑20-04-2018 14:49Lekker laten zeiken. Bruin zijn is uit. Mensen die echt zo poeppiebruin zijn, komen op mij tokkie over. Het is slecht, je krijgt er rimpels van en huidkanker.
Tokkie vind ik dan weer niet zo leuk maar verder wel eens.
Als ze weer zeuren gewoon kort reageren "Bruinbakken is al lang niet meer hip" en klaarrr

vrijdag 20 april 2018 om 16:07
Het kon mij vroeger al niet boeien en nu nog steeds niet.
In de jaren '70 heb ik wel eens hete zomers spierwit rondgelopen, omdat ik niet van zonnen houd.
Dan droeg ik wel blote zomerjurken vanwege de hitte.
Kon absoluut niet, volgens vriendinnen toen, een onthullende jurk droeg je alleen als je superbruin was.
Ik vind het alleen lekker in de zon als we in een vakantie naar de zee gaan.
Daar vind ik de zon wel vol te houden, vanwege de aanlandige zeewind en word ik ook wel bruin.
Een streven is het nooit geweest en eerlijk gezegd vind ik het er ook niet uitzien: een bruin hoofd met rimpels.
En, dankzij de huidige wetenschap, is het nog gevaarlijk ook i.v.m. het risico op huidkanker.
In de jaren '70 heb ik wel eens hete zomers spierwit rondgelopen, omdat ik niet van zonnen houd.
Kon absoluut niet, volgens vriendinnen toen, een onthullende jurk droeg je alleen als je superbruin was.
Daar vind ik de zon wel vol te houden, vanwege de aanlandige zeewind en word ik ook wel bruin.
Een streven is het nooit geweest en eerlijk gezegd vind ik het er ook niet uitzien: een bruin hoofd met rimpels.
En, dankzij de huidige wetenschap, is het nog gevaarlijk ook i.v.m. het risico op huidkanker.

vrijdag 20 april 2018 om 16:10

vrijdag 20 april 2018 om 16:13
Dat is pas dom!
Regel 1 van de dermatoloog waar ik 10 jaar heb gewerkt; nooit met factor 50 smeren. Dan went je huid nooit aan de zon en beschadigt het heel snel.
Altijd met spf 30 en niet tussen 11-15 u in de zon.
vrijdag 20 april 2018 om 16:15
Echt, het is een topic wat zich beklaagd (en terercht) over mensen die meteen aannames doen (je komt zeker niet buiten) en daar dan meteen een oordeel over klaar hebben.
Frappant dat dan sommigen meteen hetzelfde doen (welliswaar omgekeerd) . Maar in elk geval fijn dat jij me niet meteen tot tokkie gebombardeerd hebt.

vrijdag 20 april 2018 om 16:18
Ja herkenbaar, ik word wel snel bruin maar ga dus niet meer in de zon. Heb veel gebakken en zo mijn huid best wel verpest. Ik smeer wel met zelfbruiner, maar niet onnatuurlijk.
Ik vind een witte huid bij vrouwen erg mooi. Wat wel jammer is dat je alles ziet op je benen (blauwe plekken, adertjes) als ze zo wit zijn maar goed, ik draag ook nooit iets met blote benen.
Ik vind een witte huid bij vrouwen erg mooi. Wat wel jammer is dat je alles ziet op je benen (blauwe plekken, adertjes) als ze zo wit zijn maar goed, ik draag ook nooit iets met blote benen.

vrijdag 20 april 2018 om 16:21
Dus als we het niet hadden geweten, was het niet gevaarlijk geweest?karin12345 schreef: ↑20-04-2018 16:07Het kon mij vroeger al niet boeien en nu nog steeds niet.

vrijdag 20 april 2018 om 16:22
florence13 schreef: ↑20-04-2018 16:15Maar in elk geval fijn dat jij me niet meteen tot tokkie gebombardeerd hebt.
Ik noem niemand een tokkie

En daarbij heb ik een kerel die net als jij eruit ziet of hij een maand is Spanje was als hij een middag buiten is geweest.
Ik begrijp hoe dat werkt.
Hier vragen mensen wel eens of we niet samen op vakantie zijn geweest vanwege het kleurverschil

vrijdag 20 april 2018 om 16:23
Bizarre dermatoloog waar jij voor werkte, maar dat was misschien ook nog in de jaren stillekes

vrijdag 20 april 2018 om 16:26
Zelfde met mijn (roodharige) man, hij is ofwel spookwit, ofwel kreeftenrood. 'oh, je vrouw lekker alleen op het strand geweest, kijk maar uit hoor, krijgt ze rimpels van...'Scratte schreef: ↑20-04-2018 16:22Ik noem niemand een tokkieVind ik een rare benaming.
En daarbij heb ik een kerel die net als jij eruit ziet of hij een maand is Spanje was als hij een middag buiten is geweest.
Ik begrijp hoe dat werkt.
Hier vragen mensen wel eens of we niet samen op vakantie zijn geweest vanwege het kleurverschil![]()
Grrrr.....
vrijdag 20 april 2018 om 16:27
Waar is het goed voor om de huid aan de zon te laten wennen als een kwartiertje zonlicht per dag genoeg is voor de adh vitamine D?
Ik: *doet oordopjes in* iedereen: 'hey, laten we een onnodig gesprek beginnen.'

vrijdag 20 april 2018 om 16:33
Het is natuurlijk niet voor iedereen haalbaar of wenselijk om maar een kwartier per dag buiten te zijn, dat gezegd hebbende, sommige mensen verbranden nog met een factor 300, en sommigen gewoon niet. Dus zeker als je snel verbrand zou ik toch echt zorgen dat je flink wat liters met een flinke factor smeert.
vrijdag 20 april 2018 om 16:39
florence13 schreef: ↑20-04-2018 16:33Het is natuurlijk niet voor iedereen haalbaar of wenselijk om maar een kwartier per dag buiten te zijn, dat gezegd hebbende, sommige mensen verbranden nog met een factor 300, en sommigen gewoon niet. Dus zeker als je snel verbrand zou ik toch echt zorgen dat je flink wat liters met een flinke factor smeert.

Ik beweer toch nergens dat langer dan een kwartiertje slecht is?
Ik: *doet oordopjes in* iedereen: 'hey, laten we een onnodig gesprek beginnen.'
vrijdag 20 april 2018 om 16:39
Ik word ook niet bruin. Het maakt me nu totaal niks meer uit, maar vroeger wel. Mijn vriendinnen waren allemaal mooi bruin en ik was wit of verbrand. Ik moest ook een t-shirt aan als we lang het water in gingen. Dat had verder niemand, zo genant vond ik dat. En dan naast mij komen zitten vergelijken en lachen, bah, zo vervelend.

vrijdag 20 april 2018 om 16:41
florence13 schreef: ↑20-04-2018 16:26Zelfde met mijn (roodharige) man, hij is ofwel spookwit, ofwel kreeftenrood. 'oh, je vrouw lekker alleen op het strand geweest, kijk maar uit hoor, krijgt ze rimpels van...'
Grrrr.....
Hihihihahaaahaa

vrijdag 20 april 2018 om 16:44
Het is ook nooit goed. Mensen bemoeien zich gauw met een ander. Of iemand nou wel of niet van de zon houdt. Ben je wit mag je best de zon in en ben je bruin
krijg je huidkanker. Ik hou dan wel van de zon en wordt makkelijk bruin maar ga er niet uren in zitten bakken of tijdens een bepaalde tijdstip. Smeer me altijd goed in. Vaak zit ik ook in de schaduw. En als iemand er niet tegen kan dan vind ik
ook dat en ander zich niet ermee moet gaan bemoeien. We hebben nou eenmaal
niet allemaal hetzelfde type huid en als iemand makkelijk bruin wordt en het
voorzichtig opbouwt dan is er ook niets mis mee. Zonnebankbruin vind ik dan weer niet mooi en daar heb ik ook niets mee. Heb daar geen tijd voor en geen zin in. In de winter ben ik inderdaad wit en ik kan er niet mee zitten.
krijg je huidkanker. Ik hou dan wel van de zon en wordt makkelijk bruin maar ga er niet uren in zitten bakken of tijdens een bepaalde tijdstip. Smeer me altijd goed in. Vaak zit ik ook in de schaduw. En als iemand er niet tegen kan dan vind ik
ook dat en ander zich niet ermee moet gaan bemoeien. We hebben nou eenmaal
niet allemaal hetzelfde type huid en als iemand makkelijk bruin wordt en het
voorzichtig opbouwt dan is er ook niets mis mee. Zonnebankbruin vind ik dan weer niet mooi en daar heb ik ook niets mee. Heb daar geen tijd voor en geen zin in. In de winter ben ik inderdaad wit en ik kan er niet mee zitten.