Werk & Studie alle pijlers

Traineeships bij supermarkten

29-05-2018 11:27 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!
Ik ben mij aan het orienteren op een nieuwe baan en ik heb wel interesse in een traineeship bij een supermarkt.
Heeft iemand hier ervaring mee? Met name Lidl en Boni omdat die mij het meeste aanspreken.
Jumbo vooruitstrevend dus? Ik heb zo vaak verhalen gehoord dat Jumbo juist niet heel goed is voor haar medewerkers. Ga mij nog even verder verdiepen in Jumbo!
Jammer dat Lidl bij jullie zo slecht over is gekomen en dat het proces zo slecht verliep (niet professioneel nee om niks te laten horen..)
gelderka schreef:
29-05-2018 11:35
Wat is dat, een traineeship?
Betekent dat werken voor nop? Onder het mom van leren?
Nee, dat is een stage.

Een traineeship is een voltijd programma van één of twee jaar waarin je verschillende kanten van een bedrijf leert kennen en vaak enkele opdrachten doet. Meestal ben je met een groepje trainees en krijg je ook veel trainingen en cursussen voor je ontwikkeling. Je bent fulltime in dienst en meestal voor een periode van één of twee jaar. Daarna stroom je vaak door in een functie binnen het bedrijf.

Een traineeship is volledig betaald. WO-traineeships die ik zo om me heen zie en ken komen met een salaris rond de 2700 euro. Maar de meeste mensen doen het voor de trainingen en verschillende opdrachten. Dan kunnen ze bovendien beetje onderzoeken welk type werk ze leuk vinden en of het bedrijf bij ze past.
Ik hoor trouwens wel positieve dingen over Ahold traineeship. Mijn mening is dat traineeships vooral werken bij grotere organisaties, zoals een Ahold. Kleinere bedrijven noemen iets nog wel eens een traineeship, maar dan is het meer een "handjes erbij"-aanpak waarbij je een half jaar een klus mag doen die anders blijft liggen, zonder dat er echt een opleidingstraject in zit.

Van wat ik begreep doorloop je bij Ahold tijdens je traineeship in sneltreinvaart de winkelervaring: van vakkenvullen tot assistent filiaalmanager, zodat je snapt hoe het op de werkvloer er aan toe gaat. Daarna ga je naar het hoofdkantoor voor de rest. Uiteindelijk heb je zo een mooi beeld van de hele keten ipv dat je de supermarkt alleen als klant kent, maar wel het beleid gaat bepalen op het hoofdkantoor.

Ik vraag me af of zoiets werkt als je bij een keten gaat zitten die - zoals Lidl - vanuit het buitenland wordt aangestuurd. Dat is net zoiets om als Franstalige bij Ahold België een traineeship te gaan doen: als je geen Nederlands spreekt, dan ga je er echt niet het maximale uit halen.
Stampertje12 schreef:
01-06-2018 12:47
Ik vraag me af of zoiets werkt als je bij een keten gaat zitten die - zoals Lidl - vanuit het buitenland wordt aangestuurd. Dat is net zoiets om als Franstalige bij Ahold België een traineeship te gaan doen: als je geen Nederlands spreekt, dan ga je er echt niet het maximale uit halen.
Hmm daar heb je een punt. Bij AH zag ik dat ze WO-ers willen, ben zelf HBO geschoold dus dat wordt hem denk ik niet..
Ik zou kijken of je bij de Hema terecht kan. Al zijn ze best oke naar hun werknemers het bedrijf zelf gaat niet zo lekker natuurlijk.

LIDL en Aldi ect mijden in ieder geval.
Foodisgood schreef:
31-05-2018 20:47
Jumbo vooruitstrevend dus? Ik heb zo vaak verhalen gehoord dat Jumbo juist niet heel goed is voor haar medewerkers. Ga mij nog even verder verdiepen in Jumbo!
Jammer dat Lidl bij jullie zo slecht over is gekomen en dat het proces zo slecht verliep (niet professioneel nee om niks te laten horen..)
Jumbo staat ook niet echt bekend om leuk werkgeverschap.
Foodisgood schreef:
31-05-2018 20:47
Jumbo staat ook niet echt bekend om leuk werkgeverschap.
@Lucifer, Dat soort berichten had ik dus ook gehoord dus ik denk niet dat ik het ga doen. Had ook een oud collega gevraagd die voor Jumbo werkt nu en die reageert nogal achterdochtig dus vertrouw het niet helemaal.

Twijfel nu ook of het wel goed is voor mijn carrierepad voor als ik bijvoorbeeld weer terug zou willen gaan in het werk waarvoor ik heb gestudeerd (HR).. lastige keuzes.
Tiana_76 schreef:
29-05-2018 13:44
Ahold niet hoor, dat zijn echt slavendrijvers: enorm op de centen en uren.

Plus is dan wel weer een goede werkgever, ook voor oudere medewerkers.
Dan heeft Ahold wel goed betaalde slaven...
Heb binnenkort een gesprek bij een van de supermarkten. Iemand een idee hoe de arbeidskansen liggen als ik daarna weg zou willen gaan daar? Dat is namelijk voor mij nu de grootste vraag. Kom ik nog aan de bak na een functie als bedrijfsleider in een supermarkt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven