Geld lenen.
donderdag 3 mei 2018 om 20:16
Beste mensen,
ik heb een probleem en dat is als volgt.
Ik werk best veel alleen doe een BBL opleiding waardoor ik een duo lening niet mag. Maar ik werk bij me ene baan 35 uur en me andere baan ook nog eens 15 uur maar betaal daar 46% aan de belasting vanwege tweede baantje. voor de rest ga ik ook nog naar school. Ik heb ondertussen wel gewoon me huur en andere kosten die ik moet betalen dus blijft er weinig over. Ik heb nu voor me werk een auto nodig en bedrijfs auto is niet mogelijk. Nou ben ik benieuwd of ik ergens misschien 1000-1500 euro kan lenen als 19 bijna 20 over 2 weken. Met een inkomen van 1000-1200 euro per maand.
ik heb een probleem en dat is als volgt.
Ik werk best veel alleen doe een BBL opleiding waardoor ik een duo lening niet mag. Maar ik werk bij me ene baan 35 uur en me andere baan ook nog eens 15 uur maar betaal daar 46% aan de belasting vanwege tweede baantje. voor de rest ga ik ook nog naar school. Ik heb ondertussen wel gewoon me huur en andere kosten die ik moet betalen dus blijft er weinig over. Ik heb nu voor me werk een auto nodig en bedrijfs auto is niet mogelijk. Nou ben ik benieuwd of ik ergens misschien 1000-1500 euro kan lenen als 19 bijna 20 over 2 weken. Met een inkomen van 1000-1200 euro per maand.
donderdag 3 mei 2018 om 21:22
Huh? Jij betaalt de schulden van je vader af? Als jij het geld harder nodig hebt dan zou ik als eerste stoppen met zijn problemen oplossen.dutchwhiteitger schreef: ↑03-05-2018 21:19Ja klopt alleen was mijn vakantie geld nou net rond de 400 euro extra. En heb ik een vader die ook schulden heeft wat mij dus ook maandelijks geld kost. Vanwege prive omstandigheden
Mocht je echt persé die auto willen zou je kunnen kijken of je rood kunt staan op je bankrekening of een credit card kunt nemen. Maar, dit zijn eigenlijk recepten om zelf uiteindelijk ook diep in de ellende te komen. Dus of het verstandig is moet je je afvragen.
donderdag 3 mei 2018 om 21:22
Er rollen al wat meer lijken uit de kast. Je kunt je geen auto veroorloven. Je kunt je niet veroorloven je vader te helpen met zijn schulden als je zelf al niet rond kunt komen.dutchwhiteitger schreef: ↑03-05-2018 21:19Ja klopt alleen was mijn vakantie geld nou net rond de 400 euro extra. En heb ik een vader die ook schulden heeft wat mij dus ook maandelijks geld kost. Vanwege prive omstandigheden
Trainwreck waiting to happen...
donderdag 3 mei 2018 om 22:16
Hoeveel dagen ga je werken en langs filialen rijden? Kijk eens of dat iets zoals greenwheels niet veel goedkoper is voor een paar dagen per maand. Of kan je niet aan auto sharen doen.
Zolang je schulden met nieuwe schulden gaat oplossen kom je er niet uit. Er zal altijd wel iets zijn waar je extra geld voor nodig hebt.
Kijk waarop je kunt bezuinigen. En wanneer de nieuwe baan minder geld oplevert onder de streep, lees autokosten, dan moet je het gewoon niet doen. Je prioriteit zou in eerste instantie je studie moeten zijn.
Zolang je schulden met nieuwe schulden gaat oplossen kom je er niet uit. Er zal altijd wel iets zijn waar je extra geld voor nodig hebt.
Kijk waarop je kunt bezuinigen. En wanneer de nieuwe baan minder geld oplevert onder de streep, lees autokosten, dan moet je het gewoon niet doen. Je prioriteit zou in eerste instantie je studie moeten zijn.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
donderdag 3 mei 2018 om 22:58
dutchwhiteitger schreef: ↑03-05-2018 22:49Dan lag het tenminste aan mij en waren het mijn schulden was het maar zo'n feest.
Maar nu ga jij jezelf in de schulden werken (mede) omdat je aan die van je vader meebetaalt. Wat is de reden dat jij meebetaalt en heb je al uitgezocht of er geen andere opties zijn waar jij mee kunt leven?
donderdag 3 mei 2018 om 23:05
Waarom betaal jij je vaders schulden? Hij heeft ze blijkbaar zelf gemaakt, dus hij mag ze ook fijn zelf aflossen. Iets met billen branden en blaren enseau. Stop met die bijdragen te doen en ga sparen voor een auto. En tot die tijd iets van greenwheels ofzo.dutchwhiteitger schreef: ↑03-05-2018 22:49Dan lag het tenminste aan mij en waren het mijn schulden was het maar zo'n feest.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
vrijdag 4 mei 2018 om 00:27
vrijdag 4 mei 2018 om 01:13
Dan bij werkgever aangeven dat het niet haalbaar is nu om een auto op eigen kosten aan te schaffen. Als ze toch willen dat je die nieuwe functie start, waarbij je meer gaat verdienen en mischien op termijn wel genoeg geld heb voor een eigen auto, zullen ze mischien met je mee kunnen denken en tijdelijk een auto van de zaak kunnen geven?dutchwhiteitger schreef: ↑03-05-2018 21:04Oke ten eerste ik heb een account aangemaakt omdat ik een beetje radeloos ben. ten tweede ik kan die kosten wel veroorloven maar heb voor me werk voor een betere functie gekregen en daar mee zal mijn salaris ook wel stijgen maar moet ik wel langs filialen rijden en daarvoor is een eigen auto verplicht ze betalen wel bepaalde kosten mee aan de auto maar de aanschaf van een auto moet ik voor regelen.
vrijdag 4 mei 2018 om 01:26
Je hebt geen flauw benul van je eigen financiële situatie. Dan lijkt het me niet slim om te lenen.
Je betaalt geen belasting omdat het je "tweede baan" is. Je betaalt belasting over totale inkomen. Als dat boven bepaalde niveaus is, dan betaal je meer belasting. Of dat bij één of twee werkgevers is, dat maakt niet uit.
Normaal zou één keer je maandinkomen geen enkel probleem zijn, maar je bent duidelijk laag opgeleid, je bent de taal niet goed machtig en hebt blijkbaar geen enkel spaargeld terwijl je wel een baan hebt. In dat geval is een lening voor een consumptiegoed, zoals een auto, gigantisch risicovol voor een bank.
Waarschijnlijk krijg je de lening wel als je geen BKR-noteringen e.d. hebt. Het gaat namelijk om een klein bedrag. Maar je moet je achter je oren krabben wat er mis dat je niet minimaal een maandsalaris aan spaargeld hebt...
Je betaalt geen belasting omdat het je "tweede baan" is. Je betaalt belasting over totale inkomen. Als dat boven bepaalde niveaus is, dan betaal je meer belasting. Of dat bij één of twee werkgevers is, dat maakt niet uit.
Normaal zou één keer je maandinkomen geen enkel probleem zijn, maar je bent duidelijk laag opgeleid, je bent de taal niet goed machtig en hebt blijkbaar geen enkel spaargeld terwijl je wel een baan hebt. In dat geval is een lening voor een consumptiegoed, zoals een auto, gigantisch risicovol voor een bank.
Waarschijnlijk krijg je de lening wel als je geen BKR-noteringen e.d. hebt. Het gaat namelijk om een klein bedrag. Maar je moet je achter je oren krabben wat er mis dat je niet minimaal een maandsalaris aan spaargeld hebt...
stampertje12 wijzigde dit bericht op 04-05-2018 01:46
0.29% gewijzigd
vrijdag 4 mei 2018 om 01:41
Trouwens, je verdient ver onder het minimumloon, dus iets klopt er niet:
Je werkt 35 en 15 uur, is in totaal 50 uur en verdient 1000 euro per maand.
Dat betekent dat je 216 uur per maand werkt en dus ongeveer 4,60 euro per uur verdient. Dat is veel te laag voor je leeftijd.
Dus hier klopt iets niet aan je verhaal. Bovendien is er geen 46% belastingschijf (dus dat getal klopt ook al niet) en betaal je met 1000 euro per maand (=12.000 euro per jaar) maximaal 36% belasting.
Je werkt 35 en 15 uur, is in totaal 50 uur en verdient 1000 euro per maand.
Dat betekent dat je 216 uur per maand werkt en dus ongeveer 4,60 euro per uur verdient. Dat is veel te laag voor je leeftijd.
Dus hier klopt iets niet aan je verhaal. Bovendien is er geen 46% belastingschijf (dus dat getal klopt ook al niet) en betaal je met 1000 euro per maand (=12.000 euro per jaar) maximaal 36% belasting.
vrijdag 4 mei 2018 om 01:43
Dit is volslagen onzin.dutchwhiteitger schreef: ↑03-05-2018 21:05Nee dat komt omdat een tweede baan waar je normaal wit werkt betaal je gewoon 46% aan de belasting.
vrijdag 4 mei 2018 om 05:06
Wat ik niet goed begrijp: je ziet en ervaart ook persoonlijk de nadelige gevolgen van de schulden van je vader. Waarom dan zo onverstandig willen zijn om geld te lenen, als je overduidelijk niet de middelen hebt om de lening terug te betalen?
Gewoon niet doen, voordat je straks in dezelfde financiële situatie als je vader zit. Koop alleen iets als je er geld voor hebt en anders niet. Zeker niet gaan lenen middels creditcard. De rente is erg hoog.
Je werkgever is niet verplicht je een bedrijfsauto te geven. Eigen auto is gezien je financiële situatie geen optie (aanschafkosten, verzekeringskosten, wegenbelastingskosten, reparatiekosten,eventueel wegenwachtkosten e.d.).
Ook vind ik dat wanneer je structureel meerdere dagen per week een auto van iemand zou kunnen lenen, je ook meer zou moeten betalen dan alleen de benzinekosten. Immers auto-onderdelen (zoals de banden) slijten sneller, meer kilometers rijden houdt lagere inruilprijs in etc.
Gewoon niet doen, voordat je straks in dezelfde financiële situatie als je vader zit. Koop alleen iets als je er geld voor hebt en anders niet. Zeker niet gaan lenen middels creditcard. De rente is erg hoog.
Je werkgever is niet verplicht je een bedrijfsauto te geven. Eigen auto is gezien je financiële situatie geen optie (aanschafkosten, verzekeringskosten, wegenbelastingskosten, reparatiekosten,eventueel wegenwachtkosten e.d.).
Ook vind ik dat wanneer je structureel meerdere dagen per week een auto van iemand zou kunnen lenen, je ook meer zou moeten betalen dan alleen de benzinekosten. Immers auto-onderdelen (zoals de banden) slijten sneller, meer kilometers rijden houdt lagere inruilprijs in etc.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 04-05-2018 07:41
0.26% gewijzigd
vrijdag 4 mei 2018 om 07:14
Dit! (Dank u, scheelt mij weer typen.)Stampertje12 schreef: ↑04-05-2018 01:41Trouwens, je verdient ver onder het minimumloon, dus iets klopt er niet:
Je werkt 35 en 15 uur, is in totaal 50 uur en verdient 1000 euro per maand.
Dat betekent dat je 216 uur per maand werkt en dus ongeveer 4,60 euro per uur verdient. Dat is veel te laag voor je leeftijd.
Dus hier klopt iets niet aan je verhaal. Bovendien is er geen 46% belastingschijf (dus dat getal klopt ook al niet) en betaal je met 1000 euro per maand (=12.000 euro per jaar) maximaal 36% belasting.
Don't cry, buy a bag and move on.
vrijdag 4 mei 2018 om 07:26
Zij betaalt niet zijn schulden, hij heeft haar schulden betaald en zij betaalt hem af. Bij een tweede baan betaal je in eerste instantie wel meer belasting omdat je geen loonheffingskorting meer hebt.
TO heb je belasting teruggevraagd? Ook over de afgelopen jaren? Weet je zeker dat je minimumloon betaald krijgt? Heeft je werk een cao waar bijvoorbeeld eindejaarsuitkering of een persoonlijk budget in staat?
Leg je probleem voor aan je werkgever. Misschien kan je geld van je werk lenen en via je loon afbetalen als er geen eindejaarsuitkering oid is. Ga daarnaast met je ouders is gesprek. Kan je uitstel krijgen bij je vader zodat je nu een auto kan kopen? Je kan dan later weer aan hem betalen. Heb je toeslagen aangevraagd? Heb je misschien een oma die je een gift wil doen? Of die nog een auto heeft die je mag lenen?
TO heb je belasting teruggevraagd? Ook over de afgelopen jaren? Weet je zeker dat je minimumloon betaald krijgt? Heeft je werk een cao waar bijvoorbeeld eindejaarsuitkering of een persoonlijk budget in staat?
Leg je probleem voor aan je werkgever. Misschien kan je geld van je werk lenen en via je loon afbetalen als er geen eindejaarsuitkering oid is. Ga daarnaast met je ouders is gesprek. Kan je uitstel krijgen bij je vader zodat je nu een auto kan kopen? Je kan dan later weer aan hem betalen. Heb je toeslagen aangevraagd? Heb je misschien een oma die je een gift wil doen? Of die nog een auto heeft die je mag lenen?
vrijdag 4 mei 2018 om 07:45
Er was een tijdje terug een topic waarbij de TO het bedrag wat eerder door vader als kinderalimentatie aan moeder werd betaald, nu zij volwassen was (24 oid) betaalde als bedrag voor kost en inwoning aan de bewindvoerder van haar moeder. Haar moeder waar zij bij inwoonde stond dus onder bewind. Misschien dat er zoiets ook speelt bij TO en zijn vader?
TO heb je er zicht op dat je meer gaat verdienen als je opleiding straks afgerond is?
Heb je je belastingaangifte ingediend (mogelijk krijg je dan nog aardig wat terug)? Als je van dat bedrag een auto kan kopen en van de verhoging van salaris de andere auto-kosten zou ik het doen. Anders zou ik de andere functie niet aannemen.
TO heb je er zicht op dat je meer gaat verdienen als je opleiding straks afgerond is?
Heb je je belastingaangifte ingediend (mogelijk krijg je dan nog aardig wat terug)? Als je van dat bedrag een auto kan kopen en van de verhoging van salaris de andere auto-kosten zou ik het doen. Anders zou ik de andere functie niet aannemen.
vrijdag 4 mei 2018 om 07:49
Oma die een gift wil doen? Ik vind dat je het probleem en dus ook de verantwoordelijkheid moet laten waar het hoort en dat is bij TO. Daar ga je oma toch niet mee opzadelen door om een financiële gift te vragen? Het is oma's geld en daar moet ze vooral lekker zelf van genieten, al wil ze het tot de laatste cent verbrassen voor haar overlijden. Ik zou mijn grootouders echt nooit om geld gevraagd hebben. Niemand anders ook trouwens. Ik koop alleen iets als ik er het geld voor heb en anders niet.felicia schreef: ↑04-05-2018 07:26Zij betaalt niet zijn schulden, hij heeft haar schulden betaald en zij betaalt hem af. Bij een tweede baan betaal je in eerste instantie wel meer belasting omdat je geen loonheffingskorting meer hebt.
TO heb je belasting teruggevraagd? Ook over de afgelopen jaren? Weet je zeker dat je minimumloon betaald krijgt? Heeft je werk een cao waar bijvoorbeeld eindejaarsuitkering of een persoonlijk budget in staat?
Leg je probleem voor aan je werkgever. Misschien kan je geld van je werk lenen en via je loon afbetalen als er geen eindejaarsuitkering oid is. Ga daarnaast met je ouders is gesprek. Kan je uitstel krijgen bij je vader zodat je nu een auto kan kopen? Je kan dan later weer aan hem betalen. Heb je toeslagen aangevraagd? Heb je misschien een oma die je een gift wil doen? Of die nog een auto heeft die je mag lenen?
Ik lees over de schulden van vader iets anders trouwens hoor.
vrijdag 4 mei 2018 om 08:03
Onzin!!!!dutchwhiteitger schreef: ↑03-05-2018 21:05Nee dat komt omdat een tweede baan waar je normaal wit werkt betaal je gewoon 46% aan de belasting.
vrijdag 4 mei 2018 om 08:12
Zou TO niet bedoelen dat er over de tweede baan geen heffingskorting toe wordt gepast? Want dat kan maar over 1 baan tegelijkertijd en dan zou je inderdaad meer belasting betalen aan de tweede baan. Dat kan je dan wel weer terugkrijgen als je belastingopgave doet, maar dat is natuurlijk maar eens per jaar.Stampertje12 schreef: ↑04-05-2018 01:41Trouwens, je verdient ver onder het minimumloon, dus iets klopt er niet:
Je werkt 35 en 15 uur, is in totaal 50 uur en verdient 1000 euro per maand.
Dat betekent dat je 216 uur per maand werkt en dus ongeveer 4,60 euro per uur verdient. Dat is veel te laag voor je leeftijd.
Dus hier klopt iets niet aan je verhaal. Bovendien is er geen 46% belastingschijf (dus dat getal klopt ook al niet) en betaal je met 1000 euro per maand (=12.000 euro per jaar) maximaal 36% belasting.
TO, heb je voor 30 april je belastingopgave gedaan? Krijg je daar niks over terug?
vrijdag 4 mei 2018 om 08:21
maar dan nog zou hij dat percentage over een klein deel betalen maar het kan niet omdt het totale inkomen geen 20.000 is, de grens van de eerste schijf....Ceridwen91 schreef: ↑04-05-2018 08:12Zou TO niet bedoelen dat er over de tweede baan geen heffingskorting toe wordt gepast? Want dat kan maar over 1 baan tegelijkertijd en dan zou je inderdaad meer belasting betalen aan de tweede baan. Dat kan je dan wel weer terugkrijgen als je belastingopgave doet, maar dat is natuurlijk maar eens per jaar.
TO, heb je voor 30 april je belastingopgave gedaan? Krijg je daar niks over terug?
hij praat over 1000 per maand, dus 36%
Don't cry, buy a bag and move on.
vrijdag 4 mei 2018 om 08:28
dutchwhiteitger schreef: ↑03-05-2018 21:05Nee dat komt omdat een tweede baan waar je normaal wit werkt betaal je gewoon 46% aan de belasting.
Nee hoor. Je betaald Belasting over je totale inkomen. Maar als je van 2 werkgevers salaris krijgt, mag maar 1 van de 2 loonheffingskorting toepassen. Als bij je aangifte inkomstenbelasting blijkt dat je te weinig loonheffingskorting hebt ontvangen, krijg je dit verschil terug.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
vrijdag 4 mei 2018 om 09:14
Onzin? serieus? google het anders even of bespreek het met je werkgever
vrijdag 4 mei 2018 om 09:17
Oke, Jaaa heel nuttig bericht dit. Klopt me Nederlands is niet fantastische. Helaas ben ik niet zo laag opgeleid wel knap dat je dat hier uit kan op maken. Ik heb gewoon me havo.Tenzij je dat laag opgeleid vind. Ten tweede heb ik wel benul van me financiele situatie. Ik weet dat het niet de meest slimme zet zal zijn. En dat ik geen spaargeld heb is omdat ik vanwege prive omstandigheden bij me vader waar ik graag help en inderdaad me geld aan geef omdat ik voor de rest niet zoveel waarde hecht aan geld en meer aan me familieStampertje12 schreef: ↑04-05-2018 01:26Je hebt geen flauw benul van je eigen financiële situatie. Dan lijkt het me niet slim om te lenen.
Je betaalt geen belasting omdat het je "tweede baan" is. Je betaalt belasting over totale inkomen. Als dat boven bepaalde niveaus is, dan betaal je meer belasting. Of dat bij één of twee werkgevers is, dat maakt niet uit.
Normaal zou één keer je maandinkomen geen enkel probleem zijn, maar je bent duidelijk laag opgeleid, je bent de taal niet goed machtig en hebt blijkbaar geen enkel spaargeld terwijl je wel een baan hebt. In dat geval is een lening voor een consumptiegoed, zoals een auto, gigantisch risicovol voor een bank.
Waarschijnlijk krijg je de lening wel als je geen BKR-noteringen e.d. hebt. Het gaat namelijk om een klein bedrag. Maar je moet je achter je oren krabben wat er mis dat je niet minimaal een maandsalaris aan spaargeld hebt...
vrijdag 4 mei 2018 om 09:17
dutchwhiteitger schreef: ↑04-05-2018 09:14Onzin? serieus? google het anders even of bespreek het met je werkgever
Werkgever lijkt mij niet de meest betrouwbare bron voor dit soort info.