Housewarming do's and don'ts?
vrijdag 4 mei 2018 om 11:43
Mijn partner en ik wonen sinds eind januari in ons nieuwe huis. Het is ons eerste koophuis, hiervoor woonden in appartementen. Nu we in een 'echte' gezinsbuurt wonen en ons hier ook willen settelen vinden wij het belangrijk om een goede vriendelijke indruk bij de buren te maken.
Nu vraag ik me af wat een goede manier is om een goede indruk te maken bij je buren. We hebben al aangebelt en ons voorgesteld. Maar is dit genoeg, of is het ook sociaal om ze uit te nodigen om langs te komen voor een kop thee/koffie of zelfs de housewarming?
We plannen om binnenkort een kleine housewarming te houden. Daarvoor gaan we vrienden en familie uitnodigen, om een indruk van ons nieuwe huis te krijgen. In combinatie met een hapje eten, drankje en gezelligheid.
De 2e vraag is dan ook of jullie tips hebben en do's and don'ts voor een housewarming. Wij houden beiden niet van extreme drukte dus willen het rustig houden. Ook wil ik niet continue heen en weer te moeten lopen als "serveerster". Een rondleiding willen we wel doen, maar hoe pak je dit het beste aan?
En de 3e vraag: makkelijke hapjes en drankjes voor een housewarming?
Ik hoop dat er mensen zijn die mij hierin kunnen adviseren.
Ook heb ik een pol toegevoegt.
Alvast bedankt!
Nu vraag ik me af wat een goede manier is om een goede indruk te maken bij je buren. We hebben al aangebelt en ons voorgesteld. Maar is dit genoeg, of is het ook sociaal om ze uit te nodigen om langs te komen voor een kop thee/koffie of zelfs de housewarming?
We plannen om binnenkort een kleine housewarming te houden. Daarvoor gaan we vrienden en familie uitnodigen, om een indruk van ons nieuwe huis te krijgen. In combinatie met een hapje eten, drankje en gezelligheid.
De 2e vraag is dan ook of jullie tips hebben en do's and don'ts voor een housewarming. Wij houden beiden niet van extreme drukte dus willen het rustig houden. Ook wil ik niet continue heen en weer te moeten lopen als "serveerster". Een rondleiding willen we wel doen, maar hoe pak je dit het beste aan?
En de 3e vraag: makkelijke hapjes en drankjes voor een housewarming?
Ik hoop dat er mensen zijn die mij hierin kunnen adviseren.
Alvast bedankt!
vrijdag 4 mei 2018 om 11:47
Wij hebben de buren kerstkaart in de bus geduwd (rond die periode verhuisd) en heb verschillende kaartjes gehad gefeliciteerd met nieuwe woning en wij zijn de buren. We hebben ons voorgesteld en andersom ook.
En zo is het prima, nu het tuin-seizoen is en mensen meer buiten, worden we uitgenodigd voor BBQ en een drankje (bij buren direct naast ons) en doen wij net zo goed (ware het niet dat we nog geen BBQ hebben maar ach).
Verder nemen we onderling pakketjes van elkaar aan van hele straat (10 woningen) en dat leidt tot een gesprekje.
Zo is het goed voor ons, iedereen kent elkaar van naam en meer hoeft ook niet.
En zo is het prima, nu het tuin-seizoen is en mensen meer buiten, worden we uitgenodigd voor BBQ en een drankje (bij buren direct naast ons) en doen wij net zo goed (ware het niet dat we nog geen BBQ hebben maar ach).
Verder nemen we onderling pakketjes van elkaar aan van hele straat (10 woningen) en dat leidt tot een gesprekje.
Zo is het goed voor ons, iedereen kent elkaar van naam en meer hoeft ook niet.
vrijdag 4 mei 2018 om 11:47
Ik zou bij directe buren een briefje in de bus doen dat je een housewarming hebt en er dus wat overlast kan zijn (met eventueel een eindtijd en je telefoonnummer voor het geval ze echt last hebben), en ze in dat briefje ook laten weten dat ze van harte welkom zijn om een borrel te komen drinken. Dan is het geen gigantisch 'ding', maar heb je wel je goede zin getoond.
vrijdag 4 mei 2018 om 11:48
Je kan je afvragen wat je wil bereiken bij je buren. Wil je vriendschappen proberen te sluiten of wil je gewoon een vriendelijk contact?
Ik vind een housewarming verschrikkelijk, om te geven (je mooie nieuwe huis is gelijk vies doordat iedereen er doorheen banjerd) en om te gaan ook (de gastheer/vrouw heeft totaal geen tijd om even je het huis te laten zien want er staan nog meer mensen te wachten)
Ik zou denken dat je beter 1 op 1 elkaar kan leren kennen. Nodig buren uit voor een kop koffie binnenkort, maar ga geen feestje geven voor mensen die je niet kent en daarna wellicht helemaal niet wil leren kennen
Ik vind een housewarming verschrikkelijk, om te geven (je mooie nieuwe huis is gelijk vies doordat iedereen er doorheen banjerd) en om te gaan ook (de gastheer/vrouw heeft totaal geen tijd om even je het huis te laten zien want er staan nog meer mensen te wachten)
Ik zou denken dat je beter 1 op 1 elkaar kan leren kennen. Nodig buren uit voor een kop koffie binnenkort, maar ga geen feestje geven voor mensen die je niet kent en daarna wellicht helemaal niet wil leren kennen
Ik stel mij netjes voor aan de buren en dat was het wel. Ik heb geen zin om mijn net nieuw ingerichte en frisse huis bloot te stellen aan een grote groep in eens.. Zonde van mijn tijd en spullen. Als vrienden ons huis willen zien dan weten ze waar we wonen en zijn ze van harte welkom als ze even een belletje geven. Ik zie het nut niet in van die massale dingen. Je kan geen fatsoenlijk gesprek voeren, je loopt de hele tijd heen en weer met spullen, eten en drinken.. Nope, niet mijn ding. En ik hoef ook niet naar housewarming van anderen. Als het mijn vrienden zijn kom ik er regelmatig en zie ik het huis dan wel . Ik spreek mijn vrienden ook regelmatig dus de voortang van project huis volg ik dan ook, desnoods in de watsapp groep van die betreffende vriend.
Ik hoef mijn buren niet als vriend, ik wil er gewoon normaal mee om kunnen gaan, hallo, dag en hoe gaat het en indien nood aan de man wil ik ook helpen etc. maar ik hoef er niet iedere week mee op de koffie.
Ik hoef mijn buren niet als vriend, ik wil er gewoon normaal mee om kunnen gaan, hallo, dag en hoe gaat het en indien nood aan de man wil ik ook helpen etc. maar ik hoef er niet iedere week mee op de koffie.
je buren hoef je niet uit te nodigen vind ik, je hebt al kennis gemaakt, dat is prima.
Verder: wijn bier etc in een grote schaal koud zetten, glazen erbij, 1e drankje verzorg jij daarna laat je iedereen lekker zelf pakken, wat happies erbij en klaar. Hoeft niet al te ingewikkeld te zijn.
Rondje huis zou ik in groepjes doen, meestal richt zich dat vanzelf wel.
( Bijv. A en B komen aan, dan zeg je wacht ff ik doe zo ff een rondje> neem een wijntje , daarna komen C en D en dan roep je A en B erbij voor je toertje
Verder: wijn bier etc in een grote schaal koud zetten, glazen erbij, 1e drankje verzorg jij daarna laat je iedereen lekker zelf pakken, wat happies erbij en klaar. Hoeft niet al te ingewikkeld te zijn.
( Bijv. A en B komen aan, dan zeg je wacht ff ik doe zo ff een rondje> neem een wijntje , daarna komen C en D en dan roep je A en B erbij voor je toertje
vrijdag 4 mei 2018 om 11:50
Wij hebben de (naaste) buren inderdaad uitgenodigd op dezelfde dag als vrienden en familie voor een soort 'inloop' bezoek. Iedereen was welkom tussen 13 en 20 uur. De deur stond open en ik had een grote pan soep gemaakt met broodjes, knabbels en dergelijke. Niets ingewikkelds. Van de eettafel had ik een bar gemaakt waar iederen zelf kon nemen. Om zoveel tijd een nieuwe pot koffie op tafel. En de gasten liepen zelf door het huis: vragen krijg je vanzelf. Het werd erg gezellig en sommige gasten gingen weer na een uurtje, anderen bleven op het balkon hangen en kletsen. Voor de late gasten had ik van tevoren hartige taarten gebakken die ik alleen even moest opwarmen. Salade erbij en de wijn vloeide rijkelijk. Uiteindelijk gingen de laatste mensen rond 23 uur naar huis
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
vrijdag 4 mei 2018 om 11:51
Je zet drank en glazen op de tafel, zelfbediening en en hapjes op de tafels.
Zeg dat ze zelf door het huis mogen lopen als ze dat willen.
Buren zou ik niet uitnodigen, tenzij je er vrienden mee wilt worden.
Maarre..... je woont er al sinds januari, dan heeft iedereen je huis toch al gezien?
Zeg dat ze zelf door het huis mogen lopen als ze dat willen.
Buren zou ik niet uitnodigen, tenzij je er vrienden mee wilt worden.
Maarre..... je woont er al sinds januari, dan heeft iedereen je huis toch al gezien?
ik geef mn bek ook maar een douw
vrijdag 4 mei 2018 om 12:07
Ondanks geen tijd om huis te laten zien banjeren de mensen dus door je nieuw gestylde huis? Beetje krom.JuliaChild schreef: ↑04-05-2018 11:48Je kan je afvragen wat je wil bereiken bij je buren. Wil je vriendschappen proberen te sluiten of wil je gewoon een vriendelijk contact?
Maar ik begrijp je volledig! Ik ook geen fan van dit soort zaken. Grote groepen, faciliteren in vermaak en drank en spijs, organisatie, je huis op zijn kop.
Bah.
vrijdag 4 mei 2018 om 12:09
Wij zouden elkaars ideale buren zijn!!poldervrouw schreef: ↑04-05-2018 11:48Ik stel mij netjes voor aan de buren en dat was het wel. Ik heb geen zin om mijn net nieuw ingerichte en frisse huis bloot te stellen aan een grote groep in eens.. Zonde van mijn tijd en spullen. Als vrienden ons huis willen zien dan weten ze waar we wonen en zijn ze van harte welkom als ze even een belletje geven. Ik zie het nut niet in van die massale dingen. Je kan geen fatsoenlijk gesprek voeren, je loopt de hele tijd heen en weer met spullen, eten en drinken.. Nope, niet mijn ding. En ik hoef ook niet naar housewarming van anderen. Als het mijn vrienden zijn kom ik er regelmatig en zie ik het huis dan wel . Ik spreek mijn vrienden ook regelmatig dus de voortang van project huis volg ik dan ook, desnoods in de watsapp groep van die betreffende vriend.
vrijdag 4 mei 2018 om 12:12
Je hebt je al voorgesteld, dat is wel genoeg. Nu het weer lekkerder weer wordt, zie je ze waarschijnlijk wat vaker en dan kan je eventueel een leuk gesprekje aanknopen.
Zoals iemand hier boven al schreef, als je de housewarmingparty gaat geven, kan je bij je directe buren een briefje in de deur doen met de tijden en ze eventueel ook uitnodigen. Maar ik denk niet dat ze dan langs komen hoor, ze kennen je vrienden en familie immers niet (ikzelf vind het ook nooit leuk om in m'n eentje op verplichte feestjes te zijn waar ik niemand ken behalve de gastvrouw die druk bezig is) Maar misschien zien je buren dat wel anders
Wat betreft de housewarming, je zet hapjes en drankjes klaar, zodat iedereen zelf kan pakken. En je doet de rondleiding in kleine groepjes, of in één keer als iedereen er is.
Geniet van je nieuwe huis
Zoals iemand hier boven al schreef, als je de housewarmingparty gaat geven, kan je bij je directe buren een briefje in de deur doen met de tijden en ze eventueel ook uitnodigen. Maar ik denk niet dat ze dan langs komen hoor, ze kennen je vrienden en familie immers niet (ikzelf vind het ook nooit leuk om in m'n eentje op verplichte feestjes te zijn waar ik niemand ken behalve de gastvrouw die druk bezig is) Maar misschien zien je buren dat wel anders
Wat betreft de housewarming, je zet hapjes en drankjes klaar, zodat iedereen zelf kan pakken. En je doet de rondleiding in kleine groepjes, of in één keer als iedereen er is.
Geniet van je nieuwe huis
vrijdag 4 mei 2018 om 12:14
Nee, niet doen.
Zo schep je allerlei ongewenste verplichtingen naar je buren.
Als je er al vanaf januari woont had je al vrijblijvend kennis kunnen maken met je buren en als er 'n klik was al 'ns met elkaar kunnen borrelen. Als je dit in al die maanden nog niet wederzijds in elkaar gevonden hebt, zou ik het erbij laten. Wellicht kun je toch wel bij elkaar terecht voor planten/post als jullie op vakantie gaan.
Zo schep je allerlei ongewenste verplichtingen naar je buren.
Als je er al vanaf januari woont had je al vrijblijvend kennis kunnen maken met je buren en als er 'n klik was al 'ns met elkaar kunnen borrelen. Als je dit in al die maanden nog niet wederzijds in elkaar gevonden hebt, zou ik het erbij laten. Wellicht kun je toch wel bij elkaar terecht voor planten/post als jullie op vakantie gaan.
vrijdag 4 mei 2018 om 12:18
Ik ken mensen die gaven een house-warming voor het geklus in huis begon. Dat scheelde in opruimen en schoonmaken. Vond het geniaal.
Ik denk dat buren wel komen als je ze uitnodigt. Dat ze vinden dat ze het niet kunnen maken niet te komen. Dus hou er rekening mee...nodigen betekend dat je ze gaat zien.
Overigens zet dit een begin in voor het vervolg. Daarom...nu nadenken over de wijze waarop je contact wenst te hebben en voort te zetten.
Ikzelf hou het met buren graag bij vriendelijk hallo. Geen koffie of andere verwachtingen. Heb anders meegemaakt en mijn ervaring is dat vanuit verwachtingen en het idee dat het heel close is en kan er dingen gebeuren die het moeilijk(er) maken vervolgens grenzen aan te geven.
Buren zijn belangrijk, echter voor mij met een gepaste afstand graag.
Ik denk dat buren wel komen als je ze uitnodigt. Dat ze vinden dat ze het niet kunnen maken niet te komen. Dus hou er rekening mee...nodigen betekend dat je ze gaat zien.
Overigens zet dit een begin in voor het vervolg. Daarom...nu nadenken over de wijze waarop je contact wenst te hebben en voort te zetten.
Ikzelf hou het met buren graag bij vriendelijk hallo. Geen koffie of andere verwachtingen. Heb anders meegemaakt en mijn ervaring is dat vanuit verwachtingen en het idee dat het heel close is en kan er dingen gebeuren die het moeilijk(er) maken vervolgens grenzen aan te geven.
vrijdag 4 mei 2018 om 12:23
Buren: zou ik niet uitnodigen, wel even een briefje in de bus dat je een feestje geeft (of als je het persoonlijk wilt maken, even aanbellen). En verder, nodig ze een keer uit voor drankje, maak op straat een babbeltje, doe mee aan eventuele buurtactiviteiten etc.
Housewarming: zou ik niet eens zo noemen/nadruk opleggen. Nodig de mensen uit die je het meest dierbaar zijn en zeg dat jullie gewoon zin hebben in een klein feestje of bijvoorbeeld met mooi weer zin hebben in een bbq. Laat iedereen wat meenemen en maak er een gezellige avond van.
Waarschijnlijk hebben deze mensen jullie huis al gezien. Zo niet, dan kunnen ze als ze hier zelf om vragen, nog even met jullie een rondje door het huis heen.
Housewarming: zou ik niet eens zo noemen/nadruk opleggen. Nodig de mensen uit die je het meest dierbaar zijn en zeg dat jullie gewoon zin hebben in een klein feestje of bijvoorbeeld met mooi weer zin hebben in een bbq. Laat iedereen wat meenemen en maak er een gezellige avond van.
Waarschijnlijk hebben deze mensen jullie huis al gezien. Zo niet, dan kunnen ze als ze hier zelf om vragen, nog even met jullie een rondje door het huis heen.
vrijdag 4 mei 2018 om 12:25
Is dat zo?Troeteltje schreef: ↑04-05-2018 12:18Ik ken mensen die gaven een house-warming voor het geklus in huis begon. Dat scheelde in opruimen en schoonmaken. Vond het geniaal.
Onze buren stonden op de eerste dag dat we in het huis woonden en meteen een verjaardagsfeestje vierden met bloemen in de keuken. Vonden we hartstikke leuk, maar het zijn nou net die buren die gepaste afstand willen houden.
vrijdag 4 mei 2018 om 12:39
Nou ja, je snapt wat ik bedoel. Je krijgt een tourtje door het huis en verder zie je ze niet meer want druk met drank en de tourtjes door het huis.Troeteltje schreef: ↑04-05-2018 12:07Ondanks geen tijd om huis te laten zien banjeren de mensen dus door je nieuw gestylde huis? Beetje krom.
Maar ik begrijp je volledig! Ik ook geen fan van dit soort zaken. Grote groepen, faciliteren in vermaak en drank en spijs, organisatie, je huis op zijn kop.
Bah.
vrijdag 4 mei 2018 om 13:03
Wij hebben de buren niet uitgenodigd... wij willen prima contact met de mensen om ons heen maar meer ook niet. Als iemand hulp nodig heeft staan we voor elkaar klaar (bejaarde buurman help ik regelmatig met kleine klusjes) en zeggen elkaar gedag en een kort oppervlakkig praatje maar dat is het dan ook. Moet er niet aan denken om, zoals bij vrienden van ons, dermate close met je buren te zijn dat ze te pas en te onpas bij je op de stoep staan of zelfs achterom komen... bleh!
Dus ik zou kennismaken. Housewarming voor familie en vrienden (of apart van elkaar als je huis/tuin te klein is). Wij zetten altijd een grote koelkast helemaal vol met drankjes en hapjes en geven iedereen bij binnenkomst het eerste drankje, waarna we naar de koelkast verwijzen
Dat doet bij ons eigenlijk iedereen wel zo... en dan kun je er zelf ook van genieten. Hapjes gewoon simpele dingen voor op tafel, maak het jezelf vooral niet te moeilijk zeg ik altijd (maar wij zijn dan ook niet zo van de creatieve hapjes en het uitgebreide werk
)
Dus ik zou kennismaken. Housewarming voor familie en vrienden (of apart van elkaar als je huis/tuin te klein is). Wij zetten altijd een grote koelkast helemaal vol met drankjes en hapjes en geven iedereen bij binnenkomst het eerste drankje, waarna we naar de koelkast verwijzen
vrijdag 4 mei 2018 om 13:12
Ik geef altijd liever een housecooling, als afscheid van mijn oude huis en om mijn nieuwe huis te sparen. Maar als jij beschaafde, rustige vrienden hebt, dan zou ik het niet anders aanpakken dan ieder ander feestje dat je geeft.
Verder bel ik aan bij mijn directe nieuwe buren, of ik gooi een kaartje met contactgegevens in de bus. Ik vind dat contact moet groeien. Je weet nog niet wat voor mensen het zijn, en misschien zit je helemaal niet op intensief contact te wachten. Ik kijk dus altijd eerst de kat uit de boom. Ik ben totaal niet bezig met een goede indruk maken, dat is nergens voor nodig. Ik woon er gewoon.
Verder bel ik aan bij mijn directe nieuwe buren, of ik gooi een kaartje met contactgegevens in de bus. Ik vind dat contact moet groeien. Je weet nog niet wat voor mensen het zijn, en misschien zit je helemaal niet op intensief contact te wachten. Ik kijk dus altijd eerst de kat uit de boom. Ik ben totaal niet bezig met een goede indruk maken, dat is nergens voor nodig. Ik woon er gewoon.
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 04-05-2018 13:15
8.66% gewijzigd
vrijdag 4 mei 2018 om 13:13
Nieuwe buren in de straat nodigen hier vaak een aantal (bijna) directe buren uit of het rijtje waarin ze wonen. Meestal een kleine borrel (binnen of in de tuin). Het is echt puur ter kennismaking en niet voor een rondleiding of zo. Het is meestal simpel met bier/wijs/fris en chips/knabbels op de sta tafel.
Een gewone huiswarming hebben wij niet gedaan. Eventueel gaven we een toertje als mensen de eerste keer op bezoek kwamen, maar dat was het wel.
Een gewone huiswarming hebben wij niet gedaan. Eventueel gaven we een toertje als mensen de eerste keer op bezoek kwamen, maar dat was het wel.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
vrijdag 4 mei 2018 om 13:19
Alles door elkaar en dan met een soeplepel inschenken?guppekop schreef: ↑04-05-2018 11:48je buren hoef je niet uit te nodigen vind ik, je hebt al kennis gemaakt, dat is prima.
( Bijv. A en B komen aan, dan zeg je wacht ff ik doe zo ff een rondje> neem een wijntje , daarna komen C en D en dan roep je A en B erbij voor je toertje![]()
Damned if I don’t
vrijdag 4 mei 2018 om 13:48
Ik ben lid geworden van de buurtvereniging. Ook omdat ik 200km ben verhuisd en naast collega’s 30 km verderop niemand kende. Ben heel blij met die keuze. Maar moeten ze dat wel hebben bij je.
We hebben het nu zo naar ons zin dat we een groter huis in dezelfde wijk gaan huren. (Ivm gezinsuitbreiding)
We hebben het nu zo naar ons zin dat we een groter huis in dezelfde wijk gaan huren. (Ivm gezinsuitbreiding)
vrijdag 4 mei 2018 om 19:04
Leuk. Maareh.......het verband met de vraag van TO ontgaat me heel even. Ondanks dat het een goede tip is voor degenen die hiervan houden en geen weet hebben van het bestaan van zoiets,Kippenmama schreef: ↑04-05-2018 13:48Ik ben lid geworden van de buurtvereniging. Ook omdat ik 200km ben verhuisd en naast collega’s 30 km verderop niemand kende. Ben heel blij met die keuze. Maar moeten ze dat wel hebben bij je.