Verdeling huistaken

31-05-2018 16:45 153 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben er al een paar keer ruzie over gemaakt. Hoe overtuig ik mijn vrouw dat ze meer ( of zelf alle ) van de huishoudelijke taken moet overnemen.
Ik ben momenteel met te veel dingen bezig en deze taken kunnen er echt niet meer bij. Zij is echter van mening dat ze dat ook niet graag doet en dat het dus best 50/50 kan blijven.

Wat denken jullie hier over?
Ik herken mezelf wel een beetje in je vrouw. Ben 13 jaar thuis geweest, baan kwijt geraakt door onenigheid, dus niet echt mijn keus. Maar kinderen waren klein, parttime raakte ik niet meer aan de slag en man maakte enorm carriere, dus ben ik maar thuis gebleven. Maar ik ben geen geboren huisvrouw, alles kostte veel tijd en elke afleiding was welkom. Ik werd dus eigenlijk steeds luier en lamlendiger. Wel ontdekte ik 2 jaar geleden een vitamine D tekort en dat bleek al een groot deel van de oplossing van het probleem. Echt ik had zo'n hekel aan mezelf, mijn hele lijf voelde zwaar en alles kostte moeite en van sporten kreeg ik allen maar blessures. Dat ging na een paar maanden gelukkig beter.
Nu werk ik weer, kwam opeens op mijn bordje. Kan niet zeggen wat ivm herkenning, maar het is een baan op hbo-niveau waar ik zonder ervaring en opleiding in rolde na 13 jaar, een soort wonder. Ik voel me helemaal fantastisch en et huishouden gaat ook steeds beter. Doordat ik wel altijd vrijwilligerswerk heb gedaan komt dat eigenlijk indirect dat ik daar in rolde. Ik heb nu gewoon veel meer energie.
Lucifer2018 schreef:
01-06-2018 08:43
Je denkt dat? Je weet dus helemaal niet wat je vrouw aan WW krijgt? Je hebt geen idee wat er binnenkomt?
Maar je hebt wel een extra baan?

En het is 70% van laatstverdiende loon met een maximum die veel hoger ligt, heel veel hoger.
Dat was ook mijn idee : je denkt dat....maar blijkbaar doe jij ook de administratie en betaal je de rekeningen...maar je weet niet wat er binnenkomt aan wlh-uitkering? Vreemd.

Werkloosheidsuitkering in België zit anders in elkaar, je valt inderdaad terug op ongeveer 900 na 1 jaar werkloosheid, als je een partner hebt met inkomen.

Maar het lijkt erop dat hij dat bedrag moeten gaan zoeken is op de site van de RVA (Belgische UVW)...
JohanCorn1 schreef:
31-05-2018 19:54
Wat moet ik dan begrijpen?

Dat heb ik ook al gehad. Op dat moment ga je gaan solliciteren tot je iets anders gevonden hebt. Dit is de enige oplossing en dat moet je zelf doen.

Als ik tijd maak, dan komt ze altijd af met al die klusjes die persé eerst moeten gedaan worden? Ik vind deze niet uit, hoor. Waarom moet het tuinhek plots groen, terwijl het al 30 jaar bruin is? Waarom moet een tegel persé dezelfde dag geplakt worden, terwijl hij al 10 jaar los ligt? Het tuinhek kon haar drie jaar geleden niet eens schelen.

Ik kan het wel aan mijn schoondochter vragen, dit is wel een idee. Ze is wel zwanger, dat is de reden waarom ik het niet eerder gevraagd heb.

Het klinkt eigenlijk alsof ze je aandacht wil. En als je haar niet 'gewoon' aandacht geeft, dan maar door middel van klussen, want dat doe je elders ook.

Wat heeft je zoon én zijn kind eraan, dat z'n huis straks tiptop in orde is, maar dat dit ten koste van het huwelijk van z'n ouders ging? Ga samen een week weg en praat met elkaar. Vindt elkaar terug. Geen werk, geen moeder, geen zoon, gewoon elkaar.
Later is nu
doornroosje9 schreef:
31-05-2018 20:28
PRAAT met je vrouw. Zij wil jou meer thuis en ze is ongelukkig. Dat haal ik er iig uit.

En dan ook praten, als in óók luisteren.

Want als ik je zo lees, ga jij haar vertellen wat ze fout doet en anders zou moeten doen, wanneer jullie 'in gesprek' gaan. Misschien is een relatietherapeut, gewoon een paar sessies om in gesprek te komen, inderdaad een idee.
Later is nu
Madeliefjees schreef:
31-05-2018 22:53
+100
Ze had een goed betaalde baan. Dan neem ik aan dat ze niet zwak begaafd is, dus dan kan ze ook gewoon aangeven waar ze mee zit. Maar nee, haar man moet naast de 70 uur die hij werkt ook nog de helft van het huishouden doen. Ze kan ook haar schoonmoeder ondersteunen, maar daar voelt ze zich te goed voor. TO probeert alle ballen hoog te houden voor een ondankbaar lui exemplaar.

Ooh, ik vind wel dat de vrouw in kwestie meer in huis zou moeten doen, maar dat neemt niet weg dat hij wel wat meer kan investeren in haar ipv zoon en moeder.

Ik kan zelf soms nogal puberale reacties hebben op opmerkingen als 'heb je nou niet eens de afwas gedaan???' Bovendien doe ik een afwas graag 's morgens. Dus als mijn man de hele dag weg zou zijn en ik thuis, zou daar de afwas mogelijk nog staan. Het kán 's morgens, immers (dat is ook zo naar van thuiszijn, het kan altijd morgen ook nog) Maar man begint gelijk te mopperen op afwas en doet het dan zelf wel. Sja. Doe dat niet, zou ik zeggen. Laat het voor haar staan.

En dan is er nog de manier waarop hij haar vráágt of vertélt of ze voor hem wil wassen en strijken. Bij dingen zeggen als 'dat kun jij toch wel doen, want je doet toch de hele dag niets', terwijl hij vervolgens wel vanalles bij z'n kind en moeder kan en wíl doen, zou ik ook de kont tegen de krib kunnen gooien.
Z'n moeder is waarschijnlijk óók de hele dag thuis, maar daar doet hij wel vanalles?
Later is nu
JohanCorn1 schreef:
01-06-2018 08:02
Een typische dag is bijvoorbeeld: om 6 uur opstaan. Eerst nog wat huishouden of wat klusjes, zoals de vuilnisbakken buitenzetten. Dan gaan werken tot 17u, naar huis komen, eten en om 18u terug vertrekken om les te geven. Om 23 uur ben ik terug. Dan bereid ik de lessen voor voor de volgende keer en om 12u30 à 1 uur doe ik dan het huishouden tot 2 uur 's nachts.
In het weekend sta ik ook om 6 uur op. Meestal werk ik dan bijvoorbeeld in de tuin tot 8 uur, ga werken bij mijn zoon en ben omstreeks 20 uur terug. Tot het donker is werk ik dan in de tuin en tot ongeveer 2 uur 's nachts ben ik aan het opruimen en het kuisen.
Ik ben wel al een 50+er maar nog geen 60.
En wat nou als je die tijd eens gebruikt om gezellig wat met je vrouw te doen? Ik zeg maar wat: gezellig samen op de bank film kijken.
Je maakt je echt overal druk om, behalve je vrouw. Ze heeft er gewoon geen zin meer in, iets voor jou te doen.
Later is nu
Dreamer schreef:
01-06-2018 09:23
En wat nou als je die tijd eens gebruikt om gezellig wat met je vrouw te doen? Ik zeg maar wat: gezellig samen op de bank film kijken.
Je maakt je echt overal druk om, behalve je vrouw. Ze heeft er gewoon geen zin meer in, iets voor jou te doen.
Dit dus
JustcallmeTuT schreef:
31-05-2018 21:57
Ze krijgt toch ww of ben ik nou gek?
Ik wilde het ook al vragen. Ze is toch geen 2 jaar zonder werk?

TO je sabelt alle adviezen neer. Wat wil je dan met dit topic? Alleen horen dat je gelijk hebt en zo door moet gaan?
Nirakkam schreef:
01-06-2018 12:01

TO je sabelt alle adviezen neer. Wat wil je dan met dit topic? Alleen horen dat je gelijk hebt en zo door moet gaan?
Ik denk het. Heb al een paar keer gevraagd wat hij er nu aan wil gaan doen, geen reactie. Alleen maar herhaling dat ie zoveel doet.

Succes ermee, TO.
Nirakkam schreef:
01-06-2018 12:01

Nou hij zegt (bijna) letterlijk: vertel mij hoe ik mijn vrouw ervan kan overtuigen dat zij alle huishouden moet doen

Dus niet samen praten en samen eruit komen, nog eens wat leuks doen en wat meer tijd aan haar besteden. Niet 'hoe wordt onze relatie weer leuk, zodat ik naar huis ga ipv naar m'n zoon of moeder'.. Nee. Hoe óvertuig ik haar.
Later is nu
Het-groepje schreef:
31-05-2018 21:38
Ik snap niks van de gegeven adviezen hier.
Het betreft een vrouw van 50 die best zelf kan aangeven wat ze wel of niet zelf kan.
To doet zijn best het gezinsinkomen op peil te houden, we weten niet wat de vaste lasten van deze mensen zijn.
Als zij een goedbetaalde baan had in ik me best voorstellen dat je als vijftiger je uitgaven daarop hebt afgestemd.
Ik ga ervan uit dat to niet zoveel uur per week werkt voor de lol.
Ondertussen komt er een kleinkind in een onaf huis en moet er mantelzorg gedaan worden.
Vrouw wil of kan hier niks in betekenen.
Maar nee, laten we to even affakkelen omdat hij thuis ook nog taken opgedragen krijgt van iemand die de hele dag niks te doen heeft.
Ze vraagt niet om steun, ze vraagt om klusjes.
Van iemand die een goedbetaalde baan had zou je denken dat ze kan vragen om wat ze echt wil inplaats van het invullen wat nu gebeurd.
Ze vindt dat ze de helft van het huishouden moet doen en eerlijk gezegd vind ik dat gezien de dingen die op dit gezin hun bordje liggen van to teveel gevraagd.
Sterker nog: ik vind het liefdeloos het te durven vragen.

Ik vraag waarom hij zoveel bij zijn zoon zit omdat ik uit zijn posts het gevoel krijg dat zijn vrouw ongelukkig/depressief is. Praten met je partner vind ik trouwens nooit een raar advies.
En het is 70% van laatstverdiende loon met een maximum die veel hoger ligt, heel veel hoger.
Niet in België, daar is het maximum 912€ per maand, wat je ook verdient hebt.
Lijkt me dat je altijd de taken moet verdelen zoveel mogelijk als het kan. Als je beiden werkt, dan doe je ook beiden het huishouden. Nu heeft TO het werken van zijn vrouw overgenomen en werkt hij twee banen, dan lijkt me logisch dat zij dan ook twee keer de helft van het huishouden doet...
JohanCorn1 schreef:
01-06-2018 12:27
Niet in België, daar is het maximum 912€ per maand, wat je ook verdient hebt.
Dit klopt niet hoor.

http://www.rva.be/nl/documentatie/barem ... rkloosheid
Life is short. Eat dessert first.
Dat was ook mijn idee : je denkt dat....maar blijkbaar doe jij ook de administratie en betaal je de rekeningen...maar je weet niet wat er binnenkomt aan wlh-uitkering? Vreemd
We hebben gescheiden rekeningen. Elk krijgt zijn loon op zijn eigen rekening en een groot gedeelte wordt doorgestort naar een gemeenschappelijke rekening waar alles van betaald wordt. De eigen rekeningen worden gebruikt voor persoonlijke uitgaven.
Ik heb ook niet de neiging om te gaan controleren of alles wat zij doorstort wel klopt tot op de €;
JohanCorn1 schreef:
01-06-2018 12:33
Ik heb ook niet de neiging om te gaan controleren of alles wat zij doorstort wel klopt tot op de €;

Ik neem aan dat jullie je financiële zaken wel (weer) besproken hebben toen zij werkloos werd? Dan weet je toch hoeveel geld er maandelijks binnenkomt? Of heb je er op eigen houtje zomaar een baan bij genomen?
Pffff, somige mannen zou je toch een dikke tr... naja, laat maar... Ik ga weer wat nuttigs doen..
JohanCorn1 schreef:
01-06-2018 12:33
We hebben gescheiden rekeningen. Elk krijgt zijn loon op zijn eigen rekening en een groot gedeelte wordt doorgestort naar een gemeenschappelijke rekening waar alles van betaald wordt. De eigen rekeningen worden gebruikt voor persoonlijke uitgaven.
Ik wilde eerst schrijven: besteed eens aandacht aan je vrouw ipv aan alles en iedereen behalve je vrouw. Zij kan toch ook iets voor jullie zoon en schoondochter doen? Ontlast jou weer.

toen las ik je update. En zeker het dikgedrukte.
Laat. Maar. Zitten. Verder...
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
doornroosje9 schreef:
01-06-2018 12:32
Dit klopt niet hoor.

http://www.rva.be/nl/documentatie/barem ... rkloosheid
Als je tabel goed bekijkt, zie je dat het wel klopt.
De werkloosheidsuitkering in België zakt naarmate je de tijd dat je werkloos bent.
Na één jaar wlh, zak je als samenwonende (dit betekent dat er iemand bij je woont die ook een inkomen heeft), naar maximum € 912.
Maar Johan je blijft steeds maar ingaan op die randzaken.
Er is hier al zoveel advies gegeven in de trend van: luister echt, praat echt, geef steun....Wie weet wat krijg je ervoor terug.
Misschien een vrouw die terug de draad oppakt, werk zoekt, een job vindt en meer inkomen heeft. Jij die terug tijd krijgt om dingen samen en voor jezelf te doen.
En durf de tijd voor moeder en zoon tot haalbare en wenselijke te beperken...en laat je vrouw daar ook een stem in hebben.

Wat ga je doen met al die adviezen?
JapjapII schreef:
01-06-2018 14:03
Als je tabel goed bekijkt, zie je dat het wel klopt.
De werkloosheidsuitkering in België zakt naarmate je de tijd dat je werkloos bent.
Na één jaar wlh, zak je als samenwonende (dit betekent dat er iemand bij je woont die ook een inkomen heeft), naar maximum € 912.
Als je het zo bekijkt, klopt het idd. Ik dacht dat hij bedoelde dat niemand meer dan dat bedrag ontvangt.
Life is short. Eat dessert first.
Dreamer schreef:
01-06-2018 12:12
Nou hij zegt (bijna) letterlijk: vertel mij hoe ik mijn vrouw ervan kan overtuigen dat zij alle huishouden moet doen

Dus niet samen praten en samen eruit komen, nog eens wat leuks doen en wat meer tijd aan haar besteden. Niet 'hoe wordt onze relatie weer leuk, zodat ik naar huis ga ipv naar m'n zoon of moeder'.. Nee. Hoe óvertuig ik haar.
Precies. En hij weet niet eens wat er precies in aan geld binnenkomt en neemt wel een baan extra, klust belachelijk veel bij zoon thuis.
JohanCorn1 schreef:
01-06-2018 08:02
Een typische dag is bijvoorbeeld: om 6 uur opstaan. Eerst nog wat huishouden of wat klusjes, zoals de vuilnisbakken buitenzetten. Dan gaan werken tot 17u, naar huis komen, eten en om 18u terug vertrekken om les te geven. Om 23 uur ben ik terug. Dan bereid ik de lessen voor voor de volgende keer en om 12u30 à 1 uur doe ik dan het huishouden tot 2 uur 's nachts.
In het weekend sta ik ook om 6 uur op. Meestal werk ik dan bijvoorbeeld in de tuin tot 8 uur, ga werken bij mijn zoon en ben omstreeks 20 uur terug. Tot het donker is werk ik dan in de tuin en tot ongeveer 2 uur 's nachts ben ik aan het opruimen en het kuisen.
Ik ben wel al een 50+er maar nog geen 60.
Iedere werkdag 2 uur aan het huishouden en in het weekend vanaf het donker is tot 2 uur snachts?

En jullie hebben geen inwonende kinderen? Ik vind het een raar lijstje. En overdreven veel uren voor een huishouden met 2 volwassenen waarbij je vrouw kookt.

En je werkt in het weekend elke dag van 6-8 en van 20uur tot het donker is in de tuin.

Sorry hoor. Je zult gefrustreerd zij over je vrouw maar dit verhaal is niet meer geloofwaardig.

:rofl:
Ik denk het. Heb al een paar keer gevraagd wat hij er nu aan wil gaan doen, geen reactie. Alleen maar herhaling dat ie zoveel doet.
Ik snap het verhaal wel, maar de reacties niet.

Laten we alles eens omdraaien.
Stel dat een man werkloos is en de vrouw doet overuren en ze komt 's avonds thuis ze mag nog het volledig huishouden doen.

Wat zou dan jullie reactie zijn? Och arme die man, hij krijgt geen aandacht genoeg van zijn vrouw en daarom doet hij niets in het huishouden. Ik heb gelijksoortige threads gezien hier op het forum en daar staat wat anders.
Precies. En hij weet niet eens wat er precies in aan geld binnenkomt en neemt wel een baan extra, klust belachelijk veel bij zoon thuis.
Omdat zijn zoon en zijn zwangere schoondochter buiten moet slapen als een clochard? Ik vind dat wel ergens logisch.

@Johan: weet je wat je doet, man? Vraag je zoon en je schoondochter om bij je te komen inwonen, dan moeten zij niet meer 's nacht buiten in de regen slapen en misschien kan je schoondochter tot haar doordringen.
Alleen het broodnodige bij je zoon doen (als in dak is heel, er is stromend water, er is verwarming). De rest is bijzaak, kan wachten tot later en kan je zoon zelf.

Je moeder: je gaat max 2x per week even heen en belt regelmatig. Zo krijgt ze aandacht. Klusjes kan je helaas niet buiten die 2x per week doen. Als dat niet genoeg is moet ze helaas naar een aanleunwoning waar alles verzorgd wordt.

Je vertelt je vrouw dat zolang ze werkeloos is en jij 2 banen draait om het gezin draaiende te houden zij de afwas doet, stofzuigt en de was voor jullie beiden. Verder worden er geen tuinhekjes meer geschilderd.

De tijd die je overhoudt spendeer je met je vrouw. Leuke dingen doen, wandelen, lol maken, gesprekken voeren, verzin het maar. Ik zou ook wat bijslapen voordat je een hartaanval krijgt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven