Vriendin en 'concurrentie'

24-05-2018 19:53 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een situatie die ik heel vervelend vind. Het betreft mijn band met mijn beste vriendin. We kennen elkaar een jaar of 14 en kunnen lezen en schrijven met elkaar. Zij is een héél belangrijk persoon in mijn leven. Er is alleen één probleem wat om de zoveel tijd een wig drijft tussen ons.

Kort gezegd heb ik wat meer succes in de liefde; mannen vinden mij vaak interessant. Ongetwijfeld vooral op uiterlijk gebaseerd. Ik duik meestal van de ene relatie / date in de andere. Dit is overigens niet heel handig; dat weet ik, maar is niet de kern van het probleem. Zij heeft geen/ weinig succes in de liefde. Haar laatste 'fling' wat 2 jaar geleden en dat is op een nare manier geëindigd. Sindsdien geen dates, niks. Wel heeft ze een aantal keren een man leuk gevonden, maar vaak -als ik geïntroduceerd werd- trokken ze naar mij toe.

Dit is nu 3x gebeurd, dat een man die zij leuk vond mij boven haar verkoos. Ik doe hier uiteraard niks mee; dat lijkt me duidelijk. Ik ben niet geïnteresseerd in de mannen waar zij op valt en zelfs dan; dat zou ik haar nooit aandoen. Dus het wordt nooit wat; moge dat duidelijk zijn. Wel stopt bij haar het daten dan ook; want een gast die opeens je beste vriendin gaat proberen te versieren is niet ok.

Nu is het afgelopen weekend dit weer voorgevallen; ze had interesse in een jongen, ik ontmoet hem, en hij begint mij te appen/ op een date aan te sturen. Dit -uiteraard- weer afgekapt maar ik zie dat ze dit heel lastig vindt. Ze is er open over geweest dat ze zich hierdoor heel onzeker voelt. Wat ik heel goed snap; mannen behandelen haar alsof ze zo kunnen overstappen op iets/iemand die -in hun ogen- beter is.

Ik weet zelf ook niet goed hoe ik hiermee om moet gaan. Ik gun haar alle liefde van de wereld maar het vlot gewoon niet zo. Ze is gesloten (ook door eerdere ervaringen). Aan de ene kant ben ik graag betrokken bij haar leven maar aan de andere kant merk ik dat dit lastig is als dit steeds gebeurt.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan? Graag advies!
Bedankt voor alle reacties!

Ik moet bij mezelf mijn onbewuste gedrag ook onder de loep nemen. Ik wéét dat ik niet bewust flirt met deze mannen, want ik kan oprecht zeggen dat ik voor 100% niet geïnteresseerd was in enige seksuele relatie, maar ik heb ook wel eens feedback gekregen dat mannen wel de indruk hadden dat ik geïnteresseerd in ze was. Ik doe 'gewoon aardig' en toon in het algemeen interesse in mensen (mannen/ vrouwen). Hier wordt soms door mannen meer achter gezocht.

Ik moet wellicht minder extravert zijn en de boot meer afhouden; wat ook weer lastig is want dit zijn mensen waar mijn beste vriendin graag mee omgaat en mij wil introduceren om het samen leuk te hebben. Ze vindt mijn mening belangrijk en wil dus dat ik hen leer kennen; en ik moet dan de fijne lijn tussen geïnteresseerd zijn (in de persoon, niet in een relatie in wat voor vorm dan ook), en afstand in de gaten houden. Dat vind ik lastig.

Zelf zou ik haar het liefste aanraden om een ander type man een kans te geven (de meer betrouwbare, maar in haar ogen 'saai'/ degelijk) maar dit is nou eenmaal het type waar zij zich tot aangetrokken voelt. En ondanks dat ze wéét dat dit deels door haar keuze in mannen komt, blijft het pijnlijk als het weer gebeurt dat een man die zij leuk vindt haar als een blok laat vallen zodra ik geïntroduceerd word. Dat doet onze vriendschap geen goed.
Coco87 schreef:
24-05-2018 20:26
Dat ze jou knapper vinden zie ik trouwens niet direct als meer succes in de liefde hebben..
Dat zeg ik ook niet. Ik heb niet per se meer succes in de liefde, maar ik heb wel iets waar mijn beste vriendin behoefte aan heeft, maar wat niet wil vlotten. En dat zorgt voor wrijving.
Best apart dat het nu de vrouw is die die mannen verleidt en op ideeën brengt. Kom op zeg, ze zit niet bij die kerels op schoot of zo. Die mannen maken de vrije keuze. En als ze er geen zin in zouden hebben dan kon TO een nacht vol pijp beurten aan bieden, dan zouden ze er niet op in gaan ook.
Timetraveler schreef:
24-05-2018 20:17
Aan de ene kant heeft het natuurlijk niks met jou te maken en staat het totaal los van jou; als een man haar echt leuk vindt zal hij helemaal voor haar gaan en als het goed is geen oog hebben voor andere vrouwen.

Ik had echter ook een 'vriendin', die, zodra een vriendin in de groep steeds meer met een bepaalde jongen omging op de een of andere manier altijd de meeste aandacht wilde hebben of ergens toch het leukst gevonden wilde worden, of ze die jongen in kwestie nou echt leuk vond of niet. Denk aan extra hard lachen, opeens one of the guys uithangen, "ik ga wel even met je mee buiten roken", dat soort overdreven gedoe. Je zegt zelf dat je van de ene date/relatie naar de andere springt. Nu hoeft dat echt niet te betekenen dat je dat ook bij die mannen doet. Maar je weet zelf wel of je daar onbewust mee bezig bent of echt totaal niet. Ik bedoel, je hebt aardig zijn en aardig zijn.
Dacht hier ook aan. Als je met ze naar een concert gaat en zij ziet dat als een soort date, dan zou ik me ook een beetje terughoudend opstellen, hen wat ruimte geven. Hoe stelde je je op? Ik heb de ervaring dat een man niet gauw laat merken dat ie me leuk vindt als ik daar niet zelf ook een beetje heb aangegeven dat ik interesse heb.

Hoe ging dat dan na het concert? Hij appte je? En wat was je reactie? Ik zou aardig maar kortaf antwoorden, denk dat het dan vlug ophoudt en het van aangeven dat ie me leuk vindt nooit zou komen.
.
Je taalgebruik suggereert dat jij jezelf aantrekkelijker vindt dan je vriendin. Dat kun je ook uitstralen.

Bv:
-mij boven haar verkoos
-beter is (of beschikbaarder is)

Weet je heel zeker dat je niet (onbewust) de concurrentie aangaat?
OKcomputer schreef:
24-05-2018 20:39
Dacht hier ook aan. Als je met ze naar een concert gaat en zij ziet dat als een soort date, dan zou ik me ook een beetje terughoudend opstellen, hen wat ruimte geven. Hoe stelde je je op? Ik heb de ervaring dat een man niet gauw laat merken dat ie me leuk vindt als ik daar niet zelf ook een beetje heb aangegeven dat ik interesse heb.

Hoe ging dat dan na het concert? Hij appte je? En wat was je reactie? Ik zou aardig maar kortaf antwoorden, denk dat het dan vlug ophoudt en het van aangeven dat ie me leuk vindt nooit zou komen.
Na het concert appte hij of ik wilde appen als we veilig waren thuisgekomen (vriendin en ik gingen samen weg, wonen in dezelfde straat). Ik heb geappt 'We zijn thuis'. Toen appte hij dat hij het heel leuk vond, of ik morgen uiteten wilde, dat hij nog nooit dit bij een vrouw gevoeld had, etc etc. Ik heb netjes gezegd dat ik het concert ook gezellig vond maar dat ik niet geïnteresseerd ben om hem nog een keer te zien. Daarna heeft hij mijn vriendin weer geappt. Ze vroeg naar mijn mening over deze man en ik heb haar dit verteld. Niet om haar pijn te doen maar omdat ik denk dat ze dit moet weten als ze met hem wil daten.
Ik wil trouwens absoluut niet zeggen dat het jouw "schuld" is. Je schrijft ook zelf al dat je het afkapt etc! Ik ben er wel verbaasd over dat het al drie keer gebeurd is dat een man aangeeft dat ie je leuk vindt, mijn eigen ervaring is dat ze dat niet uiten als ik duidelijk "nee" uitstraal. Maar misschien is dit voor jou anders.

Ik weet het niet zo goed, hebben jullie het er ooit over gehad? Is ze er misschien zelf ooit over begonnen?
.
Madelief2626 schreef:
24-05-2018 20:44
Toen appte hij dat hij het heel leuk vond, of ik morgen uiteten wilde, dat hij nog nooit dit bij een vrouw gevoeld had, etc etc.
Wauw dat is wel erg heftig na één keer zien tijdens een concert dat eigenlijk een date met een ander leek. Kun je dit verklaren? Voelde je het aankomen?
.
strikjemetstippels schreef:
24-05-2018 20:37
Best apart dat het nu de vrouw is die die mannen verleidt en op ideeën brengt. Kom op zeg, ze zit niet bij die kerels op schoot of zo. Die mannen maken de vrije keuze. En als ze er geen zin in zouden hebben dan kon TO een nacht vol pijp beurten aan bieden, dan zouden ze er niet op in gaan ook.

Inderdaad. Als deze mannen oprecht en serieus geïnteresseerd zouden zijn geweest in TO's vriendin, zouden ze zich niet ineens richten op TO. Niet haar schuld dus.

Overigens snap ik dat het ongemakkelijk is als een "project" van je vriendin duidelijk laat merken meer interesse te hebben in jou. Als ik met een bepaalde vriendin ga stappen krijg ik vrijwel standaard meer aandacht dan zij. Ook al zijn we beiden niet op zoek, het voelt soms wel lullig.
Joostisandersgeaard2 schreef:
Je taalgebruik suggereert dat jij jezelf aantrekkelijker vindt dan je vriendin. Dat kun je ook uitstralen.

Bv:
-mij boven haar verkoos
-beter is (of beschikbaarder is)

Weet je heel zeker dat je niet (onbewust) de concurrentie aangaat?
Ik ben op dit moment iemand aan het daten (surprise surprise) dus niet beschikbaar. Of ik mezelf aantrekkelijker vind; qua uiterlijk wel. Hier word ik waarschijnlijk op afgeschoten maar a la. Qua talenten en andere kwaliteiten die er écht toe doen ben ik jaloers op haar; ze is een fantastisch persoon en veel beter relatiemateriaal dan ik waarschijnlijk ooit zal zijn. Dat mannen de verkeerde keuze maken is mij wel duidelijk.

Ik vind het een lastige kwestie omdat ik haar beter gun, maar ze blijft dezelfde mannen aantrekken. Dat maakt haar onzeker maar het maakt ook mij weer onzeker omdat ik niet wil dat dit zich blijft herhalen.
OKcomputer schreef:
Ik wil trouwens absoluut niet zeggen dat het jouw "schuld" is. Je schrijft ook zelf al dat je het afkapt etc! Ik ben er wel verbaasd over dat het al drie keer gebeurd is dat een man aangeeft dat ie je leuk vindt, mijn eigen ervaring is dat ze dat niet uiten als ik duidelijk "nee" uitstraal. Maar misschien is dit voor jou anders.

Ik weet het niet zo goed, hebben jullie het er ooit over gehad? Is ze er misschien zelf ooit over begonnen?
Dat leren 'Nee' uitstralen moet ik dus. Dat is het pijnpunt. Ondanks dat ik niet geïnteresseerd ben wordt mijn 'algemene interesse' soms wel zo geïnterpreteerd. En dat vind ik heel lastig. Soms laat ik al vrij vlot vallen dat ik een vriend heb (wat niet zo is) maar eigenlijk is dat ook nogal sneu.
Kikkertje17 schreef:
24-05-2018 20:48
Overigens snap ik dat het ongemakkelijk is als een "project" van je vriendin duidelijk laat merken meer interesse te hebben in jou. Als ik met een bepaalde vriendin ga stappen krijg ik vrijwel standaard meer aandacht dan zij. Ook al zijn we beiden niet op zoek, het voelt soms wel lullig.
Precies dit! Zorgt het voor frictie tussen jou en die vriendin?
Madelief2626 schreef:
24-05-2018 20:53
Dat leren 'Nee' uitstralen moet ik dus. Dat is het pijnpunt. Ondanks dat ik niet geïnteresseerd ben wordt mijn 'algemene interesse' soms wel zo geïnterpreteerd. En dat vind ik heel lastig. Soms laat ik al vrij vlot vallen dat ik een vriend heb (wat niet zo is) maar eigenlijk is dat ook nogal sneu.

Mwah, ik heb ook zo'n extraverte en mooie vriendin. Het is toch niet de bedoeling dat zij zich gaat aanpassen omdat een deel van de mannelijke bevolking op elke leuke vrouw die naar ze glimlacht springt. Het ligt echt aan de mannen waar je vriendin op valt.

Zeggen dat ze een relatie heeft werkt trouwens niet bij mijn vriendin, ze blijven het proberen want ze schijnen te denken dat als die relatie echt serieus was dat ze dan vast niet zo gezellig zou doen ofzo. Dat ze net zo gezellig tegen de anderen (mannen én vrouwen) in het gezelschap doet valt ze blijkbaar niet op. Trieste kerels zijn het.
Creativity is intelligence having fun
Je vindt het helemaal niet vervelend, je vi die aandacht maar wat mooi.
HasseSimonsdochter schreef:
24-05-2018 21:07
Cru gesteld, maar hier zit wel wat in. Aandacht geven is ook aandacht vragen.
Wat een gelul zeg, als ik met Yolanthe of Doutzen op stap ga hoeven ze ook geen moeite te doen om alle aandacht te trekken.
Wat een gekat op TO zeg, alsof ze per se de schuld moet en zal hebben.
TO klinkt imo juist als een vriendelijk iemand die haar vriendin het beste gunt en er oprecht mee zit dat vriendins projecten contact met haar zoeken.

TO vervelend dit, maar je kunt er niet zoveel aan doen. Mannen die jouw vriendin oprecht leuk vinden zullen niet achter jou aan gaan en mannen die achter jou aangaan zijn geen leuk relatiemateriaal voor je vriendin.
HasseSimonsdochter schreef:
24-05-2018 21:07
Wat lelijk. To reageert open en eerlijk op alle berichten. Vind haar juist lief hoe ze zich om de vriendschap bekommert maar ook over haar vriendin.
Heb je weleens aan je vriendin gevraagd na zo'n situatie hoe zij jouw gedrag vond die bewuste dag?

Laat het niet tussen jullie in gaan staan. Als zo'n knakker zo met haar omgaat dan laat het hem lekker bekijken.
Kirby schreef:
24-05-2018 21:13
Wat een gelul zeg, als ik met Yolanthe of Doutzen op stap ga hoeven ze ook geen moeite te doen om alle aandacht te trekken.
Wel als ze niet bekend waren. Appels met peren vergelijken dit.
Monti schreef:
24-05-2018 21:15
Wat lelijk. To reageert open en eerlijk op alle berichten. Vind haar juist lief hoe ze zich om de vriendschap bekommert maar ook over haar vriendin.

Psies. Wijvenvenijn in de krabbenmand dit.
Kasboom schreef:
24-05-2018 21:16
Wel als ze niet bekend waren. Appels met peren vergelijken dit.

Ja nou! Het is dat ze zo bekend zijn want anders liep je ze zo voorbij. Not.
Kikkertje17 schreef:
24-05-2018 20:48
Inderdaad. Als deze mannen oprecht en serieus geïnteresseerd zouden zijn geweest in TO's vriendin, zouden ze zich niet ineens richten op TO. Niet haar schuld dus.

Ik ben de andere kant van het verhaal. Ik heb twee vriendinnen die mooi zijn en ik vind hen knapper dan mezelf. Met uitgaan komen mannen vaker op hen af dan op mij. Natuurlijk vind ik dat soms wel vervelend, want ik voel me dan lelijk en onzeker. Maar het is niet dat die vriendinnen expres op aandacht uit zijn of heel flirterig zijn. Toen ik mijn man ontmoette had hij alleen oog voor mij en vond mijn vriendinnen totaal niet interessant. Het kan dus gewoon aan die mannen liggen. Dan zijn ze je vriendin ook niet waard!
Madelief2626 schreef:
24-05-2018 20:54
Precies dit! Zorgt het voor frictie tussen jou en die vriendin?

Nee, op zich niet. We weten wat we aan elkaar hebben, vertrouwen elkaar. En het is nou eenmaal zo.
Het is zo'n 10 jaar geleden wel eens vervelend geweest, omdat ze bang was dat haar aanstaande mij interessant vond en ze daardoor zich jaloers gedroeg (en nee, ik moest echt niks van hem weten).
Maar het is soms wel een beetje awkward, en echt uitgebreide gesprekken hebben we er niet over. Ze is een beetje onzeker over haar uiterlijk en als er dan bijvoorbeeld een vent mij vraagt of ik iets wil drinken en hij haar negeert, is dat soms wel even pijnlijk (of het nou een knappe vent is of een griezel, het is niet perse bevorderend voor je zelfvertrouwen).
Maar ik kan er niks aan doen als zoiets gebeurt, en zij ook niet.
Ik had dit vroeger ook. Deels een kwestie van uiterlijk, maar vooral gedrag. Je kan best flirten zonder dat je het zelf weet. Daarnaast kan de interpretatie ook een wens zijn van de ander. Je hebt daar zelf geen controle over. Als je het hebt over toegankelijk en ontoegankelijk, open of gesloten, dan is de keuze snel gemaakt. Een open houding wordt al snel gezien als een flirten. Zeker als jouw vriendin wat gesloten is. Jij lijkt beschikbaar, zij wat minder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven