Kinderwens, maar bang om vrijheid te verliezen

06-05-2018 12:29 1095 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet zo goed of dit topic thuis hoort bij relaties, kinderen of zwangerschap. Dus ik hoop dat het goed staat. A langere tijd hebben vriend en ik een kinderwens en concreet ook plannen om eind dit jaar met de pil te stoppen, maar sinds een week of 3 krijg ik het zelfs maar benauwd bij het idee om met de pil te stoppen.

Ik ben zo bang om mijn vrijheid te verliezen en zie enorm op tegen de beperkingen die een zwangerschap en de borstvoedingsperiode met zich mee brengen: het niet kunnen uitoefenen van mijn hobby's, vaker thuis moeten blijven omdat ik moet ben en dan nog de fysieke ongemakken. Maar ook daarna: je hebt een kind wat 24/7 van jou afhankelijk is, ju kunt nooit zo meer weg etc.

Bij veel vriendinnen zie ik dat afspraken die vooraf tussen man en vrouw zijn gemaakt totaal in het water vallen: mannen blijven hun leven leiden terwijl de vrouw veel inlevert...mannen die opeens toch 5 dagen blijven werken, in het weekend hun hobby's blijven doen en geen rekening houden met het feit dat ze een gezin hebben. Ik heb een vriend met een sterke eigen mening en hij houdt uit zichzelf niet echt rekening met mij, ik moet vaaak mijn grenzen bewaken en ik heb een (irreële?) angst dat ik na de zwangerschap vaak dingen moet laten omdat vriend eigen plan trekt.

Zijn er meer mensen die vooraf deze "angst" hadden en hoe is dat uitpakt?
anoniem_286757 wijzigde dit bericht op 06-05-2018 12:34
0.48% gewijzigd
Je hebt niet zozeer een kinderwens met je vent, maar een losstaande kinderwens, zeg maar ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Er zijn genoeg vrouwen op dit topic die zeggen dat ze met kinderen nog precies kunnen doen wat ze vóór de zwangerschap konden doen.
Ik geloof daar niet veel van, maar ze zullen zich wel melden.
Eentje heeft een roze avatar.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Is het niet eerlijker om te zeggen " kinderwens maar bang dat partner geen leuke vader wordt " ?
Ik ben gek op mijn kinderen, maar ik mis zeker de vrijheid die we nu niet meer hebben. Als ik weer zou mogen kiezen, zou ik best twijfelen of ik er aan zou beginnen.
Je krijgt er wel veel voor terug, maar je moet ook veel geven, dat had ik wel onderschat.
missmadame schreef:
06-05-2018 12:29
Ik heb een vriend met een sterke eigen mening en hij houdt uit zichzelf niet echt rekening met mij, ik moet vaaak mijn grenzen bewaken en ik heb een (irreële?) angst dat ik na de zwangerschap vaak dingen moet laten omdat vriend eigen plan trekt.

Ik denk dat vooral je relatie een probleem is om je vrijheid niet te verliezen.

Als alles in evenwicht is lever je beide iets aan vrijheid in, maar blijft die vrijheid wel gelijkwaardig verdeeld over beide ouders. Levert de een veel meer in dan de ander dan kan dat een behoorlijke wissel op je relatie trekken.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 06-05-2018 12:37
0.23% gewijzigd
Als je een nanny inhuurt dan kun je net zo vrij zijn met kinderen net zo vrij zijn als zonder.
The attitude of others towards you is the reflection of their state of mind.
Ik zou op je gevoel vertrouwen dat jij en je partner nog niet op één lijn liggen. Op moment dat je denkt dat hij niet jouw grenzen in het oog houdt en er daarmee een gebrek is aan vertrouwen in hem als jouw team, dan zou ik het niet doen.
Eerst zorgen dat je hem daarin wel vertrouwt. En dat er op z'n minst duidelijke en eerlijke afspraken zijn gemaakt.

Mijn partner vertrouw ik blindelings op zijn woord. Als hij zegt de zorg 50% te dragen, dan doet hij dat. Als ik daarover twijfelde, had ik ook een zwangerschap niet aangedurfd.
Hips, hopsakee en pierlala.
blijfgewoonbianca schreef:
06-05-2018 12:32
Je hebt niet zozeer een kinderwens met je vent, maar een losstaande kinderwens, zeg maar ?
Dit is ook de indruk die ik krijg.

Misschien is het handiger om de veranderingen door te voeren voor het kind er is? Dus dat hij alvast minder werkt, dat jullie alvast je vrije tijd anders gaan regelen en zo?
himalaya schreef:
Er zijn genoeg vrouwen op dit topic die zeggen dat ze met kinderen nog precies kunnen doen wat ze vóór de zwangerschap konden doen.
O ja die. Die zou eigenlijk samen met Redbulletje een komisch duo moeten beginnen. :)
Het klopt. Ik ga minder vaak met vriendinnen weg dan voorheen. Maar daarnaast zijn er ook nieuwe uitjes : met z'n 3-en naar de kinderboerderij bijvoorbeeld. Dat klinkt heel truttig, maar ik geniet er enorm van.
Ik heb absoluut niet het gevoel dat ik mijn vrijheid kwijt ben, want waar je wat inlevert komt er ook weer iets leuks bij.
En daarnaast : als je een beetje fijne vent hebt kun je daar prima afspraken mee maken hoor!
Dat je je vriend niet vertrouwt dat hij rekening me je houdt vind ik een heel slecht teken. Ik herken het ook totaal niet dat afspraken (voor zover je vooraf afspraken maakt) verboken worden ook totaal niet, in elk geval niet in mijn vriendenkring.

Wel zie ik dat vrouwen er iets vaker zelf voor kiezen meer tijd met de kinderen doorbrengen dan dat de man dat doet.

Je angst om vrijheid kwijt te raken had ik ook en daarom zijn we ook bewust wat later begonnen met proberen zodat ik er ook meer klaar voor was. Inmiddels ben ik bijna 1,5jaar moeder en is nummer twee onderweg. Mijn vrijheid is verder beperkt als ik van te voren had ingeschat, je zit altijd met slaapjes, eten/drinken etc waar je rekening mee moet houden en we hebben geen achtervang in de buurt. Ik houd enorm veel van mijn dochter en zou haar niet willen inruilen maar het valt me wel tegen hoe groot de impact op je leven is. Een kleintje kan gewoon niet overal mee naartoe en jij bent altijd verantwoorlijk voor haar. Vraag jezelf af of je daar echt voor klaar bent voordat je het gaat proberen, vooral als jij je vriend ook niet vertrouwd...
himalaya schreef:
Ik kom over de hele wereld jonge ouders tegen met babys in een draagdoek. Dus ja : verre reizen kunnen. Als dat je ding al was en je beetje oplossingsgericht bent en zo. En een beetje easy going.
Maar was je voor die tijd van de hele dag egaal bruin worden en een boek lezen : dikke kans dat dat even niet lukt.
Je leven wordt anders. Op bepaald gebied lever je vrijheden in, maar je krijgt er, cliché cliché, ook weer dingen voor terug. Sommige dingen die heel belangrijk leken vóórdat je kinderen had, daar vraag je je van af waarom je dat toen dacht, en andere dingen kun je missen. Relatief gezien is het maar een korte tijd dat je kinderen echt klein zijn. Het ligt ook wel aan hoe je ermee omgaat: ik ken mensen die gewoon met hun kinderen op wereldreis zijn gegaan en een fantastische tijd hebben gehad. (Maar het leven is niet maakbaar: er kunnen natuurlijk altijd redenen zijn waarom dit niet kan.)

Over de afspraken met je man: tsja ik denk dat je hem zelf het beste in kunt schatten. Vertrouw je er niet op dat hij zijn afspraken nakomt en zijn verantwoordelijkheid neemt? Dat lijkt me sowieso geen goede basis voor een relatie.
anoniem_362599 wijzigde dit bericht op 06-05-2018 12:44
0.42% gewijzigd
Van tevoren zeer duidelijk afspreken hoe je de zorg gaat verdelen met je partner. Mijn man en ik hebben beiden ook een sterke mening, maar ik weet niet precies wat je daarmee wilt zeggen. Bij ons levert dat geen problemen op omdat we afspraken hebben gemaakt waar we beiden achter staan. Of bedoel je dat je vriend een egoïst is die vooral aan zijn eigen ding denkt? In dat geval zou ik niet aan kinderen beginnen, want je levert inderdaad een enorm stuk van je vrijheid in.
06-05-2018 12:39
Ik kom over de hele wereld jonge ouders tegen met babys in een draagdoek. Dus ja : verre reizen kunnen. Als dat je ding al was en je beetje oplossingsgericht bent en zo. En een beetje easy going.
Maar was je voor die tijd van de hele dag egaal bruin worden en een boek lezen : dikke kans dat dat even niet lukt.

Dus vol overtuiging roepen dat er echt níks verandert.. Mwah.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
06-05-2018 12:39

Vooral dit. Ook voor borstvoeding en kolven onderweg zijn oplossingen te vinden hoor.

Hoe kijkt jouw man er zelf tegenaan? Is hij bang minder tijd te hebben voor zijn hobby's? Of gaat hij er vanuit dat jij 24/7 de verzorging doet?
Heb je deze angst al met je vriend besproken en wat zegt hij daar dan op?
Ik heb hier meer topics gelezen waarin de vrouw klaagt dat de man na de komst van de kinderen zijn eigen ding blijft doen zonder overleg. Dus ik zou het wel echt goed met hem bespreken. Want als de kinderen er eenmaal zijn, zullen jullie er toch voor moeten zorgen. En als hij t echt niet doet, dan lever jij zeker vrijheid in.
Je moet je alleen maar iets of wat aanpassen aan de nieuwe situatie. Fluitje van een cent als je dat leuk vindt.
06-05-2018 12:36
Is het niet eerlijker om te zeggen " kinderwens maar bang dat partner geen leuke vader wordt " ?
Nou dit. In een goede relatie zou je ervanuit mogen gaan dat hij doet wat hij zegt (de afspraken die je nu maakt over samen zorgen,werken etc ook daadwerkelijk uitvoeren).
Jij vertrouwt daar niet op, dus zou ik er niet aan beginnen met hem. Of je niet het niet erg vinden straks alles (grotendeels) alleen te doen.
Je krijgt er zoveel voor terug! :heart:
anoniem_352984 wijzigde dit bericht op 06-05-2018 12:51
11.43% gewijzigd
Wat hier al gezegd wordt, ik denk dat je het meer in de relatie moet zoeken dan in kinderen of vrijheid.

In wat voor situaties vind jij dat jij nu al erg je grenzen moet bewaken?

Natuurlijk is het spannend om een nieuwe fase in jouw en jullie leven in te gaan. Waarbij een zwangerschap, bevalling en ontzwangeren niet niets is. En ja, je levert er voor in en dat is niet altijd leuk.

Maar nu heb je nog een keuze. En er klinkt veel twijfel. Daar zou ik eerst aan gaan werken en met kinderen nog even wachten.
Je vriend houdt nu ak ben rekening met je, gaat zn eigen gang. Met zo'n iemand zou ik geen gezin stichten. Die wordt straks echt niet de zorgzame betrokken vader.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
06-05-2018 12:51
Je vriend houdt nu ak ben rekening met je, gaat zn eigen gang. Met zo'n iemand zou ik geen gezin stichten. Die wordt straks echt niet de zorgzame betrokken vader.
Hij zou echt niet de eerste flierefluiter zijn die als en blad in een boom verandert bij het zien van zijn nageslacht.
Maar dan staat ze er alsnog alleen voor. Tenzij ze een andere vriend wil ....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven