Werk & Studie alle pijlers

Nederlands leren

11-05-2018 11:45 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo
Ik ben bijna al 3 jaar in Nederland. Ik moet inburgeringsexamen doen. Ik ben elke dag aan het leren en ik word met de dag beter met verstaan, maar ik kan niet zo veel praten.
Ik ben nog niet naar de cursus gaan, want ik wil mezelf leren.
Ik wil graag na inburgeringexamen een diploma halen. Hebben jullie tips? Hoe kan ik zo snel Nederlands praten?
Madre schreef:
11-05-2018 14:01
Tip: ga kinder/peuterprogramma's kijken.

Dat lijkt me een veel te laag niveau voor TO.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Als je de gewone boeken nog te lastig vindt, op de bieb hebben ze vaak ook een afdeling voor laaggeletterden/anderstaligen. Gewone romans, maar herschreven in een makkelijker te begrijpen stijl. Leest toch een stuk leuker dan basisschool boekjes
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Is er een lokale Facebookpagina van jouw stad of dorp of buurt? Je zou daar een oproepje kunnen doen of iemand Nederlands met je wil praten.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Koffielepel schreef:
11-05-2018 11:50
Gewoon lekker naar een cursus gaan. Je tekst staat vol met grammaticale fouten en die ga je in het dagelijks leven moeilijker aanleren als woordjes.
Vind je dat? Ik vind TO echt heel begrijpelijk schrijven.
Vergeet niet dat zij nog geen 3 jaar in Nederland woont.
Zou jij in diezelfde tijdsspanne perfect Japans, Chinees, Zweeds of Russisch kunnen schrijven?
@ TO: Trek je die negatieve commentaar van sommigen niet aan.
Ik vind het knap dat je in minder dan 3 jaar echt heel begrijpelijk Nederlands schrijft.
Goed zo!
Ik ben onder de indruk van je begrip van de Nederlandse taal!

Volgens mij hebben de meeste bibliotheken speciale taalgroepjes voor mensen uit andere landen. Ik meen dat dit gratis is, tenminste: waar ik woon wel.

Ook zijn er groepen als http://www.buddytobuddy.nl/ die mensen met een niet-Nederlandse achtergrond helpen met van alles en nog wat. Je krijgt dan een maatje toebedeeld, en er zijn bijeenkomsten waar van alles gedaan word. Van ontspanning tot cursussen.

Succes!
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
dolfje schreef:
11-05-2018 11:57
Ik wilde ook de bibliotheek tippen. Er worden in verschillende bibliotheken praatgroepjes georganiseerd waarin mensen uit verschillende landen met elkaar Nederlands praten.
Dit. Dat heet vaak een taalcafé. Ik heb daar een tijd meegedraaid als vrijwilliger. Dat is hartstikke leuk en sommigen leren het echt goed.
Moemoe64 schreef:
11-05-2018 14:19
@ TO: Trek je die negatieve commentaar van sommigen niet aan.
Ik vind het knap dat je in minder dan 3 jaar echt heel begrijpelijk Nederlands schrijft.
Goed zo!
Eens! Het is niet perfect maar prima te lezen! En perfect hoeft ook niet. Zelfs de meeste Nederlanders doen het niet perfect.

Hartstikke knap dat je in een relatief korte tijd zo goed Nederlands kunt.
Ik ben ook onder de indruk van je kennis van de Nederlandse taal . Knap hoor.
Alle tips zijn al gegeven.
Misschien deze nog: blijf schrijven op het Vivaforum, kunnen we je nog wat helpen.
Kijk www.netinnederland.nl, www.oefenen.nl
Lily1504 schreef:
11-05-2018 12:14
In de gemeente waar ik woon, worden mensen getest op hun taalniveau als ze een taalmaatje zoeken en worden dan automatisch in de juiste taalgroep ingedeeld. En ik neem aan dat ze dat overal doen?
Nee, verschilt per organisatie.
Jouw Nederlands is denk ik goed genoeg voor het inburgeringsexamen. Laat je niveau testen. Misschien kun je staatsexamen doen, dat scheelt als je straks verder wil studeren.

Doe veel oefen examens!

Is je inburgeringstermijn nog niet verlopen als je al 3 jaar in Nederland bent? Houd er rekening mee dat de wachttijden voor een gedeelte van de examens enorm lang zijn! Ongeveer 4 maanden tot je examen kan doen en nog eens 4 maanden voor de uitslag
Op de site van duo kun je gratis proefexamens doen. Succes!
tatlitatli schreef:
11-05-2018 12:52
Mijn man woont nu 10 jr in Nederland.
Hij heeft naast het volgen van meerdere cursussen, het volgende gedaan:

- lid geworden van een voetbalclub, in een team moet je wel communiceren

- lid geworden van de bibliotheek en veel lezen en dan elk onbekend woord opzoeken en opschrijven. Hij had hele woordenlijsten die hij af en toe door nam

Inmiddels is hij literair vertaler, dus niveau c1/c2.

Ik vind je Nederlands niet slecht trouwens. Dit lijkt me wel genoeg voor het inburgeringsexamen. *Mijn man heeft staatsexamen nt2 gedaan. Daarmee kan je een opleiding op hbo of wo niveau doen*.
Goede tips. Let wel op dat er twee soorten Staatsexamen zijn: programma I (MBO-niveau, B1) en programma II (HBO/universiteit, B2).

Heb je al gekeken naar een DUO-lening voor inburgering? Als je hier bent als vluchteling, wordt de lening kwijtgescholden als je het examen haalt. Ben je hier om andere redenen, dan moet je wel terugbetalen, maar de rente is laag.

En denk ook aan de andere examens die je moet halen: kennis over de Nederlandse maatschappij en oriëntatie op de arbeidsmarkt. Hiervoor is een cursus niet nodig, er zijn goede boeken om jezelf voor te bereiden.

Succes verder!
Hallo allemaal, bedankt voor jullie informatie. Ik heb alles gelezen en ik ben erg blij en jullie zijn heel aardig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven