Kinderfeestje, te oud?

28-05-2018 23:15 101 berichten
Ik hoor graag jullie mening.

Mijn dochter wordt over drie weken 10 jaar, en tot op heden heeft ze vanaf haar vijfde verjaardag een kinderfeestje gehouden. Hier kwamen voornamelijk meisjes van school waar ze veel mee speelt.
Uiteraard hebben we het thuis al gehad over wat voor feestje ze voor haar tiende verjaardag zou willen.

Haar reactie verbaasde mij. "Mama, ik ben te oud voor een feestje, ik wil dat niet meer."

Na enkele weken lijkt dit een duidelijke mening.
Mijn dochter geeft aan dat ze het gedoe zo kinderachtig vindt.
Vorig jaar, toen ze bijna 9 werd en andere meisjes dat hoorden, kwamen er meteen meisjes op school springend om haar heen en riepen ze "mag ik op jouw feestje komen?" wat dan meisjes zijn waar ze nooit mee speelt. Op de dag dat ze jarig was wilden ze ineens allemaal met haar de klassen rond waar de toenmalige juf het gekibbel moest oplossen. En na haar verjaardag was de interesse van deze meisjes in haar weer over. Ze zijn overigens ook niet uitgenodigd, waarna de meiden zich bij dochter gingen beklagen en vroegen waarom ze niet uitgenodigd zijn. "Gewoon" antwoordde ze en daarmee was het uit.
Ze heeft het ook vaak over dat nu in groep 6 het nog steeds zo is dat kinderen ruzies maken en dan tegen elkaar zeggen dat ze een mooie pen moeten geven of ze mogen niet op hun feestje komen. Mijn dochter verzucht dit gedrag van haar klasgenootjes.

Ook geeft ze aan dat ze vindt dat de kinderen die komen zich zo kinderachtig gedragen op een feestje. In de zin van rondrennen en doelloos gillen. En als we dan bijvoorbeeld friet gaan eten niet komen eten maar door blijven gaan met rennen en gillen. Ik kan opzich wel begrijpen dat dochter dit gedrag kinderachtig en vervelend vindt

Ik weet niet of ik hierin mee moet gaan. Als dochter geen zin heeft in een feestje, prima, dan gaan we gewoon een dag met ons gezin naar Drievliet of zo. ze heeft zelf thuis voorgesteld om dat te gaan doen want dat is veel leuker vindt zij. Maar aan de andere kant ben ik zo bang dat ze dan bij haar klasgenootjes buiten de boot gaat vallen, als ze geen kinderfeestje heeft georganiseerd...

Ik ben enerzijds trots op dat mijn dochter zegt "dat gedoe rondom feestjes is zo kinderachtig, ik wil daar niks mee te maken hebben" maar aan de andere kant is het ook raar als ze geen kinderfeestje heeft dit jaar.
Ze voelt zich te oud ervoor, maar is dat ook zo?

Wat zouden jullie doen?
anoniem_370318 wijzigde dit bericht op 28-05-2018 23:19
7.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 10 jaar niet te oud voor een feestje.
Maar wie jarig is, bepaalt. Als ze geen feestje wil voor vriendinnen en vrienden, dan maar niet.
Ik vierde ook al vanaf m’n 8e of 9e geen feestje meer hoor. Zat gewoon al vroeg in mijn karakter, ben niet zo een feestbeest.
Jouw dochter klinkt behoorlijk wijs en heeft goed in de gaten hoe de wereld om haar heen werkt, maak je maar geen zorgen over buiten de boot vallen.

Je hebt eigenlijk ook geen keuze hierin, zij wil niet dus houdt t op! Gezellig naar Drievliet dus.
Ik proef uit je verhaal dat je bang bent dat je dochter zelf nergens uitgenodigd gaat worden?

Als zij het niet wil dan lijkt me dat prima. Je kunt wellicht nog tegen haar zeggen 'je weet dat je dan misschien niet terug uitgenodigd wordt als iemand een feestje geeft?', maar dat is het dan ook. Is aan haar om te beslissen.
Als je dochter hier stellig in is, gewoon naar Drievliet gaan. Wie weet is er volgend jaar minder gedoe rondom verjaardagsfeestjes en wil ze dan wel. Haar feestje, of niet dus.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
k.middleton schreef:
28-05-2018 23:20
Ik vierde ook al vanaf m’n 8e of 9e geen feestje meer hoor. Zat gewoon al vroeg in mijn karakter, ben niet zo een feestbeest.
Jouw dochter klinkt behoorlijk wijs en heeft goed in de gaten hoe de wereld om haar heen werkt, maak je maar geen zorgen over buiten de boot vallen.

Je hebt eigenlijk ook geen keuze hierin, zij wil niet dus houdt t op! Gezellig naar Drievliet dus.
Ik vind dat je het mooi benoemd. Zelf heb ik ook het idee dat ze inderdaad heel goed in de gaten heeft hoe de wereld om haar heen werkt.

Denk je niet dat het raar is dat zij wel naar anderen hun feestjes gaat maar zij geen feestje geeft? Want daar ben ik wel bang voor.
Als je dochter aangeeft er zelf geen behoefte aan te hebben, zou ik ook ook niet gaan pushen. Het is haar verjaardag, zij moet van zo'n feestje genieten. Als ze liever met jullie een dagje uit heeft, ook prima toch?
Misschien wil ze wel met 1 goede vriendin naar de bioscoop ofzo?
Misschien heeft ze geen zin in een feestje maar wel in een leuk meidenavondje/logeerpartij? Klinkt al anders. En zo niet dan gewoon niet doen
Als zij zelf niet bang is dat ze daardoor buiten de boot gaat vallen dan zou ik me daar zelf ook niet druk om proberen te maken, en ook zeker niet aan haar laten merken dat jij daarover piekert. Het is juist knap van haar dat zíj zich daar niks van aantrekt en gewoon haar eigen pad volgt. En ze wil blijkbaar gewoon echt niet, dus een feestje geven om maar niet erbuiten te vallen, is sowieso geen optie.

Ik zou lekker naar de Drievliet gaan zoals je van plan was. Misschien kun je voorstellen dat ze haar beste vriendin mee kan nemen, maar als ze dat niet wil en alleen met jullie wil gaan dan zou ik het verder zo laten, met het gezin is ook leuk, toch? Je bent niet verplicht een feestje te geven, dat zou wat moois zijn.
Bovendien doet ze het toch nooit goed, want er zijn in die klas blijkbaar altijd meisjes verbolgen als ze niet komen. Dan moet je, om gezeur te voorkomen, dus iedereen vragen, en daar moet je ook maar net op zitten te wachten. Ik gok dat zij dat absoluut niet doet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Als zij niet wil dan niet toch?
Heeft ze anders 1 of 2 echt goeie vriend(inn)en? Zou je die nog mee kunnen nemen naar drievliet misschien?
Vragen hoe zij haar verjaardag wil vieren. Heeft ze wel vrienden? Want dan zou ik met 1 of 2 vrienden iets leuks gaan doen en het geen feestje noemen. Hoeven geen vrienden van school te zijn, kan ook van sport zijn of een neefje of nichtje. Als ze dit wel leuk vindt tenminste.
gatinmijnsok wijzigde dit bericht op 28-05-2018 23:25
7.13% gewijzigd
Ik zou dan gewoon lekker met het gezin wat doen of desnoods 1 pf 2 goede vriendinnen/vriendjes/nichtjes/neefjes meenemen waar ze het goed mee kan vinden.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Maar ze heeft wel een aantal vriendinnen in de klas? Die wil ze dus ook niet op een feestje of op haar verjaardag laten komen?
Op die leeftijd ging ik met 3 vriendinnen naar de bioscoop en dat was het.
Je kan nog zoiets kleins met 1 of 2 vriendinnen voorstellen en anders maar geen feestje als ze echt niet wil.
Shiitake schreef:
28-05-2018 23:22
Misschien heeft ze geen zin in een feestje maar wel in een leuk meidenavondje/logeerpartij? Klinkt al anders. En zo niet dan gewoon niet doen
Dat heb ik ook voorgesteld. Dat ze dan met een paar leuke meiden een filmpje gaat kijken of zo. Maar iedereen snapt wel dat dat met haar verjaardag te maken heeft en dus "haar feestje" is. Dus ze wil dat niet.
IsabelleLeiderdorp schreef:
28-05-2018 23:21

Denk je niet dat het raar is dat zij wel naar anderen hun feestjes gaat maar zij geen feestje geeft? Want daar ben ik wel bang voor.
Nee, waarom?
Je vindt het toch ook niet gek dat je dochter die anderen een cadeautje heeft gegeven en dat zij er geen terugkrijgt?
Sommige kinderen geven een feestje, andere kinderen niet. Daar ben je vrij in.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Hier hebben vriendinnetjes ook wel eens een feestje overgeslagen om verschillende redenen. Die werden bij 'echte' vriendinnetjes gewoon wel uitgenodigd. Misschien heeft je dochter dan wat minder feestjes, maar ik denk maar zo dat ze daar dan ook niet echt mee zit.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
28-05-2018 23:24
Dat heb ik ook voorgesteld. Dat ze dan met een paar leuke meiden een filmpje gaat kijken of zo. Maar iedereen snapt wel dat dat met haar verjaardag te maken heeft en dus "haar feestje" is. Dus ze wil dat niet.

Maandje later doen zo tegen de zomervakantie aan? Als voorpret voor het begin van de zomervakantie.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
28-05-2018 23:24
En vriendinnen uitnodigen als er ook familie komt?
Je dochter is een vrouw(tje) naar mijn hart! Ik zou vooral naar haar luisteren, en lekker naar Drievliet gaan. Ze is zich aan het losmaken en haar eigen weg in aan het slaan. Super!!
Ik heb heel de basisschooltijd kinderfeestjes gehad. We gingen dan meestal zwemmen. In de beginjaren naar een speeltuin.
Maar als je dochter er geen zin meer in heeft, zou ik gewoon iets met het gezin gaan doen wat ze leuk vind. Of inderdaad 1 of 2 goede maatjes van haar meevragen.
Jeetje, wat lastig zeg!
Sterkte. Tis niet niets.
Gatinmijnsok schreef:
28-05-2018 23:28
En vriendinnen uitnodigen als er ook familie komt?
Maar ze wil de vriendinnen niet op bezoek voor een feestje.
Bij onze kinderen is/was het vanaf een jaar of 10 ook niet meer in om een kinderfeestje te geven. In plaats daarvan worden er discofeestjes gegeven voor de hele klas, bijvoorbeeld op een vrijdagavond van 19:00 tot 22:00.

Chips, frisdrank, muziek, een paar leuke spelletjes tussendoor en de avond vliegt om. Meestal zijn het twee of drie vriendjes/vriendinnetjes tegelijk die het feestje geven om de kosten te drukken, super leuk!
28-05-2018 23:21
Ik vind dat je het mooi benoemd. Zelf heb ik ook het idee dat ze inderdaad heel goed in de gaten heeft hoe de wereld om haar heen werkt.

Nee hoor, onze zoon wilde ook nooit een feestje, kreeg hij in plaats daarvan 50 euro van ons. Hij werd wel altijd bij anderen uitgenodigd.
ik geef mn bek ook maar een douw

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven