Feestdag en extra werken
dinsdag 8 mei 2018 om 07:57
Ik werk van maandag t/m vrijdag en heb vaste uren. Indien ik een keer meer uren maak krijg ik tijd voor tijd.
Voor een project bij ons op het werk ga ik nu ook een aantal zaterdagen werken. Hierbij is afgesproken dat ik dan een andere dag vrij ben in de week zodat ik niet te veel overuren maak.
Nu vroeg ik mij af hoe het precies werkt als er een feestdag in die week valt (die krijg ik gewoon uitbetaald).
Bijv. normaal gesproken werk ik van maandag t/m vrijdag 35 uur. Nu werk ik op zaterdag erbij en krijg ik maandag vrij, dus werk ik 36 uur.
2e Pinksterdag valt op een maandag (krijg ik doorbetaald) en ik werk dan van dinsdag t/m zaterdag 36 uur.
Zou ik dan nog een dag vrij moeten krijgen (adhv onze afspraak) ?
Voor een project bij ons op het werk ga ik nu ook een aantal zaterdagen werken. Hierbij is afgesproken dat ik dan een andere dag vrij ben in de week zodat ik niet te veel overuren maak.
Nu vroeg ik mij af hoe het precies werkt als er een feestdag in die week valt (die krijg ik gewoon uitbetaald).
Bijv. normaal gesproken werk ik van maandag t/m vrijdag 35 uur. Nu werk ik op zaterdag erbij en krijg ik maandag vrij, dus werk ik 36 uur.
2e Pinksterdag valt op een maandag (krijg ik doorbetaald) en ik werk dan van dinsdag t/m zaterdag 36 uur.
Zou ik dan nog een dag vrij moeten krijgen (adhv onze afspraak) ?
dinsdag 8 mei 2018 om 08:06
Waarom dan? Ik zou namelijk van niet zeggen.
Ik werk vier dagen, en als een feestdag op mijn vrije dag valt is dat pech voor mij. Als je hebt afgesproken alle maandagen vrij te zijn, heb jij dus ook gewoon pech met Pinksteren (lijkt mij). Maar vraag anders je werkgever.
Those who don’t believe in magic will never find it
dinsdag 8 mei 2018 om 08:14
dropfruitje schreef: ↑08-05-2018 08:06Ik werk vier dagen, en als een feestdag op mijn vrije dag valt is dat pech voor mij.
Dat klopt. Maar TO is die maandag alleen maar vrij omdat ze die als compensatie voor de zaterdag krijgt. Zoals ik het lees is het dus normaal wel een vaste werkdag voor haar, en die krijgt ze nu dus vrij omdat het een feestdag is. Haar compensatiedag zou dus op een andere dag moeten vallen. Anders wordt ze benadeeld ten opzichte van collega's die niet zo flexibel zijn dat ze op zaterdag inspringen.
dinsdag 8 mei 2018 om 08:32
Ahaaa, oke. Nee dat lijkt me niet echt netjes van je werkgever.
Those who don’t believe in magic will never find it
dinsdag 8 mei 2018 om 08:34
Bij ons is het zo dat je contracturen delen door 5 wordt de uren die je krijgt als je wel aan je contracturen komt in die week. Dus als TO bij ons zou werken zou ze in dit geval 35/5=7 uur terug krijgen als tijd voor tijd.
Vroeger was dat ook anders bij ons. Ik had standaard 1 dag vrij in de week, die werd flexibel door mijn werkgever ingepland. Bij feestdagen werd mijn vrije dag standaard de feestdag, dus was ik eigenlijk nog geen vrij. Als ze mijn vrije dag elders die week inplande had ik geluk (maar dat gebeurde natuurlijk nooit
)
Ik zou zeggen, kijk even in je cao of contract.
Vroeger was dat ook anders bij ons. Ik had standaard 1 dag vrij in de week, die werd flexibel door mijn werkgever ingepland. Bij feestdagen werd mijn vrije dag standaard de feestdag, dus was ik eigenlijk nog geen vrij. Als ze mijn vrije dag elders die week inplande had ik geluk (maar dat gebeurde natuurlijk nooit
Ik zou zeggen, kijk even in je cao of contract.
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
dinsdag 8 mei 2018 om 08:34
Het zou dan indd tvt worden maar aangezien ik nog veel tvt heb staan is er afgesproken om dit te beperken door een dag vrij in de week (en om niet 6 dagen in de week te werken)aankleefsjaan schreef: ↑08-05-2018 08:28Je bouwt voor die zaterdagen toch tvt op? Dan kan je die toch op een ander gewenst moment opnemen? Dus náást de vrije dag van Hemelvaart en Pinksteren.
Lijkt mij zo klaar als een klontje.
Of misschien snap ik de vraag niet?
dinsdag 8 mei 2018 om 08:36
Op feestdagen zijn wij gesloten en krijgen door betaald als het je normale werkdag is. Wij zijn geopend van maandag tm vrijdag en ik werk van maandag tm vrijdag.
dinsdag 8 mei 2018 om 08:39
dinsdag 8 mei 2018 om 08:46
Maar dat bouw je dan toch gewoon mee op?
Als je nu al een tegoed aan tvt hebt, en daar komt tvt van die zaterdagen bij, dan neem je die toch gewoon weer een andere keer op? Dat spaar je dan toch gewoon? Feestdagen gaan niet van je tvt uren af.
Óf je vraagt je baas of je in plaats van tvt je overuren uitbetaald mag krijgen.
dinsdag 8 mei 2018 om 08:53
Ik denk dat je er anders naar moet kijken. Je bouwt op zaterdag nog steeds tijd voor tijd op, maar die neem je maandag meteen weer op. Met Pinksteren kun je die tijd voor tijd niet opnemen, dus wordt het opgeteld bij je bestaande tijd voor tijd of neem je het op op een andere dag in die week.
dinsdag 8 mei 2018 om 14:38
Als je normaal met 2e pinksterdag vrij hebt, dan zou het natuurlijk niet fair zijn om je een zaterdag te laten werken en dat te compenseren met een dag die je toch al vrij zou zijn. Andere collega's werken dan alleen van di. t/m vr, en jij zou de zaterdag extra moeten werken zonder dat daar iets extra's tegenover staat. Niet doen hoor.
dinsdag 8 mei 2018 om 17:01
Dit!FarFarAway schreef: ↑08-05-2018 15:51Je moet inderdaad nog een extra dag vrij krijgen.
Die feestdag is sowieso een betaalde feestdag, dus om ‘vergoed’ te worden voor die extra dag moet die op een ander moment genomen worden.
Jouw werkgever denkt blijkbaar dat jij gratis extra komt werken!
dinsdag 8 mei 2018 om 17:57
Haar werkgever verwacht toch dat ze vijf dagen komt werken (dinsdag t/m zaterdag) terwijl haar collega's die week maar vier dagen hoeven te werken (dinsdag t/m vrijdag). Als TO geen (extra) compensatie voor die zaterdag krijgt wordt er dus blijkbaar verwacht dat ze gratis komt werken.