Schoonma..kinderwens?
zaterdag 12 mei 2018 om 01:34
Hoi lieve viva ers
Ik heb inmiddels 4.5 jaar een relatie, we hadden ups en downs zoals elke relatie .. maar de laatste tijden gaat het erg goed tussen ons omdat we hebben geleerd om beter met elkaar te communiceren.
Mijn vriend heeft een dochter uit een vorige relatie, zij is 7 jaar oud, ook met haar heb ik een hele goeie band.
Over het algemeen heb ik een goede relatie met mijn schoonouders.. maar zit ik wel ergens mee. Als er over kinderen word gesproken, maakt schoonmoeder altijd opmerkingen en vertrekt haar blik ook direct.. opmerkingen zoals : ach nee, je hebt toch al een kind ( mijn stiefdochter), ach nee hoeft toch niet, je vind het wel goed zo.. ze werkt toch ook veel, is toch niet nodig blablabla ... ( het valt me heel erg op dat altijd alles moet gaan om dochter, en dat ik geen eigen kinderwens mag hebben, heb ook het gevoel dat er niet enthousiast zou worden gereageerd om eerlijk te zijn, dat het me niet gegund word) voordat ik al iets zeg of kan zeggen tegen bezoek of familie, heeft schoonma haar antwoord al klaarstaan.
Ik weetniet wat ik hiermee aanmoet, omdat het mij toch wel onzeker maakt? En weet ook niet waar het vandaan komt, overdrijf ik?
Lieve groet
Ik heb inmiddels 4.5 jaar een relatie, we hadden ups en downs zoals elke relatie .. maar de laatste tijden gaat het erg goed tussen ons omdat we hebben geleerd om beter met elkaar te communiceren.
Mijn vriend heeft een dochter uit een vorige relatie, zij is 7 jaar oud, ook met haar heb ik een hele goeie band.
Over het algemeen heb ik een goede relatie met mijn schoonouders.. maar zit ik wel ergens mee. Als er over kinderen word gesproken, maakt schoonmoeder altijd opmerkingen en vertrekt haar blik ook direct.. opmerkingen zoals : ach nee, je hebt toch al een kind ( mijn stiefdochter), ach nee hoeft toch niet, je vind het wel goed zo.. ze werkt toch ook veel, is toch niet nodig blablabla ... ( het valt me heel erg op dat altijd alles moet gaan om dochter, en dat ik geen eigen kinderwens mag hebben, heb ook het gevoel dat er niet enthousiast zou worden gereageerd om eerlijk te zijn, dat het me niet gegund word) voordat ik al iets zeg of kan zeggen tegen bezoek of familie, heeft schoonma haar antwoord al klaarstaan.
Ik weetniet wat ik hiermee aanmoet, omdat het mij toch wel onzeker maakt? En weet ook niet waar het vandaan komt, overdrijf ik?
Lieve groet
anoniem_364032 wijzigde dit bericht op 12-05-2018 01:40
1.35% gewijzigd
zaterdag 12 mei 2018 om 01:38
Kan het zijn dat ze bang is dat er nog een kind met gescheiden ouders komt te zitten? Het gaat net een half jaar goed tussen jullie. Ongeacht je kinderwens lijkt het me niet verantwoord om juist nu te gaan voortplanten. Ik kan me voorstellen dat je schoonmoeder ook van mening is dat jullie beter eerst kunnen zorgen dat het minstens 5 jaar goed gaat voordat je de krachten gaat bundelen (dat is opvoeden) en een kind op de wereld zet.
Are we not all insane sometimes
zaterdag 12 mei 2018 om 01:41
Ik zou zeggen dat je wel een kinderwens hebt. Als dat zo is.
En dat dat misschien nu niet gebeurt maar wellicht in de toekomst wel.
Ik heb iedereen moeten vertellen dat ik geen kinderen meer wilde.. na 2 dochters. (Sterilisatie op 28 jarige leeftijd)
Vreemde reacties krijg je altijd.
Uiteindelijk als je toch doet wat je zelf wil leggen mensen zich er bij neer.
En dat dat misschien nu niet gebeurt maar wellicht in de toekomst wel.
Ik heb iedereen moeten vertellen dat ik geen kinderen meer wilde.. na 2 dochters. (Sterilisatie op 28 jarige leeftijd)
Vreemde reacties krijg je altijd.
Uiteindelijk als je toch doet wat je zelf wil leggen mensen zich er bij neer.
zaterdag 12 mei 2018 om 01:53
Waarom niet?vivapimpelmees schreef: ↑12-05-2018 01:43Ik snap schoonma wel.... ik ben zelf ook geen voorstander van een tweede leg. Zeker niet voor het al bestaande kind.. .
zaterdag 12 mei 2018 om 02:17
Ik ben niet vivapimpelmees, maar ook niet voor een tweede leg, omdat de gevolgen voor de eerste leg ALTIJD onderschat worden.
En daarnaast ben ik van mening dat je uit de eerste leg geleerd kan hebben, dat dingen niet altijd gaan zoals je voor ogen had, maar dat je de gevolgen van het misgaan van die dingen op twee vingers na had kunnen tellen. En dus ook vooraf kunt weten dat je die gevolgen liever niet wil dragen (meerdere omgangsregelingen, geen eenduidigheid in de opvoeding, etc) . En omdat doorzetten van je wensen meestal uiteindelijk niet in het belang van het eerste kind is, maar in je eigen belang.
Are we not all insane sometimes
zaterdag 12 mei 2018 om 03:18
Ik zou even voorbij het "jou gunnen" kijken en die opmerking van schoonmoeder erg serieus nemen.
Misschien zijn ze zoals hierboven al aangegeven is (met recht imo) geen voorstander van een tweede leg en houden ze gewoon heel veel van hun kleindochter.
Maar misschien kennen ze hun zoon ook beter dan jij en weten ze dat hij bij de geboorte van zijn dochter zo'n vent was die zijn werk of plezier vóór gelijke babyzorg liet gaan. Of dat hij bij een tweede leg geen of minder oog voor dochter zal hebben omdat hij altijd al zijn schepen achter zich verbrand heeft. Op feestjes zeggen dat je zoon een hork is, is ook zo wat.
En het kan zijn dat ze (terecht) zorg hebben over de stabiliteit van jullie relatie. Hoe bedoel je: ups en downs zoals elke relatie? De mijne niet. Als ik in de afgelopen jaren een 'down' was tegengekomen was ik niet aan kinderen begonnen.
Ik zou maar eens een goed gesprek met schoonmoeder hebben. Misschien zit er wel veel meer achter dan het vrij egocentrische " het wordt mij niet gegund".
Misschien zijn ze zoals hierboven al aangegeven is (met recht imo) geen voorstander van een tweede leg en houden ze gewoon heel veel van hun kleindochter.
Maar misschien kennen ze hun zoon ook beter dan jij en weten ze dat hij bij de geboorte van zijn dochter zo'n vent was die zijn werk of plezier vóór gelijke babyzorg liet gaan. Of dat hij bij een tweede leg geen of minder oog voor dochter zal hebben omdat hij altijd al zijn schepen achter zich verbrand heeft. Op feestjes zeggen dat je zoon een hork is, is ook zo wat.
En het kan zijn dat ze (terecht) zorg hebben over de stabiliteit van jullie relatie. Hoe bedoel je: ups en downs zoals elke relatie? De mijne niet. Als ik in de afgelopen jaren een 'down' was tegengekomen was ik niet aan kinderen begonnen.
Ik zou maar eens een goed gesprek met schoonmoeder hebben. Misschien zit er wel veel meer achter dan het vrij egocentrische " het wordt mij niet gegund".
zaterdag 12 mei 2018 om 07:20
Verstandig is het niet, om in een nog maar net stabiele relatie zwanger te worden.
Je schoonmoeder heeft dus wel gelijk. Het doet er alleen niet toe, want zij gaat niet over jouw kinderwens. Ik vind het behoorlijk onbeschoft om je daarmee zo sterk te bemoeien, als schoonmoeder. Ik zou het resoluut afkappen als ze er over begint.
Je schoonmoeder heeft dus wel gelijk. Het doet er alleen niet toe, want zij gaat niet over jouw kinderwens. Ik vind het behoorlijk onbeschoft om je daarmee zo sterk te bemoeien, als schoonmoeder. Ik zou het resoluut afkappen als ze er over begint.
zaterdag 12 mei 2018 om 08:32
Of een tweede leg nou leuk, verstandig, geweldig is of niet, schoonmoeder hoeft natuurlijk niet zo voor TO te denken én praten. Dat zou ik ook ontzettend vervelend vinden.Psychotaio schreef: ↑12-05-2018 02:17Ik ben niet vivapimpelmees, maar ook niet voor een tweede leg, omdat de gevolgen voor de eerste leg ALTIJD onderschat worden.
En daarnaast ben ik van mening dat je uit de eerste leg geleerd kan hebben, dat dingen niet altijd gaan zoals je voor ogen had, maar dat je de gevolgen van het misgaan van die dingen op twee vingers na had kunnen tellen. En dus ook vooraf kunt weten dat je die gevolgen liever niet wil dragen (meerdere omgangsregelingen, geen eenduidigheid in de opvoeding, etc) . En omdat doorzetten van je wensen meestal uiteindelijk niet in het belang van het eerste kind is, maar in je eigen belang.
TO mag gewoon een kinderwens hebben, wat daarmee gedaan zou worden staat helemaal niet vast.
zaterdag 12 mei 2018 om 09:05
Lieverd, een eerste leg is bij jou al niet ideaal.redbulletje schreef: ↑12-05-2018 08:44Een tweede leg is natuurlijk nooit ideaal. Zit die man straks met kinderen van 2 vrouwen. Verstandig gezien legt ie er 'n knoop in en zorgt dat zijn kind niet met tweede leg hoeft te dealen.
zaterdag 12 mei 2018 om 09:16
Ik denk dat je vervelende gevoel meer ligt aan jouw interpretatie van haar opmerkingen, en het veel te serieus nemen daarvan.
Misschien denkt zij er wel goed aan te doen om geen druk op jullie relatie te leggen voor meer kleinkinderen. Of denkt ze dat jij geen kinderwens hebt en praat ze zo met jou mee. Of zegt ze ineens hele andere dingen als je wel zwanger blijkt te zijn.
Ik zou echt proberen dit soort opmerkingen van me af te laten glijden.
Misschien denkt zij er wel goed aan te doen om geen druk op jullie relatie te leggen voor meer kleinkinderen. Of denkt ze dat jij geen kinderwens hebt en praat ze zo met jou mee. Of zegt ze ineens hele andere dingen als je wel zwanger blijkt te zijn.
zaterdag 12 mei 2018 om 09:18
zaterdag 12 mei 2018 om 09:24
Dit. Wat ze hiermee bedoelt kan van alles zijn. Ik zou erop gokken dat ze bang is dat jullie veel te snel gaan. Vervelend is het wel, dat snap ik. Uiteindelijk bepalen jullie natuurlijk zelf wat jullie doen. Ik zou niet met haar gaan praten, maar het wat meer negeren en uitgaan van goede bedoelingen.Marana-- schreef: ↑12-05-2018 09:16Ik denk dat je vervelende gevoel meer ligt aan jouw interpretatie van haar opmerkingen, en het veel te serieus nemen daarvan.
zaterdag 12 mei 2018 om 09:28
Dan gaat ze nog denken dat een dergelijke bemoeizucht normaal en geoorloofd is.
Je vriend had haar allang af moeten kappen. "zo is het genoeg mama; als we eruit zijn dan zie je wel een geboortekaartje verschijnen" of zoiets. Beter is nog om haar voorafgaand aan een bezoek te vertellen dan ze dergelijke opmerkingen voor zich moet houden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zaterdag 12 mei 2018 om 09:29
Dat kan allemaal wel zo wezen, maar het is haar plaats niet om daar tegen anderen wat over te zeggen. Dat ze missschien 1 op 1 haar zoon een keer “adviseert” is nog tot daar aan toe. Maar verder dient ze op dat vlak haar mond te houden.Psychotaio schreef: ↑12-05-2018 01:38Kan het zijn dat ze bang is dat er nog een kind met gescheiden ouders komt te zitten? Het gaat net een half jaar goed tussen jullie. Ongeacht je kinderwens lijkt het me niet verantwoord om juist nu te gaan voortplanten. Ik kan me voorstellen dat je schoonmoeder ook van mening is dat jullie beter eerst kunnen zorgen dat het minstens 5 jaar goed gaat voordat je de krachten gaat bundelen (dat is opvoeden) en een kind op de wereld zet.
zaterdag 12 mei 2018 om 09:31
Misschien heeft oma zich jarenlang zorgen gemaakt om kleindochter en wilt ze dat liever niet voor nog een kind. Een scheiding is nou eenmaal heel moeilijk voor een kind, en dan nog een broertje of zusje uit een tweede leg. Dat kan de dingen ook nog moeilijker maken. Of ze maakt zich inderdaad zorgen om jullie relatie met al de nodige ups en downs in relatief korte tijd.
Maar goed ik kan niks invullen voor je schoonmoeder, als het je echt heel hoog zit kan je een keer het gesprek aangaan. Maar uiteindelijk hebben jullie haar goedkeuring natuurlijk helemaal niet nodig. En is het al heel anders als je straks zwanger bent.
Maar goed ik kan niks invullen voor je schoonmoeder, als het je echt heel hoog zit kan je een keer het gesprek aangaan. Maar uiteindelijk hebben jullie haar goedkeuring natuurlijk helemaal niet nodig. En is het al heel anders als je straks zwanger bent.
zaterdag 12 mei 2018 om 10:13
De moeder van je vriend heeft eerste rang gezien wat een scheiding met haar kleindochter heeft gedaan. Wellicht ziet ze haar ook veel minder nu. (4 dagen in de maand bij papa, nog minder bij oma?).
Daarnaast is jullie relatie niet stabiel en kan je wachten op problemen, zeker als er een kind komt.
Dus ik snap wel waar ze vandaan komt maar is het uiteindelijk alleen de keuze van je vriend en van jou.
Jullie en dan vooral je vriend zal haar erop moeten aanspreken.
Daarnaast is jullie relatie niet stabiel en kan je wachten op problemen, zeker als er een kind komt.
Dus ik snap wel waar ze vandaan komt maar is het uiteindelijk alleen de keuze van je vriend en van jou.
Jullie en dan vooral je vriend zal haar erop moeten aanspreken.