Accu leeg - komt dat goed?
zondag 27 mei 2018 om 10:35
Hoe zo dat ? Beiden hebben toch een 12 volt accu, daar gaat het toch om ?
zondag 27 mei 2018 om 10:38
ik geloof dat ik maar een handige vriend ga bellen straks.
Maar, om me een volgende keer niet zo'n hulpeloos meisje te voelen (met mijn 40+ leeftijd): waar kun je bijles krijgen in dit soort dingen? In een gecontroleerde omgeving met een geduldige docent, zeg maar? Ik wil dan ook meteen boorles, want er komen van die enorme gaten in de muur als ik eens iets probeer.
Maar, om me een volgende keer niet zo'n hulpeloos meisje te voelen (met mijn 40+ leeftijd): waar kun je bijles krijgen in dit soort dingen? In een gecontroleerde omgeving met een geduldige docent, zeg maar? Ik wil dan ook meteen boorles, want er komen van die enorme gaten in de muur als ik eens iets probeer.
zondag 27 mei 2018 om 10:43
Ik zou het niet zelf proberen, maar professionele hulp inroepen. Als je iemand anders met startkabels laat helpen loop je ook nog het risico dat diens auto daarna ontregeld is!
Denk er ook aan om als de accu eenmaal opgeladen is een heel eind te gaan rijden, een half uur of meer, anders start hij de volgende keer weer niet. Mogelijk blijft het een zwakke accu en moet je aan een nieuwe.
Er worden in garages wel eens cursussen gegeven in bandenverwisselen, lampjes verwisselen, oliepeil controle en dergelijke.
Denk er ook aan om als de accu eenmaal opgeladen is een heel eind te gaan rijden, een half uur of meer, anders start hij de volgende keer weer niet. Mogelijk blijft het een zwakke accu en moet je aan een nieuwe.
Er worden in garages wel eens cursussen gegeven in bandenverwisselen, lampjes verwisselen, oliepeil controle en dergelijke.
zondag 27 mei 2018 om 10:43
knijster1973 schreef: ↑27-05-2018 09:33Gewoon ff ANWB bellen, die sterten hem zo en daarna moet je ff een uurtje rijden zodat hij weer op kan laden
Wel nee, tien minuutjes doen het ook wel. Tenminste als je niet weer je licht laat aanstaan.
Oh, en je hebt misschien geeneens YouTube nodig. Op de verpakking van de startkabels staat precies hoe het moet.
Ik ben zéér ervaringsdeskundig.
zondag 27 mei 2018 om 10:48
Kijk gewoon dan even met die handige vriend mee, dan kan je het de volgende keer ook. Het is zoals ik al schreef 12 volt, vergelijkbaar met een batterij dus een schok kan je niet krijgen. Hoe het moet staat duidelijk in de link die ik stuurde, wat hier boven door iemand werd geschreven dat je de - pool van de kabel op de -1 pool van de legen accu moet doen, klopt overigens niet, die moet je op de massa van de auto doen (iets van metaal), staat in de link wel goed.-jolijn- schreef: ↑27-05-2018 10:38ik geloof dat ik maar een handige vriend ga bellen straks.
zondag 27 mei 2018 om 10:56
zondag 27 mei 2018 om 11:06
zondag 27 mei 2018 om 11:08
Met een deawoo matiz een Volvo v50 proberen te starten is niet handig, ondanks dat ze beide 12 volt hebben.
zondag 27 mei 2018 om 11:13
Fruity-Pebbles schreef: ↑27-05-2018 11:08Met een deawoo matiz een Volvo v50 proberen te starten is niet handig, ondanks dat ze beide 12 volt hebben.
Ja, dat probeer ik dus uit te leggen. Ik snap het wel maar diegene die ik quote dus niet.
zondag 27 mei 2018 om 11:16
Nee, ons vorige inimini autootje was niet aan de praat te krijgen met de allergoedkoopste kabels van de bouwmarkt. Gaf ook geen vonken, trouwens. Er gebeurde gewoon niets.Nummer*Zoveel schreef: ↑27-05-2018 10:14Ik denk dat een SC wel met alle kabels aan te jagen moet zijn. Problemen ontstaan bij hele zware motoren (V8 ed).
zondag 27 mei 2018 om 11:50
Kost €100,- bij de ANWB kan ik je vertellen. Noem ik geen prikkie.MinkeDeWit schreef: ↑27-05-2018 11:18Een accu die spontaan leeg gaat is meestal stuk. Ik zou de ANWB bellen. Die komen voor een prikkie een nieuwe accu plaatsen, mits je lid bent.
Oh wacht, je bent de lichten vergeten. Dan kun je hem aanstarten. Maar ook daarvoor kun je de wegenwacht bellen.
zondag 27 mei 2018 om 11:58
MinkeDeWit schreef: ↑27-05-2018 11:18Een accu die spontaan leeg gaat is meestal stuk. Ik zou de ANWB bellen. Die komen voor een prikkie een nieuwe accu plaatsen, mits je lid bent.
Oh wacht, je bent de lichten vergeten. Dan kun je hem aanstarten. Maar ook daarvoor kun je de wegenwacht bellen.
Of de dynamo is stuk, dat kan ook nog.
Ik zei het al eerder; ik ben zeer ervaringsdeskundig.
zondag 27 mei 2018 om 13:30
Dat dus. Tenzij je er zelf handig in bent, wat ik niet vermoed bij TO, ben je bij een garage duurder uit. En de Wegenwacht komt binnen een uur voor de deur.
zondag 27 mei 2018 om 13:50
TO heeft haar lichten aan laten staan. Daar hoef je de accu niet voor te vervangen.MinkeDeWit schreef: ↑27-05-2018 13:30Dat dus. Tenzij je er zelf handig in bent, wat ik niet vermoed bij TO, ben je bij een garage duurder uit. En de Wegenwacht komt binnen een uur voor de deur.
En hulp inroepen? Doe je dat ook als je een gewone batterij moet opladen?
Zo ingewikkeld is het allemaal niet.
zondag 27 mei 2018 om 14:28
.
Ik weet niet van wie je dat hebt maar de stroom (Ampere) in de gemiddelde accu is groot genoeg om brand te veroorzaken en ook groot genoeg om je een behoorlijke opdoffer te bezorgen. Dit heeft niets met de spanning (Volt) van de accu te maken.
Niet geschoten is altijd mis
zondag 27 mei 2018 om 14:33
Bij mij staat het helder uitgelegd in het boekje dat bij de auto hoort. Ik heb zelf een accu lader die je in het stopcontact kan steken, heb je geen andere auto bij nodig. Daarna even rijden en de accu is weer opgeladen. En wat betreft een cursus, sommige garages organiseren die. Gewoon even googlen of dat ook in jouw omgeving is.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin