Werk & Studie alle pijlers

Geweldige werkplek, maar 'client from hell'.

05-06-2018 10:00 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

sinds drie jaar werk ik bij een groot communicatiebureau waar ik het op zich erg goed naar mijn zin heb. Echter werk ik meer dan de helft van mijn tijd voor een grote retailer (met landelijke aandacht: tv/radio enzovoort). Op het eerste gezicht aantrekkelijk natuurlijk, ware het niet dat deze klant een dusdanig zware stempel drukt dat het niet leuk meer is. Vanuit een scheef gegroeide klant-leverancier verhouding zijn we verworden tot een soort afhaalchinees. Alle creativiteit wordt weggeredeneerd en regelmatig wordt ik door de marketing-afdeling aan klantkant weggezet als lichtgewicht en onwetend. Dat terwijl ik een dikke 15 jaar ervaring heb (met soortgelijke klanten).

Op zich vervelend genoeg, maar tot een poosje geleden wel acceptabel. Ik nam het voor lief, omdat de rest van de tijd wél met leuke klanten werd gewerkt, én onze account manager ons regelmatig in bescherming nam. Hij gaf grenzen aan, en door zijn senioriteit werd dat door de klant geaccepteerd. Echter is er door interne verschuivingen een nieuwe accountmanager naar voren geschoven. En met deze dame is het hele andere koek. Alles komt ongefilterd door, en alles moet per direct gebeuren. Als de klant 8 voorstellen wil zien, wordt er van ons verwacht alles uit onze handen te laten vallen en direct aan de slag te gaan. Als ik vanuit mijn vakgebied inhoudelijk adviseer (waarvoor we toch worden ingehuurd), wordt dat advies door de klant in de wind geslagen. Waardoor ogenschijnlijk simpele klusjes heel lang duren én het kwalitatief gewoon minder wordt. Ik zie onze nieuwe accountmanager als verlengstuk van de klant, niet meer als onderdeel van ons team.

Toen ik haar pas geleden aansprak op het feit of het allemaal niet wat soepeler kon, kreeg ik de wind van voren: "alle uren worden goed betaald, en omdat alles langer duurt, draaien we hogere omzetten dan eerder. Waar het op neer komt is dat jij niet moet zeuren en moet doen wat ik zeg. Als je dat niet bevalt, neem je het maar op met de directie".

Ik heb dat een paar dagen op me in laten werken, en hoe langer ik erover nadenk, hoe kwader ik word.
Wat denkt ze wel niet mij zo weg te zetten?
Weet ze wel dat ons hele creatieve team (conflictvermijdende types) er vreselijk van baalt met haar te werken?
Moet ik bij de directie aangeven niet langer voor deze klant te willen werken? En zo ja, betekent dat dan dat ik naar wat anders op zoek moet? Ik heb binnen het bedrijf enorm veel goodwill, dus denk dat het voor heel wat opschudding zorgt.

Nou ja, kort: leuke plek, vreselijke klant, en nog vreselijker collega waar ik de helft van mijn tijd mee moet werken.

ben benieuwd wat jullie hier van vinden
Ik vind je verhaal behoorlijk herkenbaar en ik zou het niet op zo op een openbaar forum plempen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Daarom eigen baas worden. Dan kun je klanten weigeren, of zelfs ontslaan. En dat voelt heerlijk!

Zou dat niets voor jou zijn?
Ik herken dit wel helaas...net overstap gemaakt van een communicatiebureau naar klant, onder andere omdat ik vond dat ik wel erg veel belangen aan het dienen was. Enerzijds die van je klanten (en dan aan die kant de contactpersoon met ook weer zijn/haar belangen), maar ook intern bij het bureau zelf.

Declarabel zijn staat nog wel eens tegenover creativiteit/plezier in werk. Kun je niet eens in gesprek gaan met je werkgever of je van accounts kunt wisselen? Nu dient het niemand: jou niet, en dus uiteindelijk de klant ook niet. En daarbij: de communicatiesector zit te springen om mensen met bureau-ervaring. Je kunt ook nog een switch overwegen ;)
Belle73 schreef:
05-06-2018 10:05
Ik vind je verhaal behoorlijk herkenbaar en ik zou het niet op zo op een openbaar forum plempen.
Mwoah, vind je? Hoor dit soort verhalen (aan bureauzijde) echt vaker...
Belle73 schreef:
05-06-2018 10:05

Nou, dat durf ik wel aan hoor. Namen en rugnummers noem ik niet, niemand gaat aan de schandpaal.

Vraag me dan wel af waarom jij het zo herkenbaar vindt. Toch niet toevallig een collega? ;-)
justnoa schreef:
05-06-2018 10:19
Nou, dat durf ik wel aan hoor. Namen en rugnummers noem ik niet, niemand gaat aan de schandpaal.

Vraag me dan wel af waarom jij het zo herkenbaar vindt. Toch niet toevallig een collega? ;-)
Nee, ik ben geen collega, maar er zijn niet zo heel veel grote retailers in dit land. Ik neem aan dat je een bedrijf uit het rijtje AH, Jumbo etc. bedoelt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Probeer inderdaad of het lukt om van accounts te wisselen en als dat niet lukt, zou ik persoonlijk op zoek gaan naar een andere baan, tijd voor iets nieuws dan, een frisse wind door je eigen werkende leven.
Ten eerste, hoeveel goodwill je ook mag hebben, je gaat echt niet zelf kunnen bepalen voor welke klanten jij wil werken. Tenzij je graag je baan kwijt wil wegens werkweigering. Als je selectief wil zijn, ga dan als zelfstandige aan de slag.

Ten tweede, jullie zullen toch wel vaker tussendoor klussen krijgen die even een hogere prio hebben? Degene die de planning van jullie bepaalt, draagt dan ook de verantwoordelijkheid voor de uitloop van lopende opdrachten met al die showstoppers tussendoor.

Ten derde, die grote retailer is blijkbaar altijd verteld dat jij niet ervaren genoeg bent, dat is nu de reputatie die je hebt. Niet netjes van de vorige account manager. Het enige wat je kan doen, is blijven proberen om je expertise te delen, ervoor te zorgen dat je teamleden en nieuwe account manager jouw visie delen, en dat zij dit ook kenbaar maken naar die retailer, dat ze achter jouw visie staan en waarom.
Nou ja, zoek het dan inderdaad maar hogerop....toch?
Daarna kun je altijd nog op zoek naar een nieuwe baan als het moet.

Maar bij stap 1 wordt je niet gehoord - dan zou ik stap 2 zetten.
Ik denk dat je al in een veel eerder stadium je grens had kunnen aangeven toen men je als lichtgewicht behandelde. Je hebt het grenzen stellen aan een ander overgelaten waardoor je die rol als ondergeschikt ipv gelijk als het ware hebt bevestigd. Je hebt een leidinggevende, hoger plaatst iemand nodig om het voor je op te nemen ipv dat jezelf aangeeft wat dergelijke omgangsvormen met je doen.
Er uitstappen is ook weer een vorm van het ontlopen.

De manier waarop men met je omgaat is 1 ding en daar mag je altijd feedback opgeven mbt hoe je het ervaart. Het werkproces wensen/creativiteit is iets anders en daarbij zullen commerciële belangen en wensen van de klant soms voorgaan op creativiteit.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb ook aan bureau-zijde gewerkt dus ik herken je verhaal volledig. Het bureau waar ik gewerkt heb hing echter volledig aan de klanten, het uitvoerende team had geen enkele inbreng. Ik ben bang dat je dus niet sterk staat richting directie.
Zeker niet als het aantal declarabele uren gestegen is, want daar draait het uiteindelijk om.

Het was leuk om brede ervaring op te doen maar ik zou nu liever aan klantzijde werken.
meaki schreef:
05-06-2018 10:21
Ten eerste, hoeveel goodwill je ook mag hebben, je gaat echt niet zelf kunnen bepalen voor welke klanten jij wil werken. Tenzij je graag je baan kwijt wil wegens werkweigering. Als je selectief wil zijn, ga dan als zelfstandige aan de slag.

Ten tweede, jullie zullen toch wel vaker tussendoor klussen krijgen die even een hogere prio hebben? Degene die de planning van jullie bepaalt, draagt dan ook de verantwoordelijkheid voor de uitloop van lopende opdrachten met al die showstoppers tussendoor.

Ten derde, die grote retailer is blijkbaar altijd verteld dat jij niet ervaren genoeg bent, dat is nu de reputatie die je hebt. Niet netjes van de vorige account manager. Het enige wat je kan doen, is blijven proberen om je expertise te delen, ervoor te zorgen dat je teamleden en nieuwe account manager jouw visie delen, en dat zij dit ook kenbaar maken naar die retailer, dat ze achter jouw visie staan en waarom.

Allereerst dank voor je antwoord!

Hoewel ik het kort door de bocht vind, kan ik wel een zweem van waarheid in je eerste 2 punten herkennen. Hoewel ik wil benadrukken het nooit op werkweigering aan zal laten komen. Ik wil aangeven wat het huidige klimaat met me doet, en dat ik ongelukkig word van de situatie.

In je laatste punt baseer je je op aanname. Daar ga ik dan verder ook niet op in.
Belle73 schreef:
05-06-2018 10:20
Nee, ik ben geen collega, maar er zijn niet zo heel veel grote retailers in dit land. Ik neem aan dat je een bedrijf uit het rijtje AH, Jumbo etc. bedoelt.
Retail is niet per se supermarkt.
Ik gok zomaar Jumbo (staat bekend als lastig) dan werk je voor LBL of AH bij MPG. Best grote bedrijven en je post is dan zeer makkelijk herleidbaar (drie jaar werkzaam etc.)
lola712 schreef:
05-06-2018 10:33
Ik gok zomaar Jumbo (staat bekend als lastig) dan werk je voor LBL of AH bij MPG. Best grote bedrijven en je post is dan zeer makkelijk herleidbaar (drie jaar werkzaam etc.)
En dat weet jij omdat?
lise1985 schreef:
05-06-2018 10:38
En dat weet jij omdat?
Zomaar een gok staat er toch. En de Jumbo is gewoon geen bedrijf intern. Retailers met veel reclame zijn op één hand te tellen als in AH, Jumbo, Intergamma, AS Watson, Detailresult, PLUS.
lola712 schreef:
05-06-2018 10:43
Zomaar een gok staat er toch. En de Jumbo is gewoon geen bedrijf intern. Retailers met veel reclame zijn op één hand te tellen als in AH, Jumbo, Intergamma, AS Watson, Detailresult, PLUS.
Toch maar even verdiepen in de retail dan, als ik jou was.
lola712 schreef:
Ik zit aan de bladen kant. En echt alle retailers zijn zo. Daarnaast werken ze met verschillende bureaus. Dus met de herkenbaarheid valt het wel mee.
lola712 schreef:
05-06-2018 10:43

Retail is niet per se supermarkt.
lola712 schreef:
Maar het kan ook een pr- bureau zijn, of een communicatiebureau, of een mediabureau, etc. Voor AH ken ik al 5 bureaus die daar 'iets' voor doen. Net als dat elk reclamebureau altijd zegt voor Heineken te werken (hebben gewerkt, iemand hebben aangenomen die voor Heineken heeft gewerkt, voormalig stagiair etc etc).
TO, ik had bij mijn vorige baan echt wel de credits (na 4,5 jaar) om eens aan te kaarten of een accountwissel niet een idee zou zijn. Ik zou dat, als klant zijnde inmiddels, best verfrissend vinden als een bureau dat zelf voorstelt. Ik zou dan wel goed nadenken over je argumentatie. Niet dat jij het niet naar je zin hebt, maar vooral wat het de klant oplevert (waar je dan voor gaat werken). Je hoeft er geen geheim van te maken, maar aangeven dat je niet lekker op je plek zit en hoe je dat zou willen oplossen? Prima, zou ik alleen maar blij van worden als werkgever zijnde. Ligt natuurlijk wel aan het comm bureau, ik kan me er een paar voorstellen waar dat toch wat lastiger is gezien de hierarchie of Amerikaanse oorsprong...
@Justnoa: Trouwens, de accountmanager is niet je leidinggevende neem ik aan? Is dat meteen de directie? Kun je dit niet met je directe leidinggevende opnemen?
Ik denk dat de herkenbaarheid wel mee valt, zeker omdat in dit soort verhalen details vaak aangepast zijn (dus misschien werkt TO er wat langer/korter dan 4 jaar).

TO, ik zou er wel wat mee doen. Op deze manier ga je steeds minder plezier hebben in je werk. Je nieuwe collega denkt nu dat ze zich zo tegen je kan gedragen en dat soort types worden vaak alleen maar erger.
welcome to the jungle
je bent nu volwassen, kut man!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven