Lijf & Lijn alle pijlers

'' Jij mag ook wel eens in de zon''.

20-04-2018 14:40 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wit. Niet spierwit, maar ook niet bruin. Niet eens getint of een kleurtje. Ik zit niet graag in de zon en ik heb er ook niet de hele dag tijd voor.

En elk jaar, zijn er weer mensen die zeiken dat ik niet bruin ben en trots laten zien hoe bruin ze zelf wel niet zijn.
Ehm, ik werk gewoon, heb een druk leven, ik heb geen tijd om de hele dag in de zon te liggen.
Zo vermoeiend. Nou weet ik het wel!

Herkenbaar? En vanwaar die obsessie om bruin te worden?
karin12345 schreef:
20-04-2018 21:00
Ik had precies hetzelfde en noemde het geluk hebben.
Dat is gemeen! Ze heeft vast hard voor die prestatie gewerkt.
hankypankyshanghai schreef:
20-04-2018 21:10
Dat is gemeen! Ze heeft vast hard voor die prestatie gewerkt.
Mag je alleen maar trots zijn op een prestatie? Komt datt voort uit de Calvinistische achtergrond misschien? Toch wel een mentaliteitsverschil precies, ook al zijn we buurlanden
Ook hier heel herkenbaar.
Ik ben spierwit en word dus ook niet bruin. Ja lichtjes, maar daar moet ik eerst voor verbranden.
Je kunt je voorstellen dat ik het dat niet waard vind.

Vorig jaar eens de zonnebank geprobeerd. Lichtste stand en kortste duur, maar alsnog verbranden.
Nee, dank u. Ik zit in de zomer zo veel mogelijk in de schaduw en gebruik factor 30 (om enigszins wat te kleuren) en dan vind ik het prima.

Ik ben wit geboren en ook mijn witte tint mag er zijn! Snap ook niet dat het schijnbaar iets schokkends is!
hankypankyshanghai schreef:
20-04-2018 19:31
Dat heeft niks met rijkdom te maken, dat is meer iets uit de 19e eeuw wat in Europa toen ook gold. Het is nu meer gewoon omdat dat het schoonheidsideaal in die landen is. Overigens is het ook een veel gezonder schoonheidsideaal voor de huid. Ik heb een aantal vriendinnen die er altijd alles aan deden om zo bruin mogelijk te worden en nu zijn ze al behoorlijk verrimpelde 26 en 27 jarige vrouwen.
Ja de zon is de grootste boosdoener qua huidveroudering. Helaas beseffen sommige mensen dat pas wanneer het te laat is.
Ik heb ooit de opmerking gekregen dat mn benen zo wit waren terwijl ik nog met de hechtingen van mn verwijderde vorm van huidkanker in mn gezicht liep. :-|
Ik ben ook wit. Ik kan verbranden in de schaduw (been there done that) en ook op een dag met alleen maar regen (ook meegemaakt dus). Als kind ben ik meerdere keren tot blaren toe verbrand en ik denk dat ik elke zomer wel 'gewoon' verbrand was. Wisten wij veel, ja het deed pijn maar dat ging wel weer over.
Dus ik heb geleerd om uit de zon te blijven, ik voel me helemaal niet prettig in de zon. Mijn antwoord op eventueel commentaar is dan ook: het is wit of rood, bruin zit niet in mijn kleurenpalet.
Sugarbaby schreef:
20-04-2018 22:40
Ik heb ooit de opmerking gekregen dat mn benen zo wit waren terwijl ik nog met de hechtingen van mn verwijderde vorm van huidkanker in mn gezicht liep. :-|
Dat is vreselijk zeg! 8-. Wat heb je toen geantwoord?
Poker schreef:
20-04-2018 16:23
Bizarre dermatoloog waar jij voor werkte, maar dat was misschien ook nog in de jaren stillekes :biggrin:
Nee, vorig jaar. Als je altijd factor 50 smeert en je komt een keer per ongeluk in de zon zonder spf is de kans op verbranding heel groot, dus grote kans op schade.

Beter is het om spf 30 en gewenning te gebruiken. Daar is niets bizars aan. Zo noem jij het.
Ach, mensen zeggen zoveel.
Maud27 schreef:
21-04-2018 10:13
Nee, vorig jaar. Als je altijd factor 50 smeert en je komt een keer per ongeluk in de zon zonder spf is de kans op verbranding heel groot, dus grote kans op schade.

Beter is het om spf 30 en gewenning te gebruiken. Daar is niets bizars aan. Zo noem jij het.
Klopt, dit zegt mijn dermatoloog ook. Hier ook een lichte huid en idd ook dat soort opmerkingen. Maar hoe lang ik ook in de zon lig, er gebeurt gewoon weinig. Of ik me nou wel of niet insmeer. Factor 50 schijnt sowieso weinig extra waarde te hebben vergeleken met 30. Als ik een kleurtje wil, smeer ik dus zelfbruiner en zelfs dat geeft minimaal resultaat. Snap niet dat je überhaupt zo’n opmerking maakt over iemands lichte huid.
Poker schreef:
21-04-2018 09:24
Dat is vreselijk zeg! 8-. Wat heb je toen geantwoord?
Maar niks. Die persoon was uberhaupt heel erg gefascineerd door bruin zijn en zag het ook als een soort van persoonlijke prestatie om niet wit te zijn en was daar trots op. :confused: Wat ik had gezegd was toch niet aangekomen. En ja, ze wist heel erg goed wat er speelde.
Dus met spf 30 kan er wel gewenning optreden en met 50 niet?
Dat wist ik niet. Je zou denken dat je met 30 ook redelijk geplamuurd bent.
Hoe zit dat?
.
Heeeel herkenbaar! Ik ben vrij bleek van mezelf en verbrand heel snel. Heb donkerblond haar met een rossige gloed, dus vrij licht huidtype.
Daarnaast krijg ik pigmentvlekken en overal uitslag van zon en kan ik heel slecht tegen hitte. Ik zit dus ook nooit buiten of hang met warm weer op een strand oid, dat zou voor mij echt een straf zijn.
Als ik toch iets buiten moet doen kom ik vaak thuis met meer sproetjes en een rode huid (ondanks zonnebrand). Vaak gloei ik nog uren na omdat mijn lijf op de een of andere manier hitte niet trekt.
Echt bruin word ik niet, ik word rood of verbrand en daarna ben ik weer zo wit als eerst haha.
Ach laat ze toch kletsen.

Ik heb nu al een bruin gezicht, terwijl ik ook smeer met factor 50.En absoluut niet ervoor in de zon zit.
Krijg inderdaad ook te horen dat ik al flink aan het zonnen ben geweest.Die mensen kennen me dus niet. goed:P

Wat wel erg is, die witte mensen die zodra de koperen ploert begint te schijnen zonder zonnebrand uren op het strand liggen!
Toch schijnt het niet zo goed te zijn om zo veel zonnebrand te smeren: http://www.gewoon-nieuws.nl/2015/04/kan ... X6eyPntmko
shisha schreef:
21-04-2018 15:02
Toch schijnt het niet zo goed te zijn om zo veel zonnebrand te smeren: http://www.gewoon-nieuws.nl/2015/04/kan ... X6eyPntmko
Dat geloof ik direct.Reden waarom ik nooit ga zonnen.Toch heb ik dan met mijn gevoelige huid met weinig pigment volgens huisarts helaas nog zonnebrand nodig als ik wil fietsen en wandelen.
Praat over een aantal jaar nog maar eens met de fervente zonaanbidders. Of ze hebben huidkanker of ze zien er uit als een slecht gelooide leren lap.

Een kleurtje is leuk zo op de korte termijn, de schade op de lange termijn iets minder.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
shisha schreef:
De website waarnaar je linkt is geen betrouwbare bron (zie: http://nl.hoax.wikia.com/wiki/Gewoon-Nieuws)
vrouwjagersma schreef:
21-04-2018 19:59
De website waarnaar je linkt is geen betrouwbare bron (zie: http://nl.hoax.wikia.com/wiki/Gewoon-Nieuws)
Dank je, dat gaat inderdaad allemaal wel erg ver.

Dit is dan denk ik een betere link en wat minder zwart-wit: http://www.padbergkliniek.nl/psoriasisd ... vitamine-d
Zelf heb ik een vrij lichte huid en toen ik een kind was verbrandde ik regelmatig ondanks het feit dat mijn moeder altijd zorgde voor zonnebrandcrème.
1 keer verbrandde ik op mijn hoofd door mijn haren heen in Frankrijk tijdens een wandeling en 1 keer heel erg in Nederland tijdens het zwemmen in mijn gezicht, omdat ik niet onder wilde doen voor mijn klasgenoten.
Want eigenlijk wilde ik in de schaduw gaan zitten, maar dan had ik dat alleen moeten doen en dat wilde ik niet.

Ik voel namelijk best goed aan hoeveel zon ik kan hebben en zodra ik dat gevoel krijg zoek ik de schaduw op

Ruim tien jaar geleden ging ik op reis naar zuid Spanje met een paar vrienden.
Het was een reis van 2 maanden en we vertrokken in het voorjaar. We zakten langzaam af naar het zuiden en we waren veel buiten.
We reisden zeer low budget en we traden op met muziek op straat, we sliepen op het strand.
We gebruikten geen zonnebrandcrème en waren erg veel buiten.
Ik ben nauwelijks verbrand tijdens die reis, maar het allermooiste is dat ik sindsdien veel beter tegen de zon kan.
Alsof er toen gewenning is opgetreden.

In landen met veel zonne-intensiteit of hier als het hoog zomer is ga ik niet recht in de zon zitten midden op de dag.
Ook draag ik altijd een hoed of een pet.

Ik smeer bijna nooit zonnebrandcrème, ik heb een hekel aan dat spul op mijn huid, ik vind het stinken en plakken.
Ik smeer overigens sowieso nooit meer iets op mijn huid, behalve kokosolie of zuivere amandelolie.
Heb ik vroeger wel gedaan en ook heb ook make up gebruikt, maar de laatste jaren doe ik dat niet meer.

Wanneer ik nog wel eens heb gesmeerd was toen we met het vliegtuig naar zuid Spanje gingen om daar op een naturisten camping te verblijven.
De zon was zo heet en fel dat ik alleen maar onder een parasol op het strand wilde liggen met factor 30.
Na drie dagen kon ik dat roe met factor 15.
Zelf zou ik niet snel voor zo'n soort vakantie kiezen, maar mijn ex vond dat gewéldig; hij was van het type dat olijfolie op smeert en dan de hele dag pal in de zon gaat liggen bakken en dan nóg niet verbrandt.

Hij had ook echt donkerbruine ogen en donkerbruin haar, maar was wel gewoon een Nederlander. Toch kleurde hij in de zon zo donker als een Marokkaan.
Mijn vader heeft lichtblond haar en mijn moeder gitzwart.
Ik zit overal tussenin.

Ik bouw het pigment elk jaar wel rustig en voorzichtig op en ik begin al vroeg in de lente.
Ik kies voor hoofdbedekking en schaduw wanneer de zon hoog staat en ik ga in principe nooit liggen bakken.
Het lijkt wel alsof ik steeds beter tegen de zon kan naarmate ik ouder word.
Maar misschien ligt dat mede aan het feit dat ik het dus toch wel zorgvuldig opbouw en goed luister naar mezelf.
Vroeger deed ik dat niet.
Ik word nooit heel bruin, maar ik krijg altijd wel een mooi licht-goudbruin tintje.

1 keer heb ik tegen iemand gezegd dat zij zo wit was, (verkeerde woordkeuze op dat moment) dat is meer dan 20 jaar geleden.
We zaten in de schaduw van een boom aan het water en ik zei het heel spontaan in verbazing.
Ze had namelijk donker haar en donkere ogen, maar was zo lelyblank dat ik mij verwonderde over hoe dat mogelijk was.
Ik vond dat overigens juist erg mooi.
Er is zonnebrand met een kleurtje, maar pakt niet alleen huid.
Maar om dat "Ben je ziek?" niet te horen. Niets erger dan verbranden door de zon.
Ik smeer altijd factor 30 om de huid niet uit te laten uitdrogen. Is onherstelbaar.
Daarna 10 - 20 afhankelijk hoe lang en sterk de zon is.

Het "jij hebt helemaal geen rimpels" doen sommige ook. Daar klaagt niemand over. Gewoon goed insmeren.
Ken het ook goed. Donkerblond haar, bleke huid en wat sproeten. Verbrand snel en nadien vervellen. Ben ook 2de graads verbrand geweest. Ook een allergische reactie gehad op zonnebrand. Als ik nu commentaar krijg van dat ik zo wit zie, antwoord ik gevat dat wit ook een kleur is. Maar ik ben wel blij voor mijn kinderen dat ze een mix zijn. De papa is nl van Indische afkomst.
Ik heb net weer even mijn voorraadje zonnebrand aangevuld want m'n fles was bijna leeg en er was een leuke aanbieding. Ik smeer normaal altijd factor 50 maar ik heb nu ook een fles gekocht met factor 30 voor de dagen dat ik wel zonnebrand wil gebruiken maar het niet zo bloedheet is.

Ik heb vroeger als kind vaak genoeg huilend van de pijn in bed gelegen want mijn moeder was nooit zo goed in smeren en begon ons vaak pas in te smeren wanneer het al te laat was. Tja als kind let je daar niet op van oja zonnebrand maar nu let ik er dus extra op.

Ik kan ook niet tegen alle zonnebrand omdat ik een gevoelige huid heb. Sommigen geven echt veel jeuk en irritaties en sommigen blijven maar plakken waardoor je je de hele dag vies voelt. Nu heb ik er een die tot nu toe goed werkt met m'n huid.
Ik heb een vriendin die vond dat mijn huid ook in de winter een kleurtje verdiende. Zij ging vaak naar de zonnebank en vond dat ik dat ook maar moest
doen. Maar ja,ik heb geen zin om helemaal zwart te zijn tijdens de winter. In de
winter ben ik lichter en liever dit dan verbrand. In de zomer wordt ik bruin maar dan in mijn tempo en niet door uren in de zon te zitten bakken. Mensen moeten zich niet zo met een ander bemoeien. Een ieder zijn huidkleur is nou eenmaal anders en ik ben dan liever wit dan zo rood als een kreeft. In het zwembad zag ik
vroeger al die verbrande rode mannenruggen...zo totaal onsexy en wat moet dat
s'nachts pijnlijk zijn.
shisha schreef:
Geen zon is inderdaad ook niet goed, maar zonder smeermiddel verbrand ik. Ook al zit ik gewoon op fiets of terras. Ik verkleur wel licht, maar dit zie je als ik 3 a 4 weken in een warm land ben. Dan nog ben ik wit vergeleken met andere. Tegenwoordig heb ik mij er bij neergelegd. In bikini lopen vind ik al ongemakkelijk, maar ben wel jaloers als ik vrouwen zie met een mooie tint onder hun jurk en ik die melk flessen heb :-?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven