43 jaar en zwanger: Kind houden?

06-05-2018 15:30 328 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit momenteel met een moeilijk dilemma. Heb een week geleden ontdekt dat ik zwanger ben, ruim drie maanden. Dit is totaal onverwachts gebeurd. Ik ben 43 jaar en heb al twee dochters van 14 en 11 jaar oud. Mijn partner laat de beslissing aan mij over. Een derde kind is welkom, maar hij kan er ook mee leven als ik het weg laat halen. Op dit moment weet ik het gewoon echt niet. Aan de andere kant lijkt het me heel mooi om een baby in mijn armen te sluiten, in mijn hart is er plek voor. Onze relatie is stabiel en financieel kunnen we het ook wel lijden. Maar persoonlijk vind ik 43 jaar echt te oud om een kind te krijgen. Om straks als oude taart tussen de jonge meiden op het consultatiebureau te staan en weer te starten op het kinderdagverblijf en straks basisschool....

En hoe gaan mijn dochters op reageren? De ene is al flink aan het puberen. Die zit echt niet op een babybroertje of zusje te wachten. De jongste gaat volgend schooljaar naar de brugklas. Inmiddels een echo gehad. En alles ziet er goed uit. Ook de gynaecoloog is positief. In mijn hart is er ruimte voor. Maar mijn leeftijd... Ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen. Als ik het kindje houd, gaan we wel een NIPT-test doen. Maar ik moet nu wel snel een besluit maken. Hoe langer het kindje in mijn buik zit, hoe moeilijker het wordt om een abortus te laten uitvoeren.
Zeester44 schreef:
06-05-2018 16:50
Weet het ook pas net ana_isabel. Dat maakt het ook zo moeilijk. Heb het hartje ook al horen kloppen. Ik weet ook niet of ik het emotioneel aan kan dit leven te laten beëindigen :"-(
Nou, dan doe je dat toch niet? Ik zie geen enkel zwaarwegend beletsel.
Zeester44 schreef:
06-05-2018 16:50
Weet het ook pas net ana_isabel. Dat maakt het ook zo moeilijk. Heb het hartje ook al horen kloppen. Ik weet ook niet of ik het emotioneel aan kan dit leven te laten beëindigen :"-(
Als je daar al over twijfelt, lijkt het mij duidelijk.
En over slaapproblemen van mijn pubers maak ik me geen zorgen. Die slapen door alles heen, onweer, vuurwerk op oudjaarsnacht... We hebben zelfs weleens een paar nachten voor een huilbaby voor iemand anders gezorgd, zodat de ouders op krachten konden komen. En daar sliepen ze ook zo doorheen. Volgens mij ben ik zelf alle bezwaren wel aan het wegredeneren :lol:
sugarmiss schreef:
06-05-2018 16:33
Voel je je dan werkelijk zo oud dat je je leeftijd als een probleem ervaart.
Ja, dat vraag ik me ook af... Uiteraard is het leeftijdsverschil groot, ik snap dat je daarover twijfelt. Maar op je 43e nog een kind krijgen is toch niet zo heftig oud? (Man was 42 toen onze zoon geboren werd en die vind ik helemaal niet oud.. ;) )
Lady*Voldemort schreef:
06-05-2018 16:54
Nou, dan doe je dat toch niet? Ik zie geen enkel zwaarwegend beletsel.
Precies.
TO kan zich onbewust al inleven in het gegeven dat ze het emotioneel wellicht niet aankan. Dan heb je toch je antwoord?
Sorry hoor, maar ik vind het een luxeprobleem.
Bovendien is een baby goed voor de vergrijzingsgolf:)

Maar moet toch lachen om Redbulletje :-D
Zeester44 schreef:
06-05-2018 16:53
We gaan weinig op vakantie @redbulletje en altijd binnen Nederland. Dus wat dat betreft verandert er voor de meiden op dat gebied weinig. Dat zit gewoon niet in ons om verre reizen te maken. Als onze meiden ver weg willen, moeten ze dat zelf maar doen als ze volwassen zin. Heb niet het idee dat ik ze zonder verre reizen ergens mee tekort doe, alhoewel ze soms wel een keer aangeven graag naar Spanje te willen.
Dan had je ze nu minstens Spanje kunnen bieden als vakantie ervaring om hen een keer iets speciaals te geven. Maar als je een nieuwe baby neemt zal dat er ook vast niet meer inzitten. En dan ook nog geen groot genoeg huis...
Uiteindelijk kan niemand behalve jij (en je man natuurlijk) deze beslissing nemen. Ik denk dat de praktische bezwaren wel mee zullen vallen. Ik lees tussen de regels een beetje dat je het toch graag wilt houden?
Ik zou me door je leeftijd in elk geval niet tegen laten houden. Sterkte met beslissen, hoewel je het diep in je hart misschien al weet?
Over dat leeftijdding... Sommige vrouwen van 43 zien er echt jonger uit, maar ik zie er eerder ouder uit :facepalm: . Helaas, daarom dat het voor mij wel een ding is. Zou het heel erg vinden als ons nakomertje op school wordt gepest met 'omamoeder' o_o Heb al veel rimpels en ben niet zo van de botox. Word eerder 50 geschat dan 40 alhoewel ik met niet zo oud voel hoor :-?
Mijn huis is ook niet groot genoeg, en Spanje zit er ook al niet in. Zal ik mijn kinderen maar te vondeling leggen?
redbulletje schreef:
06-05-2018 16:47
Notmaal kun je met kinderen van TO's leeftijd eindelijk mooie reizen gaan maken. Unieke ervaring meegeven door een roadtrip door de USA bijv. Maar in plaats daarvan zullen de gezinsvakanties om een klein kind gaan draaien. En als je normaal met je 16/18-jarigen uit eten gaat, gaat shoppen en terrassen zitten de ouders weer aan een kleuter vast met alle verplichtingen die daarbij komen kijken. Zonde dat je niet van en met je huidige kinderen wil genieten voor ze het huis uit gaan.
Wij hebben verre reizen gemaakt met de kinderen oa Australië en Azië prachtig hoor pas vroeg ik aan de kinderen ( 20 en 22 ) welke vakantie willen jullie met ons overdoen ? Ze kozen een week zeeland omdat we daar zulke fijne vakanties hebben gehad .
Zeester je maakt je veels te veel zorgen. Mijn dochter is geboren toen ik 40 jaar was. Het eerste half jaar heft ze in een Eigen bedje bij ons op de slaapkamer geslapen.
Nu is mijn dochter 14 en nog steeds geen zorgen. Ze heft een prachtig leven, en ik voel mij beslist geen oude moeder..

Ik moet ook wel lachen om Redbulletje..
Zeester44 schreef:
06-05-2018 16:58
Over dat leeftijdding... Sommige vrouwen van 43 zien er echt jonger uit, maar ik zie er eerder ouder uit :facepalm: . Helaas, daarom dat het voor mij wel een ding is. Zou het heel erg vinden als ons nakomertje op school wordt gepest met 'omamoeder' o_o
Ik heb een kind in de klas waarvan de ouders beiden met pensioen zijn. Zij wordt nooit gepest hoor. Het is vooral iets in je eigen hoofd dit.
Ben je fysiek fit?
Als de gyn denkt dat je dit lichamelijk gezien aankunt dan zou ik daar wel op durven vertrouwen.
Zeester, je ziet beren op de weg die er nog niet zijn.

Mocht je echt niet tegen je oude hoofd aan willen kijken, dan neem je Botox. Of je neemt een ander kapsel ofzo.
Zeester44 schreef:
Over dat leeftijdding... Sommige vrouwen van 43 zien er echt jonger uit, maar ik zie er eerder ouder uit :facepalm: . Helaas, daarom dat het voor mij wel een ding is. Zou het heel erg vinden als ons nakomertje op school wordt gepest met 'omamoeder' o_o Heb al veel rimpels en ben niet zo van de botox. Word eerder 50 geschat dan 40 alhoewel ik met niet zo oud voel hoor :-?
Ach Zeester, onvoorwaardelijk van je kind houden, dat is wat telt. Niet wat de moedermaffia denkt.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
Lady*Voldemort schreef:
06-05-2018 17:00
Mijn huis is ook niet groot genoeg, en Spanje zit er ook al niet in. Zal ik mijn kinderen maar te vondeling leggen?
Ja schop ze alvast maar op straat wat een waardeloos leven hebben jullie zeg !
Lady*Voldemort schreef:
06-05-2018 17:00
:rofl:
redbulletje schreef:
06-05-2018 16:57
Dan had je ze nu minstens Spanje kunnen bieden als vakantie ervaring om hen een keer iets speciaals te geven. Maar als je een nieuwe baby neemt zal dat er ook vast niet meer inzitten. En dan ook nog geen groot genoeg huis...
Je bent wel op dreef vandaag , Redbulletje.
Hoe is jouw gezondheid en die van je man nu? Kunnen jullie slapeloze nachten aan? Is er een vangnet van ouders of vrienden/familie als jullie allebei moeten werken en het kind is ziek en niet naar de kinderopvang kan?

Ga eens met je man om tafel zitten met twee vellen papier en schrijf op een vel alle voordelen en het andere alle nadelen die jullie kunnen bedenken. Uiteindelijk zijn jullie degenen die de keuze gaan maken. Jullie andere kinderen zou ik hier niet bij betrekken, die horen de uitkomst wel een keer.
miedo schreef:
06-05-2018 17:02
Je bent wel op dreef vandaag , Redbulletje.
Ik vind dit oprecht zielig voor die pubers.
Ik zeg altijd, bij twijfel niet doen.
En eerlijk gezegd, vind ik je te oud voor een baby.
Zeester44 schreef:
Ja nou ja, als dat al een argument moet zijn. Kijk eens rond op zo'n schoolplein tegen einde schooltijd, daar zie je de raarste exemplaren rondlopen. Hele mooie goed geconserveerde moeders ook, maar die kunnen over twee jaar ook wel helemaal verlept zijn.
Weet je, jij bent misschien niet meer zo jong als bij je oudste twee kinderen. Maar behalve jou en je man heeft dit kleintje ook twee zussen. Je mag en kan niet op hen rekenen qua verzorging en oppassen natuurlijk maar in een liefdevol gezin zullen zij net zo trots op die kleine zijn als jullie.

Misschien dat ze tegensputteren voor de kleine er is, omdat ze aandacht moeten inleveren en misschien niet op die verre vakantie kunnen. Maar zodra die kleine er is wil waarschijnlijk niemand hem/haar meer missen en gaat aanpassen heel natuurlijk. Je bent er natuurlijk zelf bij om in het oog te houden dat jij en man ook genoeg met de oudste twee apart doen.

Als ik je posts zo lees is de belangrijkste vraag of je kan leven met de wetenschap dat je een abortus hebt gedaan. Zeker nu je die echo hebt gehad en het hartje gehoord hebt..
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Zeester44 schreef:
Een moeder van de bs van mijn jongste raakte ook onverwacht zwanger op haar 43e, van de vijfde. Ivm hun geloof was abortus geen optie maar ze had het er zwaar mee. Volgens mij is ze tijdens de zwangerschap nog grijzer geworden dan ze al was. Maar toen de kleine geboren werd was het hele gezin dolgelukkig met de baby. De oudere kinderen vonden het ook leuk om voor hem te zorgen, luiers e.d. De oudste deed mbo verzorging dus die had mooi een oefenbaby :-)
Wat een lastige situatie zeg. Het FIOM lijkt me een goed idee in dit soort gevallen. Wat mij het meeste tegen zou staan is het weer helemaal vanaf 0 beginnen terwijl je jongste net naar de middelbare gaat. Dat is de leeftijd dat ze normaal gesproken een stuk zelfstandiger worden en je ook weer eens de deur uit kan zonder uitgebreid oppas te regelen (de buurvrouw waar ze heen kunnen voor calamiteiten is dan zat). Nu weer een baby betekend weer 12 jaar aan huis gekluisterd zijn of oppas moeten regelen. Met zo een leeftijdsverschil is het ook lastiger met het hele gezin samen iets te ondernemen. Je moet rekening houden met dingen als slaapjes maar ook met het feit dat de interesses compleet verschillend zijn en een kleintje gewoon niet alles kan. Dus een dagje met het gezin naar de Efteling betekent dat als de meiden in de achtbaan willen een van jullie met de peuter blijft wachten, dagje zwembad betekent een van jullie met de kleine in het peuterbad en de ander met de meiden van de hoge glijbaan en wildwaterbaan en zo zal het met meer dingen gaan, je gezin zal regelmatig moeten worden opgedeeld om aan ieders behoefde te voldoen. De jongste zal voornamelijk alleen opgroeien denk ik. Je dochters hebben nu en zeker als ze wat ouder worden hun eigen leven, tegen de tijd dat de baby oud genoeg is om echt lekker mee te doen gaan de meiden waarschijnlijk het huis al uit. Dat neemt niet weg dat ze wel dol op hun kleine broertje of zusje kunnen zijn maar samen opgroeien zit er gewoon niet in. Ik vind het toch best wel wat allemaal, het is niet alleen een baby krijgen en verzorgen maar je geeft ook je gezin zoals het nu is op en al je net hervonden vrijheid. Moeilijk hoor want praktisch is er eigenlijk geen goede reden om het wel te doen maar gevoelsmatig ligt dat anders. Sterkte met je/jullie keuze.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven