Peutertopic
dinsdag 6 februari 2018 om 18:53
Na het babytopic en het dreumestopic..
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!
Tijd voor de eigenwijze peuters!
Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters!

donderdag 26 april 2018 om 13:48
Ohja, wij zijn ook nooit boos als er een ongelukje gebeurt. We hebben wel heel erg aangemoedigd als het goed ging. Als het eens fout gaat dan zeg ik "oh, was je te laat om naar het potje te gaan? Dat kan gebeuren. De volgende keer zullen we wat vroeger op het potje gaan".Morgenstond schreef: ↑26-04-2018 13:19Ja, zeker goed onderwerp!
Ik vind het dus heel moeilijk om de balans te vinden tussen aanmoedigen, en niet te veel aanmoedigen, omdat ik niet wil dat hij het iets vervelends gaat vinden. Ik weet dan dus ook niet of ik het vervelend moet vinden als hij op de grond plast. Nu zeg ik maar gewoon: hee, je hebt geplast! Dat kan je ook op het potje doen he! Maar goed, als hij pas op het laatste moment doorheeft dat hij moet plassen, of dat hij daar gevoelsmatig geen tijd voor heeft - want druk met spelen - dan vind ik het niet leuk om daar 'boos' om te worden.

donderdag 26 april 2018 om 13:52
Hier heeft zoontje een keer een heeeeeeeel mini poepje gedaan op het potje. Toen zijn we ook gaan klappen en juichen enzo, haha. Hij was er volgens mij ook echt trots op.
Maar lilapie, hoe deed je dat met een kleed op de grond, of als je zoontje op de bank wilde zitten oid? Jammer dan als het daar vies wordt?
Maar lilapie, hoe deed je dat met een kleed op de grond, of als je zoontje op de bank wilde zitten oid? Jammer dan als het daar vies wordt?

donderdag 26 april 2018 om 13:58
Wij hebben geen kleed op de grond, dus dat was gemakkelijk.Morgenstond schreef: ↑26-04-2018 13:52Hier heeft zoontje een keer een heeeeeeeel mini poepje gedaan op het potje. Toen zijn we ook gaan klappen en juichen enzo, haha. Hij was er volgens mij ook echt trots op.
Als zoon op de bank zat, dan een handdoek er onder. Is overigens nooit misgegaan op de bank, dus dat was geluk hebben.
Verder heeft hij wel tegen en op alles gepist wat in de woonkamer stond

De eerste twee dagen verloren we hem geen minuut uit het oog, zodat we bij de eerste signalen hem op het potje konden zetten.
donderdag 26 april 2018 om 14:02

donderdag 26 april 2018 om 14:32
Ik ben met 2.5 jaar begonnen met zindelijkheidstraining. Heb haar een aantal dagen na het slapen en voor het slapen op het potje gezet (dus 4x per dag ivm middagslaap) en we keken dan het filmpje van de kleine prinses op het potje. Met daarbij de beloning met stickers bij elk plasje op het potje en coole onderbroeken ipv rompers. Ze was binnen 1 week overdag zindelijk. In de nacht nog niet.
Ik ben nooit boos geworden bij een ongelukje. Als het niet lukt dan zou ik gewoon weer even stoppen. Vooral niet pushen en het gezellig en leuk houden.
Ik ben nooit boos geworden bij een ongelukje. Als het niet lukt dan zou ik gewoon weer even stoppen. Vooral niet pushen en het gezellig en leuk houden.

donderdag 26 april 2018 om 15:14
Natuurlijk is het een wonderkindMorgenstond schreef: ↑26-04-2018 15:06Zo snel zindelijk ook dan! Ik dacht echt dat je daar weeeeken voor moest uittrekken. Of jullie (lilapie en sneeuwwitje) hebben allebei wonderkinderen?![]()

Ik denk dat wij geluk hadden en dat zoon er toevallig ook zelf klaar voor was op het moment dat wij een beetje wouden trainen. Bovendien was het ook een goede periode, man en ik waren 5 dagen thuis, we hadden weinig tot geen uitstapjes gepland en we konden zoon belonen met mooie onderbroeken van Pipi Langkous. En onderschat die eerste dagen niet, we waren de hele dag bezig met dat potje en we konden zoon geen minuut uit het oog verliezen. Dus ik vond het wel vrij intensief, maar het is wel gelukt.
Ik heb trouwens een collega die beweert dat hij niemand kent waarbij de "3-day potty training method" niet gelukt is. Maar ja, uiteindelijk lukt elke vorm zindelijkheidstraining toch ooit wel bij de meeste kinderen, dus het is niet meteen een referentie

https://www.parenting.com/toddler/potty ... thod-works

donderdag 26 april 2018 om 15:38
hier had ze op 1.5 een periode dat ze echt op het potje wilde, en ook plaste er op. nu is ze 2 en weigert ze op het potje te gaan helaas...
binnenkort wat verlengde weekenden, dus misschien de moment om er nog eens "tegenaan" te gaan... met binnenkort een baby er bij (nu 32w ver), zullen we wat minder tijd hebben om te spenderen aan potjes...
ik zal ook nog es navragen bij de opvang om er wat aandacht aan te besteden, maar ze zit bij gastouder, en is daar de oudste, dus ze heeft daar niet echt een voorbeeld of vriendje die er ook mee bezig is helaas...
gister nog in bad gepoept, haar snel op de wc gezet, maar ze wilde niet meer verder doen (of ik was gewoon te laat
)
onderbroekjes zijn al in huis, ze weigert ook soms pamper aan te doen, dus zou wel goed uitkomen als ze zindelijk is hehe
binnenkort wat verlengde weekenden, dus misschien de moment om er nog eens "tegenaan" te gaan... met binnenkort een baby er bij (nu 32w ver), zullen we wat minder tijd hebben om te spenderen aan potjes...
ik zal ook nog es navragen bij de opvang om er wat aandacht aan te besteden, maar ze zit bij gastouder, en is daar de oudste, dus ze heeft daar niet echt een voorbeeld of vriendje die er ook mee bezig is helaas...
gister nog in bad gepoept, haar snel op de wc gezet, maar ze wilde niet meer verder doen (of ik was gewoon te laat

onderbroekjes zijn al in huis, ze weigert ook soms pamper aan te doen, dus zou wel goed uitkomen als ze zindelijk is hehe

donderdag 26 april 2018 om 20:23
Wij hebben de luiers tijdens de dutjes onmiddellijk weggelaten, maar ‘s nachts vonden we toch een te grote stap en te veel moeite bij ongelukjes. Na een paar droge nachtluiers hebben we die pas weggelaten en voorlopig gaat dat goed.Bloemenzee schreef: ↑26-04-2018 20:14Ik ben ook aan het denken wanneer we met zindelijkheidstraining gaan beginnen. Die 3-day-method klinkt wel goed. Doe je ze dan ‘s nachts ook geen luier aan?
Tijdens een lang uitstapje heeft hij ook een luier aan, maar proberen we hem wel regelmatig op het toilet of potje te zetten. Eigenlijk zou hij dan prima zonder luier kunnen, maar ik ben bang dat er een lange rij is aan de toiletten en dat niemand ons voor laat (ik woon in Zweden en de gemiddelde Zweed is op dat vlak niet zo attent).
donderdag 26 april 2018 om 21:13
donderdag 26 april 2018 om 22:20
Dochter nu 2 jaar en 4 maanden. Wij zijn eind februari begonnen met zindelijkheidstraining via de oh crap! methode. Dit houdg in: ongeveer 3 dagen in blote billen, dan broek zonded onderbroek en als dat goed gaat de onderbroek aan.
Denk dat ze nu zo ongeveer een maand wel echt goed zindelijk is, inclusief autoritjes en uitstapjes. Alleen op het kinderdagverblijf heeft ze nog een stoffen trainingsbroekje aan. Daar geeft ze echter sinds 2 weken ook zelf aan dat ze moet plassen, dus binnenkort gaat ze gewoon in haar ondergoed.
Denk dat ze nu zo ongeveer een maand wel echt goed zindelijk is, inclusief autoritjes en uitstapjes. Alleen op het kinderdagverblijf heeft ze nog een stoffen trainingsbroekje aan. Daar geeft ze echter sinds 2 weken ook zelf aan dat ze moet plassen, dus binnenkort gaat ze gewoon in haar ondergoed.

zondag 29 april 2018 om 16:31
Nijntje, dat klinkt ook wel weer grappig. Al lijkt het me heel onhandig als jij het wel eens tijd vindt om uit de luiers te gaan 
Hier vandaag 2 plasjes op het potje gevangen, omdat zoontje heel graag op het potje wilde zitten, aangezien we nu een speciae potjes-auto hebben die hij alleen dan mag. Met Pinksteren gaan we ook die 3 dagen methode proberen waarschijnlijk. Ben benieuwd hoe het gaat!

Hier vandaag 2 plasjes op het potje gevangen, omdat zoontje heel graag op het potje wilde zitten, aangezien we nu een speciae potjes-auto hebben die hij alleen dan mag. Met Pinksteren gaan we ook die 3 dagen methode proberen waarschijnlijk. Ben benieuwd hoe het gaat!

zondag 29 april 2018 om 19:02
Uitzondering meldt zich. Met 2 jaar niet, sindsdien iedere maand of 3 weer geprobeerd. Geen succes, ze is nu 3. Ze is trouwens op het kdv, s nachts, en bij uitstapjes droog als we regelmatig naar de wc gaan. Thuis wordt potje en wc gewoon geweigerdlilapie schreef: ↑26-04-2018 15:14Natuurlijk is het een wonderkindMaar dat vindt iedereen vast van z´n kinderen.
Ik denk dat wij geluk hadden en dat zoon er toevallig ook zelf klaar voor was op het moment dat wij een beetje wouden trainen. Bovendien was het ook een goede periode, man en ik waren 5 dagen thuis, we hadden weinig tot geen uitstapjes gepland en we konden zoon belonen met mooie onderbroeken van Pipi Langkous. En onderschat die eerste dagen niet, we waren de hele dag bezig met dat potje en we konden zoon geen minuut uit het oog verliezen. Dus ik vond het wel vrij intensief, maar het is wel gelukt.
Ik heb trouwens een collega die beweert dat hij niemand kent waarbij de "3-day potty training method" niet gelukt is. Maar ja, uiteindelijk lukt elke vorm zindelijkheidstraining toch ooit wel bij de meeste kinderen, dus het is niet meteen een referentie![]()
https://www.parenting.com/toddler/potty ... thod-works

zondag 6 mei 2018 om 17:55
Ik meld me graag bij jullie! Mijn dreumes wordt morgen een peuter. Het bijbehorende vocabulaire is al een poosje in gebruik
Gelukkig zit er soms ook nog wel een 'ja' op, en is t verder een lief blij ventje.
Qua zindelijkheid hier nog weinig te melden. Hij weet wat een potje is, en dat je daarop moet poepen en plassen, maar dat daadwerkelijk doen is een ander verhaal!
Ach, komt ooit vanzelf een keer..
Gelukkig zit er soms ook nog wel een 'ja' op, en is t verder een lief blij ventje.
Qua zindelijkheid hier nog weinig te melden. Hij weet wat een potje is, en dat je daarop moet poepen en plassen, maar dat daadwerkelijk doen is een ander verhaal!
Ach, komt ooit vanzelf een keer..

dinsdag 8 mei 2018 om 20:49
Mijn peuter plast sinds een paar dagen op het potje! Nog niet structureel ieder plasje, overdag wil hij vaak niet eens proberen erop te zitten, maar toch wel zeker drie keer per dag. Vind het zo leuk en hij is ook steeds zo trots.
Vanmiddag voor het slapen op het potje en na het slapen ook weer (droog wakker!)
Voor de nachtslaap gaat ie wel drie keer achter elkaar (gezellig even je bed uit mogen) maar we gaan er heel serieus op in steeds. Vind het echt leuk want had het zo snel niet verwacht.

Vanmiddag voor het slapen op het potje en na het slapen ook weer (droog wakker!)
Voor de nachtslaap gaat ie wel drie keer achter elkaar (gezellig even je bed uit mogen) maar we gaan er heel serieus op in steeds. Vind het echt leuk want had het zo snel niet verwacht.

woensdag 9 mei 2018 om 20:09
Vandaag onze bijna peuter in een zwembroekje zonder luier buiten aan het spelen. Staat ze ineens met haar benen wijd te plassen. Gillen! Ze wist zich er geen raad mee, was maar was zich al te bewust dat het niet fijn voelde (vorige zomer liet ze het gewoon lopen en had ze het amper door). Ze wilde meteen weer een luier aan hahah. Ik heb werkelijk geen idee wanneer te beginnen met zindelijkheid, maar komt vast vanzelf een keer. Ze is nog jong.