Lijf & Lijn alle pijlers

'' Jij mag ook wel eens in de zon''.

20-04-2018 14:40 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wit. Niet spierwit, maar ook niet bruin. Niet eens getint of een kleurtje. Ik zit niet graag in de zon en ik heb er ook niet de hele dag tijd voor.

En elk jaar, zijn er weer mensen die zeiken dat ik niet bruin ben en trots laten zien hoe bruin ze zelf wel niet zijn.
Ehm, ik werk gewoon, heb een druk leven, ik heb geen tijd om de hele dag in de zon te liggen.
Zo vermoeiend. Nou weet ik het wel!

Herkenbaar? En vanwaar die obsessie om bruin te worden?
Zeer herkenbaar Yasna.

Ik geef licht in het donker. Hahaha. En ja, ik lach, want inmiddels ben ik 30+ en weet waar het in het leven om gaat. En dat is niet een of dé huidskleur!

Ooit had ik het ene abbo na het andere voor de zonnebank. Ja, ik was getint. Bruin. Zag er leuk uit met die kleur. Echter de tijd en het geld dat daarmee gemoeid was....geloof me......die tijd en geld besteed ik nu veel fijner, leuker, gezonder etc.

Ik weet inmiddels te relativeren en weet en zie dat bruine benen uiteraard wel mooi zijn, echter niets zeggen over gezondheid van zowel lichaam als geest.
Dat laatste is zooooooo veel belangrijker!
Ik vind het zelf wel mooi, een beetje bruin worden. Dan zit ik toch vaak wat lekkerder in mijn vel.

maar ook ik heb wel eens opmerkingen gehad dat ik niet bruin genoeg was.Als ik terugkwam van vakantie kreeg ik vaak de opmerking "goh, je bent niet echt bruin geworden he?" Dat was dan het eerste (en vaak enige) wat mensen zeiden. Alsof je alleen op vakantie gaat om bruin te worden :facepalm:

En ook altijd het vergelijk met andere mensen....Maar dit jaar ga ik winnen! :rofl: Mijn zusje is zwanger en mag dus niet teveel in de zon ivm zwangerschapsmasker :bonk:
Ik vind het in de huidige maatschappij ongelofelijk niet kunnen om mensen op hun huidskleur aan te spreken! Wat die huidskleur dan ook mogen zijn!
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
karin12345 schreef:
20-04-2018 16:41
Ik vind het altijd een beetje raar om trots op iets te zijn waar je zelf 0% invloed op hebt gehad.
+1!
olya schreef:
20-04-2018 16:39
:whut:
Ik beweer toch nergens dat langer dan een kwartiertje slecht is?
Sorry, ik dacht dat je dat impliceerde dat meer dan een kwartier niet goed zou zijn.
Heel herkenbaar. Ik ben zelfs wel eens terug van vakantie gekomen (een zonbestemming) waarna collega’s vroegen of ik wel echt weg was geweest. Oh en of ik mijn haar geblondeerd heb, want dat slaat na een middagje zon dan weer wel wit uit.
Bumba1985 schreef:
20-04-2018 16:49

maar ook ik heb wel eens opmerkingen gehad dat ik niet bruin genoeg was.Als ik terugkwam van vakantie kreeg ik vaak de opmerking "goh, je bent niet echt bruin geworden he?" Dat was dan het eerste (en vaak enige) wat mensen zeiden. Alsof je alleen op vakantie gaat om bruin te worden :facepalm:

Dat inderdaad. Ik vind een beetje bruin ook mooier bij mezelf hoor dan dat wintervel met vlekjes maar ik ga toch op vakantie om te ontspannen en de dingen doen die ik leuk vind.
Aan het strand liggen, heerlijk. Maar dan wel met een boek onder de parasol en dat bruin worden doe ik (hopelijk) tussendoor als ik ga zwemmen of op terrasje zit.
Vooral mijn schoonfamilie heeft er een handje van (we gingen tot een paar jaar terug ook wel met een grote groep waaronder deel schoonfamilie op vakantie) En maar bakken en zweten in de volle zon en flessen after sun smeren op dat gekookte vel in de avonden.
Heerlijk, genieten joh :biggrin:
Ik ben ook wit en mijn benen zowat spierwit. Het is zelfs voorgekomen dat mensen dachten dat ik ziek was omdat ik zo wit zag. En ik word soms ook zo moe van die opmerkingen. Vaak wel van mensen die onder de rimpels zitten, naar de zonnebank gaan en er 10 jaar ouder uitzien dan dat ze zijn. En zich soms toch afvragen hoe dat kan en een fortuin uitgeven aan anti rimpel creme die natuurlijk niet werkt. :facepalm:

Ik hou niet van zonnen, heb het ooit geprobeerd maar na 10 minuten vlucht ik naar binnen/de schaduw, Als ik te lang in de zon zit krijg ik hoofdpijn. En als kind/tiener heb ik vaak hele dagen ziek op bed gelegen omdat ik er gewoon echt niet tegen kon. Hele dagen misselijk en duizelig.

Ik ben ook een van de weinigen die smeren serieus neemt. Niet dat ik echt iedere 2 uur smeer zoals aangeraden maar toch regelmatig. Ik heb met deze dagen altijd zonnebrand bij me naast een petje en zonnebril. En soms wordt er dan wel eens gevraagd van kom laten we de stad in gaan en als ik dan zeg: „Dan moet ik me eerst even insmeren.” Krijg ik gezucht en opmerkingen als: „Dat uurtje zonder kan geen kwaad hoor” en „Zo kom je nooit van je vitamine D tekort af!” Ja fijn dat jij een uurtje zonder kan maar ik ben dan een kreeft en zit onder de bultjes die verschrikkelijk jeuken en pijnlijk zijn.

En dat vitamine D tekort is ook nog een dingetje, er zijn dus serieus mensen die zeggen dat het mijn eigen schuld is en dat ik maar vaker in de zon moet zitten want: „Het is geen wonder dat jij een te kort hebt met je gesmeer en niet lekker in het zonnetje willen zitten.” :facepalm:

Het zat me even hoog. :hihi:
Ik krijg sproeten van de zon en dat vind ik leuk, dus ja, ik vind het wel fijn om wat stralen te vangen.

Manlief fietst. Met zo´n racefiets. In een strak pak, met helm en zonnebril....

Zodra het seizoen begint vrijen we in het donker want het ziet er niet uit kan ik jullie verzekeren ;-D
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Hier ook rossig, met sproeten. Vroeger was ik echt glow in the dark, tegenwoordig ben ik alleen nog maar bleek.
Toen kreeg ik ook wel regelmatig de vraag of ik ziek was (behalve toen ik 40 graden koorts had, toen zag ik er "gezond" uit volgens sommigen).
Als ik zou mogen kiezen zou ik graag m'n benen een klein beetje minder wit willen, de rest van m'n lijf vind ik wel prima, past ook veel beter bij mijn rode haren.
Present!
Donker haar maar lichte ogen. Spierwitte benen heb ik. Vind het niet mooi, maar denk er gelukkig niet teveel bij na. Trek ook echt wel shortjes en zomerjurkjes aan. Kan er niets aan doen en aan allerlei crèmes en spuiterijen waag ik me niet.
.
En dan te bedenken dat er heel wat landen op de wereld zijn waar een grote markt is voor smerige smeersels waar je een blanke huid van krijgt!
Ja dat vind ik wel grappig. In veel Aziatische landen is bleek zijn juist een must wat dat is een teken van rijkdom. Als je (te) bruin bent dan heb je veel op het land moeten werken en ben je dus arm. In China heb ik meerdere keren gehoord dat men mij mooi vond met bleke huid en blauwgroene ogen. Sommigen waren zelfs jaloers en vroegen hoe ik dat had gedaan.
Voor een kleurtje op de benen gebruik dove zonder zon. Ziet er natuurlijk uit.
ik geef mn bek ook maar een douw
Het valt mij juist op dat er veel meer vrouwen maar vooral ook jonge meiden met blote benen die wit zijn leuke rokjes, jurken en shorts dragen dan zo’n 20/30 jaar geleden. Toen werd bruin echt gezien als een gezonde kleur en wit niet. Nu is het allebei prima.

Ik heb zelf ook vaak genoeg gehoord dat ik wit ben (dat wist ik zelf nog niet dus was erg attent :hamer: ), maar dat was vooral in die periode.

Maar niet iedereen die een kleurtje heeft zit vaak in de zon, heeft veel rimpels of een oude huid hoor... zeker niet. Ik heb juist het idee dat een wat meer gekleurde huid wat elastischer en steviger is en juist minder snel rimpels geeft.

Maar qua opmerkingen: het is net zo vervelend al tegen iemand zeggen dat diegene dik is. Of te dun. En sommige mensen flappen dat soort dingen er snel uit...gewoon lompheid eigenlijk dus.
Ja dat lijkt de laatste jaren inderdaad ook minder te zijn. Eerst hoorde je dat witte melkflessen onder een jurkje zo lelijk en not done waren en nu hebben heel veel mensen daar schijt aan. Maar nu slaan sommigen wel een beetje door met kort. Zo zag ik gister een meisje lopen in een broekje die niet veel groter was dan een onderbroek.
Yasna schreef:
20-04-2018 14:40
En elk jaar, zijn er weer mensen die zeiken dat ik niet bruin ben en trots laten zien hoe bruin ze zelf wel niet zijn.
Ehm, ik werk gewoon, heb een druk leven, ik heb geen tijd om de hele dag in de zon te liggen.

Dit is ook gewoon een vooroordeel van jou dat mensen die wel snel bruin worden heel de tijd liggen te bakken.

Verder vind ik dat mensen zich niet zo met andermans uiterlijk moeten bemoeien. Daar heb ik ook een hekel aan.
laverneb schreef:
20-04-2018 17:39
Het valt mij juist op dat er veel meer vrouwen maar vooral ook jonge meiden met blote benen die wit zijn leuke rokjes, jurken en shorts dragen dan zo’n 20/30 jaar geleden. Toen werd bruin echt gezien als een gezonde kleur en wit niet.
Veertig jaar geleden was men min of meer in shock bij het zien van een witte huid in een zomerjurk.
Je moest je witte huid juist bedekken en je ervoor schamen.
Dat je niet de moeite wilde doen om bruin te worden: not done.
Hier ook een bleekneus. Ja, ik krijg opmerkingen. Zeker in de zomer. En nee, echt leuk vind ik dat niet. Maar ach, nu ik de 40 gepasseerd ben trek ik me er steeds minder van aan. Maar ik geef toe, ik zou mijn benen mooier vinden met een kleurtje. Zelfbruiner gaat prima, behalve op mijn benen. Altijd wel ergens vlekken! Ik heb vele merken geprobeerd, ik scrub vooraf, ik smeer het écht goed uit en wacht royaal met aankleden. Maar toch....het zal wel aan mijn huid liggen.
Vandaag toch maar weer een nieuw merk gekocht : Oolaboo deze keer. Wie weet.
Kan n jaar in Afrika gaan wonen.ben ik nog niet bruin.heb mij vroeger ook vaak geërgerd .en maar blijven liggen en toch denken dat ik wel bruin zou worden.
Resultaat.niet bruin.maar intussen met enige regelmaat n basaal carnicoom weg moeten laten. halen. En gelijk aan de bel trekken als ik weer iets ontdek.
Ik heb het opgegeven.
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Ik vind huid zonder oneffenheden prachtig. Of de huid wit of gebruind is is dan om het even.
closednote schreef:
20-04-2018 17:25
Ja dat vind ik wel grappig. In veel Aziatische landen is bleek zijn juist een must wat dat is een teken van rijkdom. Als je (te) bruin bent dan heb je veel op het land moeten werken en ben je dus arm. In China heb ik meerdere keren gehoord dat men mij mooi vond met bleke huid en blauwgroene ogen. Sommigen waren zelfs jaloers en vroegen hoe ik dat had gedaan.
Dat heeft niks met rijkdom te maken, dat is meer iets uit de 19e eeuw wat in Europa toen ook gold. Het is nu meer gewoon omdat dat het schoonheidsideaal in die landen is. Overigens is het ook een veel gezonder schoonheidsideaal voor de huid. Ik heb een aantal vriendinnen die er altijd alles aan deden om zo bruin mogelijk te worden en nu zijn ze al behoorlijk verrimpelde 26 en 27 jarige vrouwen.
Ik zeg altijd dat lelie witte benen in zij deze zomer :proud:
If you can dream it, you can do it.
karin12345 schreef:
20-04-2018 16:41
Ik vind het altijd een beetje raar om trots op iets te zijn waar je zelf 0% invloed op hebt gehad.
Echt? Ik ben bijna 50 en nog geen pijl grijs haar, zonder kleuring! Ben daar toch wel trots op!
Poker schreef:
20-04-2018 20:35
Echt? Ik ben bijna 50 en nog geen pijl grijs haar, zonder kleuring! Ben daar toch wel trots op!
Ik had precies hetzelfde en noemde het geluk hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven