Ervaringen relatietherapie?
vrijdag 11 mei 2018 om 21:32
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met relatietherapie? Partner en ik zijn bezig met een traject en eerlijk gezegd vind ik de insteek teleurstellend. Ik had natuurlijk rekening gehouden met confronterende situaties die pijnlijk kunnen zijn voor mij, omdat je gedwongen wordt kritisch naar jezelf te kijken. Waar twee vechten hebben er twee schuld. Ik heb last van bepaalde situaties en een bepaald soort gedrag (dominantie) van mijn partner, maar als ik deze situaties bespreek, is de reactie van de therapeut bijna altijd: “wat is daar (nou) zo erg aan”. Rode draad is een beetje dat je je partner moet nemen zoals hij is en niet moet willen veranderen. Voor alle duidelijkheid; ik vind ook van mezelf dat ik bepaalde punten moet veranderen, maar dan zegt hij tegen mijn partner dat hij mij moet accepteren zoals ik ben. Dit is misschien tot op zekere hoogte waar, maar geldt echt niet altijd.
Ik twijfel nu heel erg aan het voortzetten van de therapie bij deze therapeut. Maar vraag me af of deze werkwijze persoonsgebonden is of common practice in therapeutenland? Iemand ervaring?
Ik twijfel nu heel erg aan het voortzetten van de therapie bij deze therapeut. Maar vraag me af of deze werkwijze persoonsgebonden is of common practice in therapeutenland? Iemand ervaring?
vrijdag 11 mei 2018 om 21:38
Lijkt mij dat deze therapeut weinig voor jullie kan betekenen. Hoe denkt je man er over?
Man en ik zijn in therapie gegaan om te vermijden dat we relatieproblemen zouden krijgen: Terminale ouder, ander ouder ook ernstig ziek, ik ziek, andere ouder die heel erg claimde en we liepen tegen zoveel verdriet, angst, moeheid en verslagenheid aan dat we hulp gezocht hebben om elkaar te blijven zien en te begrijpen. 1 ste therapeut stak heel erg in op rouwverwerking. Vooral bij man wiens ouder terminaal was. In die gesprekken was er enkel oog voor mij als de 'ondersteuner'. Dat werkte dus niet want dat was de rol waar ik ingegroeid was en die ik niet meer aankon wegens zelf ook aan het einde van mijn Latijn. Andere therapeut skipte de omgeving en confronteerde ons met elkaar. Zonder dat we 'ja maar' mochten inzetten. En binnen 2 gesprekken waren man en ik weer een team en konden we zoveel beter samen praten.
Man en ik zijn in therapie gegaan om te vermijden dat we relatieproblemen zouden krijgen: Terminale ouder, ander ouder ook ernstig ziek, ik ziek, andere ouder die heel erg claimde en we liepen tegen zoveel verdriet, angst, moeheid en verslagenheid aan dat we hulp gezocht hebben om elkaar te blijven zien en te begrijpen. 1 ste therapeut stak heel erg in op rouwverwerking. Vooral bij man wiens ouder terminaal was. In die gesprekken was er enkel oog voor mij als de 'ondersteuner'. Dat werkte dus niet want dat was de rol waar ik ingegroeid was en die ik niet meer aankon wegens zelf ook aan het einde van mijn Latijn. Andere therapeut skipte de omgeving en confronteerde ons met elkaar. Zonder dat we 'ja maar' mochten inzetten. En binnen 2 gesprekken waren man en ik weer een team en konden we zoveel beter samen praten.
oudblond wijzigde dit bericht op 11-05-2018 21:41
0.11% gewijzigd
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
vrijdag 11 mei 2018 om 21:39
Ben ik gedeeltelijk met je eens. Maar uit de OP blijkt niet of het altijd zo geweest is of dat er 'iets' een meerder mate van dominantie getriggerd heeft waardoor het evenwicht doorgeslagen is.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
vrijdag 11 mei 2018 om 21:54
nou maar als je denkt dat een therapie je partner kan veranderen dan gaat er wel iets mis hoor
vrijdag 11 mei 2018 om 21:54
Wij hebben er goede ervaringen mee. Onze therapeut was wel een rare kwast. Hij was een beetje een soort cheerleader, hij was/leek heel enthousiast over ons.
Het leek alsof we daar voor zijn vermaak zaten, de man zat vaak tranen met tuiten te lachen, daardoor werd alles veel lichter en om de een of andere reden werkte dat bij ons. Rende regelmatig om de tafel heen om een knuffel te geven of zat te juichen.
Zijn tips werkten wel heel goed thuis.
Je mocht hem ook mailen en dan stuurde hij goede adviezen terug, met leestips.
Hij was inderdaad wel van het 'elkaar nemen zoals je bent'.
Meer de manier van omgaan met elkaar veranderen dan ons als persoon.
Maar ja, wij waren volgens hem dan ook 'fantastische mensen, fan-tas-tisch!'.
Het leek alsof we daar voor zijn vermaak zaten, de man zat vaak tranen met tuiten te lachen, daardoor werd alles veel lichter en om de een of andere reden werkte dat bij ons. Rende regelmatig om de tafel heen om een knuffel te geven of zat te juichen.
Zijn tips werkten wel heel goed thuis.
Je mocht hem ook mailen en dan stuurde hij goede adviezen terug, met leestips.
Hij was inderdaad wel van het 'elkaar nemen zoals je bent'.
Meer de manier van omgaan met elkaar veranderen dan ons als persoon.
Maar ja, wij waren volgens hem dan ook 'fantastische mensen, fan-tas-tisch!'.
vrijdag 11 mei 2018 om 22:03
Mijn vriend en ik zijn ook samen in therapie. Ruim 10 jaar samen, de laatste tijd verloopt onze relatie heel stroef. Maar we willen het niet zomaar opgeven.
Ik kamp met een burn-out, wat voor hem ook moeilijk is. Een andere oorzaak van onze problemen (en waarschijnlijk ook een van de oorzaken van mijn burn-out) is de moeizame relatie met mijn schoonfamilie, wat best complex is.
Onze insteek qua therapie: we komen er samen uit en worden samen weer gelukkig, of we gaan op respectvolle wijze uit elkaar.
We hebben van tevoren afgesproken dat als we ons niet goed zouden voelen bij de therapeut, of als dat voor een van ons tweeën zo zou zijn, we een andere therapeut zouden zoeken.
We hebben nog een lange weg te gaan. Maar de therapeut is top. Ze stelt goede vragen, zonder te oordelen. Geeft soms andere invalshoeken, wat fijn kan zijn als je wat vastzit in een bepaalde visie of denkwijze. Tot nu toe heeft het bij ons geleid tot meer inzicht en wederzijds begrip. Insteek is bij ons niet om jezelf of de ander te veranderen, maar wel om een manier te vinden om met elkaar (en jezelf) om te gaan die "werkt". De tijd zal leren of we het samen gaan redden. Maar we hebben sowieso al veel geleerd hiervan.
Ik kamp met een burn-out, wat voor hem ook moeilijk is. Een andere oorzaak van onze problemen (en waarschijnlijk ook een van de oorzaken van mijn burn-out) is de moeizame relatie met mijn schoonfamilie, wat best complex is.
Onze insteek qua therapie: we komen er samen uit en worden samen weer gelukkig, of we gaan op respectvolle wijze uit elkaar.
We hebben van tevoren afgesproken dat als we ons niet goed zouden voelen bij de therapeut, of als dat voor een van ons tweeën zo zou zijn, we een andere therapeut zouden zoeken.
We hebben nog een lange weg te gaan. Maar de therapeut is top. Ze stelt goede vragen, zonder te oordelen. Geeft soms andere invalshoeken, wat fijn kan zijn als je wat vastzit in een bepaalde visie of denkwijze. Tot nu toe heeft het bij ons geleid tot meer inzicht en wederzijds begrip. Insteek is bij ons niet om jezelf of de ander te veranderen, maar wel om een manier te vinden om met elkaar (en jezelf) om te gaan die "werkt". De tijd zal leren of we het samen gaan redden. Maar we hebben sowieso al veel geleerd hiervan.
vrijdag 11 mei 2018 om 22:05
vrijdag 11 mei 2018 om 22:08
dat zie je verkeerd. tenzij je het over jezelf hebt. de enige die je kan veranderen ben je zelf. het is dus zinnig dat jij reflecteert op jezelf. bijvoorbeeld op de reden waarom jij je zo laat beinvloeden door zijn gedrag en waarom je hem dominant laat zijnShoestring schreef: ↑11-05-2018 22:05Natuurlijk kan een therapeut mensen niet veranderen. Maar hij/zij kan mensen wel laten reflecteren op bepaald gedrag dat belemmerend werkt. Of zie ik dat verkeerd?
vrijdag 11 mei 2018 om 22:10
In mijn op staat dat ik zelf ook reflecteer en bepaald gedrag van mijn kant wil veranderen.
vrijdag 11 mei 2018 om 22:13
Ik denk dat reflectie wel belangrijk is. Gebeurt bij ons ook. Maar ik denk dat de manier van communiceren door de partners en/of de therapeut daarbij wel een belangrijke rol speelt.
Ook denk ik dat het daarnaast belangrijk is om te focussen op het oplossen van problemen ipv te blijven hangen in verwijten.
Dus erken situaties en gevoelens daarbij. En als iets niet werkt of niet goed voelt, wat zouden jullie dan kunnen doen om er iets aan te doen? Zoiets.
Ook denk ik dat het daarnaast belangrijk is om te focussen op het oplossen van problemen ipv te blijven hangen in verwijten.
Dus erken situaties en gevoelens daarbij. En als iets niet werkt of niet goed voelt, wat zouden jullie dan kunnen doen om er iets aan te doen? Zoiets.
vrijdag 11 mei 2018 om 22:14
goed dat is je enige taakShoestring schreef: ↑11-05-2018 22:10In mijn op staat dat ik zelf ook reflecteer en bepaald gedrag van mijn kant wil veranderen.
dus “ook” kan je achterwege laten
vrijdag 11 mei 2018 om 22:19
Denk dat t erg per therapeut kan verschillen, manier van aanpak en of dit voor jullie werkt.
Een therapeut moet je zeker beiden laten reflecteren. Soms klikt het niet, dan snel een andere zoeken, want t is niet bepaald goedkoop
Karakter en persoonlijkheid kun je niet veranderen. Gedrag en manier van communiceren wel.
Wij gaan binnenkort ook beginnen.. erg benieuwd..
Een therapeut moet je zeker beiden laten reflecteren. Soms klikt het niet, dan snel een andere zoeken, want t is niet bepaald goedkoop
Karakter en persoonlijkheid kun je niet veranderen. Gedrag en manier van communiceren wel.
vrijdag 11 mei 2018 om 22:24
Maar hoe zie je het dan voor je. Een partij doet zijn best en verandert hopelijk ten goede. De andere partij volhardt in bepaald gedrag.
Ik snap de weerstand tegen veranderen niet zo. Als je een betere versie van jezelf terugkrijgt is dat toch winst voor beide partijen?
vrijdag 11 mei 2018 om 22:25
faline schreef: ↑11-05-2018 22:19Denk dat t erg per therapeut kan verschillen. Karakter en persoonlijkheid kun je niet veranderen. Gedrag en manier van communiceren wel.
En een therapeut moet je zeker beiden laten reflecteren. Soms klikt het niet, dan snel een andere zieken, want t is niet bepaald goedkoop
Je slaat de spijker op z'n kop. Je moet dus absoluut bereid zijn om op je eigen gedrag te reflecteren. In iedere situatie heb je zelf een aandeel dmv het gedrag dat je vertoont. Ik heb door de therapie ook al veel over mezelf geleerd.
Succes straks Faline! Ik hoop dat jullie er veel aan zullen hebben.
vrijdag 11 mei 2018 om 22:26
tja als jij je best doet en je man volhardt wat leert jou dit dan?Shoestring schreef: ↑11-05-2018 22:24Maar hoe zie je het dan voor je. Een partij doet zijn best en verandert hopelijk ten goede. De andere partij volhardt in bepaald gedrag.
Ik snap de weerstand tegen veranderen niet zo. Als je een betere versie van jezelf terugkrijgt is dat toch winst voor beide partijen?
vrijdag 11 mei 2018 om 22:27
overschat het verandervermogen van mensen niet. mensen veranderen amper.faline schreef: ↑11-05-2018 22:19Denk dat t erg per therapeut kan verschillen, manier van aanpak en of dit voor jullie werkt.
vrijdag 11 mei 2018 om 22:27
Ik denk dat ik je frustratie begrijp. Heb je dit ook zo geuit tijdens de therapie?Shoestring schreef: ↑11-05-2018 22:24Maar hoe zie je het dan voor je. Een partij doet zijn best en verandert hopelijk ten goede. De andere partij volhardt in bepaald gedrag.
vrijdag 11 mei 2018 om 22:31
vrijdag 11 mei 2018 om 23:04
vrijdag 11 mei 2018 om 23:16
Dat heb ik gedaan maar ik kreeg geen bevredigend antwoord. Het kwam erop neer dat ik degene ben die de meeste problemen ondervind in de relatie. Daarom zou ik iets moeten doen aan mijn perceptie van de relatie cq de vervelende situaties.Kikkertje17 schreef: ↑11-05-2018 22:27Ik denk dat ik je frustratie begrijp. Heb je dit ook zo geuit tijdens de therapie?
vrijdag 11 mei 2018 om 23:28
of je gaat wegShoestring schreef: ↑11-05-2018 23:16Dat heb ik gedaan maar ik kreeg geen bevredigend antwoord. Het kwam erop neer dat ik degene ben die de meeste problemen ondervind in de relatie. Daarom zou ik iets moeten doen aan mijn perceptie van de relatie cq de vervelende situaties.