Gezondheid alle pijlers

darm problemen

05-03-2009 13:21 831 berichten
Alle reacties Link kopieren
Darm problemen, vaak niet een onderwerp waar open over wordt gepraat. Helaas wel een onderwerp waar veel mensen last van hebben. De pijn, de ongemakken die erbij komen kijken zoals plotseling naar toilet moeten maar ook schaamtes die je daarbij kan hebben zoals een stinkende toilet achterlaten wanneer jij bent geweest. Kortom, NIET PRETTIG

Bij deze open ik, na het goede idee van een mede forummer, het topic darmklachten. Schaam je niet en laat je horen!!
Hoi,

weet van een vriendin van mij dat sudee##brood helpt!

Ja sorry kan niet op de juiste benaming komen; het is brood zonder gist (Duits brood) waardoor je darmen de gist niet hoeven te verwerken en beter functioneren.
zuurdesem.. kan helpen idd. Net als speltbrood.

Of ontbijten met een schaaltje tarwezemelen in de yoghurt.

het achterlaten van een niet zo bloemachtig toilet is idd vervelend, maar niet zo erg als buikkramp :S
Hoi reizen, bedankt voor je tip! Ik zal er zeker eens naar kijken.

Ik zal zelf eens beginnen met mijn ervaringen. Ik heb een chronische ziekte waardoor mijn spijsvertering erg moeizaam verloopt. Dit zorgt de ene keer voor juist erg vette en dunne ontlasting, de andere keer voor verstoppingen. Bij nooit is het 'normaal'. Vaak heb ik dan ook last van buikkrampen ( zoals nu, ik lig nu in mijn bed en ben zo slap als een vaatdoekje). Ik zit meer op het toilet dan ergens anders en daar word ik zooooooooo moe van!!!
Tsja, als je een darmaandoening hebt is het volgens mij niet makkelijk. Naast de ongemakken die je van je ziekte hebt, heb je ook nog eens te maken met het onbegrip van mensen en het onderwerp darmen en zo wat toch een beetje gene opwekt bij mensen.

Volgens mij doet de maagdarmleverstichting ook aan dit soort dingen, in de zin van bekendheid en zo?

Veel scheetjes moeten laten..... in bijzijn van vriendje (ongemakken wanneer je samenwoont).
Kleine toevoeging.....

Mijn darmen en ik zijn ook niet altijd de grootste vriendjes.

Sinds ik vezels gebruik gaat het een beetje beter (bij mijn staat de verstopping met stip op de eerste plaats).

Spastische darm en zo. Ongemakkelijk maar voor mij heel goed mee te leven.
Wat fijn dat je dit topic geopend hebt Emoticon!

Ik ben nu 26 en heb vanaf mijn 15e lastige darmen. In mijn jeugd waren mijn darmen ook al mijn zwakke plek, maar op mijn 15e kreeg ik diarree waar ik niet meer vanaf kwam. Iedere ochtend dunne ontlasting, op school soms 'rennen' naar t toilet en t is zelfs een keer mis gegaan daar.

Afijn, nu 11 jaar later is het niet meer zo erg als toen. Ik heb er veel aan gedaan in de tussentijd en kan er ook beter mee omgaan dan vroeger.

Ik heb nooit echt een diagnose gekregen, alleen PDS (prikkelbare darm) wel zijn er een aantal andere dingen uitgesloten.

Ook heb ik in de alternatieve hoek de 'diagnose' candida gekregen en heb toen een tijd lang heel erg op mijn voeding gelet. Het is er niet door weggegaan, maar wel minder geworden, de darmklachten bedoel ik dan.

Het is alleen geen onderwerp om even fijn op verjaardagen te bespreken he... Of lekker in de kroeg: nou ik ben vanochtend wel 6 x naar toilet geweest en ik voel me nog steeds niet opgelucht.

Vroeger wenste ik weleens dat ik gewoon hoofdpijn zou hebben ofzo, dan hoefde ik in ieder geval niet steeds naar toiletten te zoeken.

Ik had overigens ook heel erg last van winderigheid een aantal jaar lang. Hoe vaak ik daar niet om gehuild heb stiekem...

Nouja, het is fijn dat we het hier lekker van ons af kunnen schrijven. Deze week gaat het trouwens weer niet zo lekker met mijn buik. Ik denk dat het met wat spanningen samenhangt.

Emoticon, jij hebt taaislijmziekte, als ik me goed herinner? Dat lijkt me heel vervelend... veel sterkte!
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Zuurtje ook welkom hier!

Kan je vriend er goed mee omgaan? Ik dacht als puber dat ik wel nooit een relatie zou kunnen hebben.... wie wil er nou een vriendin die stinkt?

(de gewone puberonzekerheden werden bij mij daardoor een stuk erger... zegmaar)

Van dat idee ben ik af hoor. Maar heb eigenlijk nooit een lange relatie gehad en heb dus niet de ervaring van hoe mannen reageren op sommige dingen. Als ik 6 x op een ochtend uit bed moet voor de wekker gaat bijvoorbeeld.

(wow wat een fijn topic :-) )
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
@ Moonlight, spanningen en buikklachten gaan zeker hand in hand. Wanneer ik meer stress heb of het druk heb, dan heb ik er ook veel meer last van. Wat ik ook merk aan mensen, is dat buikklachten enorm worden onderschat. Mensen doen het af met 'tja, ik heb ook wel eens buikpijn'. Maar ze hebben niet door dat ik niet zomaar even buikpijn heb. ik heb het vaak 24/7. Soms is het goed te doen en kan ik er goed mee leven.. maar soms zet het ook wel eens van alles op zijn kop en is het helemaal niet 'even buikpijn....'

Ik heb inderdaad taaislijmziekte..in mijn geval niet fijn, maar wel mee te leven hoor. Het is vooral mijn buik die erg veel problemen geeft.......
@Emoticon, ik heb vrijwel nooit pijn. Gelukkig dus!

Wel kan ik een 'rotgevoel' hebben in mijn darmen, heel opgeblazen of het idee dat er iets vast zit. Maar gelukkig geen krampen.

Soms ook zo'n vervelend gevoel maar dan lukt het niet om naar het toilet te gaan. En dan iets later (als je bijvoorbeeld net op een verjaardag binnenstapt) draait mijn buik zich voor mijn gevoel om en dan komt alles 'los'. Winden, aandrang, eigenlijk meteen naar het toilet moeten en soms meerdere keren.

Wel vervelend hoor, zeker als dan op zo'n verjaardag het toilet bij de voordeur zit en iedereen daarna binnenkomt in 'jouw stank'

Maar de schaamte is door de jaren heen wel iets minder geworden. Als puber kon ik er soms wel om janken.
Om even in te haken op partners en buikklachten.... mijn lief wist al heel snel dat ik ziek was....maar natuurlijk nog niet wat het met zich meebracht. Wij wonen nu 1 1/2 jaar samen en hij weet er erg goed mee om te gaan. De ene keer maken we er samen grapjes over, de andere keer knuffelt hij mij omdat ik weer zo'n last heb. Hij heeft nooit een punt gemaakt van mijn darmproblemen, heeft hooguit vragen gesteld. Het is denk ik heel belangrijk dat je er open over bent.
Ja, dat vind ik altijd moeilijk, er open over zijn.

Ook bij vriendinnen. Ik 'durf' wel te zeggen dat ik een prikkelbare darm heb, maar voel nog steeds veel schaamte als ik bijv een wind gelaten heb.

Ach, als er echte liefde in het spel is, zijn darmklachten misschien van ondergeschikt belang.

Maar op het punt van 'leuk gevonden willen worden' is het een moeilijk onderwerp om aan te snijden.
Gelukkig heb ik daar nooit echt bij stilgestaan...ik ben meer van, als je iets niet aanstaat, dan ga je maar weg...dan heb ik ook geen zin om daar tijd aan te besteden.

Maar om eerlijk te zijn is het nooit een issue geweest m.b.t. leuk gevonden worden. Wat mijn gezondheid betreft was ik nooit zo van; wat zouden andere er van denken??? Ik had meer zoiets van ; ik kan er niets aan doen.. ik heb er niet om gevraagd...take it or leave it.
Ik heb ook darmproblemen en geen relatie. Ben echt bang om bij iemand te logeren of iemand mee naar huis te nemen. Ik moet soms urenlang scheten laten en soms ruikt dat helemaal niet, maar meestal stinkt het ontzettend. Vind het echt vervelend.
Emoticon, goed dat je er zo sterk in staat.

Draait jouw leven erg om je ziekte? (hoe verwoord ik dit... merk jij iedere dag bij alles dat je ziek bent?)

Misschien is dan de acceptatie nog makkelijker, dan wanneer je kan doen alsof je niks mankeert, en tegelijkertijd dus wel wat klachten hebt (zoals ik)

Kun je bij jou aan de buitenkant zien dat je ziek bent?

Bij mij zit ook mijn ego in de weg hoor.. ik heb dat nou eenmaal, dat ik graag zo leuk mogelijk overkom. Dat zou ik wat minder moeten hebben.

@Caroo: herkenbaar wat je schrijft. Wat voor darmproblemen heb je? Heb je een diagnose?

Gaat het weleens 'mis'? Je mag hier alles neerzetten hoor, we vinden niks vies. En in je eigen tempo... want misschien ben je niet gewend het te verwoorden.
Zonder dat ik het wil speelt een deel van mijn leven zich wel af rondom mijn ziekte...ik neem iedere dag medicijnen, meerderre keren per dag. Bij al het vette voedsel wat ik eet, moet ik medicatie innemen, veel buikkramp etc etc. Wat niet wil zeggen dat het ook mijn leven continu in zin greep houdt. Ik bedoel meer te zeggen; ik ben er wel veel mee bezig maar mijn leven wordt er momenteel niet door overheerst. Het is een deel van mijn normale dagelijkse leven en ik weet dus niet beter. Accepteren is niet makkelijk, me erbij neerleggen is een beter woord. Mensen kunnen iet aan mijn buitenkant zien dat ik ziek ben. En ook ik kan doen alsof er niets aan de hand is...ik heb dt lang en vaak gedaan, maar heb mijn neus gestoten. Er is wel iets aan de hand en dat hoort bij mij. Ik vertel altijd heel open over mijn ziekte alleen wilde ik niet laten weten dat ik er oko last van had. Mijn favoriete zin was dan ook 'het valt wel mee' maar soms valt het zeker niet mee......
Taaislijmziekte in je darmen, heftig!

Geen last van je longen? (serieuze vraag is dit).

Mijn vriendje heeft er geen problemen mee, als ik weer eens met mijn blaadje richting de gang loop weet hij wat ik ga doen en blijft hij uit de buurt. En ik kan met hem delen of het gelukt is of niet zeg maar.

Ik kan zeer goed leven met mijn darmklachten. Heb jaren lang eileiderontsteking gehad, ben wat dat betreft wel een buikmens. De ontstekingen zijn al jaren weg (bron is weg zeg maar) en de pijn die ik nu heb neem ik voor lief, is niet te vergelijken met wat ik toen had.

Ik heb wat dat betreft iets meer rust nu.

Ik herken heel erg de opmerking: ach ja joh, ik heb ook wel eens buikpijn. Ja duhuh, dat snap ik. Maar ja, elke dag is wat anders dan wel eens!!!!!

Ik heb een vriendin met colititis. Die had een vriendje toen ze bezig was met klysma's en zo. Vond ze moeilijk maar ondanks dat de relatie pril was, kon hij er echt heel goed mee om gaan.

Iedereen poept, als je er problemen mee hebt, met je buik dan: bespreekbaar maken en er is al veel meer begrip binnen je relatie (mocht je die hebben of eventueel in de toekomst die prins tegen komen). En mocht hij/zij er wel moeilijk over doen, dan zou het voor mij al snel over zijn.

Pfff, onbegrip. Lastig.
@Emoticon: ja als je zo'n chronische ziekte hebt kun je niet anders dan er elke dag mee bezig zijn. Maar je komt over alsof je er goed mee om kunt gaan.

Mag ik vragen hoe oud je bent?

@Zuurtje: haha, je praat er lekker nuchter over. Dat is ook de beste manier om er mee om te gaan waarschijnlijk.

En iedereen heeft natuurlijk zijn mindere kanten, bij de een is dat een ochtendhumeur, bij de ander darmklachten en in een relatie kom je dat vanzelf een keer tegen.

Het vervelende van darmklachten vind ik dat je niet altijd zelf kunt bepalen wanneer je iemand erover wilt vertellen. Als je op een terras zit en je MOET naar toilet, of in de auto en je MOET echt even ergens een tankstation zoeken. Normaal ben ik iemand die niet zo snel klaagt over lichamelijke klachten maar 'when nature calls' kun je niet doen alsof er niks aan de hand is.

Ik weet nog - vroeger - toen ik 17 was en er echt bijna niet over durfde te praten... Ik ging toen met een reis mee met een hele lange busreis. Vooraf hadden we een gesprekje met de reisleiding (bekenden van me) en kwam ter sprake of er nog belangrijke dingen waren die ze van me moesten weten. Zag er erg tegenop om over mijn darmen te moeten beginnen maar het wel gedaan. En natuurlijk - niks raars - het was gewoon bespreekbaar. Reactie was: als je moet dan moet je en desnoods maakt de bus een noodstop bij een perkje.

Dat is uiteindelijk voor mij niet nodig geweest (voor een ander meisje wel... nouja, bij een afthans cafeetje dan). Maar dat gesprek was heel bijzonder voor me.. ik sprak zomaar mijn 'probleem' uit tegen vage bekenden.

Haha, ik praat maar een eind heen hier. Fijn dat dat op dit topic kan.

Fijne avond trouwens allemaal. Ik ben avondje weg straks!
Hai

ik heb op latere leeftijd last van mijn darmen gekregen

kon eigenlijk altijd alles eten en moet nu echt overal op letten

Kan geen ei eten dan ga ik dood van de darmkrampen

en stinken jee een stinkbom is er niks bij

gelukkig kan mijn man er nu tegen (is er immuun voor hahaha)

maar ik heb me ook wel eens rot geschaamd hoor

maar ik moet écht mijn eten aanpassen

niet te kruidig, ook geen pittige chips enz

geen koolsoorten

geen ei, geen ui

soms valt snoep ook al niet lekker * zucht*

zeg maar als het héél lekker is dan is het niet goed voor me

heb bep. capsules, dispetal retard, die hielpen in het begin nog wel eens maar nu ook niet meer zo, en idd als er wat spanning is dat valt dat op je zwakke plek en is die veel gevoeliger.

dus....er mee leren leven én niet zondigen......
Hoi allemaal,

@ Zuurtje, taaislijmziekte zit in je genen en dus in je hele lichaam. Niet specifiek in 1 orgaan. Het klopt dat ik veel minder last heb van mijn longen (terwijl longproblemen veel voorkomen bij mensen met taaislijmziekte). Ik zit wel continu aan de antibiotica om mijn longen in goede conditie te houden. mijn buik was echter al een heikel punt voordat ik werd geboren. Ik bleek in de buik al een darmverstopping te hebben en daardoor werd mijn darm geperforeerd. Ik heb daar toen een heftige buikvliesontsteking aan over gehouden en minder werkenden organen.

@ Moonlight, ik word over een maandje 24. Ik kan inderdaad goed omgaan met het feit dat ik ziek ben, in ieder geval, ik kan er goed over praten. In de praktijk is het soms moeilijker om er mee om te gaan, maar in het algemeen gaat het goed. Alleen therapietrouw is soms moeilijk, omdat je ook wel eens even 'zonder alles' wil.

@ Monique, echt vervelend dat je zoveel dingen niet kan eten zonder er last van te hebben!! Dat zorgt er voor dat je je erg bewust bent en blijft van je ongemakken he.? Er mee leren leven is dan ook vaak makkerlijker gezegd dan gedaan.

ik kom net uit een warm bad... mijn buik deed erg pijn en een warm bad helpt dan vaak goed. Ook dit keer gelukkig :-D
Ha, ik had je ouder geschat. Fijn dat je lekker in bad geweest bent!

Ik ben vandaag wel ontzettend vaak naar t toilet geweest... Ben een beetje gespannen geloof ik.

Vanavond ga ik ergens heen waar ik nog niet eerder geweest ben, weet nog niet de weg naar de toiletten, etc etc. Dus ik hoop dat alles er nu uit is en ik vanavond geen last heb.

Misschien zijn hier ook meiden die niet eens een avond weg kunnen... dus ik bevind me eigenlijk wel in een luxe positie.
@Emoticon: Ik vroeg dat omdat ik de taaislijmziekte vooral ken van de longafdeling waar ik heb gewerkt (zusterzuurtje). En daar heb ik voornamelijk de longproblemen gezien. Ik wist wel dat er mensen waren die meer klachten van de darmen hebben, vandaar.

Wat jullie vertellen over het MOETEN heb ik gelukkig niet zo snel. Zoals ik al zei, eerder het omgekeerde. Lijkt me erg vervelend inderdaad.

En volgens mij bereik je zoveel met het bespreekbaar maken van het onderwerp! Als je het goed uitlegt, dan zullen mensen misschien ook minder snel 'raar' reageren?

Iemand ervaringen?
hallo,wat fijn dat er meer te lezen is over dit onderwerp!

ik ben nu een half jaar flink aan de kwakkel,zo erg zelfs dat k al een half jaar halve dagen werk.Ik heb ook ontzettend last van diarree bij ong alles wat k eet!heb ondertussen al allerlei onderzoeken gehad maar tot nu toe komt er niks uit.ik denk zelf dat ze het op pds sturen.maar k heb ook enorme last van moeheid,k kan maar een paar uurtjes werken en k val bijna om van de moeheid!Hebben jullie ook hier last van?
@ Moonlight, ik ben erg benieuwd hoe het is gegaan gisterenavond!! IK hoop dat je geen last van je buik hebt gehad!

@ Zuurtje, Het helpt inderdaad wel wanneer je het bespreekbaar maakt, maar dat neemt bij mij niet altijd de schaamte weg van een niet lekker riekend toilet achterlaten, of remsporen en dan zien dat er geen toiletborstel is .....

@ Bloem, wat vervelend dat je er zoveel last van hebt en de artsen niets kunnen vinden! Ik herken het. Natuurlijk weten de artsen wel dat ik taaislijmziekte heb, maar ze konden niets vinden wat de pijn kon verklaren....eventueel medicijngebruik. We zijn een jaar bezig geweest met dokteren totdat.. een geniale chirurg zag dat ik verklevingen had die om mijn darm zaten dus mijn darm afklemde.....haleluja!!! Ik ben toen geopereerd en dat heeft erg geholpen. Nu wil ik niet zeggen dat jij ook wild vlees hebt groeien ( bij mij kwam dat namelijk door de vele operaties die ik aan mijn buik heb gehad) maar wat ik wel wil zeggen is.....misschien een second opinion? Buikklachten zijn namelijk het moeilijkste om te diagnostiseren. De vermoeidheid ken ik zeker wel bij darmproblemen. Je darmen zijn hard bezig, je hebt pijn, eventueel worden voedingsstoffen niet goed opgenomen,dingen niet goed verteerd en met diaree verlies je ook nog eens veel vocht. Kortom, genoeg redenen om je zo moe te voelen. Ik voel het ook altijd heel erg in mijn benen........Misschien helpt de onzekerheid rondom je buikproblemen ook wel mee.....die onzekerheid kan je ook uitputten! Kortom alles bij elkaar zorgt het volgens mij wel voor een plaatje waar vermoeidheid bij past. Helaas ben ik geen arts en vind ik wel dat je vooral bij je arts moet blijven voor controle/onderzoeken en eventueel een second opinion?

Hier gaat het vandaag redelijk... de pijn is iets minder en mijn darmen zijn weer een beetje op gang gekomn. Dat zorgt wel voor de nodige kramp, maar in ieder geval ook voor opluchting!!

Xisses
@emoticon: de riekende wc en soortgelijke problemen. Daar kan geen gesprek tegen op nee. Mensen vinden het vies om van anderen te ruiken/zien. En jij kan er niks aan doen als je moet.

@emoticon & bloem: Die verklevingen waar jij het over hebt zijn volgens mij ook wel een symptoom van jouw ziekte? En die vele buikoperaties doen het natuurlijk helemaal geen goed. Ik heb waarschijnlijk ook verklevingen bij mijn darmen door de operaties in mijn buik/bekken. Ik heb er pijn door en soms moeizame ontslasting maar het klemt niks af bij mij. Ik laat me er niet aan opereren omdat je dan weer nieuwe verklevingen krijgt. Wanneer het echt problemen gaat verzoorzaken dan denk ik nog wel een keer na.

Dus ja, er zijn zoveel verschillende oorzaken voor buikpijn, hoever ga je om er achter te komen waar het vandaan komt? De vraag is of je ooit een bevredigend antwoord krijgt.....?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven