Pap 2 en angst
vrijdag 1 juni 2018 om 17:19
Vanmorgen gebeld met de huisarts omdat de uitslag van het bevolkingsonderzoek lang op zich liet wachten.
Pap 2 en aangeraden werd naar de gynaecoloog te gaan. De assistente vroeg mij terug te bellen omdat normaal met pap 2 wordt aangeraden na een half jaar een nieuw uitstrijkje te laten maken.
Ik belde terug en ze zei dat de regels zijn veranderd en ik dus haar de gynaecoloog moet.
Ze zei dat er een ernstig vermoeden is op HPV. Al denk ik dat ze dat zei. Ik lees nu overal hoog risico HPV en wellicht zei ze dat en heb ik het niet goed opgeslagen.
Ik vroeg haar nadrukkelijk of HPV is gevonden. (2× zelfs). Nee ontstekingscellen zei ze.
Nu is het weekend en ben ik bang. Iemand positieve verhalen?
Pap 2 en aangeraden werd naar de gynaecoloog te gaan. De assistente vroeg mij terug te bellen omdat normaal met pap 2 wordt aangeraden na een half jaar een nieuw uitstrijkje te laten maken.
Ik belde terug en ze zei dat de regels zijn veranderd en ik dus haar de gynaecoloog moet.
Ze zei dat er een ernstig vermoeden is op HPV. Al denk ik dat ze dat zei. Ik lees nu overal hoog risico HPV en wellicht zei ze dat en heb ik het niet goed opgeslagen.
Ik vroeg haar nadrukkelijk of HPV is gevonden. (2× zelfs). Nee ontstekingscellen zei ze.
Nu is het weekend en ben ik bang. Iemand positieve verhalen?
vrijdag 1 juni 2018 om 17:33
Niet teveel zorgen maken en niet Google!! Daar staan alleen enge verhalen op. De regels zijn inderdaad veranderd, maar ik had pap 3a en toen werd er idd intensief meegekeken. Uiteindelijk 2 weken later weer dezelfde uitslag alleen 3b en toen kreeg ik een soort van " kijkoperatie" dan wordt de mond verdooft en ingesmeerd met een soort jodium. Er lichten bij mij 3 plekjes op, die zijn weggeband en thats it. Verder bleef t rustig. Ik ging elk half jaar daarna elke jaar terug. Als ik tussentijds een keer pap 2 had moest ik 3 mnd of een half jaar terug komen. Dat zal bij jou nu waarschijnlijk ook zo zijn. Geen rede tot zorgen, er zijn geen rare of enge cellen aangetroffen nog. Heel veel sterkte. Oh en ik ben ondertussen 2 kinderen verder en alles, ondanks hormonen, blijft rustig en er is geen HPV meer zichtbaar!
vrijdag 1 juni 2018 om 19:45
Pap 2
Er zijn enkele afwijkende cellen te zien. Vaak herstelt dit vanzelf. Na zes maanden wordt een nieuw uitstrijkje gemaakt en als dit weer Pap 2 is, volgt een verwijzing naar de gynaecoloog. (Dit is dus wel veranderd)
Tijdens het bevolkingsonderzoek wordt bij vijf van de honderd vrouwen een afwijkend uitstrijkje vastgesteld. Bij een lichte afwijking is er minder dan 10% kans op een voorstadium van baarmoederhalskanker. Bij een hogere pap-score, neemt de kans op een voorstadium toe. De kans dat er baarmoederhalskanker ontstaat blijft klein.
Een voorstadium van baarmoederhalskanker is eenvoudig en effectief te behandelen met een lisexcisie.
Afwijkingen van de baarmoederhals die kunnen leiden tot (een voorstadium van) baarmoederhalskanker worden veroorzaakt door een infectie met het humaan papilloma virus (HPV). Er zijn vele typen HPV, maar 70% van de gevallen van baarmoederhalskanker wordt veroorzaakt door HPV type 16 of 18.
Een besmetting met HPV gebeurt via geslachtsgemeenschap. Van alle seksueel actieve vrouwen loopt 80% ooit een besmetting met HPV op. Een klein deel blijft dit virus altijd bij zich dragen. Door middel van het uitstrijkje is het mogelijk om te bepalen of de vrouw besmet is met HPV.
https://gynaecologie.slingeland.nl/kenn ... 49/456/459
Er zijn enkele afwijkende cellen te zien. Vaak herstelt dit vanzelf. Na zes maanden wordt een nieuw uitstrijkje gemaakt en als dit weer Pap 2 is, volgt een verwijzing naar de gynaecoloog. (Dit is dus wel veranderd)
Tijdens het bevolkingsonderzoek wordt bij vijf van de honderd vrouwen een afwijkend uitstrijkje vastgesteld. Bij een lichte afwijking is er minder dan 10% kans op een voorstadium van baarmoederhalskanker. Bij een hogere pap-score, neemt de kans op een voorstadium toe. De kans dat er baarmoederhalskanker ontstaat blijft klein.
Een voorstadium van baarmoederhalskanker is eenvoudig en effectief te behandelen met een lisexcisie.
Afwijkingen van de baarmoederhals die kunnen leiden tot (een voorstadium van) baarmoederhalskanker worden veroorzaakt door een infectie met het humaan papilloma virus (HPV). Er zijn vele typen HPV, maar 70% van de gevallen van baarmoederhalskanker wordt veroorzaakt door HPV type 16 of 18.
Een besmetting met HPV gebeurt via geslachtsgemeenschap. Van alle seksueel actieve vrouwen loopt 80% ooit een besmetting met HPV op. Een klein deel blijft dit virus altijd bij zich dragen. Door middel van het uitstrijkje is het mogelijk om te bepalen of de vrouw besmet is met HPV.
https://gynaecologie.slingeland.nl/kenn ... 49/456/459
vrijdag 1 juni 2018 om 22:28
Niet teveel zorgen maken. Ik heb hetzelfde gehad en ben recent terug geweest voor de half jaarlijkse controle en had niks meer. Ik ken diverse vergelijkbare situaties die na half jaar of niks hadden (zoals ik) of toch een vervolg stap nodig hadden. Die vervolg stap valt ook alles mee, dat is vaak een lichte ingreep.
zaterdag 2 juni 2018 om 08:02
Ik had 5 jaar geleden ook pap 2, half jaar later weer pap 2, maar geen HPV (werd toen pas na half jaar getest). Jaar later weer pap 1.
Ik snap je angst en heb me in die tijd ook heel veel zorgen gemaakt. Maar bij pap 2 is er dus vaak helemaal niets aan de hand, zeker als er geen HPV is aangetroffen.
Ik dacht trouwens dat tegenwoordig alleen nog maar de HPV test werd gedaan en dat je geen pap uitslag meer krijgt, maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen.
Als ik jou was zou ik maandag de huisarts nog een keer bellen om te vragen hoe het nou zit met jouw HPV uitslag. Want er is wel een verdenking op HPV, maar geen HPV gevonden?
Ik snap je angst en heb me in die tijd ook heel veel zorgen gemaakt. Maar bij pap 2 is er dus vaak helemaal niets aan de hand, zeker als er geen HPV is aangetroffen.
Ik dacht trouwens dat tegenwoordig alleen nog maar de HPV test werd gedaan en dat je geen pap uitslag meer krijgt, maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen.
Als ik jou was zou ik maandag de huisarts nog een keer bellen om te vragen hoe het nou zit met jouw HPV uitslag. Want er is wel een verdenking op HPV, maar geen HPV gevonden?
kattie2 wijzigde dit bericht op 02-06-2018 08:17
0.31% gewijzigd
zaterdag 2 juni 2018 om 08:14
Bedankt allemaal.
Ik bel maandag inderdaad terug want vrijdag kende ik de termen nog niet.
ClassyLadeee; had jij ook hoog risico HPV? Ruimt het lichaam dat ook op?
Ik had trouwens de week ervoor een inwendig onderzoek aan mijn eierstokken (ivm kinderwens, voorraad werd nagekeken). Het was op mijn eerste dag van mijn ongesteldheid en mevrouw moest flink heen en weer schuiven met mijn baarmoeder om mijn eierstokken in beeld te krijgen. Dat was erg onprettig. (Ze zei dat dit kwam door ongesteld zijn). Zou dit ook een deel kunnen verklaren?
ClassyLadeee; had jij ook hoog risico HPV? Ruimt het lichaam dat ook op?
Ik had trouwens de week ervoor een inwendig onderzoek aan mijn eierstokken (ivm kinderwens, voorraad werd nagekeken). Het was op mijn eerste dag van mijn ongesteldheid en mevrouw moest flink heen en weer schuiven met mijn baarmoeder om mijn eierstokken in beeld te krijgen. Dat was erg onprettig. (Ze zei dat dit kwam door ongesteld zijn). Zou dit ook een deel kunnen verklaren?
apestaartje30 wijzigde dit bericht op 02-06-2018 08:17
60.00% gewijzigd
zaterdag 2 juni 2018 om 08:16
Dit had ik ook, maar dan met pap3a. Na het biopt mocht ik zelf kiezen of ik behandeld wilde worden, maar de gynaecoloog raadde me aan om een jaar te wachten omdat er 40% kans is dat mijn lichaam het tegen die tijd zelf heeft opgeruimd. In januari moet ik weer terug, dan zullen we het zien. Baarmoederhalskanker ontwikkelt zich zo langzaam, dat zelfs als je wel kankercellen hebt (en met pap 2 is die kans volgens mij klein), er genoeg tijd is om behandeld te worden.ClassyLadeee schreef: ↑02-06-2018 08:08Ik heb Pap2 en HPV. Bioptie laten doen, over een jaar terugkomen voor een nieuw uitstrijkje. Grote kans dat mijn lichaam de HPV zelf heeft opgeruimd tegen die tijd.
zaterdag 2 juni 2018 om 08:19
Geen idee eigenlijk. Ik vroeg: heb ik HPV? Toen zei ze ja. Verder niets over hoog risico o.i.d. Ik maak me er ook niet te druk over. Door hun rustgevende reacties en uitleg over wat ze gingen doen ben ik altijd rustig gebleven.apestaartje30 schreef: ↑02-06-2018 08:14Bedankt allemaal.
ClassyLadeee; had jij ook hoog risico HPV?
Sjongejongejongejonge........
zaterdag 2 juni 2018 om 08:21
OkéClassyLadeee schreef: ↑02-06-2018 08:19Geen idee eigenlijk. Ik vroeg: heb ik HPV? Toen zei ze ja. Verder niets over hoog risico o.i.d. Ik maak me er ook niet te druk over. Door hun rustgevende reacties en uitleg over wat ze gingen doen ben ik altijd rustig gebleven.
Knap dat je dat kan. Daar ben ik wel jaloers op.
Mijn verstand zegt dit ook allemaal. Mijn hypochondrie wil nog wel eens tegen werken.
zaterdag 2 juni 2018 om 09:30
Volgens mij is het altijd hoog risico hpv waar ze op testen bij een uitstrijkje (maar ik kan het mis hebben hoor)apestaartje30 schreef: ↑02-06-2018 08:19Diot en Fiona.
Jullie ook bedankt.
Echt heel prettig om deze nuchtere verhalen te lezen!
Hebben jullie het dan over hoog risico HPV?
zaterdag 2 juni 2018 om 09:32
Geen zorgen maken to! Heb ik toen ook gedaan en was nergens voor nodig.
Heb toen ook naar gynaecoloog gemoeten, en die het een staaltje genomen voor verder onderzoek waarna ik toch naar het ziekenhuis moest om de geïnfecteerde cellen weg te halen. Daarna na 1 maand weer staaltje voor onderzoek genomen Door gynaecoloog, die was goed dus moest het na half jaar weer.
Die was gelukkig ook goed en toen was het om het jaar. Dit was in 2015 en sinds eind vorig jaar heb ik te horen gekregen dat het geen verhoogd risico meer is dat ik het (snel) terug ga krijgen. Dus officieel hpv vrij.
Weet wel niet meer welke pap het was, maar het hoeft echt niets ernstigs te betekenen. Komt allemaal wel goed. Het is trouwens niet omdat je een positieve pap test hebt dat je ook hpv hebt, dit zal de gynaecoloog voor je onderzoeken. De mijne liet me toen een stapel van positieve testen zien, en dat waren er toch een aantal. Ik had jammer genoeg pech.
Heb toen ook naar gynaecoloog gemoeten, en die het een staaltje genomen voor verder onderzoek waarna ik toch naar het ziekenhuis moest om de geïnfecteerde cellen weg te halen. Daarna na 1 maand weer staaltje voor onderzoek genomen Door gynaecoloog, die was goed dus moest het na half jaar weer.
Die was gelukkig ook goed en toen was het om het jaar. Dit was in 2015 en sinds eind vorig jaar heb ik te horen gekregen dat het geen verhoogd risico meer is dat ik het (snel) terug ga krijgen. Dus officieel hpv vrij.
Weet wel niet meer welke pap het was, maar het hoeft echt niets ernstigs te betekenen. Komt allemaal wel goed. Het is trouwens niet omdat je een positieve pap test hebt dat je ook hpv hebt, dit zal de gynaecoloog voor je onderzoeken. De mijne liet me toen een stapel van positieve testen zien, en dat waren er toch een aantal. Ik had jammer genoeg pech.
vrijdag 22 juni 2018 om 21:38
Voor de goede orde een update. Mochten andere vrouwen later googlen met dezelfde vragen dan is een uitslag wel zo fijn. Ik heb er iig zelf wel altijd wat aan.
Vandaag de uitslag van de patholoog nadat gisteren bij de gyneacoloog een biopt is genomen.
Cin 1. Minimale afwijking. Echt niets verontrustend te zien en grote kans dat lichaam het vanzelf oplost. Volgend jaar deze tijd terug voor een uitstrijkje.
Ik vond het biopt niet leuk. Vier man in operatie outfit om me heen. Erna bloedde het flink. Ik als hypochonder schoot even in de paniek. De pijn daarentegen viel me mee.
Mocht je twijfelen: laat je aub onderzoeken. Nu ben je ruimschoots op tijd.
Vandaag de uitslag van de patholoog nadat gisteren bij de gyneacoloog een biopt is genomen.
Cin 1. Minimale afwijking. Echt niets verontrustend te zien en grote kans dat lichaam het vanzelf oplost. Volgend jaar deze tijd terug voor een uitstrijkje.
Ik vond het biopt niet leuk. Vier man in operatie outfit om me heen. Erna bloedde het flink. Ik als hypochonder schoot even in de paniek. De pijn daarentegen viel me mee.
Mocht je twijfelen: laat je aub onderzoeken. Nu ben je ruimschoots op tijd.
zondag 24 juni 2018 om 18:36
Ik heb helaas al sinds m'n eerste uitstrijkje voor het bevolkingsonderzoek afwijkende uitslagen. Eerst pap2, sinds een jaar pap 3a (en al die tijd ook HR hpv). Eerst zagen ze niks bijzonders bij de colposcopie maar de laatste keer zat er wel een wit plekje. Gynaecoloog is erg afwachtend en zegt maar telkens dat ik me geen zorgen moet maken maar ik ben het na vier jaar goed zat en vertrouwen dat het vanzelf beter wordt heb ik niet meer.
Recentelijk weer gehoord dat het nog altijd 3a en hpv is. Elk half jaar uitstrijkje en die irritante colposcopie en wachten op uitslagen, erg irritant.
Gelukkig krijg ik deze week een lisexcisie. Hopelijk haalt dat de onrustige cellen en het hpv ook weg.
Recentelijk weer gehoord dat het nog altijd 3a en hpv is. Elk half jaar uitstrijkje en die irritante colposcopie en wachten op uitslagen, erg irritant.
Gelukkig krijg ik deze week een lisexcisie. Hopelijk haalt dat de onrustige cellen en het hpv ook weg.
“They slipped briskly into an intimacy from which they never recovered.” ― F. Scott Fitzgerald, This Side of Paradise