Zin maken, hoe ver ga je daar in?

30-04-2018 17:19 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier regelmatig dat je niet altijd kan verwachten dat zin in seks met je partner vanzelf komt, en ik ben het daar zeker mee eens. Vooral in een druk leven met stress, huishouden, evt kinderen etc.

Ik ben ruim 5 jr samen met mijn partner. Zin maken was in het begin absoluut niet nodig, maar sinds een jaar of wat wel. Na het eerste begin kwam de geilheid dan vanzelf wel verder op. Maar het is eigenlijk een beetje een glijdende schaal geweest, achteraf gezien. Van zin maken naar zin houden door ondertussen te fantaseren, en uiteindelijk heb ik nu eigenlijk vaak geen zin meer om zin te maken. Ik word niet geil meer van mijn partner.

Ik ben er best wel van overtuigd dat seks belangrijk is in een relatie, maar in mijn eigen gaat het nu mis. En ik heb eigenlijk geen idee wat ik daar nu mee moet of aan kan doen. Ik ben bang dat als ik het met mijn partner bespreek ik zijn zelfvertrouwen volledig de grond in boor. Heeft iemand hier ervaring mee, of tips misschien? Worden jullie na jaren nog steeds opgewonden van je partner?
Herkenning al om. Al raak ik niet zozeer niet opgewonden van man alswel van überhaupt seks. Het is niet zo dat ik fantaseer over andere mannen en masturberen, ach...
Ik ben gewoon mijn seksdrive kwijt en die wil ik graag terug vinden.
Lees dus mee voor tips
Vind ik ook zo'n raar iets dan maak je maar zin. Heb dat een keer gedaan bij mijn ex partner en voelde mij zo rot en vies daarna.
Je kan ook niet iemand bij je houden en verwachten dat hij/zij trouw is aan je zonder seks.
Therapie misschien en als dat niet helpt is het misschien op.
Eerst zal jij jezelf de vraag moeten stellen. "Waarom kies ik voor een leven samen met mijn partner?"

Want ooit was er een rede dat jullie die keuze maakte om bij elkaar te komen en nu al 5 jaar samen te zijn. Dat jullie leven veranderd spreekt voor zich. Dat jullie beide dus ook andere verantwoordingen krijgen speelt ook mee. De vraag is echter, hoe vaak zijn jullie er nu nog echt alleen voor elkaar. Dat ene waardoor je met elkaar kon lachen, elkaar ook geestelijk kon stimuleren door hobbies of gespreksonderwerpen. Of is dat allemaal opzij geschoven om aan andere doelen te werken of om samen te "overleven".

Als seksueel samenzijn nu het etiket "moeten" krijgt, en zelfs het zin "moeten" maken meespeelt, dan is het een zoveelste verplichting geworden welke energie vreet naast alle andere verplichtingen, i.p.v. dat het om 'willen' en 'kunnen' gaat.

Kans is groot dat er structureel iets scheef zit binnen jullie relatie, puur door de verwachtingen die je hebt richting elkaar. Beter om nu eens uitgebreid samen een relatie evaluatie te doen, qua toekomst doelen en hoe elk er in staat. Misschien zelfs onder begeleiding van een relatie therapeut om zo te voorkomen dat het gesprek verzand in verwijten en stellingnames.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Niet echt herkenning, maar de zin is wel afhankelijk van de periode in de cyclus. Week 1 en 2 zijn prima, week 3 mwah en week 4 prut. In week 3 kan ik nog wel zin maken, maar in week 4 wil ik liefst geen geklooi aan mijn lijf. Soms doe ik het dan wel, maar zonder toeters en bellen.
Dit is koren op mijn molen en ik ga hier meelezen. Het is een probleem waar ik in al mijn relaties tegenaan ben gelopen.
Bij mijn laatste echte ex (een lieverd) voelde ik me zo rot. Ik hield van hem en ik wilde zo graag weer zin krijgen. Maar het gebeurde niet. Hij maakte het uit op den duur en ik kon dat goed begrijpen.
Jaw heeft wel een punt: het komt meestal wel "ergens" door. Dat was bij mij ook zo. Er waren dingen gebeurd die ik niet goed los kon laten. Ik dreef van hem weg zonder dat ik daar macht over leek te hebben.
Toch bespreken. Ik vind vijf jaar snel. Nog sneller lees ik, sinds een jaar of wat.
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 30-04-2018 17:44
36.07% gewijzigd
francieneke schreef:
30-04-2018 17:35
Jaw heeft wel een punt: het komt meestal wel "ergens" door. Dat was bij mij ook zo. Er waren dingen gebeurd die ik niet goed los kon laten. Ik dreef van hem weg zonder dat ik daar macht over leek te hebben.
Bij ons/mij heeft het ook een duidelijke oorzaak en ik weet gelukkig dat het niet aan ons gevoel voor elkaar ligt.
Ik hoef geen trauma te verwerken en geen psychologische blokkade te doorbreken, maar de oorzaak gaat niet meer weg (de komende 18 jaar in ieder geval) dus ik wil vooral leren hoe ik mijn drive terug kan krijgen.
Soms zijn mensen zonder trauma's of problemen gewoon niet zo seksueel ingesteld.
Ik zou dat wel 'uitzoeken' als ik TO was, Ligt het aan een probleem tussen partner en TO of is ze gewoon niet zo seksueel ingesteld of echt afgeknapt op haar partner maar zou een ander wel lust opwekken?

Enan zou TO dat moeten bespreken met haar partner. Want hij kan nu ook niks.
HaPu schreef:
30-04-2018 17:43
, maar de oorzaak gaat niet meer weg (de komende 18 jaar in ieder geval) dus ik wil vooral leren hoe ik mijn drive terug kan krijgen.
In zo'n geval, de oorzaak uit handen geven voor een weekend, wat heel zwaar kan zijn de eerste keer omdat zoiets tegen al je instincten kan gaan. Dit zodat jullie beide de rust kunnen pakken en ook, na de eerste 16 uur bijgepraat te hebben over de oorzaak, eindelijk eens toe te komen aan het praten over wat er nog meer speelt en zo elkaar als geliefden weer te ontdekken ipv als die andere persoon die mede verantwoordelijk is / verantwoording draagt voor de oorzaak.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Ik lees ook even mee. Sorry ik heb geen goede bijdrage. Maar wel "fijn" dat meerdere mensen dit hebben.
HaPu schreef:
Bij ons/mij heeft het ook een duidelijke oorzaak en ik weet gelukkig dat het niet aan ons gevoel voor elkaar ligt.
Ik hoef geen trauma te verwerken en geen psychologische blokkade te doorbreken, maar de oorzaak gaat niet meer weg (de komende 18 jaar in ieder geval) dus ik wil vooral leren hoe ik mijn drive terug kan krijgen.
Zorgen voor kinderen? Dat heeft een enorme impact!
Zin maken en geil worden door doen is heel iets anders dan zin faken en met tegenzin ondergaan.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
30-04-2018 17:55
Zin maken en geil worden door doen is heel iets anders dan zin faken en met tegenzin ondergaan.

Precies. NIks mis met zin maken
Bedankt voor jullie reacties al! 'fijn' dat mensen het herkennen, ik ben er niet de enige in dus. Hopelijk kunnen we allemaal wat uit dit topic halen ;)

Feow, inderdaad, ik bedoelde zin maken op die manier. En op zich vind ik niet erg dat dat nodig is, dat zetje, vriend en ik hebben allebei drukke baan dus dan moest de knop soms eerst even om, en dan volgde de zin vanzelf.

Lucifer, ik ben op zich best een seksueel persoon, vooral als ik goed in mijn vel zit ben ik best flirterig. Maar je haalt wel een goed punt aan, ook in combinatie met wat anderen zeiden. Misschien voel ik me niet helemaal happy met mijn relatie, niet helemaal op m'n plek zoals ik zou willen. En dat dat ook z'n invloed heeft, onderling qua seks en bij mij persoonlijk.
Stof tot nadenken, dankjulliewel.
HaPu schreef:
Ik heb ooit eens een - vind ik - top tip gezien op tv. Degene met de minste zin moest een paar keer per dag dmv een magneet op de keukenkast aangeven hoe erg haar ( tegen)zin was. Hoefde haar man alleen maar te kijken ipv proberen om haar op te vrijen. Doordat ze elke dag een paar keer aan seks dacht " heb ik zin? Zou ik zin kunnen krijgen? Als hij nou x, y, z zou doen zou ik wel willen " etc. steeg haar libido.
Ik vond dat echt van zo'n briljante eenvoud.

En voor sommige mensen werkt het om de monogamie - iets - te laten vieren, en/ of door alle fantasieën uit te leven, door heel erg open te worden over wat ze leuk vinden en de remmen er af te gooien.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik ben nu een aantal jaren van de pil af. Mijn man is gesteriliseerd. Ik merk duidelijk verschil. Ik heb echt veel meer zin in sex dan tijdens het gebruik van de pil. Nu ruim 16 jaar samen en wij zijn content met ons seksleven.

Ook moet ik denken aan een artikel van Monique van de Ven. Zij schreef zo mooi: soms moet je ook zin maken. Na 10 minuten kun je weer verder in je boek. Dat heeft mij ook wel aan het denken gezet. Het is een kleine moeite om seks met je partner te hebben en nog fijn ook.

Ook helpt het bij ons dat wij een dag in de week samen thuis zijn. Als de kinderen naar school zijn duiken wij na de koffie heerlijk het bed in.
http://www.zininseks.nl/watishsdd.html

http://www.zininseks.nl/watkunjeeraandoen.html
En de pil kan inderdaad je libido volledig lam leggen.
Ik kan mijn man echt naar boven sleuren nu en dat was mijn piljaren wel eens anders.
Zo'n dooddoener, zin "moeten" maken. Dat doet me denken aan dat ik vroeger van mijn oma koffie MOEST drinken want dan ging ik het vanzelf lusten. Fact: ik lust en drink nog steeds geen koffie.

Ik herken het verhaal niet echt in mijn huidige relatie. Wel in een vorige relatie.

Echter denk ik dat het hebben van zin en geil worden in een relatie vele kanten raakt. Als je flinke ruzie hebt, niet lekker in je vel zit, het moment in je cyclus, het hebben van een baan en kinderen en een huishouden en een sociaal leven, hobbies etc, dan kan het eenmaal zijn dat de klad er een beetje inschiet. Als één of meer van die dingen onderhuids gaan lopen broeien en irriteren "waarom moet ik altijd de was doen" "waarom kan partner niet eens mee naar de hobby van kind" "vind hij me nog wel aantrekkelijk nu we minder seksen" Verzin het maar en het is een geldige reden om minder seks te hebben.

Voor mij werkt het om te bedenken waarom ik geen zin heb. Loopt mijn relatie niet zoals ik hem graag zou zien? Wil ik meer voorspel? Wil ik dat partner niet gelijk op me duikt maar me ook gewoon "zo" aantrekkelijk vind en verleid? Wat er ook is ik probeer het wel bespreekbaar te maken, of in ieder geval voor mezelf duidelijk te maken waarom ik op dat moment geen zin heb. Of soms gewoon de spanning opbouwen. Herbeleef de eerste date, inclusief dat aantrekken en wegduwen, het flirten, die schuine oogjes naar elkaar toe :P..

Naja, wat ik probeer te zeggen, kijk eerst eens waar het door komt. Drukte, stress, vind je partner niet meer leuk, whatever.. Aan de hand daarvan kun je gaan kijken wat je eraan kunt doen.
Springtouw schreef:
30-04-2018 18:51
Zo'n dooddoener, zin "moeten" maken. Dat doet me denken aan dat ik vroeger van mijn oma koffie MOEST drinken want dan ging ik het vanzelf lusten. Fact: ik lust en drink nog steeds geen koffie.
Zo heb ik wel olijven leren eten, hoor.

Er is een verschil tussen " gadverredamme " en " ik zou liever alvast in mijn boek gaan lezen "
Kom je wel aan je trekken bij de huidige vorm van sex? Misschien heb je kinks die je zou willen uit proberen (en dan even los van of dat met je man is of niet)?

Is hij erg veranderd? Zo niet, ben jij veranderd? En is er een lichamelijk iets (zo als de pil)?
Springtouw schreef:
30-04-2018 18:51
Herbeleef de eerste date, inclusief dat aantrekken en wegduwen, het flirten, die schuine oogjes naar elkaar toe :P..

Hartstikke lollig, maar dat gaat echt niet meer gebeuren als je 175635 jaar getrouwd bent. Mijn man zou vragen of ik mijn leesbril moest hebben, als ik met schuine oogjes naar hem ga zitten gluren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven