Gelovig of niet

21-04-2018 16:47 675 berichten
Alle reacties Link kopieren
K was er gwn nieuwsgierig naar hoe mensen denken

Gelovig of ongelovig

Totaal aantal stemmen: 273

Ik ben gelovig (28%)
Ik ben ongelovig (72%)
julius schreef:
24-04-2018 16:12
Hoe plantte een soort met een onvoltooide baarmoeder zich voort? Door middel van celdeling? Dat komt volgens mij alleen voor bij hele simpele organismes?

Wat dacht je van eieren leggen en bevruchten? Dat gebeurt nu ook nog, bij miljoenen diersoorten.
julius schreef:
24-04-2018 16:12
Zou je me die bronnen kunnen geven? Ik heb zelf nog nooit iets kunnen vinden over deze materie.

Hoe plantte een soort met een onvoltooide baarmoeder zich voort? Door middel van celdeling? Dat komt volgens mij alleen voor bij hele simpele organismes?
Serieus? Nog nooit Google gebruikt?

https://en.wikipedia.org/wiki/Evolution_of_mammals
https://freethoughtblogs.com/pharyngula ... alian-vag/
http://www.science20.com/news_articles/ ... ible-82964

En met betrekking tot die onvoltooide baarmoeder: Wel eens een Vogel gezien? Of een Reptiel? Of een Kangaroo of ander buideldier?

En ja, die soorten waar een verandering niet werkte zijn gewoon uitgestorven. Maar met miljoenen kansen per jaar over miljoenen jaren hoeft er maar eentje te zijn waarbij de verandering niet nadelig is.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
RikM schreef:
24-04-2018 16:32
Wat dacht je van eieren leggen en bevruchten? Dat gebeurt nu ook nog, bij miljoenen diersoorten.
En een ei is een simpel organisme? Of moet een ei ook in 1 keer perfect geevolueerd zijn, om het voortplanten van de soort te waarborgen?

Voortplantingsorganen en eieren kunnen niet zijn ontstaan door trial and error.. 1 foutje en de soort sterft uit.
jaw schreef:
24-04-2018 16:32
Serieus? Nog nooit Google gebruikt?

https://en.wikipedia.org/wiki/Evolution_of_mammals
https://freethoughtblogs.com/pharyngula ... alian-vag/
http://www.science20.com/news_articles/ ... ible-82964

En met betrekking tot die onvoltooide baarmoeder: Wel eens een Vogel gezien? Of een Reptiel? Of een Kangaroo of ander buideldier?

En ja, die soorten waar een verandering niet werkte zijn gewoon uitgestorven. Maar met miljoenen kansen per jaar over miljoenen jaren hoeft er maar eentje te zijn waarbij de verandering niet nadelig is.
Ik ken de literatuur over de evolutie. Er is echter niets te vinden over de vraag hoe voortplantingsorganen ontstaan, en hoe een meercellige diersoort die voortplantingsorganen aan het ontwikkelen is, zich voortplant in de periode dat die organen nog niet uitontwikkeld zijn. Ook niet in de linkjes die jij geeft helaas.
@julius: Er zijn wel wezens met een baarmoeder waar het jong maar heel kort in verblijft, zoals de kangoeroe.

Hier een artikel over het ontstaan van het zogen:
http://www.bbc.com/earth/story/20150725 ... nt-origins
julius schreef:
24-04-2018 16:45
Ik ken de literatuur over de evolutie. Er is echter niets te vinden over de vraag hoe voortplantingsorganen ontstaan, en hoe een meercellige diersoort die voortplantingsorganen aan het ontwikkelen is, zich voortplant in de periode dat die organen nog niet uitontwikkeld zijn. Ook niet in de linkjes die jij geeft helaas.
Daar heb je een punt, er is dus een theorie die zegt dat het zou kunnen komen door infiltratie middels een parasiet.
En die pakte dan toevallig voordelig uit.
julius schreef:
24-04-2018 16:45
Uitontwikkeld? Voortplantingsorganen zijn nog steeds niet uitontwikkeld, bij geen enkel organisme op deze planeet.

En voor de rest, er zijn miljoenen diersoorten die elk een voortplantingssysteem hebben welke zich in een ander stadium bevind. En het is helemaal niet moeilijk om de onderlinge verbanden en verschillen daartussen te zien en hoe men zo gekomen is voor dat organisme in dat milieu levend etc.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Vergeet niet dat er ook nog zoiets bestaat als ongeslachtelijke voortplanting. Heel veel dier- en plantsoorten hebben geen seks nodig om zichzelf voort te kunnen planten. Die maken als het ware kopieën van zichzelf, die dan door middel van allerlei mutaties ook weer kunnen evolueren.
@Julius en Jaw, ik ben ook wel benieuwd hoe iets als een complex ei waar alle DNA voor een geheel dier (kuiken of krokodil of wat dan ook maar) in zit. Er kunnen toch uit een ei niet eerst een paar miljoen jaar verkeerde of halve uitontwikkelde dieren komen, want dan stopt het soort toch? Kip - ei discussie dus.

Bij de kip is het duidelijk. Daarmee sluit je de voorlopers van kippen niet uit. Maar voor een kip zoals wij die kennen geldt:
De schaal van een ei is gevormd met behulp van een bepaald proteïne dat alleen maar voorkomt in de eierstokken van een kip. Dus de kip was er eerst. Dit is onderzocht door Britse wetenschappers van de Universiteit van Sheffield en Warwick.
Niet hetzelfde, wel interessant!

https://youtu.be/Ohd5uqzlwsU

Over o.a. het paradepaardje van de creationisten: irreducible complexity.
Neilra schreef:
24-04-2018 17:01
@Julius en Jaw, ik ben ook wel benieuwd hoe iets als een complex ei waar alle DNA voor een geheel dier (kuiken of krokodil of wat dan ook maar) in zit. Er kunnen toch uit een ei niet eerst een paar miljoen jaar verkeerde of halve uitontwikkelde dieren komen, want dan stopt het soort toch?

Nogmaals, waarom zou dat niet kunnen? Wat is een "verkeerd" dier? De natuur maakt het niet uit, hoor. Succesvolle en minder succesvolle organismen komen en gaan.

Ik denk dat je ook een beetje op het verkeerde been gezet wordt door het woord "ei". Je hebt natuurlijk het kippenei, maar dit zijn ook eieren hè?

Afbeelding
Neilra:

Hoe denk jij dat vissen zich voortplanten? De vrouwtjes dumpen ook een heel cluster aan eicellen in het zeewater waarna het mannetje daar een heleboel zaadcellen bij in het zeewater dumpt, Die eicellen en zaadcellen vinden elkaar ook en de daar gevormde eitjes vinden ook een plekje ergens waar ze ontwikkelen.

Bij kikkerdril zit er dan weer een dikker laagje aan voedingsstoffen omheen en blijft het als cluster kleven.

Bij andere soorten vormt zich een hardere schil, zoals leer of chitine etc. en dus ook versies met kalk. Het kippenei is slechts een van de vele versies van eieren met een kalkschaal. Alleen is de kip weer bijzonder doordat deze zo goed als dagelijks meerdere "eisprongen" heeft welke dus niet altijd bevrucht zijn.

En weer vergeet je waar het bij evolutie om draait. Er bestaan geen "halve" dieren. Er bestaan geen "uitontwikkelde" dieren. Dieren ontwikkelen zelfs nu nog steeds. De mens is echter veel te kort op de wereld om dat makkelijk waar te nemen.

En mutaties komen nog dagelijks voor. Sommige mutaties zijn niet levensvatbaar, dus die kenmerken verspreiden zich niet in de populatie. Vaak al afgestoten als miskraam. Andere mutaties wordt men zich nu pas van bewust, zoals Coeliaki en waarom zo'n negatieve verandering toch zo verspreid is.

En andere mutaties worden bewust door mensen gefokt, kijk naar Honden of naar het Lykoi katten ras.
Maar bij honden spreekt men nu nog over dezelfde soort maar verschillend ras, alhoewel de kans klein is in de natuur dat een pekinees met een st Bernhard paart, waardoor, gegeven de kans, deze twee rassen van elkaar kunnen afsplitsen. Ook doordat het voor een Pekinees misschien lastig wordt om succesvol een nest St Bernhard puppies groot te krijgen. Kijk naar Leeuwen en Tijgers, beide verschillende katachtigen welke toch nog wel eens onderling zich voortplanten maar welk nageslacht niet altijd meer vruchtbaar is.

Maar soms komen er kruisingen die wel werken.
Neilra schreef:
24-04-2018 17:01
@Julius en Jaw, ik ben ook wel benieuwd hoe iets als een complex ei waar alle DNA voor een geheel dier (kuiken of krokodil of wat dan ook maar) in zit. Er kunnen toch uit een ei niet eerst een paar miljoen jaar verkeerde of halve uitontwikkelde dieren komen, want dan stopt het soort toch? Kip - ei discussie dus.

Bij de kip is het duidelijk. Daarmee sluit je de voorlopers van kippen niet uit. Maar voor een kip zoals wij die kennen geldt:
De schaal van een ei is gevormd met behulp van een bepaald proteïne dat alleen maar voorkomt in de eierstokken van een kip. Dus de kip was er eerst. Dit is onderzocht door Britse wetenschappers van de Universiteit van Sheffield en Warwick.

Er bestaat niet zoiets als 'uitontwikkelt'.
Neilra, ik zie dat je mijn vraag nog niet hebt beantwoord. Vanwaar die schroom? Help me uit de brand (of is dat niet zo'n handige woordkeuze in dit geval)?
@jaw
Jij kan het goed uitleggen. :kneel:
Oorsprong van mitose en meiose, een theorie over de evolutie van de eukaryoot en seks
Marleen
4 jaar ago
Advertenties

Na in het voorgaand blog de evolutie van geslachtsverschillen in Volvox bekeken te hebben, botste ik in Wikipedia tegen een verwijzing naar artikelen van Philip John Livingstone Bell aan. Zijn werk is puur theoretisch en behandelt de oorsprong van de eukaryotische cel, van mitose, meiose en dus het ontstaan van seks. Eukaryoten zijn alle cellen en organismen die wij gewoonlijk waarnemen, ze hebben een celkern. Prokaryoten zijn voornamelijk bacteriën. Virussen vormen een apart hoofdstuk, maar lijken een enorm belangrijke zo niet fundamentele rol te hebben gespeeld in het ontstaan van de eukaryotische cel zoals Bell in zijn theorie laat zien.

Een blog biedt eigenlijk niet genoeg ruimte voor een uitgebreide verhandeling van mitose en meiose. Kort gezegd is mitose de celdeling in de eukaryotische cel waarbij de lineaire chromosomen (DNA) eerst verdubbeld en vervolgens eerlijk verdeeld worden over de dochtercellen. De meiose daarentegen bestaat uit twee delingen: een die de chromosomen verdubbelt (waarna er het essentiële fenomeen van crossing –over plaatsvindt waarbij de genen van vaders en moeders kant uitgewisseld worden), en een tweede die zonder verdubbeling van de chromosomen plaatsheeft, waardoor er een zogenaamd gehalveerd genoom ontstaan ofwel haploïde cellen, de geslachtscellen.

Mitose in door virus geïnfecteerde cellen. a of alfa corresponderen met + en - in de tekst
Mitose van geïnfecteerde cellen en ‘binary fission’ van niet geïnfecteerde cellen.

Dit ingewikkelde maar vrijwel universele mechanisme (althans voor wat betreft de eukaryoten) is volgens Bell ontstaan uit drie organismen: een virus, een Archaea (een soort oerbacteriën zonder dubbel membraan) en bacteriën. De Archaea, of de voorloper ervan, bood het cytoplasma dat het virus kon infecteren en waar het zijn genetisch materiaal kon deponeren en repliceren met behulp van eigen polymerasen en/of reverse transcriptase en ribosomen of met die van de gastheer. Een bacterie, waarschijnlijk de alfa-proteobacterie, vormde de eerste mitochondriën.

De theorie van Bell stelt dat het virus met zijn RNA of DNA de gastcel infecteerde, waarna het lineaire chromosoom (met centromeer) van dit virus repliceerde en, zodra deze cel fuseerde met een niet geïnfecteerde cel, zich deelde zodat de twee chromosomen zich over de twee dochtercellen verdeelden. Door meerdere infecties met verschillende maar verwante virussen zou het aantal chromosomen toegenomen zijn. Deze proto-eukaryotische, of eigenlijk reeds volwaardige eukaryotische cellen konden daardoor licht verschillen in genetische opmaak (we noemen ze + en – cellen met elk n chromosomen). Hun cellen konden fuseren (lees ‘bevruchten’) en zo een cel voortbrengen met 2n chromosomen. Zodra daar wederom twee celdelingen op volgden hebben we opnieuw twee haploïde cellen + en twee haploïde cellen -. Dit is exact hetzelfde als meiose.

Meiose in geinfecteerde cellen. a en alfa corresponderen met + en - in de tekst
Meiose in geïnfecteerde cellen. a en alfa corresponderen met + en – in de tekst

Dit is een pure theorie die zich echter wel baseert op wat men nu nog terugziet in de tegenwoordige wereld tijdens infectie met het pox-virus. De theorie stelt dus niet alleen dat zowel mitose als meiose een ‘uitvinding’ zou zijn die dankzij de virussen heeft kunnen voorvallen, maar ook dat de celkern van oorsprong vrijwel uitsluitend viraal RNA of DNA bevatte. Op het blog van Gert Korthof is er een levendige discussie over of virussen nu wel of niet als levende organismen moeten worden beschouwd. Patrick Forterre, een gevierd viroloog, is daar een voorstander van en gezien hun mogelijke belang in het ontstaan van mitose en meiose, hebben de virussen wel een speciaal ereplaatsje verdiend.

Uit: Sex and the eukaryotic cell cycle is consistent with a viral ancestry for the eukaryotic nucleus. Philip John Livingstone Bell. Journal of Theoretical Biology 243 (2006) 54–63.
@Snub ik had je een PB gedaan omdat het off topic was
Oké dank je. Hij zit niet in mijn inbox. Laat maar.
@Snug, dan is er iets fout gegaan denk ik. Maar vanuit de Bijbels perspectief wil ik me niet inlaten met paragnosten. O.a. op grond van Deuteronium 18:10-11. Waarbij ik wel wil vermelden dat ik het zeker geen onzin vind of het afdoe als sprookjes.
neilra wijzigde dit bericht op 24-04-2018 23:33
1.01% gewijzigd
Oké bedankt, ik begrijp het. :)
jaw schreef:
24-04-2018 16:50
Uitontwikkeld? Voortplantingsorganen zijn nog steeds niet uitontwikkeld, bij geen enkel organisme op deze planeet.
Dat is een mogelijkheid. We weten echter wel zeker dat iedere soort zich voortplant, en dus werkende voortplantingsorganen heeft.

Wat we echter niet weten, is hoe die voortplantingsorganen zijn ontstaan. Niet door trial and error, want zoals eerder gezegd; een niet werkend voortplantingsorgaan zorgt ervoor dat een soort uitsterft.
En voor de rest, er zijn miljoenen diersoorten die elk een voortplantingssysteem hebben welke zich in een ander stadium bevind. En het is helemaal niet moeilijk om de onderlinge verbanden en verschillen daartussen te zien en hoe men zo gekomen is voor dat organisme in dat milieu levend etc.
Als dat niet zo moeilijk uit te leggen is, ben ik erg benieuwd hoe een eencellige die zich voortplant middels celdeling komt tot een stadium dat het pootjes heeft en een ei legt om zich voort te planten. Daar zijn tussenstadia voor nodig die nooit gevonden zijn, waar geen literatuur over is en waar ik me helemaal niets bij voor kan stellen.

Het moet gebeurd zijn hoor, begrijp me niet verkeerd. Ik wil niet insinueren dat er een hogere macht aan te pas is gekomen, maar ik ben de laatste die gaat beweren dat we begrijpen hoe het leven is ontstaan.
Het lastigste is nog hoe er van chaos orde kan ontstaan. Dat is tegen de natuurwetten en dat is toch wel nodig voor het eerste levende celletje lijkt me.

Een quote:
"De tweede wet van de thermodynamica zegt dat alle systemen waarbij een organiserende kracht afwezig is onvermijdelijk tot chaos zullen neigen – nooit zullen systemen vanzelf ontstaan, zichzelf verbeteren of zichzelf ordenen".
Neilra schreef:
24-04-2018 18:41
Het lastigste is nog hoe er van chaos orde kan ontstaan. Dat is tegen de natuurwetten en dat is toch wel nodig voor het eerste levende celletje lijkt me.

Een quote:
"De tweede wet van de thermodynamica zegt dat alle systemen waarbij een organiserende kracht afwezig is onvermijdelijk tot chaos zullen neigen – nooit zullen systemen vanzelf ontstaan, zichzelf verbeteren of zichzelf ordenen".

Nee.

Deze site weet klaarblijkelijk niet eens wat de 2e wet van de thermodynamica zegt.
Pseudoscience, meer valt er niet van te maken.
julius schreef:
24-04-2018 18:28
Dat is een mogelijkheid. We weten echter wel zeker dat iedere soort zich voortplant, en dus werkende voortplantingsorganen heeft.

Wat we echter niet weten, is hoe die voortplantingsorganen zijn ontstaan. Niet door trial and error, want zoals eerder gezegd; een niet werkend voortplantingsorgaan zorgt ervoor dat een soort uitsterft.

Als dat niet zo moeilijk uit te leggen is, ben ik erg benieuwd hoe een eencellige die zich voortplant middels celdeling komt tot een stadium dat het pootjes heeft en een ei legt om zich voort te planten. Daar zijn tussenstadia voor nodig die nooit gevonden zijn, waar geen literatuur over is en waar ik me helemaal niets bij voor kan stellen.

Het moet gebeurd zijn hoor, begrijp me niet verkeerd. Ik wil niet insinueren dat er een hogere macht aan te pas is gekomen, maar ik ben de laatste die gaat beweren dat we begrijpen hoe het leven is ontstaan.
Jawel, die zijn wel gevonden:
http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 02642.html
Een goed voorbeeld van zo'n tussenvorm is de platworm; zij kunnen zich zowel geslachtelijke als ongeslachtelijk voortplanten:
http://www.waddenzeeschool.nl/uploads/e ... Platwormen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven