Geld & Recht alle pijlers

ten einde raad

21-05-2018 23:50 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
goedenavond allemaal,

om maar gelijk met de deur in huis te vallen.. morgen wordt ons water afgeslotene en zal er een afsluiter samen met een incasseerder langs komen, geen idee hoe laat. we hebben geprobeerd of we geld kunnen lenen van vrienden/familie maar dit is niet gelukt. ik heb vrijdag nog contact gehad met PWN of we uitstel van betaling kunnen krijgen maar helaas is dit niet mogelijk.

we zijn ten einde raad, mij man heeft ergens €200 kunnen lenen maar het bedrag ligt hoger. is er iets dat we kunnen doen om afsluiting te voorkomen? we hebben een kindje van bijna 4 en zonder water wordt dat een probleem.. ik heb er aan gedacht om morgen vroeg van huis te gaan en laat weer terug te komen maar dat is weglopen van de problemen..

iemand die advies heeft?
ps: wegens werkloosheid van mijn man het afgelopen jaar en ik de enige met inkomen was is het nu tot hier gekomen.. ik kan wel janken als ik er aan denk dat ze hier morgen vroeg zullen staan. we wonen in een flat dus dan weet iedereen het gelijk..
Madeliefjees schreef:
22-05-2018 01:06
Werken jullie beide? Er is momenteel werk zat, in de horeca kan je morgen al aan de slag. Leuk of niet, dat maakt niet uit. Belangrijk nu is gewoon dom inkomen genereren.
En bouw een buffer op voor toekomstige tegenslagen. Zonder buffer hadden wij t niet gered toen mijn man werkloos werd (ik heb geen inkomen).
We werken beiden
Ik snap er niks van... als ik dit lees raak ik in de war:

https://www.krnwtr.nl/kan-mijn-drinkwat ... et-betaal/

Ook vraag ik me af waarom je geen recht hebt op zorgtoeslag maar wel huurtoeslag, hoe kan dat nou..
Juist de meewerkende mens wordt vaak gestraft. Ik kan de aflevering niet terugvinden, maar een paar jaar geleden was er op tv een docu over de rechtbank.

In 1 aflevering zat een ondernemer met het zweet in zijn handen om te proberen de boel te redden. Op bestraffende toon werd hem een laatste kans gegund om de halve familie uit te schudden voor het voldoen van de schulden. Want anders zou het grote faillissementsmonster komen.

Twee scene's later kwam een tokkie-achtig gezin voor het hekje staan en eiste dat ze failliet verklaard zouden worden, want ze waren het gezeur van deurwaarders zat. De geschrokken reactie van de rechter: 'maar u kunt niet zomaar failliet!'.

:-D

Veel pijnlijker kon de grens van de macht en dwang van de Staat niet in beeld worden gebracht.

Bij een persoonlijk faillissement als dit zal er voor de curator weinig te halen zijn, en dus wordt het een snel opheffertje.

De schaamte en de druk die TO voelt is echt niet nodig.
MarkSD schreef:
22-05-2018 01:13
Juist de meewerkende mens wordt vaak gestraft. Ik kan de aflevering niet terugvinden, maar een paar jaar geleden was er op tv een docu over de rechtbank.

In 1 aflevering zat een ondernemer met het zweet in zijn handen om te proberen de boel te redden. Op bestraffende toon werd hem een laatste kans gegund om de halve familie uit te schudden voor het voldoen van de schulden. Want anders zou het grote faillissementsmonster komen.

Twee scene's later kwam een tokkie-achtig gezin voor het hekje staan en eiste dat ze failliet verklaard zouden worden, want ze waren het gezeur van deurwaarders zat. De geschrokken reactie van de rechter: 'maar u kunt niet zomaar failliet!'.

Veel pijnlijker kon de grens van de macht en dwang van de Staat niet in beeld worden gebracht.

Bij een persoonlijk faillissement als dit zal er voor de curator weinig te halen zijn, en dus wordt het een snel opheffertje.

we hebben 1 auto staan maar die heb ik nodig voor mijn werk
Waarom krijg je geen toeslagen?
zuster-reva schreef:
22-05-2018 01:15
we hebben 1 auto staan maar die heb ik nodig voor mijn werk
Dat is voor een curator over het algemeen een onvoldoende argument.
.
Je mag je afvragen waarom je zou werken als je het minimale bestaansniveau (water) niet kan betalen. Echt, kijk eens wat je ontvangt wanneer jullie beide thuiszitten qua bijstand en toeslagen. Waarschijnlijk zijn jullie beter af.
Een faillissement (op eigen verzoek of aangevraagd door schuldeisers) is niet de snelweg naar een WSNP. De WSNP kan nog steeds worden afgewezen. Voordat je hoger beroep daarover dient ben je weer maanden verder.

Het minnelijke traject moet gevolgd worden.

https://www.hupkesadvocaten.nl/kan-het- ... saanvraag/
snoesje666 wijzigde dit bericht op 22-05-2018 01:28
13.06% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
MarkSD schreef:
22-05-2018 01:05
Nu doe ik iets waar in normaal een hekel aan heb: ik wijs je op 'de bron' van je info.

Een faillissement is wel het laatste waar GRAYDON op zit te wachten; hun businessmodel is het uitknijpen van de laatste centen bij schuldenaren. Bij een faillissement zijn ze elke vorm van dwang kwijt, en mogen ze zich verstaan met een nukkige en niet geïnteresseerde curator, en grijpen ze achter het net.

In mijn praktijk heb ik in 15 jaar tijd welgeteld 1x een zaak meegemaakt waarbij na opheffing van het faillissement een schuldeiser alsnog achter de centen aanging. Na 5 jaar verjaren vorderingen.

Auto's, extreem luxe goederen etc kunnen worden verkocht. Ik ga er vanuit dat als je radeloos bent omdat je geen 200 euro op tafel kan leggen, dat je deze goederen niet hebt.
Wow dat is niet waar: na 5 jaren geen aanmaning/rekening/herinnering versturen verjaart een vordering pas.
Ooit ergens gewerkt waar iemand de hele dag bezig was met vorderingen stuiten door nog eens een kattebelletje te sturen naar de wanbetaler.
Ook komt er gewoon rente bij; pas als je 5 jaar niets meer gehoord hebt van je schuldeiser verjaart een vordering. Niet na 5 jaar wapperen met de onbetaalde rekeningen ;)
Zou lekker zijn, gewoon 5 jaar stug volhouden en al je spullen op andermans naam zetten zodat er niets te halen valt en je bent van je schulden af. Nee zo werkt het niet.

To probeer die 200,- aan te betalen of beter nog maak het NU over, met spoed en vraag of ze het afsluiten willen stuiten tot volgende week maandag en zorg dat al het geld dan op hun rekening staat. Nee heb je ja kan je krijgen, dat je een klein kind hebt is geen reden om niet af te sluiten maar het helpt mss een beetje..? Als je die 200,- met spoed overmaakt kweek je wellicht nog wat goodwill.
MarkSD schreef:
22-05-2018 01:25
Dat is voor een curator over het algemeen een onvoldoende argument.
.
Je mag je afvragen waarom je zou werken als je het minimale bestaansniveau (water) niet kan betalen. Echt, kijk eens wat je ontvangt wanneer jullie beide thuiszitten qua bijstand en toeslagen. Waarschijnlijk zijn jullie beter af.
ik heb met hart en ziel gekozen voor het werk wat ik nu doe en keihard gewerkt om deze baan te krijgen. ik kan niet niet werken :)
MarkSD schreef:
22-05-2018 01:13

Wat gebeurt er na dat snelle opheffertje? De curator vangt zijn / haar centjes (die heeft voorrang op het waterbedrijf) en de schuldenlast van TO is nog hoger geworden.
chocolol schreef:
22-05-2018 01:25
Waarom krijg je geen toeslagen?
omdat inkomen te hoog is? Tweeverdieners!
Lenn12345 schreef:
22-05-2018 01:27
Wow dat is niet waar: na 5 jaren geen aanmaning/rekening/herinnering versturen verjaart een vordering pas.
Ooit ergens gewerkt waar iemand de hele dag bezig was met vorderingen stuiten door nog eens een kattebelletje te sturen naar de wanbetaler.
Ook komt er gewoon rente bij; pas als je 5 jaar niets meer gehoord hebt van je schuldeiser verjaart een vordering. Niet na 5 jaar wapperen met de onbetaalde rekeningen ;)
Zou lekker zijn, gewoon 5 jaar stug volhouden en al je spullen op andermans naam zetten zodat er niets te halen valt en je bent van je schulden af. Nee zo werkt het niet.
Klopt, was wat ongenuanceerd, maar in de praktijk blijkt dat nagenoeg geen enkele schuldeiser na een faillissement nog de moeite neemt om een deugdelijke stuiting te sturen. Een kattebelletje is vaak onvoldoende, want je moet maar bewijzen dat het is ontvangen. En om elke keer geld uit te geven aan een deurwaarder voor een vordering die nooit betaald gaat worden... de slimme schuldeiser weet beter.
zuster-reva schreef:
22-05-2018 01:28
ik heb met hart en ziel gekozen voor het werk wat ik nu doe en keihard gewerkt om deze baan te krijgen. ik kan niet niet werken :)
Je kunt wel een auto betalen, maar niet je waterrekening? Toch iets met prioriteiten stellen.
Snoesje666 schreef:
22-05-2018 01:32
Wat gebeurt er na dat snelle opheffertje? De curator vangt zijn / haar centjes (die heeft voorrang op het waterbedrijf) en de schuldenlast van TO is nog hoger geworden.
Wat er gebeurt na het opheffertje? Dat is het juist. Helemaal niks. Leven gaat door. 99,9% van de schuldeisers gaan ook verder met hun leven.

1000 euro onbetaalde schuld of 1 miljoen. Maakt het uit?
zuster-reva schreef:
22-05-2018 01:11
We werken beiden
Je hebt het anders over de werkeloosheid van je man in de OP. Werken jullie nou of niet?
S-Meds schreef:
22-05-2018 01:32
omdat inkomen te hoog is? Tweeverdieners!
Maar wel huurtoeslag?

Hoeveel moeten TO en haar man verdienen om geen werkende-ouder-toeslag te krijgen? De naam daarvoor ben ik even kwijt, ik krijg het in elk geval niet meer sinds zoon een jaar of 12/13 is.

Met zo'n salaris je waterrekening niet kunnen betalen?
Snoesje666 schreef:
22-05-2018 01:39
Maar wel huurtoeslag?

Hoeveel moeten TO en haar man verdienen om geen werkende-ouder-toeslag te krijgen? De naam daarvoor ben ik even kwijt, ik krijg het in elk geval niet meer sinds zoon een jaar of 12/13 is.

Met zo'n salaris je waterrekening niet kunnen betalen?
ze kreeg weinig huurtoeslag. dus ja ik denk dat ze net op of boven de grens zitten. Natuurlijk kan je de waterekening wel betalen. Ze kan ook een auto betalen. Verkeerde prioriteiten verkeerde keuzes
Lenn12345 schreef:
22-05-2018 01:37
Je hebt het anders over de werkeloosheid van je man in de OP. Werken jullie nou of niet?
.
Ze gaf aan dat de schulden zijn ontstaan sinds zijn werkloosheid. Inmiddels heeft hij weer werk, maar het is niet genoeg om de rekeningen te betalen schreef ze.

Geen huurtoeslag kan ook zijn als je de huur te hoog is. Is niet alleen afhankelijk van inkomen toch?
MarkSD schreef:
22-05-2018 01:35
Wat er gebeurt na het opheffertje? Dat is het juist. Helemaal niks. Leven gaat door. 99,9% van de schuldeisers gaan ook verder met hun leven.

1000 euro onbetaalde schuld of 1 miljoen. Maakt het uit?
Als ik die schuldeiser ben ga ik er wel achteraan. Ik moet óók leven. Of moet ik in de WSNP omdat iemand anders te belabberd is om aan zijn/haar verplichtingen te voldoen?

Als ik iets erg vind, zijn het wel domino-faillissementen.
Scheepswerf failliet, toeleveranciers failliet, voormalig personeel dat is ingezet als zzp'er in de problemen...
Snoesje666 schreef:
22-05-2018 01:35
Je kunt wel een auto betalen, maar niet je waterrekening? Toch iets met prioriteiten stellen.

ik werk in de thuiszorg buiten mijn woonplaats. onze waterrekening is €20pm maar door de werkeloosheid van hem was dat juist het bedrag wat we dan terug haalden maar dan kwamen er aanmaningskosten etc bij. nu wordt er sinds januari wel gewoon het maandbedrag afbetaald maar de oude bedragen is het probleem
MarkSD schreef:
22-05-2018 01:05
Nu doe ik iets waar in normaal een hekel aan heb: ik wijs je op 'de bron' van je info.

Een faillissement is wel het laatste waar GRAYDON op zit te wachten; hun businessmodel is het uitknijpen van de laatste centen bij schuldenaren. Bij een faillissement zijn ze elke vorm van dwang kwijt, en mogen ze zich verstaan met een nukkige en niet geïnteresseerde curator, en grijpen ze achter het net.

In mijn praktijk heb ik in 15 jaar tijd welgeteld 1x een zaak meegemaakt waarbij na opheffing van het faillissement een schuldeiser alsnog achter de centen aanging. Na 5 jaar verjaren vorderingen.

Auto's, extreem luxe goederen etc kunnen worden verkocht. Ik ga er vanuit dat als je radeloos bent omdat je geen 200 euro op tafel kan leggen, dat je deze goederen niet hebt.
Ook hier moet eerst een minnelijk traject gevolgd worden.

Daarnaast mag je alleen zo’n beetje keukengerei, matras en de meest noodzakelijke kleding houden, al het andere wordt verkocht. Dus ook het speelgoed van zoon.

Moet je een jong gezin echt niet willen adviseren.

En ervaringen in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Stel dat TO wel zulke schuldeisers heeft? Schiet ze er nog niks mee op. Ik lees dat ze bijvoorbeeld een auto heeft en die nodig is voor werk. Dat raakt ze dan ook nog kwijt.
MarkSD schreef:
22-05-2018 01:33
Klopt, was wat ongenuanceerd, maar in de praktijk blijkt dat nagenoeg geen enkele schuldeiser na een faillissement nog de moeite neemt om een deugdelijke stuiting te sturen. Een kattebelletje is vaak onvoldoende, want je moet maar bewijzen dat het is ontvangen. En om elke keer geld uit te geven aan een deurwaarder voor een vordering die nooit betaald gaat worden... de slimme schuldeiser weet beter.
Misschien ook wel ja, ik doelde op een uitkerende instantie; die hebben A. inzicht in het bevolkingsregister dus is het was simpeler om uit te vogelen waar iemand woont en zodoende een brief met ontvangstbevestiging te sturen.
En geld speelt dan geen rol uiteraard.... maar vooral bij jongeren die het zat worden en het om een schuld van laten we zeggen 2000,- gaat krijgen ze vaak toch genoeg van die herinneringen.
Zodra de kip weer wat veren krijgt wordt er vaak toch nog een regeling getroffen: het is ook wel fijn als je schuldenvrij bent na een domme move en als je bereidt bent een redelijk bedrag te betalen per maand kan je tenminste weer rustig de deur opendoen/de telefoon opnemen.

Maar inderdaad, ik heb ook een keer een schuld die eerst wel afbetaald werd met 50,- p.m. na een no cure no pay incassoburo te hebben gestuurd laten zitten toen de betaling wéér stopte en ik wist dat ik de laatste 300,- wel kon shaken.

Als ik was blijven doorgaan had ik nu mss het bedrag gehad maar ook zoveel jaren ergernis dat ik toch blij ben dat ik dacht: pech, en zoveel is het nou ook weer niet: lamaar.. elke keer weer die negatieve toestanden en dat om 300,- de rest was toch betaald.

Je hebt dus gelijk, ik had er ook geen zin in hahaha :)
zuster-reva schreef:
22-05-2018 01:56
ik werk in de thuiszorg buiten mijn woonplaats. onze waterrekening is €20pm maar door de werkeloosheid van hem was dat juist het bedrag wat we dan terug haalden maar dan kwamen er aanmaningskosten etc bij. nu wordt er sinds januari wel gewoon het maandbedrag afbetaald maar de oude bedragen is het probleem
jaren niet betaald dus
Lenn12345 schreef:
22-05-2018 02:02
Misschien ook wel ja, ik doelde op een uitkerende instantie; die hebben A. inzicht in het bevolkingsregister dus is het was simpeler om uit te vogelen waar iemand woont en zodoende een brief met ontvangstbevestiging te sturen.
En geld speelt dan geen rol uiteraard.... maar vooral bij jongeren die het zat worden en het om een schuld van laten we zeggen 2000,- gaat krijgen ze vaak toch genoeg van die herinneringen.
Zodra de kip weer wat veren krijgt wordt er vaak toch nog een regeling getroffen: het is ook wel fijn als je schuldenvrij bent na een domme move en als je bereidt bent een redelijk bedrag te betalen per maand kan je tenminste weer rustig de deur opendoen/de telefoon opnemen.

Maar inderdaad, ik heb ook een keer een schuld die eerst wel afbetaald werd met 50,- p.m. na een no cure no pay incassoburo te hebben gestuurd laten zitten toen de betaling wéér stopte en ik wist dat ik de laatste 300,- wel kon shaken.

Als ik was blijven doorgaan had ik nu mss het bedrag gehad maar ook zoveel jaren ergernis dat ik toch blij ben dat ik dacht: pech, en zoveel is het nou ook weer niet: lamaar.. elke keer weer die negatieve toestanden en dat om 300,- de rest was toch betaald.

Je hebt dus gelijk, ik had er ook geen zin in hahaha :)
Voor een waterbedrijf is het een simpele zaak. Alleen aanbieder dus klant is afhankelijk van leverancier en al bekend in het systeem. Na een faillissement is het een kwestie van 1 druk op de knop en een herinnering brief sturen met openstaande vordering. Zelfde voor grote webshops, energieleveranciers, overheidsdiensten etc. Niet van een kleine webshop met een order van €40,- dan is het kostbaarder om na te jagen dan het verlies af te schrijven.
zuster-reva schreef:
22-05-2018 01:56
Staan de aanmaningskosten wel in verhouding tot het openstaande bedrag? Die mogen tot €2500 15% zijn (dus €375)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven