eetstoornis?

17-05-2018 09:47 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_369641 wijzigde dit bericht op 24-05-2018 12:57
99.93% gewijzigd
Jejoue schreef:
17-05-2018 11:18
Ja.
En dan is ze kwaad.
Ze moet niet al te vaak chaggrijnig gaan doen anders nodig ik haar niet meer uit.
Dan moet het maar zoals het kan
S-Meds schreef:
17-05-2018 10:50
Niemand is hetzelfde en geen enkele relatie is hetzelfde.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-05-2018 13:00
Reden: op de man, maatregelen genomen
58.68% gewijzigd
Joanjett schreef:
17-05-2018 11:15
Maar waarom moet TO van haar dan wel veel eten? Die snap ik even niet.
Dan voelt ze zich oa slanker en sterker omdat zij niet zoveel eet. Moeilijk om even uit te leggen, maar het komt meer voor.
Life is short. Eat dessert first.
Joanjett schreef:
Controle.
Honingbij_ schreef:
17-05-2018 11:34
Sjonge wat scheer jij mensen over één kam, echt bizar. Niemand is hetzelfde en geen enkele relatie is hetzelfde. Hopelijk denkt TO niet zo enorm kortzichtig als jij.
Iemand met een eetstoornis kan je leven helemaal verwoesten. Dit is een ontzettend nare ziekte en als je moet kiezen, kies dan voor jezelf. Natuurlijk zijn er gradaties, maar als iemand niet wil genezen, houdt het op.
nessemeisje schreef:
17-05-2018 11:35
Controle.
En dit idd.
MwTheelepel schreef:
17-05-2018 10:19
Ik denk dat je het beste op een rustig moment met haar kan praten, dus niet als jullie al gedoe over eten hebben. Vertel haar dan eerlijk dat je je zorgen maakt om haar gewicht, eetpatroon en gezondheid en denkt dat ze hulp nodig heeft. Laat haar houding richting jou en wat jij eet erbuiten anders zal het denk ik snel voor haar voelen alsof je haar terug wil pakken. Als ze een goede band met haar broer heeft zouden jullie het ook samen kunnen doen.

Ze heeft duidelijk een nogal verstoord beeld van de realiteit want jij hebt eigenlijk zelfs ietsjes overgewicht..

Sterkte!
Dat laatste wat je schrijft klopt niet. Zijn BMI is 23.7, wat een gezond BMI is. Overigens is BMI allang geen goede graadmeter meer van gezondheid. Daarvoor moeten we de tailleomtrek weten, dat geeft een veel betrouwbaarder resultaat als we het hebben over gezondheid en gewicht.
Deel je zorg met haar.
Dat zal heel confronterend zijn, maar ben eerlijk in wat je ziet.

Als ze een eetprobleem heeft, zal ze van uit zichzelf moeten willen genezen.
Je kan er zelf weing mee, behalve haar begrenzen in de bemoeienissen met jouw eten.
doornroosje9 schreef:
17-05-2018 11:35
Dan voelt ze zich oa slanker en sterker omdat zij niet zoveel eet. Moeilijk om even uit te leggen, maar het komt meer voor.
Weet je dat nou wel zeker? Want je neemt haar mee naar de spiegel en je vraagt: "wie van ons twee moet er het dringendste dikker worden? Nou? Ze zullen we even de bovenkleren uittrekken en er een centimeter bijpakken om het heel zeker te weten?" Je kan haar zó killen met logica. Ik zie geen reden om ontvankelijk te zijn voor lulkoek.
tv-icoon schreef:
17-05-2018 11:54
Weet je dat nou wel zeker? Want je neemt haar mee naar de spiegel en je vraagt: "wie van ons twee moet er het dringendste dikker worden? Nou? Ze zullen we even de bovenkleren uittrekken en er een centimeter bijpakken om het heel zeker te weten?" Je kan haar zó killen met logica. Ik zie geen reden om ontvankelijk te zijn voor lulkoek.
En jij denkt dat ze dan opeens gaat eten en geen eetstoornis meer zal hebben?
Honingbij_ schreef:
17-05-2018 11:34
Sjonge wat scheer jij mensen over één kam, echt bizar. Niemand is hetzelfde en geen enkele relatie is hetzelfde. Hopelijk denkt TO niet zo enorm kortzichtig als jij.
[...]

waarom is dit gewijzigd? Ik zei niks raars?
anoniem_287855 wijzigde dit bericht op 17-05-2018 12:00
10.32% gewijzigd
doornroosje9 schreef:
17-05-2018 11:56
En jij denkt dat ze dan opeens gaat eten en geen eetstoornis meer zal hebben?
Of zij gaat eten kan me niet schelen. Ik hoef haar kwalen toch niet te verhelpen? Ze is volwassen.
Joanjett schreef:

Dat kan verschillende redenen hebben. Projectie is er een, ze weet zelf ook wel dat te weinig eten slecht is maar kan het bij zichzelf niet veranderen. TO schrijft dat ze wel veel kookt, door veel te koken en TO veel te laten eten lijkt het alsof er niet zo weinig gegeten wordt in huis en dus door haar al is dat natuurlijk niet zo. Een trucje dus om hun eigen eetgedrag minder op te laten vallen. Ook vinden veel mensen met een eetstoornis zeker bij anorexia het moeilijk te eten als andere dat niet doen, ze krijgen dan het gevoel dat zij wel heel veel eten, meer dan andere. Wat natuurlijk niet echt zo is want diezelfde mensen eten vaak ook tergend langzaam en spelen met hun eten waardoor ze in dezelfde tijd nog niet de helft binnen krijgen van wat een ander eet.

Het is voor mensen die zelf geen eetstoornis hebben allemaal totaal onlogisch maar dat is helaas de ellende met dit soort stoornissen, het hele denken is verstoord, de hersenen functioneren gewoon niet goed meer. Daarom snap ik ergens de reacties ook wel van mensen die hem adviseren weg te gaan. Een eetstoornis is alles overheersend, de drang naar controle speelt altijd, niet enkel rond het eten. Het bepaald iemands hele leven en daarmee ook het leven van de omgeving, ik heb regelmatig van naasten van patiënten gehoord dat het is alsof er een derde persoon tussen hun relatie zit, zo overheersend is een eetstoornis. Het is niet maar een klein deel van iemand, het neemt iemand compleet in beslag en niets maar dan ook niets is belangrijker dan de eetstoornis, ook een partner of zelfs kinderen niet. Dat is niet omdat het nare mensen zijn die niets om andere geven, een eetstoornis beïnvloed de hele manier van denken en doen, de hersenen functioneren gewoon niet meer goed. Het is een enorme beproeving voor de patiënt maar ook voor de omgeving wiens leven ook vaak jaren in het tekenstaat van de eetstoornis. Anorexia bijvoorbeeld duurt gemiddeld 7 jaar en nog niet eens de helft geneest ervan, 30% hersteld gedeeltelijk, 25% hersteld helemaal niet en zo een 5 tot 10% overlijd zelfs aan anorexia. Als iemand zelf niet wil zal ze nooit genezen helaas, maar zelfs als iemand wel wil is de weg vaak lang en met veel vallen en opstaan, ook voor de omgeving. Ik zal niemand adviseren zomaar bij zijn partner weg te gaan wegens een ziekte, ik adviseer alleen wel iedereen ook vooral ook op zichzelf te blijven letten.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
.
anoniem_369641 wijzigde dit bericht op 24-05-2018 12:59
99.72% gewijzigd
tv-icoon schreef:
17-05-2018 11:58
Of zij gaat eten kan me niet schelen. Ik hoef haar kwalen toch niet te verhelpen? Ze is volwassen.
Ja, maar dat schreef ik hierboven ook ergens. Zij moet zelf willen genezen, dat kan niemand anders voor haar doen. Ofwel blijft TO in de relatie en bewaakt zijn grenzen en hoopt dat ze in de toekomst van die ziekte af wil ofwel gaat hij weg. Meer opties zijn er niet.
Frederick schreef:
17-05-2018 10:46
Inderdaad, ik wil haar hiermee helpen. Ik zie haar heel erg graag en wil graag mijn toekomst ook verder uitbouwen met haar MAAR er moet iets gebeuren. Haar laten vallen is niet de oplossing.
waarom niet?
Frederick schreef:
17-05-2018 12:00
Dat is nu net het probleem. Ze zijn niet meer ontvankelijk voor echte logica. Als ik dat zeg dan zegt ze simpelweg: ik ben bang dat als je minder eet, je gaat afvallen. Zo'n dingen, het is heel erg moeilijk op dat vlak. Daarom zoek ik naar gerichte oplossing, wij kunnen haar alleen niet meer helpen, denken we.
Je trekt het je teveel aan. Zou ik nooit doen. Daardoor word jij haar speelbal.

Maar ik begrijp heel goed dat sommigen een aanval van woede krijgen door een anorexiapatiënt die iedereen om haar pink wikkelt.
Lachattenoir schreef:
17-05-2018 11:44
Dat laatste wat je schrijft klopt niet. Zijn BMI is 23.7, wat een gezond BMI is. Overigens is BMI allang geen goede graadmeter meer van gezondheid. Daarvoor moeten we de tailleomtrek weten, dat geeft een veel betrouwbaarder resultaat als we het hebben over gezondheid en gewicht.

Zowel de hart stichting als het voedingscentrum geven een BMI van 26,3, maar zelfs 23.7 is natuurlijk ver van mager zoals de vriendin van TO beweerd. BMI is niet perfect maar wel een goede graadmeter om een globaal beeld te krijgen van iemands gewicht. Tailleomtrek is vooral qua gezondheid ook belangrijk inderdaad maar als iemand een BMI van 17 heeft dan kun je ervan uitgaan dat die persoon te ligt is en als iemand een BMI van 30 heeft dan kun je er ook van uitgaan dat iemand te zwaar is.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
.
99.37% gewijzigd
Frederick schreef:
17-05-2018 12:12
Haar laten vallen is een mogelijke oplossing voor mij om er vanaf te geraken maar geen oplossing voor het probleem dat zich stelt.
Het probleem is dat ze mogelijk een eetstoornis heeft en dat wordt niet opgelost als we uiteen zijn.
Nee, dat wordt inderdaad niet opgelost dan, maar in sommige gevallen moet je voor jezelf kiezen en er niet aan onderdoor gaan. Ik zeg niet dat dat voor jou ook geldt, maar let goed op jezelf.
.
99.64% gewijzigd
tv-icoon schreef:
17-05-2018 11:54
Helaas werkt het niet zo simpel als je een eetstoornis hebt. Je eigen spiegelbeeld wordt als het ware vervormd. Veel es patiënten zien dan echt dat ze dik zijn, terwijl dat vaak niet het geval is. Bovendien kunnen velen niet naar zichzelf kijken in de spiegel. Geloof me, been there...

En om nou maar gewoon even hup, kleren uit te trekken en dit zo op te dringen is natuurlijk niet echt bevordelijk.
Klinkt inderdaad als een eetstoornis. Vervelend zeg, dat wens je niemand toe. Zelf inzien van het probleem en willen herstellen is wel de eerste stap. Die kun je helaas niet afdwingen, dat moet ze echt zelf doen. Lastig om toe te kijken lijkt me.

Herstellen is echter wel mogelijk. Ik heb zelf lang een eetstoornis gehad, en ben nu hartstikke gezond. Het was heel moeilijk om herstel vol te houden.Maar met de juiste hulp, leuke en uitdagende dingen naast je herstel te doen, af en toe streng toegesproken te worden, en een toekomstbeeld voor ogen te houden is het toch gelukt.

Het platform proud2bme (.nl) heeft een gedeelte waar partners van mensen met eetstoornis met elkaar in contact kunnen komen / uitwisselen. Er staat ook vel info op over hoe om te gaan met. Misschien een idee?
Wie is verantwoordelijk voor haar gezondheid?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
.
99.83% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven