Lijf & Lijn alle pijlers

Trek in zoet verminderen.

05-05-2018 13:29 51 berichten
Goedemiddag deze zonnige zaterdag ,

Dames , wie van jullie heeft er moeite met afvallen door te veel trek in snoep.

Ik probeer af te vallen, cq strakker tw worden door 2 a 3 keer in de week te sporten.

Ontbijt , optimel 250 gram met ongeveer 45 gram granola.
Ik doe eigenlijk niet zo zeer aan een lunch maar eet wanneer ik trek heb.
Om half elf ongeveer een banaan.
Tussen de middag een mineola of een droge bruine boterham ( soms)

Tussendoor wat tomaatjes en of een zakje cup A soep.

Wat druiven of nog wat fruit. Soms een gekookt eitje.

S avonds groenten in combinatie met vlees. Van beide aardig wat.

Omdat ik tussendoor veel , heel veel honger heb neem ik toch wat snoepjes, of chocolade.

Eigenlijk barst ik heel de dag van de honger.

Van brood krijg ik een enorme buik, vandaar dat ik dat weinig eet.

Wie heeft er tips, waarschijnlijk eet ik gewoon veel te weinig.

Noten, ongebrand en ongezouten vindt ik erg lekker, maar zijn ook weer dikmakers.

Ik neig ernaar om weight watchers te doen, maar dan mag je behalve vlees groenten en fruit weer zo weinig.

Ben een enorme zoetekauw... :cry:

Ik vindt mezelf een slappeling omdat ik die zoetbehoefte niet onder controle krijg. :mad:
anoniem_647b41c7d0fd8 wijzigde dit bericht op 05-05-2018 13:34
0.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je ontbijt en luncht amper, logisch dat je dan tussendoor trek krijgt en chocola/snoep gaat eten. Begin eens met elke dag goed lunchen, bijvoorbeeld met een salade, als je brood niet fijn vindt.
Is dat weinig , 250 Gr optimel en 45 Gr granola ?

Die lunch ben ik met je eens, salades ben ik niet dol op...echter wel gezond en vullend natuurlijk.
Begin de dag met een goed vullend ontbijt en niet met zielige 'magere' dingen als Optimel en dergelijke. Gewoon volle Griekse yoghurt!

Daarnaast hoef je echt niet bang te zijn dat noten dikmakers zijn. Ze zijn gezond, vullen en daarnaast nog lekker ook. Veel gezonder dan drop en dergelijke!

Ik zou de dag beginnen met een stevig ontbijt en een 's middags een goed vullende lunch. Noten, honing, fruit, boterhammen, yoghurt, weet ik veel wat. Je zal zien dat je dan niet meer zo'n rammelende maag hebt heel de dag door.
Je ontbijt met Optimel (met kunstmatige zoetstoffen) en granola (die ook gezoet is). Dubbel zoet dus. Waarom de optimel niet gewoon vervangen door kwark, yoghurt, melk, karnemel?
En die granola ..... Zet de avond van te voren twee eetlepels havermout in een bakje met melk, karnemelk, yoghurt of versgeperste jus d'orange in de koelkast, samen met wat diepvriesfruit (frambozen en bosbessen is mijn favoriet, of mangostukjes). Doe daar de volgende dag een paar lepels kwark bij, even de staafmixer erdoor en je hebt een superlekkere smoothie. Als het je niet zoet genoeg is kun je er een beetje Stevia doorheen roeren; dat is een natuurlijke zoetstof die je bloedsuiker niet als een gek laat stijgen (waarna je de overbekende suikerdip krijgt met als gevolg: trek in zoet). Let wel op dat je pure Stevia koopt (o.a. bij de drogist of bij de reformwinkel). In de supermarkt is alleen Stevia te koop die gemengd is met kunstmatige zoetstoffen.

En wat de trek in zoet betreft: dat is een kwestie van gewoon cold turkey afkicken. Als je geen suiker meer eet - en alleen nog maar langzame koolhydraten - blijft je bloedsuiker stabiel en hoeft je lichaam geen insulinestoot meer te produceren.

Als lunch inderdaad een salade.

Voor de lekkere trek tussendoor: handje noten, gekookt eitje, stukje pure chocola (80%), stukje kaas, halve avocado (met wat peper en zout) uitlepelen, volkoren cracker met pindakaas.
Begin je dag met gebakken ei met kaas en bacon op volkoren brood. Eet echte ptoducten en dus een normale yoghurt ipv optimel. Meer vet en eiwit zorgt voor minder trek in zoete koolhydraten.
Kunstenkitsch schreef:
05-05-2018 13:47
Begin de dag met een goed vullend ontbijt en niet met zielige 'magere' dingen als Optimel en dergelijke. Gewoon volle Griekse yoghurt!

Daarnaast hoef je echt niet bang te zijn dat noten dikmakers zijn. Ze zijn gezond, vullen en daarnaast nog lekker ook. Veel gezonder dan drop en dergelijke!

Ik zou de dag beginnen met een stevig ontbijt en een 's middags een goed vullende lunch. Noten, honing, fruit, boterhammen, yoghurt, weet ik veel wat. Je zal zien dat je dan niet meer zo'n rammelende maag hebt heel de dag door.

Maar dat zijn het wel. Kunnen ze nog zo gezond zijn, het tikt flink aan als je niet heel streng bent met portiegrootte, wegen dus.
(Ik vind ze lekker, maar heb na 1 portie zoals aanbevolen nog steeds trek, dus kies dan liever wat anders).
Mijn granola maak ik zelf, niet of nauwelijks gezoet dus dat valt denk ik mee.
Misschien doet die optimel inderdaad weinig en laat die me rammelen vd honger na 1,5 uur.
100 gram noten komt al rond de 600 kcal dus ook al zijn ze gezond, als je een snaaier bent eet je daar snel veel te veel van
Na je ontbijt alleen een banaan, een mineola, wat snoeptomaatjes en af en toe een droge bruine boterham zet natuurlijk geen zoden aan de dijk.

Áls je van jezelf weet dat je dus gaat snoepen/snacken/snaaien als je honger hebt, zorg dan dat je gewoon goed luncht. Op een goede lunch kan je echt wel weer wat uren vooruit.
Verder, honger of trek hoort er soms ook gewoon bij. Je wilt afvallen, dus minder binnen krijgen, tja..
Het is maar een gevoel, je gaat er niet dood van en als je een tijdje wacht, wordt het ook vanzelf weer minder. Je moet je zelfbeheersing daarin wat gaan trainen, dan wordt het vanzelf normaal.
(Hier recent 12 kg afgevallen door ‘gewoon’ minder te gaan eten, geen rare diëten of grote veranderingen, kc tellen en zelfbeheersing).
En als je van jezelf weet dat je een snaaier bent, zou ik niet beginnen aan een handje noten of een blokje pure chocola (omdat het dan waarschijnlijk niet blijft bij één handje of één blokje).
Gekopbloemen schreef:
05-05-2018 13:29
-
Logisch dat je honger krijgt, je eet amper wat in de ochtend en middag. Uiteraard gaat je lichaam dan om eten vragen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-05-2018 19:15
Reden: OP quote verwijderd
75.34% gewijzigd
Zoals gezegd inderdaad best wel echt lunchen.

En bij weight watchers krijgt quasi alles punten dus kan je zelf verdelen hoe je die verdeelt.
In het verleden mooie resultaten mee behaald dus kan soms een goede hulp zijn.
Jullie hebben vast gelijk.

Ik zit met het idee, hoe meer je stouwt , hoe minder je afvalt.

Fout natuurlijk want s middags gaat het er toch wel in in de vorm van suiker.

Zo at ik ook heel veel Brinta in de ochtend. Je zou zeggen een stevig ontbijt, maar ook daar heb ik al heel snel weer verschrikkelijke honger van.
Kunstenkitsch schreef:
05-05-2018 13:47

Met 250 gram volle Griekse yoghurt en 100 gram amandelen krijg je bijna 20 gram verzadigd vet binnen. Dat is al bijna de maximale dagelijkse hoeveelheid per dag voor een vrouw (uitgaande van 2.000 calorieën per dag). En dan moet je nog lunchen en avondeten.
Gekopbloemen schreef:
05-05-2018 14:09

Fout natuurlijk want s middags gaat het er toch wel in in de vorm van suiker.

Zo at ik ook heel veel Brinta in de ochtend. Je zou zeggen een stevig ontbijt, maar ook daar heb ik al heel snel weer verschrikkelijke honger van.
Die honger kan natuurlijk ook een beetje tussen je oren zitten. Je kan ook gewoon denken: ‘ik heb 1,5 uur geleden nog gegeten, suck it up, ik wacht even tot lunchtijd’.

Verder kan het werken om weinig te eten (maar dat vergt gewoon doorzettingsvermogen). Ik weet dat ik op werkdagen heel goed weinig kan eten (en wat ik dan eet is gezond).
In het weekend lukt dat me gewoon niet. Dus dan eet ik bewust drie maaltijden, die goed vullen.
Discipline is inderdaad een dingetje. :-$
vitamined schreef:
05-05-2018 14:14
Die honger kan natuurlijk ook een beetje tussen je oren zitten. Je kan ook gewoon denken: ‘ik heb 1,5 uur geleden nog gegeten, suck it up, ik wacht even tot lunchtijd’.

Verder kan het werken om weinig te eten (maar dat vergt gewoon doorzettingsvermogen). Ik weet dat ik op werkdagen heel goed weinig kan eten (en wat ik dan eet is gezond).
In het weekend lukt dat me gewoon niet. Dus dan eet ik bewust drie maaltijden, die goed vullen.

Precies dit. Afvallen is niet persé leuk en makkelijk. Soms moet je je gevoel negeren en je vasthouden aan je verstand.
Maar had je dat zelf niet door? Je eet nauwelijks iets dat voedzaam is tot je avondeten en je vindt het raar dat je trek krijgt en gaat snoepen? Je doet niet aan lunch? Sorry, maar wat moet ik daar nu van zeggen?

Ga fatsoenlijk ontbijten en lunchen en neem tussendoortjes!
Life is short. Eat dessert first.
Wat mijn voorgangers zeggen. En ik zie nauwelijks eiwitten in je dieet. Als lunch een kom verse bamisoep met groenten en een gekookt ei. Zit ik heel lang 'vol' van.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Gekopbloemen schreef:
05-05-2018 14:09

Waarom 'stouwen'? Gewoon normaal lunchen is toch geen 'stouwen'?
Tjezus, wat vals
Helemaal eens met voorgaande tips, gezond en regelmatig eten...

Maar misschien is dit een tip... ik ben een enorme zoetekauw, vooral koekjes :worship: . Ik kreeg het advies om kaneelthee te drinken, gewoon kaneelstokje in een liter heet water. Je kan het mengen met wat je lekker vindt. Ik doe er ook gember of limoen bij. Zet ik op mijn bureau of 's avonds op tafel en regelmatig een kop nemen.

Lekker en helpt tegen de suikerbehoefte (zonder de sugarrush slaap ik ook nog eens lekkerder).
Het komt altijd weer goed...het kost alleen maar tijd
Meer vetten eten, daarvan blijf je langer een vol gevoel houden. Vetten uit volvette zuivelproducten, ongebrande noten, avocado's. Vetten zijn echt niet slecht, zolang het maar geen bewerkte vetten zijn, zoals transvetten.

Ik zie redelijk wat bewerkte producten in je voorbeeldlijstje staan: granola, cup a soup, optimel. In veel van die dingen zitten toegevoegde suikers.

Druiven en bananen bevatten veel suikers, je zou deze kunnen switchen met ander fruit zoals aardbeien, blauwe bessen, frambozen, bramen. Als die in seizoen zijn, dan zijn ze goedkoop. Buiten het seizoen kan je ze in de diepvries goedkoop vinden.

Qua drinken moet je ook opletten dat je geen extra suikers binnen krijgt. Kies zoveel mogelijk voor water, light of zero frisdrank, koffie of thee zonder suiker.

Als je suiker ergens aan moet toevoegen, dan kan je kiezen voor stevia of erythritol.

Je lichaam is gewend om energie te halen uit al die koolhydraten. Je lichaam kan ook energie halen uit vetten. Beperk die koolhydraten, en vul aan met vetten.
Verbreek de relatie tussen snoepjes en beloning, want de enige die je ermee beloont is de tandarts.
Lekker boeiend

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven