De schaarste van seks

15-05-2018 21:45 221 berichten
Normaal gesproken ben ik iemand die de zaken van meerdere kanten bekijkt, maar dit keer kom ik er niet goed uit.

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik een aantal heel dierbare vriendinnen heb. Stuk voor stuk intelligente vrouwen, sterke karakters met levenservaring en levenslust. Ze zijn allemaal financieel succesvol; eentje runt een zeer winstgevende onderneming, de andere twee zijn directors bij multinationals. Het zijn charismatische vrouwen, niet perse fysiek mooi, maar wel psychologisch aantrekkelijk. Ze hebben een groot netwerk, nou ja ze hebben gewoon alles mee. Maar met mannen lukt het niet.

Tenminste, dat dacht ik. Jaren heb ik gedacht dat ze heel soms aan casual seks deden als ze zin hadden en de kans zich voordeed. Soms hadden we het over hun avontuurtjes, maar veel spraken we er niet over. Prima, ik bespreek mijn seksleven (als getrouwde vrouw) ook niet tot in detail met hen. Iets met wederzijds respect ofzo.

Dit weekend kwam ik erachter dat ze allemaal een getrouwde minnaar hebben, met een nietsvermoedende vrouw en schoolgaande kinderen. En eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik hiervan moet denken. Of het mijn vriendschap met hen moet beïnvloeden, of het mijn beeld van hen als mensen, vrouwen en mijn vriendinnen moet veranderen. En of dat dan wat over mij zegt, en zo ja, wat dan.

Ik kom er niet goed uit. Want ik snap het. Of nou ja, ik snap dat ze niet zoveel trek hebben in de left-overs van onze eigen generatie (zeg de midveertigers tot midvijftigers zo'n beetje). Ik begrijp ook dat een (veel) jongere man het niet is voor ze. En dat ze niet gaan voor betaalde seks, dat ze niet tinderen. Dat ze niet perse een relatie willen, maar dat ze wel het beste van het beste wensen. En ja, dat zijn de types die zelf ook top of the food chain zijn. En dus bezet.

Voordat iemand het vraagt: ik ben niet bang dat ze voor mijn man gaan. Daar gaat dit niet over. Maar ik merk dat ik moeite heb met te verwoorden waar het dan wel over gaat. Misschien over de vraag wat ik zelf zou doen als ik hen was?

Hoe zouden jullie reageren in zo'n situatie?
Alle reacties Link kopieren
er zijn genoeg leuke , single mannen.
maar een getrouwde man is gewoon makkelijker om in je bed te krijgen.
die heeft minder keus dan een aantrekkelijke single vent.
wij slapen nooit.
tu1nhek schreef:
16-05-2018 08:16
Dit zijn vrouwen die ook in hun jongere jaren geen blijvende relaties hebben gehad. Dat zegt iets over ze.
Hoe kom je daar nou bij? Je vult wel heel veel in.
...
Je weet niet of e.a. schaars is. Misschien willen je vriendinnen gezien hun drukke leven wel de voordelen van een minnaar maar niet de tijd investeren in een fulltime relatie. Dat ze het niet van een vrije man kunnen krijgen is jouw interpretatie die past bij je referentiekader en moraal. Wanneer je zo een druk bezet leven hebt dan is een man slecht voor erbij misschien wel handig. Zeker wanneer hij bij een vrouw terecht kent die wel de zorg en sores draagt.

Ik vraag mij af wat jij hiermee wil?
viva-amber wijzigde dit bericht op 16-05-2018 09:05
13.12% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
roodmiertje schreef:
16-05-2018 08:48
Het helpt om zo af en toe de statistieken er bij te pakken. Mannen vallen over het algemeen op iets lager opgeleide/minder succesvolle vrouwen. Vrouwen vallen over het algemeen op iets hoger opgeleide/iets succesvollere mannen. Simpele logica leert dan dat er hogeropgeleide/succesvolle vrouwen overblijven en lageropgeleide/minder succesvolle mannen. Daar kun je veel van vinden, maar daar heb ik in dit geval geen onzekerheid of vooroordeel bij nodig.
Hoe is de verhouding hoogopgeleide mannen tov hoogopgeleide vrouwen binnen deze leeftijdsgroep?
Staat opleidingsniveau binnen deze leeftijdsgroep gelijk aan zakelijk en/of financieel succesvol zijn?
Er zijn ook een hoop mannen die op het niveau van deze vrouwen werken, meer mannen dan vrouwen. Juist in de tijd waaruit deze leeftijdsgroep komt én het niveau van werken zullen ook een hoop mensen zitten die niet per se hoogopgeleid zijn, maar op een andere manier hun succes hebben bereikt. Je zult er dus veel meer statistieken erbij moeten pakken om je daarop te baseren.

Waarom een liegende, bedriegende, vreemdgaande man nou getuigt van zoveel 'geschiktheid' en al die vrijgezelle mannen uit de groep vind ik ook nogal vreemd.
stroman schreef:
16-05-2018 08:49
Logisch. Een fel moreel oordeel komt vaak voort uit angst.
Dooddoener.

Waarom zouden mensen zich niet gewoon kunnen baseren op waarden? Dat is toch niet zo moeilijk om te begrijpen. We veroordelen zo veel in onze cultuur, er staan zelfs wetten om dingen die we niet vinden kunnen van beledigen, fraude tot stelen en vernielen. Waarom zou iemand niet gewoon een oordeel kunnen hebben over eerlijkheid, het niet willen bedriegen en het niet willen kwetsen van anderen?
Wat lolapaloeza zegt. Vrij naarEsther Perel zou ik zeggen dat zowel de vreemdgaande man als de vriendinnen bezig zijn de dood of andere angsten te verjagen.

Maar ja, dat zal niet gaan.

Schaarste aan seks is er natuurlijk niet. Terwijl ik dit schrijf zijn er..... kijk daar liggen er weer 2!
roodmiertje schreef:
16-05-2018 08:55
Morele starheid vindt zijn oorsprong vaak in onzekerheid en angst.

Overigens, waarom zou ze zichzelf moeten indekken?
Waarom zie je het als starheid om gewoon een oordeel te hebben over bepaalde waarden? Iedereen heeft oordelen over bepaalde zaken, maar heb je hier een oordeel over dan ben je opeens star?

Lees mijn post nog een keer, natuurlijk hoeft ze zich niet in te dekken. Ik schreef als dat dat nergens op zou slaan.
Een oordeel is op zich niet star. De vraag is wel: wat wil je ermee?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Anárion schreef:
16-05-2018 09:02
Hoe kom je daar nou bij? Je vult wel heel veel in.
Daar kwam nog iets achteraan hè? 'Dat zegt iets over ze. Ze willen, bewust of onbewust, geen relatie.' Dat stond er. En dat interpreteer ik zo uit de OP van TO waarin ze schrijft dat haar vriendinnen alles mee hebben, maar dat het ze niet lukt met de mannen en dat ze jaren dacht dat ze alleen casual seks hadden als de kans zich voordeed. Dus, jaren geen relatie. En ja, dit samen met de werkfuncties van deze vrouwen en hun keuze aan huidige 'partners' is de basis voor mijn aannames. Die iedereen hier doet op basis van hun eigen interpretaties. Maar ik zie dat TO zich kan vinden in mijn aanname en het wel lijkt te raken aan kenmerken van haar vriendinnen, gezien haar reactie hieronder van 'idd'.

De psychologie van mensen volgt vaak grote lijnen. Dat betekent niet dat iedereen hetzelfde is, want de grote lijnen zijn breed, maar ze zijn er. En er zijn ook uitzonderingen en die grote lijnen zijn onderhevig aan bewegingen met de tijd en verandering van de maatschappij. Maar de lijnen bewegen eerder in de breedte dan dat ze geheel verdwijnen.
forsyth schreef:
16-05-2018 08:55
Excuses voor de term left over. Er zijn talloze redenen waarom mensen alleen komen te staan. Het is niet goed om daar een waardeoordeel aan te hangen met een rotwoord. Ik probeerde alleen een beeld neer te zetten vanuit een bepaalde gedachtengang.
Edit: in de OP noemde ik verschillende categorieën: (veel) jongere mannen, mannen op tinder, mannen die betaalde seks bieden. Left overs staat niet gelijk aan iedereen die geen relatie heeft, ik bedoelde meer het type 'zeer onaantrekkelijk', al is dat natuurlijk ook maar subjectief. Maar dan nog is het een denigrerende term die ik niet had moeten gebruiken.
tu1nhek schreef:
16-05-2018 09:08
Dooddoener.
[...]
Waarom zou iemand niet gewoon een oordeel kunnen hebben over eerlijkheid, het niet willen bedriegen en het niet willen kwetsen van anderen?
Het oordeel zelf komt niet voort uit angst. De felheid wel. (Waarbij ik ook nog nadrukkelijk 'vaak' zeg en niet 'altijd').

Er zijn heel veel dingen die je moreel kunt afkeuren. Maar de felheid op dit forum is bij sommige onderwerpen veel heftiger dan bij andere. En dat is niet omdat het ene zoveel verwerpelijker is dan het andere. Maar omdat het ene dichterbij komt dan het andere.
lolapaloeza schreef:
16-05-2018 08:59

Iets beginnen met een getrouwde man is natuurlijk niet sjiek, maar als je verliefd wordt doe je stomme dingen. En je brein voorziet je vaak ook nog eens van een ja-maar-dit-is anders verklaring. Voor mij zou de vriendschap afhangen van de hele manier waarop zo'n vrouw in de situatie staat. Domme dingen doen we allemaal, maar gewetenloos voor je eigen plezier of gewin gaan zou mij de vriendschap doen herzien.
Zo te zien aan de websites voor mensen die een scharrel zoeken (second love, intimatch) is er een bloeiende markt voor mensen die iets zoeken naast de geborgenheid van hun relatie.

Natuurlijk kun je de single mensen veroordelen die een relatie beginnen met een getrouwde man of vrouw. Maar draai het ook eens om. Wat zoekt die getrouwde man/ vrouw wat hij/zij thuis niet meer wil of kan krijgen?

Ik zie van twee kanten een keuze voor een oppervlakkige scharrel. Waarom zou je alleen die vriendinnen veroordelen?
Nirakkam schreef:
16-05-2018 12:47

Natuurlijk kun je de single mensen veroordelen die een relatie beginnen met een getrouwde man of vrouw. Maar draai het ook eens om. Wat zoekt die getrouwde man/ vrouw wat hij/zij thuis niet meer wil of kan krijgen?
ik denk, dat je het niet eens moet zoeken in een bepaald gemis Binnen een relatie, maar meer gemis in de persoon zelf.
En als zoveel vreemdgegaan wordt (van wat al bekend is, en door het grote taboe, wordt er vast nog meer vreemdgegaan, dan we al kunnen berekenen), kun je je zelfs afvragen of monogamie wel iets is, wat je als mensheid moet nastreven.
Misschien (let op: ik zeg 'misschien'), worden we als mensheid wel gelukkiger als we accepteren dat beetje vreemdgaan niet erg is
Het zou voor mij niet zo zeer de vriendschap aantasten, mits het een onderwerp is waar ze mij niet mee lastig vallen. Zou als ze er zelf over beginnen eerlijk zijn over wat je er van vind, dan zullen ze vanzelf ophouden met erover beginnen tegen jou.

Blijf bij jezelf en verder is het niet jouw probleem.
Madeliefjees schreef:
15-05-2018 22:05
Dat zijn van die snobs die neerkijken op een loodgieter. Daar kan je natuurlijk geen relatie mee hebben, dat snap je zeker wel? In plaats daarvan laten ze zich neuken door een getrouwde vent. Lekker chique.
Dit :HA:
Anárion schreef:
15-05-2018 22:04
Maar waarom zijn zij dan achterbakse snollen? Ik vind dat die mannen veel meer kwalijk te nemen is. Die zijn getrouwd en nemen er een vrouw bij.

Je blijft gewoon met je poten van een getrouwde man af, al helemaal als je het weet.
Het-groepje schreef:
15-05-2018 22:07
Nou nou.
De enige achterbakse snollen zijn de mannen in kwestie, als ze afspraken met hun vrouw hebben over monogamie.
Die vrouwen hebben die kinderen en vrouwen geen trouw beloofd en vinden het zo allemaal best. Het klinkt niet alsof ze op de positie van de echtgenote uit zijn.

Ik vind beide partijen achterbaks. Werken allebei willens en wetens mee aan bedrog. Ik vind het smerig.
Wat is psychisch aantrekkelijk? Uitstraling/charisma? Of persoonlijkheid?

Ik ken de term niet en vind het ook niet op internet
stroman schreef:
16-05-2018 12:20
Het oordeel zelf komt niet voort uit angst. De felheid wel. (Waarbij ik ook nog nadrukkelijk 'vaak' zeg en niet 'altijd').

Er zijn heel veel dingen die je moreel kunt afkeuren. Maar de felheid op dit forum is bij sommige onderwerpen veel heftiger dan bij andere. En dat is niet omdat het ene zoveel verwerpelijker is dan het andere. Maar omdat het ene dichterbij komt dan het andere.
Ah, ja ik snap je.
Op het forum is men wel vaak fel inderdaad. Ik zie het hier vaak ook wel als kort door de bocht gaan. En ook als een soort polarisatie die ontstaat wanneer iemand een stelling inneemt, of net een gevoelige woordkeuze gebruikt. Dan zijn mensen soms geneigd juist heel fel de andere kant op te gaan. Maar ook ja, dat het ene dichterbij komt dan het andere. Ik vind de reacties in dit topic niet enorm fel.
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 16-05-2018 13:53
2.86% gewijzigd
tu1nhek schreef:
16-05-2018 08:46
Waarom lees je daar eerder een angst in dan een moreel oordeel over mensen die anderen kwetsen door te liegen en bedriegen of meewerken daaraan?

Ik lees daarin alleen maar een slag om de arm om jezelf in te dekken mocht je zelf ooit zoiets gaan doen. Zou ik kunnen zeggen, maar dat slaat evengoed nergens op als die vermeende angst die je anderen toeschrijft die een (fel) oordeel hierop hebben. Veel mensen hebben gewoon eerlijkheid en anderen niet onnodig kwetsen hoog in het vaandel staan.

Juist. Totaal geen greintje angst in mijn reacties hoor.
Je vriendinnen, Forsyth, staan op een manier in het leven die voorheen alleen exclusief voor mannen was. Je zou kunnen zeggen dat het anno 2018 goed gaat met de emancipatie.
Dat maakt het uiteraard niet meteen goed. Het geeft misschien aan dat ze ook precies dat doen wat mannen in een vergelijkbare positie doen.
Het verschil is weliswaar dat die mannen dan vaak een huwelijk en vriendinnen er op na houden. Je zou je vriendinnen dus iets minder fout kunnen noemen.

Is de prijs van succes misschien een vertroebeling van sociaal geaccepteerde moralen! Of zorgt succes ervoor dat je dat moraal in een ander licht ziet?
Nogal trieste vriendinnen dan ... . Laat ze lekker een eigen vent zoeken i.p.v. in huwelijken te gaan stoken. Kinderen kunnen hiervan de dupe worden, maar zover denken ze vast niet door.

Juist in de leeftijdscategorie midveertig - midvijftig zijn er heel veel gescheiden mannen die openstaan voor (seks)relatie. Helemaal geen 'left overs'.
[quote=Amant post_id=28512610 time=1526420460 user_id=359747]
Alhoewel ik volmondig zal bevestigen dat er een link is tussen jezelf aantrekkelijk vinden en een lekker wijf zijn, kun je als vrouw niet voor een andere vrouw bepalen of ze een lekker wijf is of niet.

Ben ik met je eens. Ik vind zo'n beetje alle vrouwen wel mooi en mijn vrienden bevestigen dat ik echt niet weet wat een mooie vrouw is. Logisch lijkt me, ik voel me niet aangetrokken tot vrouwen dus hoe moet ik weten wat hun aantrekkelijk maakt?
max72 schreef:
16-05-2018 13:17
Je vriendinnen, Forsyth, staan op een manier in het leven die voorheen alleen exclusief voor mannen was. Je zou kunnen zeggen dat het anno 2018 goed gaat met de emancipatie.
Dat maakt het uiteraard niet meteen goed. Het geeft misschien aan dat ze ook precies dat doen wat mannen in een vergelijkbare positie doen.
Het verschil is weliswaar dat die mannen dan vaak een huwelijk en vriendinnen er op na houden. Je zou je vriendinnen dus iets minder fout kunnen noemen.

Is de prijs van succes misschien een vertroebeling van sociaal geaccepteerde moralen! Of zorgt succes ervoor dat je dat moraal in een ander licht ziet?
vind ik niet, die vrouwen zijn voor seks afhankelijk van een getrouwde man.

volgens mij stamt dat al uit de oudheid.
wij slapen nooit.
Ik heb ook zo'n vriendin. Eerst voelde ze zich vrij om alles met mij te bespreken over haar minnaar en ik dacht dat dit prima was, maar ik voelde me steeds zo misselijk als ik haar had gezien.

Ik ben zelf allergisch voor mensen die liegen en de boel bedonderen, dus ik kan er niet zo goed tegen om dit soort verhalen te moeten aanhoren. Ik heb dus gezegd dat ze helemaal zelf moet weten wat ze doet, maar dat ik er liever niks meer over hoor, omdat het mij een vervelend gevoel geeft, alsof ik onderdeel ben van een complot.

Hier houdt ze zich gelukkig aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven