De schaarste van seks

15-05-2018 21:45 221 berichten
Normaal gesproken ben ik iemand die de zaken van meerdere kanten bekijkt, maar dit keer kom ik er niet goed uit.

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik een aantal heel dierbare vriendinnen heb. Stuk voor stuk intelligente vrouwen, sterke karakters met levenservaring en levenslust. Ze zijn allemaal financieel succesvol; eentje runt een zeer winstgevende onderneming, de andere twee zijn directors bij multinationals. Het zijn charismatische vrouwen, niet perse fysiek mooi, maar wel psychologisch aantrekkelijk. Ze hebben een groot netwerk, nou ja ze hebben gewoon alles mee. Maar met mannen lukt het niet.

Tenminste, dat dacht ik. Jaren heb ik gedacht dat ze heel soms aan casual seks deden als ze zin hadden en de kans zich voordeed. Soms hadden we het over hun avontuurtjes, maar veel spraken we er niet over. Prima, ik bespreek mijn seksleven (als getrouwde vrouw) ook niet tot in detail met hen. Iets met wederzijds respect ofzo.

Dit weekend kwam ik erachter dat ze allemaal een getrouwde minnaar hebben, met een nietsvermoedende vrouw en schoolgaande kinderen. En eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik hiervan moet denken. Of het mijn vriendschap met hen moet beïnvloeden, of het mijn beeld van hen als mensen, vrouwen en mijn vriendinnen moet veranderen. En of dat dan wat over mij zegt, en zo ja, wat dan.

Ik kom er niet goed uit. Want ik snap het. Of nou ja, ik snap dat ze niet zoveel trek hebben in de left-overs van onze eigen generatie (zeg de midveertigers tot midvijftigers zo'n beetje). Ik begrijp ook dat een (veel) jongere man het niet is voor ze. En dat ze niet gaan voor betaalde seks, dat ze niet tinderen. Dat ze niet perse een relatie willen, maar dat ze wel het beste van het beste wensen. En ja, dat zijn de types die zelf ook top of the food chain zijn. En dus bezet.

Voordat iemand het vraagt: ik ben niet bang dat ze voor mijn man gaan. Daar gaat dit niet over. Maar ik merk dat ik moeite heb met te verwoorden waar het dan wel over gaat. Misschien over de vraag wat ik zelf zou doen als ik hen was?

Hoe zouden jullie reageren in zo'n situatie?
valentinamaria schreef:
16-05-2018 13:21
vind ik niet, die vrouwen zijn voor seks afhankelijk van een getrouwde man.

volgens mij stamt dat al uit de oudheid.
Volgens stamt overspel uit de oudheid maar vrouwen die gaan voor een carrière en daarbij geen behoefte hebben aan een relatie niet.

Ik zeg niet dat het chique is hè. Misschien zou er een millionairsbeurs voor singles moeten komen
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je ongemak inderdaad daar zit waar het de schijn van medeplichtigheid krijgt.
Daarom lijkt het me goed om duidelijk aan je vriendinnen te communiceren wat jouw mening over seks met getrouwde mannen/vreemdgaan is.

Wat ze er vervolgens mee doen moeten ze zelf weten, maar het voorkomt wel dat ze voortaan gezellig met jou hun minnaar willen bespreken en het houdt jouw positie zuiver.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

max72 schreef:
16-05-2018 13:31
Volgens stamt overspel uit de oudheid maar vrouwen die gaan voor een carrière en daarbij geen behoefte hebben aan een relatie niet.

Ik zeg niet dat het chique is hè. Misschien zou er een millionairsbeurs voor singles moeten komen
ik heb ook geen behoefte aan een relatie, maar ik ga ook niet zitten wachten tot een getrouwde vent eindelijk eens tijd voor me heeft.

kun je beter zorgen voor wat aantrekkelijke mannen die tijd hebben wanneer jij zin hebt.
wij slapen nooit.
Ik denk dat dat de reden is dat TO de titel schaarste aan seks gekozen heeft. Er heerst een schaarste aan seks voor hen die niet weten waar ze seks kunnen krijgen. In een ideale wereld heb je natuurlijk gelijk Valentinamaria.

Misschien is het voor jou makkelijker dan voor hen?
max72 schreef:
16-05-2018 13:40
Ik denk dat dat de reden is dat TO de titel schaarste aan seks gekozen heeft. Er heerst een schaarste aan seks voor hen die niet weten waar ze seks kunnen krijgen. In een ideale wereld heb je natuurlijk gelijk Valentinamaria.

Misschien is het voor jou makkelijker dan voor hen?
geen idee, ik heb gewoon geen enkele behoefte aan iemand met een relatie.
ik deel niet graag, misschien ligt het daar aan.....:)
maar zodra ik weet dat iemand een relatie heeft heb ik al geen interesse meer.
wij slapen nooit.
valentinamaria schreef:
16-05-2018 13:51
geen idee, ik heb gewoon geen enkele behoefte aan iemand met een relatie.
ik deel niet graag, misschien ligt het daar aan.....:)
maar zodra ik weet dat iemand een relatie heeft heb ik al geen interesse meer.
Misschien wil jij meer van zo’n man dan alleen seks en kortstondige affectie?
Ik moet zeggen dat ik, volgens mijn vriendinnen in ieder geval wel, onder een steen geleefd heb. Ben dan ook al decennia van de markt. Maar goed, in mijn omgeving hoor ik het tegenwoordig vaak bij mijn vriendinnen. Ook degenen waar je het absoluut niet van verwacht, er wordt ook schaamteloos over verteld. Ik vind het vaak ook ongemakkelijk. Ik ken de vrouwen al jaren en vind ze nog steeds aardig, maar ik keur dit gedrag wel af intern. Weet vaak ook niet wat ik ermee moet in een gesprek.
max72 schreef:
16-05-2018 13:17
Je vriendinnen, Forsyth, staan op een manier in het leven die voorheen alleen exclusief voor mannen was. Je zou kunnen zeggen dat het anno 2018 goed gaat met de emancipatie.
Dat maakt het uiteraard niet meteen goed. Het geeft misschien aan dat ze ook precies dat doen wat mannen in een vergelijkbare positie doen.
Het verschil is weliswaar dat die mannen dan vaak een huwelijk en vriendinnen er op na houden. Je zou je vriendinnen dus iets minder fout kunnen noemen.

Is de prijs van succes misschien een vertroebeling van sociaal geaccepteerde moralen! Of zorgt succes ervoor dat je dat moraal in een ander licht ziet?
Succes en moraal hebben er in dat verband weinig mee te maken. Ze zijn gewoon 'mannelijker' aangelegd. Dominanter, minder behept met typisch vrouwelijke karaktertrekken als lief en aardig gevonden willen worden, compassie, empathie, zorgzaamheid enzo. Vandaar ook de carrière, je wordt geen CEO als je wilt dat iedereen je lief vindt. Het karakter is er eerst, op basis daarvan worden keuzes gemaakt.

Maar dat maakt ze alleen maar aantrekkelijk voor een bepaald soort man, die zij dan ook nog eens aantrekkelijk moeten vinden. En dat zorgt ervoor dat hun vijver klein is en seks een relatief schaars goed. Denk ik.
stroman schreef:
16-05-2018 08:10
Ik zit ook met verbazing te lezen.

Die mannen hebben een afspraak gemaakt. Die vrouwen niet. Die mannen liegen tegen hun vrouw en zijn ontrouw.
Die vrouwen hebben met die afspraak niet zo heel veel te maken. Ze zijn hoogstens schuldig aan het uitkiezen van niet zo’n leuke man. Als ik al mijn vriendinnen eruit moest gooien die een niet-zo-leuke man hadden uitgekozen, dan hield ik er, ‘s even kijken.... precies 1 over, denk ik.

Het huwelijk is een afspraak tussen twee mensen. Niet een afspraak met de rest van Nederland ‘gij zult hier afblijven’. Daar heb ik althans nooit mijn handtekening onder gezet.

Nou, kom maar op met de jijbakken.
helemaal mee eens.
forsyth schreef:
16-05-2018 14:06
Succes en moraal hebben er in dat verband weinig mee te maken. Ze zijn gewoon 'mannelijker' aangelegd. Dominanter, minder behept met typisch vrouwelijke karaktertrekken als lief en aardig gevonden willen worden, compassie, empathie, zorgzaamheid enzo. Vandaar ook de carrière, je wordt geen CEO als je wilt dat iedereen je lief vindt. Het karakter is er eerst, op basis daarvan worden keuzes gemaakt.

Maar dat maakt ze alleen maar aantrekkelijk voor een bepaald soort man, die zij dan ook nog eens aantrekkelijk moeten vinden. En dat zorgt ervoor dat hun vijver klein is en seks een relatief schaars goed. Denk ik.
Ha! Je kunt je ook afvragen of dat een nature of nurture discussie is ;-)

Houden mannen van sterke vrouwen? Ik denk dat het klopt wat je zegt. Zegt dat ook iets over het broze ego van de man?
Ik heb ook vriendinnen die dit hebben gedaan. Zijn er beiden mee gestopt. Heb ze toen wel verteld dat zij de nachtmerrie van een getrouwde en toegewijde vrouw zijn. Het is allemaal zo makkelijk, ook van de man uit natuurlijk. In plaats dat we tegenwoordig nog echt moeite doen voor elkaar gaan we lekker buiten de deur eten. Het gaat ook zo makkelijk allemaal met je telefoontje en internet.

Het toont van weinig karakter en verkeerde normen en waarden is mijn mening.
2018anoniem schreef:
16-05-2018 14:13
. In plaats dat we tegenwoordig nog echt moeite doen voor elkaar gaan we lekker buiten de deur eten.
vreemdgaan doen we al duizenden jaren hoor
Amant schreef:
15-05-2018 23:41
Alhoewel ik volmondig zal bevestigen dat er een link is tussen jezelf aantrekkelijk vinden en een lekker wijf zijn, kun je als vrouw niet voor een andere vrouw bepalen of ze een lekker wijf is of niet.

Ten eerste kan alleen een man met zelfvertrouwen vrouwen indelen in lekker wijf en niet-lekker wijf, ten tweede zijn er voor de man met zelfvertrouwen echt wel bepaalde minimum-eisen aan wat een lekker wijf is en ten derde is er geen directe relatie tussen psychische stabiliteit (wat jij neerzet als psychisch aantrekkelijk) en lekker wijf zijn.

Vrouwen kunnen meestal niet voor een andere vrouw bepalen of ze een lekker wijf is. Echt niet. Alleen vrouwen die zelf een lekker wijf zijn kunnen dat. Misschien.
Ik ben zelf biseksueel en kan prima inschatten of ik een vrouw een lekker wijf vind. Daar heb ik geen man voor nodig.
Lil0u schreef:
16-05-2018 14:23
Ik ben zelf biseksueel en kan prima inschatten of ik een vrouw een lekker wijf vind. Daar heb ik geen man voor nodig.
neem van mij aan, dat hetro-vrouwen ook prima weten wat een lekker wijf is.
forsyth schreef:

Dit vind ik trouwens wel een redelijk plausibele verklaring.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
forsyth schreef:

Ik denk dat je hier je verklaring hebt.
Ik denk ook dat het je vriendinnen helemaal niet gaat om het 'afpakken van een man'. En niet om verliefdheid. Ze hebben waarschijnlijk geen behoefte aan dat de man in kwestie zijn gezin zou verlaten voor hen. Ze hebben een vrij leven, zonder verplichtingen naar een partner en/of kinderen, en hebben dus ook een vrijere seksualiteit. De vijver mannen waarin ze vissen is helaas maar gering.

Ergens op pagina 1 of 2 schreef iemand dat deze vrouwen niet succesvol zijn, want ze hebben geen relatie. Belachelijke opmerking vind ik dat. Wanneer is iemand succesvol? Deze vrouwen zijn succesvol in hun carrière. Juist omdat ze geen relatie hebben. En daar zijn ze ongetwijfeld blij mee, met die carrière. Als je het hebt over een succesvolle man denk je ook in eerste instantie aan zijn werk en niet aan zijn liefdesrelatie. Waarom zijn vrouwen dan wel pas succesvol als ze een relatie hebben?
Marana-- schreef:
16-05-2018 14:38
Ik denk ook dat het je vriendinnen helemaal niet gaat om het 'afpakken van een man'. En niet om verliefdheid. Ze hebben waarschijnlijk geen behoefte aan dat de man in kwestie zijn gezin zou verlaten voor hen. Ze hebben een vrij leven, zonder verplichtingen naar een partner en/of kinderen, en hebben dus ook een vrijere seksualiteit. De vijver mannen waarin ze vissen is helaas maar gering.

Ergens op pagina 1 of 2 schreef iemand dat deze vrouwen niet succesvol zijn, want ze hebben geen relatie. Belachelijke opmerking vind ik dat. Wanneer is iemand succesvol? Deze vrouwen zijn succesvol in hun carrière. Juist omdat ze geen relatie hebben. En daar zijn ze ongetwijfeld blij mee, met die carrière. Als je het hebt over een succesvolle man denk je ook in eerste instantie aan zijn werk en niet aan zijn liefdesrelatie. Waarom zijn vrouwen dan wel pas succesvol als ze een relatie hebben?
Je zou zelfs kunnen redeneren dat er van vrouwen meer geeist wordt in een relatie; waar het van mannen meer geaccepteerd wordt om “die man op zondag te zijn die het vlees komt snijden”. De man die zich opoffert voor de carrière van zijn vrouw zeldzaam, lijkt mij
Marana-- schreef:
16-05-2018 14:38
herken ik ook uit mijn vriendenkring. De visvijver is trouwens best groot. Vaak heeft 1 vrouw zelfs meerdere minnaars
Onder mannen is een vrouw die niet zeikt, die gemakkelijk in het leven staat zeer geliefd.
max72 schreef:
16-05-2018 14:50
Je zou zelfs kunnen redeneren dat er van vrouwen meer geeist wordt in een relatie; waar het van mannen meer geaccepteerd wordt om “die man op zondag te zijn die het vlees komt snijden”. De man die zich opoffert voor de carrière van zijn vrouw zeldzaam, lijkt mij
Waarom zou een van de twee zich moeten opofferen?
Lil0u schreef:
16-05-2018 15:03
Waarom zou een van de twee zich moeten opofferen?
Het is geen ijzeren wet. Ik generaliseer uiteraard maar je snapt m’n punt toch Lil0u?
lilalinda schreef:
16-05-2018 14:53
herken ik ook uit mijn vriendenkring. De visvijver is trouwens best groot. Vaak heeft 1 vrouw zelfs meerdere minnaars
Onder mannen is een vrouw die niet zeikt, die gemakkelijk in het leven staat zeer geliefd.
Ook dat vind ik emancipatie ;-)
valentinamaria schreef:
16-05-2018 13:34
ik heb ook geen behoefte aan een relatie, maar ik ga ook niet zitten wachten tot een getrouwde vent eindelijk eens tijd voor me heeft.

kun je beter zorgen voor wat aantrekkelijke mannen die tijd hebben wanneer jij zin hebt.
Indien deze mannen een gelijkwaardige functie hebben als deze vrouwen, dan hebben ze een beroep waarbij ze zelf hun agenda kunnen indelen en dus vrij kunnen regelen om weer eens "naar een congres" te gaan of iets dergelijks. Een man in een standaard 9-5 40 u/w loondienst functie, die heeft het een stuk moeilijker om tijd te regelen voor een tweede vrouw, simpelweg doordat alles al bekend is. Dus geen dagen naar het andere kant van het land moeten om te vergaderen, geen overwerken, geen tweede telefoon speciaal voor het werk (waar dus ook 'klant contacten' in staan). Er opgetut, duur, leuk en representatief uitzien voor een belangrijke vergadering met klanten/leveranciers/cliënten/de baas.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
forsyth schreef:
Succes en moraal hebben er in dat verband weinig mee te maken. Ze zijn gewoon 'mannelijker' aangelegd. Dominanter, minder behept met typisch vrouwelijke karaktertrekken als lief en aardig gevonden willen worden, compassie, empathie, zorgzaamheid enzo. V
Compassie en empathie zijn typisch vrouwelijk? Oei, lekker kort door de bocht. Het heeft vaak meer met wijsheid te maken, en gelukkig is dat niet seksegebonden.
Kijk, de vórm waarin mensen hun eigenschappen uiten wil heel generaliserend nog wel eens verschillen tussen groepen, maar dat moet je niet verwarren met inhoud.
max72 schreef:
16-05-2018 15:09
Het is geen ijzeren wet. Ik generaliseer uiteraard maar je snapt m’n punt toch Lil0u?
Ik weet het niet. Ik geloof er zelf niet in dat een carrière niet te combineren zou zijn met een fijne relatie en een gezin.

Om me heen zie ik dat namelijk alleen maar, dus voorbeelden te over. En nee, dat zijn niet alleen mannen met een huisvrouwtje of een klein baantje thuis. Net zo goed vrouwen waarvan de man ook zijn eigen carrière heeft.
als mannen vreemdgaan, gaat het meestal niet om hun piemel trouwens, maar om hun ego.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven